Jaa precies. Luisteren naar uitleg van wat je al weet is misschien nog wel hersendode ff er. Maar het werk maken over de saaie uitleg terwijl je het allang weet is ook niet de oplossing. Maar momenteel heb ik geen flauw idee wat m’n zoon wel nodig heeft.
Ik had gekeken naar een hb school in de "buurt", maar las iets over een "vrijwillige" eigen bijdrage van 3000,- voor de kleinere klassen daar schrok ik wel van! Ik baal ook dat ze zo slecht reageren om de onderzoeksresultaten te bespreken, kind is vlak na de meivakantie getest, maar in dit tempo kunnen ze er pas volgens schooljaar gehoor aan gaan geven
Maar dat mag toch niet meer? Dit valt toch onder de vrijwillige ouderbijdrage. Hier moest je voor de hb school eerst ook iets van 500 euro per jaar betalen maar dat is afgeschaft sinds vorig jaar. Wat balen dat ze niet opschieten, je wil het plan gewoon klaar hebben.
Het mag al heel lang niet meer, volgens mij, maar het gebeurt nog op heel veel scholen. Hier in de stad weet ik twee scholen, de een vraagt 1500 euro, de ander 300, valt dan nog mee tov 3000.
Fijn dat hij blij was! Heeft hij ergens om naar uit te kijken. Het wachten tussendoor duurt inderdaad erg lang. Bij ons hielp het niet dat er corona extra bij kwam maar ook daar voor en er na duurde het te lang. Wij hadden het geluk dat 1 medewerker van het samenwerkingsverband ( gemeente) dit ook zag en voor ons grote stappen heeft gemaakt. Anders hadden we nog langer moeten wachten. Overigens valt het ook niet mee om een datum te vinden waar op zoveel mensen kunnen. Hebben jullie hulp van het samenwerkingsverband of alleen met school?
3000!! is het een prive school? Toch ook raar. Dan kijk je toch heel anders tegen een school aan. Voor 3000 per jaar zijn mijn verwachtingen toren hoog. Krijgen ze dan ook meerdere assistentes in de klas? Komen er juffen en meesters andere lessen geven die buiten het gewone lesstof vallen? Ben blij dat ze hier normale bedragen vragen (net als bij het regulier onderwijs) Was dat de enige school in de buurt of zit er wat verder op ook nog iets?
Inderdaad ja Mijn zus had geïnformeerd bij een hb school voor mijn neefje en die vroegen ook 1500 euro pj, excl vanalles. Vrijwillige bijdrage maar je moet wel toezeggen het te betalen want voor jou 3 anderen zeg maar.
Nadeel is dat ik twee kinderen heb. Destijds was het hier nog 3000 euro. Natuurlijk beter dan niets, maar 6000 euro per jaar is een hoop geld... Zeker omdat er vaak ook veel extra reiskosten bij komen (hier tenminste wel, zou 90 tot 200 euro per maand zijn, afhankelijk van welke school). En dan zouden wij het nog wel kunnen betalen, maar voor genoeg mensen is dat niet te doen. Ik vind het kwalijk dat een hele grote groep kinderen op die manier wordt uitgesloten van passend onderwijs. Hier bleek een andere reguliere school, met minder 'statisch onderwijs' en vooral minder 'statische leerkrachten' gelukkig ook een oplossing te zijn. Bijkomend voordeel dat ze ook daar op de fiets naar toe kon. (Ik weet trouwens niet of mijn oudste dochter op een hb-school had kunnen aarden. Zou helemaal liggen aan de aanpak daar. Ik heb hier ook wel eens dingen gelezen van hb-scholen waarvan ik denk dat ze alles alleen maar erger hadden gemaakt...)
Dat doen ze bij onze hb school ook, daar komen vaak gastdocenten, ze hebben een vakdocent schaken en drama. En wij betalen daar straks dus niks voor, en voorheen was het 500 euro dus dat vind ik ook nog meevallen met de bedragen die ik hier hoor. Max 24 kinderen per klas.
Hier hebben ze ook een vakdocent schaken. Maar de rest gebeurt voornamelijk door 'gewone leerkrachten' (ze hebben wel een speciaal aangestelde leerkracht voor de 'plusklas' (die niet zo heet )).
Net bij huisarts geweest. Verwijzing orthopedagoog praktijk binnen. Erachteraan gebeld, verwachten binnen 2-3 weken de intake. Maar in ieder geval zeker voor de zomervakantie. Afwachten dus, maar in ieder geval stappen genomen.
Bij onze zoon op school hebben ze ook verschillende vakken. Dat doen docenten maar ook van buitenaf. Zo hebben ze dus ook bridge. Verder verschillende keuze gedeeltes. Om de paar weken mogen ze kiezen. Dat volgen ze een paar weken en dan kiezen ze wat anders. Sommigen dingen blijven wat langer zoals schaken andere is eenmalig. Zoon kijkt nu al uit naar vrijdag. Toch betalen we de "normale" ouderbijdrage. Hebben ze kleine klassen. Dus ben benieuwd wat je "krijgt" voor 3000 euro per jaar!
Aparte schaakdocent, kleine klas, Ipad enz. Daar betaalden wij niets extra voor. En ik kan niet in andermans portemonnee kijken en voor ons zou het ook veel zijn, maar als er geen alternatief was, zou ik het overwegen. Gewoon omdat het echt ontzettend slecht ging op de andere basisschool. Maar het is krom en blijft krom. En dat is het trouwens ook op die school waar we niets extra voor betaalden. Het is wel duidelijk dat bijna alleen ouders die zelf overal achteraan zitten, over het algemeen wat hoger opgeleid zijn en de Nederlandse taal beheersen hun kind op die school krijgen. Want er zaten amper tot geen achterbuurtkinderen op, terwijl die natuurlijk net zo goed hoogbegaafd kunnen zijn. Maar als ik al kijk naar de strijd die wij jaren hebben gehad met school, dan weet ik ook niet of me dat gelukt als de omstandigheden anders waren.
Mijn zoon is geen prater (grote taalachterstand en ass, maar ook een stuk karakter; hij heeft niet zo de behoefte om te delen) Één van de manieren om soms een kijkje te krijgen in zijn hoofd is door hem laten (op)schrijven. “R, waar denk je aan? Wil je het schrijven?” Bekijk bijlage 725927 ..eh, oke.. interessant