HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Het is nu op het moment Roblox hier.
    Word ook veel gespeeld in de klas.

    Vond Sudoku een heel erg goed idee!
    Vanmiddag maar eens proberen.

    Jongste krijgt nu ook wel de leeftijd dat musea interessant worden dus dat hoop ik ook wat vaker te gaan doen.

    Toevallig heb ik voor vanmiddag bedacht dat we naar de bieb gaan. Ben heel erg benieuwd wat ze zelf interessant vind om te lezen.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Hier willen ze thuis vrij weinig. Vroeger regelmatig naar musea, maar Corona heeft dat natuurlijk lang onmogelijk gemaakt. Oudste leest veel en speelt veel Minecraft, ze tekent en knutselt ook regelmatig, de jongste rommelt enkel wat aan…spreekt wel vaak af met vriendinnen.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Wat gaat het hard hier :D
    Hier is hij inmiddels helemaal gewend aan het idee dat hij na de vakantie naar groep 5 gaat. Vandaag z'n afscheidsfeestje gehouden in de klas, hij had een traktatie voor de kinderen en zij hadden voor hem een persoonlijk berichtje geschreven.
    De meeste spanning is inmiddels weg, de eerste dag volledig groep 5 zal wel even een drempeltje zijn (is ook een andere ingang enz), maar hij wordt super gelukkig van de aanboden stof. Hij gaat als een speer door z'n taalboek volgens de juf. :roflmao:

    Wat R. doet na schooltijd? Vaak eerst z'n schermtijd inzetten, dat is een half uurtje per dag en daarna heel wisselend. Soms kan hij ergens echt even een poos mee bezig zijn, bijv. 1 van z'n lego technic auto's uit elkaar halen en weer opnieuw gaan bouwen. Soms is hij meer aan het hangen en 'verveelt zich' en vraagt veel om iets samen te doen. Legpuzzels van 1000stukjes maakt hij ook graag, wel met duidelijke animaties, niet van die natuurfoto's. Puzzelboekjes kan hij zich ook wel even mee vermaken. Lezen doet hij amper, vind hij niks aan en moet hij op school al doen zegt hij dan. :p
    Verder geen speelkind hier, hij vraagt nog steeds heel veel om samen dingen te doen, samen spelletje, samen voetballen, samen... Ik vind het soms best vermoeiend. Gelukkig spreekt hij hier bijna elke vrije middag (wanneer ik niet hoef te werken) af met een vriendje en dan kan hij het opeens wel en zijn ze zo een uur in de speeltuin/aan het voetballen.
    De bieb zijn we pas geweest, vol enthousiasme zocht hij een paar boeken uit. Hij heeft ze allemaal 1 of 2x vluchtig bekeken en vanmiddag kan ik ze weer inleveren en hij hoeft ook geen nieuwe meer.:rolleyes:
     
    owly en Meiske2015 vinden dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Oh ja, als hij onbeperkt schermtijd had zou ik hem denk ik nooit meer horen, maar dat weiger ik dus... :cool:
     
  5. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Hoi! Ik lees al een tijdje mee en heb af en toe wat gereageerd maar zit nu toch met een vraag waarvan ik hoop dat jullie mee willen denken.

    Dochter (4,5) heeft oneindig veel vragen. Overdag komen ze regelmatig tussendoor en dan beantwoorden we ze uiteraard ook, maar veruit de meeste vragen komen ‘s avonds voor het slapen. Dan komen ze als een soort stortvloed. Vragen over waarom we bepaalde keuzes maakten (“waarom mochten we vandaag geen toetje, ik snap de gedachten er achter niet”) over geschiedenis (het leven van Jezus en de evolutie vd mens bijvoorbeeld) en over dood en leven enzo maar ook over planning en wat de dag van morgen gaat brengen. Anyway, kan van alles zijn dus.

    We willen graag haar vragen beantwoorden alleen merk ik dat dit voor het slapen gaan niet goed werkt; een vraag en antwoord leveren drie nieuwe op en voordat ik het weet zijn we tot 22:00 uur ‘s avonds bezig met een kind met een “druk hoofd”.

    Haar vragen om de vragen te parkeren tot de volgende dag levert heel erg veel frustratie op. Opschrijven idem. Ze móet het weten…

    Lijkt wel alsof dit erger wordt in de vakanties en tijdens de quarantaine periode die we hebben gehad; alsof dr breintje dan nog meer ruimte heeft voor vragen

    herkent iemand dit en hebben jullie misschien tips?
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Zeker herkenbaar. Hier is de afspraak dat ze (M op het moment) ‘s avonds 2 vragen mag stellen dus ze moet goed nadenken wat ze vraagt. De rest moet ze voor de volgende dag bewaren. Hier zijn we behoorlijk ‘streng’ in.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.325
    113
    Hahaha dat is hier ook zo inderdaad.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter wil liever niet cognitief geprikkeld worden na school. Ze is heel beweeglijk en altijd in beweging. Wij hebben een kind met onbeperkte schermtijd, omdat er toch geen gebruik van wordt gemaakt. :roflmao: Ze speelt het liefst met vriendinnetjes en vriendjes, zijn die niet voorhanden, dan ben ik de pineut. Kan niet alleen spelen. Ze is wel fantasierijk. Laatst had ze allerlei dieren naamkaartjes gemaakt, knuffels neer gezet en een potje met water en zand als auquarium. Had ze een dierentuin gemaakt. Of een parcours in de woonkamer met een wollen draad van ene nar andere kant, waar ze dan een zgn zipline aan kan hangen. Gisteren was ze na het eten in de weer met slingers maken voor dr jarige speelgoedpaard. Zie foto. :roflmao:
    20220223_145746.jpg

    Of een stal maken voor een skippypaard.
    20220223_145821.jpg

    En laatst had ze van een paar stoelen, een kastje en een doos een mac donalds gemaakt. Met zelf geknipte kipnuggets enzo.
    Dus altijd lekker in de weer. Niet met schoolse dingen, maar wel creatief en soms oplossingsgericht, dus leert ze ook van.
     
    owly, Archie83, Zonnestralen en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier hebben we ook van die periodes, vroeger meer dan nu, hij is nu 7,5. Hier gaat hij altijd wel gemakkelijk in bed, maar komt er dan soms na 10-15 minuten weer uit dat het zo druk is in z'n hoofd en dat hij niet kan slapen. Hier helpt het dan vaak om even een kwartiertje samen op de bank te praten erover, maar daarna het ook af te sluiten, want hij kan er inderdaad dan over door blijven gaan.
    Ik weet dat sommigen ook voor het slapen gaan een gesprekje houden of iets, maar op dag moment heeft hij nog geen noodzakelijke dingen, dat komt echt pas als hij tot rust is gekomen en in het donker naar het plafond ligt te staren.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Wat een creativiteit zeg, heerlijk!
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  11. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zo doen wij het ook :)

    De vragen zijn wel minder geworden sinds ze zelf een half uurtje leest op bed.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  12. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Wat ontzettend leuk!! :D
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  13. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    We zijn net terug van de bieb!
    Was al zo lang niet geweest dat pasje op inactief was gezet :roflmao:

    8 boeken meegenomen die ze zelf heeft uitgekozen.
    Ben benieuwd hoe snel ze weer wilt gaan. Ze zocht al gelijk een plekje om te gaan lezen. Was heel leuk.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    @Archie83: Hier helpt voldoende beweging en creativiteit en daarnaast veel informatieve boeken en tv-series en musea ed. Nu roept dat laatste natuurlijk soms ook wel weer vragen op, maar het beantwoord ook vragen. Deels wordt het makkelijker als ze ouder worden en goed kunnen lezen, dan kunnen ze heel veel zelf opzoeken. Tot die tijd (en soms daarna ook nog) mogen wij als wandelende encyclopedieën fungeren. :p Heel veel structuur helpt hier trouwens ook bij meer praktische zaken (dus een vaste bedtijd, altijd of bv. enkel in het weekend een toetje, enz.). En soms is het antwoord hier toch echt 'omdat ik het zeg'. :oops::roflmao:
     
    Zonnestralen en Archie83 vinden dit leuk.
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik heb vanmiddag een pretpakket samengesteld om buiten mee te spelen.

    Het gedoe om schermen ben ik zat. We hebben besloten om deze even in de ban te doen en te kijken hoe het dan loopt.
     
    Liekje81 en Leolove vinden dit leuk.
  16. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    Ook hier het rapport vandaag ontvangen. Hoe moet ik de cito scores lezen, en dan vooral de toetsscore/vaardigheidsscores . ze heeft overal I+, dat snap ik,maar wat betekenen getallen als 51/197
     
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, geen idee, die stonden bij ons er niet op.

    Zijn jullie kinderen op alle gebieden even vlot? Hier wel ietsid vlotter met lezen, hoewel ze dus nog niet snel genoeg leest, maar qua rekenen echt duidelijke voorsprong. Ze legt snel verbanden, ziet snel oplossingen. Dat vonden ze op school erg opvallend.
     
  18. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    Wij kregen deze. Ze scoort overal hoog, alleen bij spelling alleen maar hoog ipv bijna van de grafiek ;)Puntjes zijn wat slecht te zien op de foto
    20220223_202729.jpg
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ah ok, ziet er anders uit dan bij ons. Bij ons alleen die scores van I enzo, en verder grafiekje, soortgelijk aan die van jou. Maar die vaardigheidscores staan er niet bij.
     
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    Dan vragen we het volgende maand wel bij het rapporteren. Is ook niet heel boeiend, het is duidelijk dat ze goed scoort maar was gewoon benieuwd:)
     

Deel Deze Pagina