Wanneer was jullie kind AVI uit? Hier heeft hij nu M7 behaalt en mag AVI plus gaan lezen, maar is dat geschikt voor een 7 jarige vraag ik me dan af? Zelf leest hij, als hij al leest, vaak boeken op M5/E5 niveau. En zelfs zo'n boek kan hij al spannend vinden als er iets in voorkomt qua brand, diefstal of andere nare dingen. Ben een beetje huiverig dat hij nu op school te spannende dingen ofzo te lezen krijgt waar we dan s avonds weer mee zitten.
Ik heb geen antwoord op jouw vraag. Maar bij ons hebben ze nog geen materiaal gevonden voor mijn zoon omdat hij 5 is maar bij m5 is aangekomen. Ik geef hem voorleesboeken voor zijn leeftijd, die lees ik af en toe ook met hem. Jouw zoon is al zo ver dat ik denk dat je avi wel los zou kunnen laten. Als je bang bent dat hij op school boeken tot zijn beschikking krijgt die qua onderwerp voor onrust zorgen zou je misschien kunnen vragen of hij zelf boeken mag meenemen om te lezen. Of is het de bedoeling dat hij aan de hand van de boeken vragen beantwoord?
Ik liet ze met 7 inderdaad vooral voorleesboeken zelf lezen, die zijn qua technisch leesniveau vaak wat moeilijker, maar sluiten qua onderwerp vaak vrij aardig aan. Avi heb ik vanaf E5 oid al redelijk los gelaten, met Avi uit vond/vind ik het onzin er nog iets mee te doen. Lezen kunnen ze dan en dan vind ik leesplezier vele malen belangrijker (altijd trouwens).
Ja zelf laat ik dat eigenlijk ook al een poos los, maar op school lezen ze ook uit hun eigen boek begreep ik van de week dus van zoon. Zo kwam hij vorig jaar een keer thuis met een M6 boek uit de bieb omdat hij op dat niveau mocht oefenen, maar hij vond er (logisch) geen bal aan. Prentenboeken is nog wel een goed idee ja en verder ging het me inderdaad vooral om school, thuis leest hij weinig, hooguit een Donald duck of bijv een kinder atlas o.i.d. je zal hem nooit zomaar uit zichzelf met een leesboek voor zn neus zien.
Ik zal het straks met het start gesprek in groep 5 eens vragen. Ik geloof niet dat ze verder iets doen met het boek dat ze op school lezen. Het is gewoon voor het moment dat ze stil moeten lezen, puur voor de ontwikkeling zeg maar.
Ik vergeet het altijd om de boekentas mee te geven. Ik shop regelmatig voor boeken. Aan boeken hebben ze geen gebrek. Omdat mijn oudste wel goed kan lezen, maar niet op tempo, koop ik nog wat avi boeken om hem te ondersteunen. Ik zou jouw zoon gewoon meenemen naar de winkel/bieb en kijken of hij wat leuks vindt. Maarja als lezen niet echt zijn ding is zou ik dat ook prima vinden. Zolang het maar genoeg onderhouden wordt om geen problemen te krijgen bij andere vakken.
Dat idee heb ik hier ook. Ik heb een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen. Zodra ik die krijg zal ik er even op terugkomen.
Hier twee kinderen die qua technisch lezen aardig gelijk op gaan, alleen de oudste vindt lezen erg leuk, de jongste vindt er weinig aan. Hier keek de juf van groep 3 van de oudste inhoudelijk mee met de boekkeuze of ze maakte een voorselectie, dat was heel fijn. De jongste had in groep 4 een vrij starre juf op dit vlak, daar ben ik het gesprek mee aan gegaan en toen werd ze wat makkelijker en mocht mijn dochter iets vrijer boeken kiezen. In groep 5 kreeg ze een juf die veel meer op leesplezier zat en werd het stukken beter, thuis las ze nog steeds niet, maar op school was het daardoor leuker. Ik zou dus op school vooral aangeven wat het probleem is en samen naar een oplossing zoeken.
Ik vind het ook ontzettend lastig passende boeken te vinden. Net 6 jaar, houdt ook niet van te spannend, snapt het verhaal nog niet altijd echt, mist de humor, niet passend bij de belevingswereld. Maar zodra hij het gevoel heeft dat het te makkelijk is, wil hij het ook niet meer lezen. Had een boek van mees Kees meegenomen. Bleek E5/m6 te zijn. Dat was nog ietwat hoog gegrepen, dus heb grotendeels voorgelezen. Groot succes bij voorlezen, maar bij zelf lezen miste hij de clue wel.
Misschien helpt het om het eerst voor te lezen en daarna zelf te lezen. Maar dan moet hij wel van herhaling houden. Dan kan hij misschien op basis van herinnering de linkjes leggen. In de Disney boeken die mijn zoon graag leest zitten nog wat pittige woorden. Ik merk dat de boeken die ik eerst voorlees favoriet worden erna.
Deed ik begin dit schooljaar wel veel inderdaad. Maar we werden er allebei gek van. En hij leest dan veel op z’n geheugen. Gaat nog meer radend lezen en hij leest al best slordig. Maar kan wel weer hem de volgende dag de laatst gelezen bladzijde laten beginnen. Dan is het niet nieuw, maar ook niet volledig uit geheugen op te halen. Het E4 boekje las hij vanavond dan weer prima. En met redelijk plezier. Dus veel hoger niveau hoeft ook niet, hij heeft tijd zat. Deze serie hebben we nu bijna uit. https://www.zwijsen.nl/product/pakket-game-lezen-avi-e4-9789048734146/ Gebaseerd op Minecraft. Dus helemaal leuk natuurlijk.
Wij deden ook wel eens om en om een woord of zin of alinea ofzo. Of kind een zin of alinea en ik de rest van de bladzijde.
Mijn oudste was halverwege groep 4 avi uit. Op school had ze de vrije keuze om te kiezen maar sinds groep 5 had ze daar steeds meer moeite mee. Met de kerst heeft ze de boekenreeks van Harry Potter gekregen. Deze neemt ze nu iedere dag mee naar school om te lezen. Ook heeft ze een spreukenboek in het Engels die ze aan het vertalen is naar het Nederlands. Dit mag ze ook tijdens vrij lezen doen.
Sorry, hele late reactie Wat bedoel je precies met “in een bolletje”? Mijn dochter scoorde alles op I en niet op I+
Boeken is wel een dingetje ja. Van de week in de bieb achtergekomen. Ze heeft ook makkelijk nachtmerries dus ik vind boeken voor een groep (of 2) hoger nog niet bij haar passen maar boeken voor haar groep zijn echt te makkelijk. Blijf nu nog beetje hangen in Borre boekjes. Maar dat vind ze niet heel erg leuk meer.
Qua boeken leest dochter vooral "fantasy" boeken zoals Foeksia, heksje lily, piraat puck. Juist omdat die wereld toch al niet echt is vind ik het makkelijker aan sluiten bij haar beleving.
Dat doen wij ook regelmatig idd. Haar tempo is nog niet goed. Als ik voorlees, snapt ze veel meer van het verhaald dan als ze alles zelf moet lezen.