HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Zo lastig.
    Hier hadden ze het over voor begrijpend lezen en spelling pas in tweede half jaar ander boek, want eerst moet de basis blablabla.
    En opmerkingen als ‘we hebben extra denkspelletjes en rekenspelletjes in de klas gelegd’.
    Dat gaat niet werken.
    Maar hier nu vakantie en voor de vakantie wel beter gesprek gehad.

    Gesprek met juf gelukt?
     
    Sophy vindt dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Gesprek met plusklasjuf vandaag was erg positief. Was er 6 weken geleden nog twijfel en wat hiaten, ze heeft het allemaal ingehaald. Methodetoetsen zijn super. (Cito kelderde van 1 naar 4 vorig jaar)
    Ze gaat nu weer mee in de plusklas. Laatste weken was dat niet, maar 1 op 1 om te kijken waar ze staat.
    Inmiddels in de klas met nog wat anderen bezig aan rekenlab. Is extra werk in de vorm van onderzoekend en ontwerpend leren.
    Zo gaan ze vrijdag lunch maken voor de klas. Hebben onderzocht wie wat lust, wat dan handig is om op tafel te zetten zodat iedereen wat lust. Ze gaan er zelf de boodschappen voor doen, afrekenen en lunch maken. Zo leuk.
    Dan dus elke dinsdagmiddag in de plusklas en ipv weektaak, mag zij aan de rekentijgers.
    Dus al met al klinkt dat heel goed. En heb het idee dat dafne ook met wat meer plezier naar school gaat. Vooral dat Rekenlab vindt ze erg leuk.
    Juf heeft wat werkboeken laten zien uit de plusklas en ziet er goed uit. Erg logisch nadendken, redeneren en analiseren. Daar is ze schijnbaar erg goed in.
    Eind januari na de cito weer gesprek. Juf kan zich haast niet voorstellen dat ze de cito slecht maakt. Maar zo wel, hebben ze werk aan de winkel. Dan gaat juf de cito met dafne 1 op 1 doen, om te kijken waarom het niet gaat.
     
    Kolibrie2, NiekeKris, bulakgirl en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    @Liekje81 wat zijn ze goed bezig met dafne. Wat een leuk idee dat het rekenlab. Dit lijkt pas echt uit de gebaande paden denken.

    Bijna herfstvakantie. Jongste is er zo aan toe. Het gaat weer zo slecht, maar hopelijk is dat vooral vermoeidheid. Gister haar zelfs weer huilend gebracht. Juf zegt dat het juist heel goed in de klas gaat, en dat ze weer echt kleuter wordt en tot spelen komt. Dus ik hoop dat ze volgende week een beetje tot rust kan komen en dan na de vakantie weer met goede moed naar school
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Hopelijk is het gewoon vermoeidheid en niet het perfect aangepaste gedrag, waardoor het lijkt dat het op school goed gaat en ze er eigenlijk uitgeput van raakt.
    Eerst maar ff bijkomen in de vakantie.
     
    Leolove en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    Ik weet niet meer welke methoden op zijn oude school was maar daar stond voor de juf gewoon in welke opdrachten hij die dag wel moest maken en de rest laten zitten. Automatiseren zat er dan wel in maar dat waren korte opdrachten dus te overzien. Het uitleggen dat de kleine sommen juist er voor kunnen zorgen dat je de grote sommen op kon lossen werkte het beste.

    Automatiseren werkt toch wat anders bij deze kinderen. Tijdens de lockdown kregen ze reken dictee. Hij kwam ergens in het midden terecht in vergelijking met de rest. Maar gaf je moeilijke sommen was hij juist heel goed. Keer sommen doet hij ook niet snel. Het is niet geautomatiseerd maar rekent het uit.
    (Zo lang ik nog steeds sneller ben met keersommen weet ik dat het niet er in gestampt is:roflmao:)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    In elk rekenboek staan volgens mij in ieder geval plus sommen. Die staan dan aan het einde van de blz. Volgens mij toen met sterretjes aangegeven.

    Rekentijgers kreeg hij toen ook aangeboden, die vonden wij vreselijk. We hebben die gezien in Gr 3 en 4 tijdens de lockdown. Op zijn nieuwe school aangegeven dat als ze die aanbieden we die niet thuis willen zien. (Als schoolwerk niet klaar is krijgen ze die mee)

    Elk kind is bijzonder. Als ouder wil je dat je kind goed in zijn vel zit en de juiste begeleiding krijgt. Erg naar dat je niet het gevoel krijgt dat ze haar niet zien. Als je ook ziet dat haar gedrag anders is thuis toch echt om de tafel gaan zitten. Als je er niet met juf uit kan komen vraag dan hulp van de ib'er.
     
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    Nou het was wel een goed gesprek. Ook speciaal met deze (nieuwe jongere) juf dan met de andere (oudere, traditionelere) juf. Wat ons thuis was opgevallen, waar we denken dat ze verder in vooruit is. Meteen maar de cito aangehaald, daar kunnen ze niet omheen hoop ik dan.

    Ze krijgt nu staal plus en voor rekenen was er een ander boek maar daar staan ze niet achter dus daar worden losse bladen voor gemaakt. Ze had gelukkig wel gezien dat dochter er veel te snel doorheen vliegt en meer nodig heeft. Nog wel het praatje "na de herfstvakantie nieuwe dingen" jaja dat zal best, als ze dat pluswerk ook maar krijgt. Dus voor nu even tevreden :)
     
    Liekje81, owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  8. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Nou deze week gesprekjes gehad met de juffen. De middelste groep 1 doet het gewoon goed. Erg leergierig, weet al heel veel, heeft behoefte aan de 3 r-en. Juf is blij met hem.

    Oudste ander verhaal. Juf geeft aan als ze het niet zeker weet of het niet perfect is gaat ze expres heel dom doen. Das minder erg dan het niet weten. Alles moet perfect. Ze gedraagt zich daardoor storend. Ook bij middelpunt en bij complimenten vertoont ze apart gedragt wat vaak storend is. Op stoel blijven zitten lukt niet. Storend is voor haar afleiding voor de rest. In overleg besloten dat ze toch breed onderzoek gaat krijgen. Ik vroeg of ze ass of adhd vermoed maar de juf wilde uhb niet uitsluiten. Dus waaraan we denken? Maar hulp lijkt ons niet verkeerd. Verder wil ze een faalangst training gaan aanraden.

    Ben benieuwd.. klinkt dit gedrag voor jullie bekend en mogelijk passend bij (u)hb?
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Denk dat breed onderzoek wel goed is, want het kan vanalles als oorzaak hebben. Lijkt me wel goed om te zorgen dat ze ook een onderzoeker heeft die ruime ervaring heeft met hoogbegaafdheid, de kenmerken kunnen nogal op elkaar lijken. Natuurlijk kan het ook allebei.
     
    Zuri en NiekeKris vinden dit leuk.
  10. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    Daar kun je zo niks van zeggen. Hb kan heel veel kenmerken hebben van ADHD of autisme zeker als het kind niet genoeg uitgedaagd wordt. Vind het alleen apart waarom de juf dan meteen aan uhb denkt?
    Zorg inderdaad dat je een onderzoeker hebt die gespecialiseerd is in HB en dus door bepaalde dingen heen kan prikken.
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    Ben benieuwd waarom ze denk aan u hb.
    Hier was gebrek aan leerstof gelijk aan kinderlijk gedrag, storend gedrag, juf verbeteren, met iedereen bemoeien, weinig werken.

    Uitgebreid onderzoek is altijd handig. Ze hadden het hier ook nodig om hem te kunnen plaatsen op een hb school.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Ja, dat van uitzonderlijk hoogbegaafd i.p.v. 'gewoon' hoogbegaafd vroeg ik me ook af, maar ik dacht dat ik misschien een bericht had gemist waarin dat al was toegelicht.
     
  13. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    O weet het niet eigenlijk ik kreeg het idee dat de juf bedoelde dat ze het gedrag van mijn dochter daarvoor passend vond ofzo? Ik heb me daar nog nooit in verdiept eigenlijk. Ze is pas 5.5 he, ik zit ook nog niet zo heel lang in de termen en kennis hierover :roflmao:
     
    owly vindt dit leuk.
  14. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Of misschien bedoelde ze gewoon dat zij niet zeker wist of het gedrag verklaarbaar is vanuit het hb of dat er sprake is van (nog) iets anders? Maarja dan snap ik uhb ook niet. Misschien bedoelde ze gewoon hb of uhb? Zal ook kunnen. :roflmao: i
     
  15. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ik had vandaag na jullie reacties rondgekeken en haar vast aangemeld bij de Blik. Zie dat ze daar naast rakit of kiqt+ (engie 2 die met 5j kunnen zo te zien) ook nog veel meer bieden op gebied van gedrag. Ik denk dat we daar wel op het goede adres zijn? Had ook op pharos fb groep gezocht en zie er veel positieve verhalen over.

    Merk dat ik er vandaag wel heel veel mee in m'n hoofd gezeten heb en me ook erg verdrietig voel. Weet niet zo goed waarom... ik denk gewoon door wat de juf vertelde en dat ze storend gedrag vertoont. Maar ook een soort teleurstelling ofzo? Want wij zien thuis zo'n leuk en lief meisje en waarom gaat dat op school dan mis. Herkenbare gevoelens? Nahja zie wel dat jullie kids stuk ouder zijn. Ik kom pas net binnenpiepen met paar weken groep 3 onderwijs maar misschien weten jullie het nog van toen. Of ging het bij jullie wel goed nog op deze leeftijd?
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Weetje, het is heel vervelend dat ze op school storend gedrag laat zien. Maar het valt nu wel direct op.
    Bij onze zoon (nu groep 4) is dat dus totaal andersom. Die is op school echt mega braaf en doet precies wat er van hem verwacht wordt. Niemand die op school maar bedenkt dat het niet goed gaat. Ik wou dat ie op school eens opstandig of verdrietig werd.

    Bij ons ging het de eerste weken in groep 3 wel goed. Enthousiast over elke letter die hij leerde. Terwijl hij al minstens 2 jaar kon lezen. Dat blije gevoel verdween snel.
    Halverwege het jaar zat hij tegen het depressieve aan. Maar op school nog steeds niks zichtbaar.
     
    Zuri vindt dit leuk.
  17. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.147
    1.683
    113
    @Zuri hier hetzelfde als bij @Fristi2012. Op school laten ze het niet zien daar zijn het model leerlingen. Thuis komt dat eruit. Beter dat ze op school laten zien dat het niet goed gaat, dan zien ze ook meer de noodzaak om iets te doen als dat ze alleen af moeten gaan op het verhaal van de ouders.
    Onze 6 jarige zit nu super op haar plek in groep 4 van hb onderwijs, maar zeker groep 3 was echt niet leuk.
    Onze 4 jarige zit in groep 2, heeft de instroom klas als een groot drama ervaren. Nu zot ze in een gemengde 2/3 en luistert ze mee naar alles wat groep 3 doet waardoor ze haar uitdaging krijgt, en gaat steeds meer spelen waar ze vorig jaar niet aan toe kwam. Juf zegt dat ze steeds meer in groep 1 past nu qua gedrag, maar ook dat als ze daar nu weer zou zitten weer heel ongelukkig wordt en dus weer niet kan spelen dinsdag is geen oplossing. Met haar zijn we ook nog enorm zoekend hoor.
     
    Zuri vindt dit leuk.
  18. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ah bedankt voor jullie lieve reacties en invalshoek. Zo had ik het nog helemaal niet bekeken... Ja eigenlijk is het wel zo. En wat enorm herkenbaar jog enthousiast over elke letter doe ze leert! Dat is hier ook. Ze zei trots ik heb een nieuwe letter geleerd. Waarop ik achterloos zonder na te denken zei: er zijn maar 26 letters hoor maar welke heb je geleerd dan? Ze zei: de k. Oke dan kind :roflmao: maar indd ik dacht ook wel bij mezelf al wel van krijgt ze dan wel genoeg uitdaging nu met leesonderwijs? Ze leest ook gewoon echt nog niet heel snel en goed maar ik merk dat dit haar ook niet boeit. Ze kan het, ze begrijpt het, dus ze wil door naar een moeilijker boekje. Ze wil bijna iedere week met me naar de bieb en kiest zelf haar boekjes uit. Maar vlot lezen kan ze niet zeg maar en dat vraagt de juf wel. En ergens ook logisch want de juf zegt ze moet automatiseren van woorden zeg maar ipv steeds op ontdekkingsreis van oe zoveel letters achter elkaar, welk woord zou daar staan?

    Misschien indd dus maar goed dat ze nu opvalt als ik zo lees wat jullie zeggen. Ze was vorige jaar ook zo ongelukkig, daarom zijn we overgestapt naar deze school. Moet er niet aan denken dat we straks weer in datzelfde schuitje zitten....
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Wordt er bij jullie kinderen op school gebruik gemaakt van rekentuin en taalzee?
    Ben namelijk benieuwd of die scores representatief zijn voor het niveau.
     
  20. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Ik ben nu het boek 'Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is' van Tessa Kieboom aan het lezen (écht een aanrader voor iedereen die meer wil weten over het zijnsluik, HB aanpak op scholen en thuis). Dit boek staat vol met ervaringsverhalen, ook verhalen die erg lijken op dat van jouw oudste, bijv. liever niet leren voor een toets en sowieso niet slagen, dan wel leren, maar niet aan de verwachtingen (van jezelf, je omgeving) voldoen doordat je een lager cijfer haalt. Dit komt dan idd door faalangst en HB.

    Wel heel fijn zeg, dat de juf verder wil kijken en ook HB wil laten onderzoeken en dat dit gedrag niet wordt gezien als 'ze is niet slim genoeg, ze kan het huidige werk niet aan, maar heeft minder moeilijk werk nodig', want uit dat boek begrijp ik dat dat wel vaak gebeurd, maar kinderen daarmee alleen verder afglijden. Als jullie oudste idd HB is, dan zou juist extra uitdagend werk wel eens de oplossing kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina