HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Ze hebben volgens mij geen tafeltoetsen op deze school. Tijdens het laatste rapportgesprek hebben ze ook niet gehad over extra oefenen.

    Hij loopt ver voor dus het zal dan wel goed zijn denk ik. :oops:
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tempo is inderdaad belangrijk. Als je op een gegeven moment 456 x 38 (onder elkaar) moet uitrekenen, is het natuurlijk wel handig als die tussenuitkomsten een beetje vlot komen. Anders ben je lang bezig met één som.

    Maar ook getalinzicht / getalgevoel is belangrijk. En dat train je deels ook door met tafels en deeltafels te werken. Vandaag had ik in de klas een les over verhoudingstabellen. Daarbij was een recept waarbij ze 250 gram bloem nodig hadden en 160 gram suiker (ofzo).
    Maar ze moesten die hoeveelheden groter maken, ze moesten uitrekenen hoeveel suiker ze dan moesten gebruiken als je 375 gram bloem hebt. Wij zijn misschien wel in één keer dat je dan 1,5 zoveel nodig hebt. Maar veel kinderen niet. Dan is het dus wel handig als de tafels (ook de hogere) er zo goed inzitten, dat je in ieder geval ziet dat het helpt als je eerst even uitrekent hoeveel suiker je nodig hebt bij 125 gram bloem, omdat je van daaruit makkelijk door kunt naar 375.
    Het gaat dus niet alleen om het snel weten van de uitkomst van een tafelsom. Maar ook om het herkennen van "Hé, dit zijn allemaal uitkomsten uit de tafel van 25".

    Niet alleen bij verhoudingstabellen is dat trouwens belangrijk. Ook bij het gelijknamig maken / vereenvoudigen van breuken is het handig als de tafels zo goed in je hoofd zitten dat je snel ziet dat bepaalde getallen in dezelfde tafel zitten.
     
    Liekje81, Meiske2015 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @owly Ik had (misschien verkeerd) onthouden dat zijn gedrag ging veranderen en opvallen door verveling.

    Ik heb de cito's terug van mijn middelste. Over iets meer dan een maand wordt hij 6. Hij zit dus in groep 3. Zijn scores, hadden op 1 test na, bijna niet hoger kunnen zijn. De juf denkt dat hij met de pet heeft gegooid naar die ene test. Lezen mag nu thuis in m5. Maar ze lopen op school tegen zijn gedrag aan. En ook thuis merk ik dat de frustratie regelmatig oploopt. Als hij lekker kan leren dan heb je geen kind aan hem. Als hij die bevrediging niet heeft dan kan hij boos worden of verdrietig om de kleinste dingen.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @tupp, dat bedoelde ik eerder inderdaad met inzicht. Maar van de tafels die je vroeg leert is het toch vooral belangrijk dat je de onderdelen onthoud en niet telkens berekend?
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, tafels is eigenlijk memoriseren en niet automatiseren. Maar die 2 worden in de praktijk vaak door elkaar gebruikt. Memoriseren is echt uitkomsten uit je hoofd leren, zoals bij tafels. Automatiseren is een som zo vlot uitrekenen, dat je het (vrijwel) gedachteloos kunt, zonder nog stil te staan bij de strategie. Bijvoorbeeld sommetjes zoals 17 + 6 of 51 - 9. Die leer je niet allemaal uit je hoofd. Maar doordat we dat zo vaak geoefend hebben, dat we de uitkomst als het ware gewoon 'zien' / 'weten'. Terwijl je vroeger boogjes moest tekenen bij 17 + 6 om die splitsing via 20 in te oefenen, gaat dat nu razendsnel en als vanzelf in je hoofd, zonder dat je daar echt nog bij nadenkt. Dat is automatiseren.

    Bij memoriseren reken je dus niet (meer). En bij automatiseren reken je nog wel, maar razendsnel. Maar in de praktijk wordt dat vaak allemaal automatiseren genoemd.

    Tafels zou je liefst gememoriseerd hebben i.p.v. geautomatiseerd. Omdat je er dan het meest aan hebt bij grotere deelsommen, breuken gelijknamig maken en verhoudingstabellen e.d.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Wat klinkt het bij jullie scholen soms lastig om goed uitgedaagd te worden. Ik heb het idee dat ze op onze school daar goed mee bezig zijn. Maar ik heb ook geen kinderen die extreem veel voorlopen, sommigen een beetje op bepaalde vlakken dan. En je hebt hier evt ook een Leonardo-school in de buurt voor kinderen naar toegaan die nog meer uitdaging nodig hebben (hb). Of gaan jullie kinderen al naar een hb-school?

    Dat puzzelen herken ik bijv wel van onze oudste dochter. Die was met 3 jaar bezig met 100 stukjes, toen dat te makkelijk werd gooide ze er gewoon 2 door elkaar :roflmao:. En dat kon gewoon op het kdv en later op school ook.
    Zij mocht haar eigen boek schrijven en uitgeven, een dansles voorbereiden en geven aan de klas, presentaties geven over onderwerpen die haar interesseerden, dat soort dingen hielden haar wel bezig. Straks gaat ze naar het VWO en op die school wordt er ook veel tijd besteed aan extra activiteiten. Je kunt bijv ook examen doen in een extra vak als ‘drama’.
    Dat soort dingen worden bij jullie dan ook wel aangeboden of niet? Of dat helpt dan niet genoeg omdat ze meer uitdaging nodig hebben?

    Onze kleuter zit qua rekenen wel wat verder dan zijn leeftijdsgenoten. Zegt dingen als: ‘4 + 4 = 8 hé mama? Maar 4x 2= ook 8. Grappig hè?’ Maar sociaal emotioneel is het nog echt een jonge kleuter. En motorisch :roflmao::|:rolleyes:. Dus op die gebieden liggen er ook nog genoeg uitdagingen en verveelt ie zich absoluut niet op school.
    Liggen jullie kinderen dan wel flink voor op alle gebieden?
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Eppo82: bij onze zoon ligt het nog weer iets ingewikkelder: wel hoogbegaafd maar hij loopt niet voor. Sterker nog: als je puur na schoolresultaat kijkt, is hij een redelijk gemiddelde leerling op de meeste terreinen.

    Dat maakt het voor de school ook wel lastig. Want enerzijds heeft hij de uitleg en oefentijd voor rekenen en spelling echt wel nodig. Maar anderzijds heeft hij wel een sterke behoefte aan opdrachten waarbij hij volop kan filosoferen en creatief kan denken.
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hoe kom je er dan achter dat hij hoogbegaafd is als ik vragen mag? Ik ben er duidelijk niet in thuis :)
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @tupp Zou ik jou een pb mogen sturen?
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Natuurlijk, maar ik antwoord misschien niet vandaag meer. Het is al bijna mijn bedtijd!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mijn oudste (7) heeft moeite met het schoolse op rekenen na. Hij is getest waardoor we weten dat hij minimaal mb is. Bij hem merk je het vooral aan vragen waar hij mee komt en de onderwerpen die hem bezig houden.

    Mijn middelste (5) scoort cognitief hoog. Motorisch gemiddeld tot uitmuntend. Maar emotioneel valt er nog veel te leren.

    De jongste (3) vind ik sociaal en emotioneel sterk. Motorisch weet ze heel goed wat ze kan. Ze maakt puzzels van 100 stukjes in haar eentje. Telde tot 20 en zei het alfabet op in 2 talen toen ze 2 was. Toen had ze nog geen idee hoeveel 20 was. Inmiddels is ze echt aan het tellen geslagen en de namen van de letters/cijfers aan het beeld aan het koppelen. Ze gaat niet naar de psz. Dus ik weet nog niet hoe ze in een groep is. Of we dan dezelfde dingen gaan terug horen.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hij heeft wel veel persoonlijkheidskenmerken van hoogbegaafdheid. En liep als peuter / kleuter al erg voor. Vooral op het gebied van woordenschat, abstract denken, verbanden leggen. Daar is hij nog steeds goed in. Maar zeker bij heel jonge kinderen valt dat op, omdat leeftijdsgenootjes dat dan eigenlijk nog niet kunnen.

    We hebben hem ruim een jaar geleden (toen hij in groep 7 zat) laten onderzoeken omdat we duidelijkheid wilden. Als je een gesprek met hem voert, zie je echt wel een zeer intelligent kind dat op hoogbegaafd niveau denkt en praat. Maar zijn schoolresultaten... ai. Dus we wilden weten: is hij nu aan het onderpresteren? Of overschatten we hem door zijn vlotte babbel?

    Nu weten we eigenlijk: het is allebei niet waar. We overschatten hem niet. Hij hoort qua verbaal begrip en redeneren bij de 'slimste' 2% van de bevolking. En toch is hij niet aan het onderpresteren. Zijn werkgeheugen en verwerkingssnelheid lopen juist achter. En ook een aantal executieve functies zijn nog niet goed genoeg ontwikkeld. En hij is erg gevoelig voor allerlei prikkels. Dat maakt het presteren op schools gebied lastiger. En dat veroorzaakt weer faalangst, wat het nog lastiger maakt.

    Kortom: complex pakketje. Maar wel een jongen die het steeds beter doet en waar we gewoon enorm trots op zijn. :)
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @tupp Bingo. Dat word een lang bericht morgen. Ik vind het heel herkenbaar wat jij schrijft mbt mijn oudste.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn oudste dochter is ook zo’n ‘complex pakketje’, dat maakt met name school een uitdaging (thuis ook, maar dat is weer een ander verhaal ;)). De ‘reguliere mb/hb-uitdaging’ qua werk is, misschien daardoor, geen match bij haar. Het is en blijft zoeken wat past. Inmiddels zit ze op het VO en daar is sowieso meer mogelijk. Ze vindt de vrijheid/ruimte al heerlijk en er is meer mogelijk op het creatieve vlak, waar ze erg van geniet.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    @Eppo82 hier loopt dochter wel op bijna alle vlakken voor. Zou je niet gezegd hebben als baby, toen was ze langzaam met kruipen/zitten/lopen. Maat nu doet ze motorisch dingen die andere klasgenootjes niet kunnen, is ook enorm sterk in spierkracht. Sociaal loopt ze ook voor maar dat resulteert in spiegelgedrag omdat ze daarin niet op wil vallen. Emotioneel is ze wel gewoon een bijna 6 jarige die niet geduldig kan wachten als zij iets te zeggen heeft:roflmao:
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Onee dat heb je helemaal goed. Dat is niet alleen in gr 3. Helaas is dat nog steeds. Als het niet loopt op school is het thuis ook drama. Snel boos, snel huilen, zeer snel geïrriteerd, zegt boze dingen.

    Zodra het weer loopt op school is het thuis ook rustig.

    Als hij dingen leert is hij heel geconcentreerd. Laatst was hij met scratch bezig en heeft 1.5 uur gewerkt aan zijn spel ontwerp, inclusief geluiden. Jemig wat was hij trots op wat hij gemaakt had!! Weer de twinkelende ogen.

    Voor ons was veranderde gedrag thuis tijd om weer een afspraak te maken.

    Deze keer bleek hij al klaar te zijn met de lesstof van dit jaar. Dus eind 5 is al klaar:rolleyes:
    De juffen gaan kijken wat ze nu gaan doen.
     
  17. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Hoe prikkelen jullie ze thuis?

    Dochter is thuis ook erg gefrustreerd (mede door haar zusje maar dat is een ander verhaal :roflmao:)
     
  18. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Puzzels, sudokus, bezoek aan musea, naar buiten, veel lezen
     
    Meiske2015 vindt dit leuk.
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Momenteel is het minecraft wat de klok slaat. Minecraft nabouwen met Duplo, clics en Lego.
    Dingen met strijkkralen namaken. Boeken lezen.
    En natuurlijk het spel zelf, al mag dat niet zo lang per dag.

    Verder zorgen voor genoeg informatieve en leesboeken.
    Veel wil hij meestal niet na school. Zet hem meestal even op rekentuin, dan komt ie tot rust.
     
    Meiske2015 vindt dit leuk.
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    De oudste heeft veel lego. Hij vindt het leuk om treinen te ontwerpen.

    Voor beide jongens heb ik net een puzzelmap geregeld. Van het weekend kregen ze er ineens weer interesse in en nu zijn de volgende stap puzzels te groot om even in een middagje te doen.

    Ik heb een verzameling kinderboeken waar de middelste graag uit leest.

    Verder houden ze wat mij betreft teveel van gamen en de middelste teveel van uitdagingen die op de computer te doen zijn. Ik ben nog op zoek naar andere uitdagingen die hij in rust kan doen.

    Sudoku is trouwens een leuk idee. Die ga ik binnenkort weer tevoorschijn halen.
     
    Leolove en Meiske2015 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina