HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    @Leolove Ik heb geen idee. Bij ons ziet het er anders uit. Die kleurtjes zijn ondergrenzen van I tm IV:
    123.jpg

    Over de ondergrens van 1+ staat bij ons niks, dat zal nog wel een stuk hoger zijn.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    (middelste kind) Alles was I op woordenschat na. Die was onder gemiddeld. De juf denkt dat hij er met de pet naar heeft gegooid. Eind van het jaar kunnen we daar denk ik pas echt wat over zeggen.

    Ik merk dat creatieve en verbanden leggen qua doen alleen als hij een oplossing zoekt om zijn zin te krijgen of verveling tegen wil gaan. Met getallen heeft hij dat wel duidelijk. Hij had kleine beetjes nodig om steeds verder door te gaan met getallen.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  3. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
     
  4. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Hier ook die kleurtjes.
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    @smax en @Meiske2015 staat bij jullie de I+ wel in een bolletje aangegeven?
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Wat raar dat het dan overal anders aangegeven wordt. Zou zeggen 1 toets, 1 resultaatweergave ;)
     
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik snap ook weinig van die cito grafieken. Er staat een I bij overal. Maar dan ook nog andere getallen VS 29 en VS 220.

    Bij mijn zoon staan er dan weer geen cijfers, die zit in groep 6 maar dan staat er een I met een c in een rondje bijvoorbeeld? Wat betekent dat?
     
  8. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Dank voor de reacties. Fijn om wat herkenning te lezen, dat sowieso. Ik denk dat we onze dochter inderdaad wat meer moeten begrenzen hierin en haar een vast aantal vragen laten stellen en daarna klaar. Ergens vind ik het sneu want ik zie hoe graag ze dingen wil weten en hoe frustrerend het voor haar is om het niet te weten (herkenbaar overigens... :rolleyes:) maar slaap is ook belangrijk. De vragen moeten dan maar wachten tot de volgende dag.

    Ben benieuwd... Gisteren was ze overigens zo moe van het buitenspelen dat ze er geen puf meer voor had. Hoop dat meer buitenspelen ook gaat helpen met inslapen.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Wat ze hier na schooltijd doen. Q speelt af een toe een spelletje op haar telefoon en tekent heel erg veel. Ze vindt het heerlijk om een stuk te gaan skeeleren en sinds kort wandelt ze vaker lange stukken met een van ons. Ze wil dit jaar de nijmegense Vierdaagse lopen dus moet hier voor oefenen.
    M tekent ook veel, zuigt alle informatie die ze over dieren kan vinden op en speelt veel met haar playmobil en Lego, waar het ‘natuurlijk’ ook om de dieren gaat.

    Q sport 2 keer per week en heeft 1 wedstrijd in de week. M sport ongeveer 3 keer per week en gaat 1 dag naar de BSO. Beiden vinden ze het leuk om naar musea te gaan, te schaatsen of te zwemmen. M vindt het ook erg leuk om naar een dierentuin te gaan.
     
  10. sm1

    sm1 Fanatiek lid

    17 dec 2011
    1.859
    106
    63
    Hallo, ik wil hier ook meeschrijven als dat mag. Heb het hele topic gelezen, interessant om andere ervaringen te lezen.

    Mijn dochter van 6 is de jongste van onze 3 dochters.
    Ze heeft twee grote zussen van 14 en 12. Wij wonen niet in Nederland, en heb het gevoel dat er niet veel mogelijk is qua aanpassing of plus werk op school.
    Hier moeten kinderen gewoon meegaan met de hele groep, ze proberen iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Dus voor kids die iets achterlopen is er wel wat mogelijk.
    Het hangt er eigenlijk van af hoeveel geluk je met de juf of meester hebt, of die het willen zien en er iets mee doen.

    Mijn dochter is op school über braaf.
    Doet haar werkjes zonder uitleg aan te horen, als ze klaar is vouwt ze haar armen over elkaar en gaat er met het hoofd op liggen en wacht dan rustig af.
    Het kan dus zijn dat ze 5 minuten werk heeft en een half uur zo ligt. Er word niks anders aangeboden of gestimuleerd iets anders te doen. Ze krijgt positieve stickers voor het rustig wachten.

    Dingen die mij opvallen
    -Ze verteld helemaal niks over school, maar wilt wel graag gaan.
    -Ze trekt op met veel oudere kinderen en vooral ook ander personeel (juf,conciërge) en met de ouders van haar klasgenoten. Ze heeft geen vriendjes of vriendinnetjes in haar klas, maat ze wordt niet gepest.
    -Op school heel braaf. Thuis huilen, gefrustreerd, dwars.Moeilijk in slapen komen en tanden knarsen.
    - Ze heeft sinds ruim een jaar een hele fantasie wereld om zich heen gebouwd.
    Ze heeft 10 fantasie poesjes die van alles doen en met haar mee naar school gaan.

    Ze zit in groep 3. Haar rapporten alles uitstekend, 10 minuten gesprek gehad 2x; volgens juf een voorbeeldige leerling.
    Ze vraagt heel veel goedkeuring aan de juf, Ze kan haar werk zelfstandig maken en zonder uitleg en zo goed als foutloos.
    Ze is direct begonnen met boekjes lezen eind groep 1, we hadden het pas door toen ze opeens zelfstandig kon lezen. Zonder hakken. Haar klasgenoten zijn daar nu mee bezig.( ik heb kunnen mee luisteren en kijken met thuisonderwijs)

    Juf zei de laatste keer in december zo lang het goed gaat en ze niet vast loopt laten we het op een beloop. Wanneer weet je dan dat het echt niet goed gaat?

    Heb een gesprek aangevraagd op mijn iniatief met de juf en de ib-er.
     
  11. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Hoe bedoel je dat? In die grafiek?
    Hij had spelling foutloos gemaakt en rekenen een foutje.

    Hij moest ze inhalen omdat hij corona had en juf ze toen gelijk nagekeken had voor hem.

    Voorgaande jaren stonden er bij m’n dochter ook scores achter zodat je kon zien hoeveel fouten ze hadden, maar dat was dit jaar achterwege gelaten zag ik.
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik was er nog niet aan toekomen om te reageren. Gisteren was ik niet lekker en 's avonds een positieve zelftest dus verwacht daar ik weer corona heb :(

    Helaas dus geen fysiek 10 minuten gesprek vanavond. Vind dat altijd wel fijner als online. Ben er nog niet over uit welke kant we op willen gaan. Testen heeft naar mijn idee niet veel nut aangezien we haar niet van school willen halen. Vanmorgen hoorde ik dat haar vriendinnetje van groep 6 blijft zitten en dus bij haar in de klas komt. Ze was helemaal blij.

    Ik denk dat het het belangrijkste is dat we haar gedrag goed in kaart gaan brengen en wat oorzaken kunnen zijn. Is het onderprikkeling, missen van structuur door uitval enz.

    Ook wel heel benieuwd hoe haar juf het ziet een wat ze er van vind.

    Het stukje automatiseren is nu een stuk helderder geworden door jullie antwoorden :thumup:
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Wij zijn bezig met oriënteren op middelbare scholen.
    Gewoon op school toelichting vragen als je het wil weten. Vs is waarschijnlijk vaardigheidsscore. Mbt de score met een c erachter heb ik beredeneerd dat dat is omdat dat de Cito in ‘coronatijd’ tussen lockdowns ed was.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    @Koekie1: Bedoel je intelligentieonderzoek (omdat je het schrijft na dingen mbt Corona :D)? Dat doe je niet alleen voor een schoolwissel, toch? Wel om inzicht en handvatten te krijgen.
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Wat mijn oudste in haar vrije tijd doet? Als ik ga koken mogen ze schermtijd. Op woensdag en vrijdagmiddag spreekt ze vaak af met vriendinnetjes. Dan gaan ze buiten spelen of boven op haar kamer. Vaak spelen ze dan rollenspelen.
    Op maandag zijn opa en oma er, dan spelen ze vaak een spelletje is speelt ze met haar zusje.
    Dinsdag en donderdag gaat ze naar de bso. Dit is een sportbso waarbij ze op dinsdag het bos in gaan en op donderdag spelletjes doen in de sporthal.
    2x per week gym op school.
    2x per week atletiek.
    1x per week schaakles.
    In het weekend zijn we vaak op pad (atletiek, familiebezoek, winkelen, dierentuin ed) soms gaat ze bij een vriendinnetje spelen of speelt ze met kinderen in de buurt.

    Qua speelgoed speelt ze graag mee met haar zusje, die is helemaal gek van rollenspelen (prinsessen). Maar eigenlijk voelt ze zich daar te groot voor :rolleyes:

    Ze is heel op alles wat met Harry Potter te maken heeft. Dat is ze gedurende de dag veel mee bezig. Ze heeft nu een spellbook ervan die ze naar het Nederlands aan het vertalen is. Verder bouwt ze graag aan haar Harry Potter lego kasteel.

    Voor de rest is ze snel verveeld, vraagt ongeveer 10x per dag om schermtijd (Terwijl ze het antwoord weet want dat is altijd hetzelfde) en is ze snel boos en gefrustreerd als ze haar zin niet krijgt.
     
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Oh, ik lees het nu. Niet zo heel duidelijk misschien ;)

    Ik bezoek inderdaad een intelligentieonderzoek. Juf van vorig jaar gaf aan dat dat enkel nut had als we ook iets met de uitkomst deden (andere school) omdat wat zij doen de max is.

    Die tips en handvatten zouden dan vooral voor ons zijn.

    Aangezien school daar vorig jaar zo stellig in was verwacht ik niet dat ze nu zeggen dat er wel meer mogelijk is.
    Maar ik kan er vanavond nog eens naar vragen.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    @Koekie1: Is er binnen het samenwerkingsverband niet iets mogelijk? En wat zou je zelf willen? Op school, maar ook thuis? Heb je zelf behoefte aan meer inzicht en handvatten of niet?
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik weet niet precies wat er allemaal mogelijk is binnen het samenwerkingsverband.

    Ik zou graag willen dat ze op deze school blijft (ze heeft een hele fijne en veilige klas waar ze de afgelopen 1,5 jaar steeds meer zichzelf is gaan laten zien) maar met meer uitdaging als wat ze nu krijgt. Het liefst vanuit de andere school, dat er bijvoorbeeld 1x per week iemand langskomt voor de extra uitdaging.

    Verder zou het fijn zijn als haar gedrag / werkhouding weer vooruit gaat. Thuis en op school. Ik denk dat dat samen gaat met de extra uitdaging en de structuur die op dit moment niet altijd geboden kan worden.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Ik zie verder niet hoeveel fouten er zijn gemaakt. Staat er bij jullie 1+, dus de + erbij? Ik vond die balletjes zo met het afstand opvallend. Maar I is dan blijkbaar nog een veel groter vlak in totaal?
     
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier vandaag ook het rapport gehad en zo ziet het er hier uit. Zwarte stip/lijn is die van de leerling en alles boven de blauwe stip wordt gewoon A of l genoemd, omdat je niet hoger dan dat kan scoren.

    Hier ook een VS maar weet zelf niet echt wat de toegevoegde waarde daarvan is, maar misschien begrijp ik het niet goed, dat kan natuurlijk ook. :roflmao:
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina