HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Ik vind de zin door willen drijven ook een lastig iets. In elke situatie is het weer de vraag waarom de behoefte aan het krijgen zo groot is. Is het hoofd vol, is er even wat rust nodig om alles op een rijtje te krijgen, zitten ze misschien slecht in hun vel en hadden ze zich daaraan vast gehouden, gaat het om een gevoel van controle of is het echt de wil en niks meer of minder.

In het geval van een vol hoofd kijk ik of ik een andere consequentie kan geven. Even spelen op de kamer kan helpen om tot rust te komen. Dat zou ik dan niet afnemen. Duidelijk van te voren de consequentie benoemen voordat hij uitgedeeld wordt. En ook bespreken hoe ze er de volgende keer voor kunnen zorgen dat iets wel kan/mag. (kan natuurlijk niet in elke situatie). Mijn middelste kan bijvoorbeeld boos worden als hij door zijn leestijd heen is. Dan geven we aan dat hij langer mag lezen als hij eerder naar bed gaat. En de volgende dagen geven we eerder een signaal dat hij langer kan lezen als hij vast gaat.

NiekeKris en bulakgirl vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Of iets bedenken wat hem wel raakt/waar hij last van heeft? Of juist belonen als hij wel doet wat jij wil/zich aan de regels houdt? Niet met grote dingen, maar bv. een keer samen een film kijken of het toetje uitkiezen ofzo.

Hier staat te veel ruimte geven garant voor (veel) meer gedoe. Dan worden alle regels opeens een probleem en gaat ze over alles in discussie, ook dingen die voorheen geen probleem waren. Ze gaat dan alles oprekken en er problemen van maken ed. Hier helpt duidelijk en consequent blijven het beste, op het moment zelf, maar nog meer op de langere termijn.

bulakgirl vindt dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Je kan kijken naar het zijnsluik. HB is inderdaad niet alleen een hoger IQ maar er spelen meer dingen mee.

Wij zijn gaan testen omdat school niet verder kon en ze het niet meer wisten wat ze moesten doen. Om handvaten te krijgen moesten we eerst een stempel hebben. Uiteindelijk is hij terecht gekomen op een HB school.

4. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Bedankt voor je reactie. Het zijnsluik kwam ik laatst tegen idd en dat geeft veel herkenning, niet alleen van de kinderen, maar ook van mezelf.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Graag gedaan! Hoe zien ze de kinderen op school? Als gemiddeld. Lager of juist vlot? Zitten ze verder goed in hun vel.

Als ze vlot zijn en ze wel begeleiding krijgen en je verder geen rare uitspattingen op school of thuis lijkt het goed te zitten. Hier vonden ze het toch belangrijk dat we gingen testen om te zien wat hij nodig had. Dit is via het samenwerkingsverband gegaan en vergoeden ze de test.

Als je dit zelf wil zul je waarschijnlijk de kosten zelf moeten vergoeden.

Bij ons kun je via de gemeente in contact komen met jeugdhulp. Die gaan samen kijken wat de hulpvraag is en kijken welke jeugd consulent ze in kunnen zetten.

Maar de huisarts weet dat vast wel.

6. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Hoe snel gingen jullie kids door de volgende AVI niveaus heen toen ze avi start eenmaal goed vlot konden lezen?

Dochter deed vrij lang over van spellend naar vloeiend lezen maar maakt ineens sprongen en gok dat avi start niet heel lang meer leuk is maar als teksten te moeilijk zijn en teveel moeite kosten haakt ze ook af... Wil wat kopen voor onze vakantie binnenkort, maar twijfel dus over het niveau.

Ik snap overigens dat dit geen harde wetenschap is... maar zag op die boekjes dat ze gemiddeld 3-5 maanden rekenen per niveau en leek me eigenlijk vrij lang, zeker voor die eerste niveaus waar mi. soms maar weinig verschil tussen zit.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    We begonnen dit schooljaar op m3 niveau, nu leest hij mees Kees (m6/e6) redelijk goed zelf.
    Maar denk dat z’n instructieniveau m5/e5 is. E4 leest hij goed.

Archie83 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    #448 NiekeKris, 20 apr 2022
    Laatst bewerkt: 20 apr 2022
    @Archie83: De letters bij het AVI-niveau staan voor ‘midden’ en ‘eind’ en de cijfers voor de desbetreffende groep. M3 is dus niveau midden groep 3, E3 is niveau eind groep 3. Dat is dus een half jaar per niveau. Voor het gemiddelde kind natuurlijk! Sommige kinderen gaan langzamer, anderen sneller.

Hier begonnen ze allebei ‘niet lezend’ (als in: geen bepaald AVI-niveau behaald - ook niet getoetst trouwens) in groep 3. In groep 3 ‘hoort lezen pas’, in hun hoofd. ;) Half groep 3 zaten ze op M4/E4 (beheersingsniveau), eind groep 3 op M5/E5 (beheersingsniveau). Halverwege en eind groep 5 waren ze AVI-uit. Wat zal het dus zijn geweest in het begin, een niveau per anderhalf/twee maanden oid?

De bladspiegel is belangrijk bij jonge kinderen (altijd, maar bij hen wellicht meer). De boeken van Haas en Vos vond de jongste bv. heel fijn. Korte zinnen, wat grotere letters en ook plaatjes, daardoor las het ‘rustig’, zeg maar.

Archie83 vindt dit leuk.
  9. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.145
    1.683
    113
    De eerste niveaus vloog erdoorheen. Denk in een half jaar van niet lezen naar m4. Nu leest ze vooral savonds even met ons en blijft ze een beetje steken rond e5 aan tempo. Ze leest ook nog wel zelf in de morgen en op school, maar ik heb toch het idee dat dat minder effect heeft omdat je dan niet kunt verbeteren als ze iets fout lezen.

Archie83 vindt dit leuk.
  10. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Uitslagen zijn binnen, alles wat er onderzocht is, is hij net niet:p
    Intelligentie gaf een zeer wisselend beeld wat ik al verwacht had, totaal kwam uit op 113, maar verbale vaardigheden op 130 en visuele verwerkingssnelheid scoorde ook enorm hoog. Hij is dus niet hoogbegaafd masr vertoont wel een aantal zijnskenmerken daarvan. Waarschuwing dat hij gezien zijn voorkomen gemakkelijk overvraagd kan worden. Goed om te weten voor school, zo weten ze gerichter wat ze hem kunnen aanbieden.

Er is ook gekeken naar autisme, hij vertoont zeker kenmerken maar die zijn toch niet overtuigend genoeg voor een diagnose. Wel hoge prikkelgevoeligheid en moeite met anderen begrijpen en emotieregulatie.
    Daarnaast viel op dat hij angstig is en daarom graag alles onder controle heeft waardoor hij veel bevestiging zoekt en snakt naar structuur. Dit is allemaal vooral op school, thuis speelt dit nauwelijks. Ook is zijn grove motoriek wat matig.
    Advies is speltherapie of ergotherapie om zelfvertrouwen te krijgen in omgang met anderen. Ook komt er nog een gesprek met juf en ib'er om alles door te spreken.

Toch gaat het op school steeds beter de laatste tijd. Alleen het zusje van een vriendje dat mee was haar broer op halen bij ons kreeg wel een hele boze blik toen zij op zijn lievelingsschommel zat.

Komend weekend voor het eerst 2 nachtjes op scoutingkamp. Hij heeft er heel veel zin in en hopelijk krijgt hij er nog meer zelfvertrouwen door:thumup:

bulakgirl vindt dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Onze zoon was net 5 toen hij in Gr 3 kwam (versnelling). Hij kende de letters en wat korte woordjes bij start. Halverwege Gr 3 zat hij op midden 4 en eind groep 3 had hij eind 5. In groep 4 niet meer aan het einde getest. Halverwege Gr 5 AVI uit.

Ik zou kijken bij de kringloop winkel en bij de mini bieb. De eerste boeken zijn allemaal zo tijdelijk. Daarna worden boeken rustig nog een keer gelezen. Marktplaats is ook nog een goede optie.

Archie83 vindt dit leuk.
  12. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    @Archie83 Bekijk Stink AVI's op: https://www.bol.com/nl/p/stink-avi-s/9300000017836337?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Deze was ook een groot succes hier. En loopt mooi in niveau op.
    Hebben ook ‘die mop is top’ een moppenboek die ook in niveau oploopt.

De boeken van rian visser (de op Minecraft gebaseerde serie) loopt per boek ook in niveau op. Beviel hier ook goed.
    Ze heeft ook de serie blitz, geen ervaring mee, kon ze niet vinden in de bieb, maar leken m’n zoon ook leuk.
    Deze schrijfster is bij m’n zoon op school geweest.

Archie83 vindt dit leuk.
  13. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Blitz hebben we hier als voorlees boek gehad, onze middelste vond deze vooral erg leuk!

Archie83 vindt dit leuk.
  14. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Dank voor het meedenken dames! Dat halve jaar per avi is dus niet iets om heel erg aan vast te houden… Ik ga even rustig kijken naar de suggesties!

15. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Op school zien ze vlotte kinderen. Oudste wordt soms onderschat, omdat hij langzaam en haperend (niet stotterend, maar met veel onderbrekingen) praat. Middelste heeft zich lang aangepast aan niveau van de groep, maar wordt nu wel gezien en is in een Plusgroep geplaatst. Jongste zit eind kleuterklas, liet zich lang niet zien op school, maar dat komt nu wel steeds meer.
    De problemen met onze middelste spelen vooral thuis.
    Ik heb volgende week telefonisch overleg met hulpverlening vanuit de gemeente, en daar komt ze waarschijnlijk op de wachtlijst. Maar dat zou wel voor eind mei opgepakt kunnen worden.

16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Fijn dat er duidelijkheid is @GoldenClown !
    Lijken me goede handvaten voor school! Kinderen die verbaal hoger scoren lopen vaak het gevaar overschat te worden. Dat heeft invloed op hun zelfvertrouwen natuurlijk. Heel goed dat ze dat nu weten :)

GoldenClown vindt dit leuk.
  17. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Absoluut! Het rapport komt best overeen met onze oudste van bijna 16, dus heel fijn dat er bij hem op deze leeftijd al meer duidelijkheid is, dat bespaart hem hopelijk wat problemen die de oudste wel ervaren heeft..

KleineLai vindt dit leuk.
  18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Als ze op school laten zien wanneer ze wat dwars zitten zien ze die ook meer. Onze zoon ging gek gedrag vertonen waardoor ze gingen kijken wat er nou was.

Lastig dat bij jullie middelste het er vooral thuis uit komt. Ook belangrijk voor school om te weten. Als dat bij onze zoon was geweest was hij niet gaan versnellen.

Mocht je na een paar weken nog niks hebben gehoord zou ik nog even bellen. Wij zaten keurig te wachten maar bleek wat mis zijn gegaan. Daarna was het gelijk opgepakt en was het snel geregeld.

Wel fijn dat ze vlotte kinderen wel zien!

19. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste begon begin groep 3 met avi start. Lezen hoorde toen pas volgens haar.
    Eind groep 3 zat ze op e5. Eind groep 4 was ze avi uit.

Mijn jongste (over 2 weken 5) kent nu alle letters en kan ook wat woorden lezen. Ze wil morgen naar de bieb om een 'echt' leesboek te halen. o_O

Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Ik ken AVI niet van ervaring (buitenlander :p ) maar het gemiddelde moet je niet zo naar kijken. Snap wel dat je dat doet hoor, je moet iets tenslotte .. maar ik denk dat je gewoon je dochter moet volgen. Je kan beginnen met boekjes voor m3 en leg er ook gewoon e3 bij. Ik weet niet hoe typisch ze ontwikkelt maar niet elk kind houdt van de standaard boekjes. Mijn zoon maak je niet blij met verhaaltjes bijv.
    Je kan advies vragen aan haar juf? Wat leest ze op school? Wat vindt ze leuke onderwerpen?

Hier leest zoon volgens mij m3. Technisch zit hij veel verder maar zijn begrip is heel slecht dus het is lastig te zeggen waar hij precies zit. Maar op school leest de juf (volgens mij) m3 met hem. Thuis leest hij geen verhaaltjes zelfstandig (als we samen lezen dan wil hij wel eens verhaaltjes lezen) maar hij leest wel graag zelfstandig filmtitels, aftitelingen, songteksten, dat soort dingen. Meer het technische gebeuren zeg maar.

Archie83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina