En vaak gaan kinderen ook weer spelen als ze voldoende uitdaging krijgen en aansluiting hebben. Dat is er nu duidelijk niet. Logisch dat hij niet speelt dus. Ik zou inderdaad voorstellen nu naar 2 en straks naar 3. Al ben je er dan ook niet als school denkt dat het dan opgelost is, want hij zal mogelijk sneller door de stof blijven gaan, dus ook dan extra uitdaging nodig hebben, anders gaat hij alleen maar verder voorlopen. Bij mijn oudste is groep 3 overslaan ook als serieuze optie genoemd, net als na de kerst overstappen van groep 2 naar groep 3, dat gebeurt dus inderdaad vaker. Wij vonden het geen goed plan, met name vanwege de groepsvorming die dan al plaats heeft gevonden. Bij mee gaan naar 3 valt alles veel minder op en groeit een kind mee in de groep. Maar groep 3 is inderdaad wel saai als je al kunt lezen…
Wat zou volgens hun de motivatie van je zoon moeten zijn. De kinderen in de klas zijn voor hem anders en hebben een heel ander spel. De dingen die hij nu leert weet hij al dus wat verwachten ze dan van hem? Ik zou hem niet vanngr 2 naar gr 4 doen. Ze moeten in gr 4 al veel meer zelfstandig werken, veel meer stil zijn en zitten. Misschien toch gelijk een gesorek inplannen met de ib'er en juf. Van mij part nemen ze nu eind cito 2 af. Kijken of er hiaten zijn. Elke dag een les volgen in gr 3. Voor wennen, kennismaking en na de kerst naar gr 3. Als je een half jaar wacht maak je meer kapot dan je denkt. Dan is zijn motivatie helemaal weg. De overgang naar gr 4 is echt groot. Ze zullen vast niet staan te springen omdat het extra werk is. Ben benieuwd naar de motivatie om wel van 2 naar 4 te gaan. Nu dan nog een half jaar voor automatiseren en eventueel wat inhalen als hij iets niet weet. Mocht hij hb zijn dan is dat voldoende om mee te komen. In gr 3 spelen ze tenminste ook nog.
@HvL Jeetje wat moet dat frustrerend zijn voor jullie en voor jullie zoon. Eerlijk gezegd klinkt het mij alsof er weinig echte kennis en kunde is op het gebied van HB en vraag me af wat deze school hem kan bieden op de langere termijn. Heb jij nog vertrouwen in deze school? Zijn er alternatieven mogelijk? Versnellen is volgens mij nooit echt de oplossing als er verder niks aan maatwerk wordt geboden. Nog 1,5 jaar door op deze manier en dan naar groep 4 klinkt mij als een vreselijk slecht plan. Stel je nou toch voor dat je baas tegen je zegt: “je mag straks werk gaan doen wat je leuk vindt en wat bij je past, maar je moet je huidige saaie, geestdodende werk met collega’s met wie het niet klikt nog wel even 1,5 jaar volhouden.” Daar haakt toch iedereen van af?! Ik snap dit soort “plannen” echt niet... Wij hebben een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd (net 5, groep 2). Zij gaat na de feestdagen-drukte beginnen met een dagje middenbouw (groep 3,4,5 in een klas) voor extra uitdaging en blijft de overige dagen bij de kleuters (is erg gehecht aan de juf en heeft wel wat aansluiting). Maar daarnaast doet ze nu al middenbouw werk en gaat naar een verrijkingsgroep waar ze leert leren enzo. Mocht 1 dag niet genoeg zijn, kijken we weer verder. Hier hielp een gesprekje op school met dochter erbij heel erg goed. Toen kon ze - verbazingwekkend - goed aangeven wat ze wilde. In de grote groep lukte haar dat niet; te spannend. Zou zoiets voor jullie zoon kunnen werken? Misschien de betrokken hulpverlening vragen om mee te komen naar school? Soms helpt het om een externe erbij te vragen.
Ik ken een meisje wat een beetje een twijfelgevalletje was voor groep 3, die lieten ze ‘s ochtends met groep 3 meedoen, wanneer de meeste lesstof behandeld werd en ‘s middags ging ze naar de kleuters. Na een tijdje wou ze ook liever steeds vaker in de middag bij groep 3 zitten en halverwege is ze helemaal naar groep 3 gegaan. Bij de een is groep 3 overslaan prima, bij een ander kind niet. Ik zou vooral van school een goede onderbouwing willen van school en een plan van aanpak. Versnellen moet goed begeleid worden. Oh, mijn zoon had ook weinig aansluiting met buiten spelen met de kleuters, op voorstel van de juf is hij met de overblijf naar het grote plein overgezet met de middenbouw. Dat scheelde ook al, sloot veel beter aan bij zijn manier van spelen.
Zoon kwam vorige week thuis met 2 toetsen...een 6.2 en een onvoldoende...dit waren toetsen die hij in groep 7 gemaakt heeft (zit in groep 5, volgt lessen in 6 en 7) maar de toetsen gingen over de topografie van Nederland en stellingen die ook aardrijkskundig waren! Blijkbaar had de juf hem ook gevraagd of hij wel geleerd had....maar hij wist niet eens dat er toetsen waren en had ook geen leerstof gehad! ik vond dit zo gek en vroeg ook aan hem of hoe het zat, hij zou alleen de Nederlands en Engels lessen mee doen nl. Toen vertelde hij dat hij gewoon 's middags ging en dan mee doet met wat er op het programma staat! Dus ik ben gisteren naar zijn juf gestapt en die zei van niks te weten hiervan...ze ging toen met j overleggen wat hij zou willen en dan moest hij vandaag maar laten weten wat hij wil, dus als hij wereldoriëntatie in 7 wil blijven volgen dat dat dan goed is.... maar dat is toch raar? Op dat vlak is hij helemaal niet getoetst en dan gaat hij toch dingen missen? Sowieso merkte ik aan j zijn houding dat hij toch niet zo goed tegen de juf in durfde...hij gaat aangeven daar mee te willen doen, maar zelf ben ik er niet zo mee eens! Het gaat gelukkig maar om tot de kerstvakantie, maar toch....zal ik zelf contact zoeken en zeggen dat ik het niet wil? Of me gewoon maar even neerleggen bij de situatie en hopen dat we het uitzingen...
@bulakgirl dit gebeurde ook met mijn zoon. Los van het feit of hij wel of niet met een vaak mee wil doen heb ik apart met de IBer, leerkracht en directrice gezeten. Hij kreeg namelijk al vanaf groep 3 lees in aan here groepen. Bot gezegd, dat is een oplossing voor luie leerkrachten en je kind is er niet mee geholpen. Hij moet andere stof krijgen. Mijn zoon zit nu in groep 6 en deed me met groep 8. Dat is niet acceptabel. Hij krijgt nu 2 dagen lees in een soort van verrijkingsklas en 3 dagen in zijn klas, en doet dan op groep 7 niveau mee. We hebben als doel gesteld dat hij niet veel verder voor gaat lopen. Die extra klas is met een soort bezigheidstherapie zodat hij niet veel sneller gaat dan de rest. Jouw zoon lijkt me ook niet gebaat met lessen uit groep 7. Wat moet hij dan in vredesnaam over 2 jaar gaan doen? Naar de middelbare school?
Nou dat is ook onze zorg wel, maar wij verhuizen in de kerstvakantie naar een ander deel van het land en hopen dat hij daar naar de hb-school mag, dus ik heb de tussenoplossing geaccepteerd.....vandaar ook mijn dilemma dat ik denk ga ik dit gevecht nog aan? Of laat ik het maar even? We horen begin december of hij mag en anders kan hij naar een andere school waar we nog met iber een plan kunnen maken
Waar hangt het nog van af of hij naar de hb school mag? Ik snap dat je zo iets hebt van het is maar tot de kerstvakantie maar als je zoon er tegen op zit en het niet ziet zitten omdat het niet mis afgesproken zou ik er wel op terug komen. Het klinkt als of de school zich erg gemakkelijk vanaf wil komen. Op deze manier gaat het probleem groter worden en niet kleiner. Ik hoop dat op welke school je zoon straks ook komt dat het een school is die beter denkt over wat de consequenties zijn van ga maar gewoon verder en straks zien we wel.
De intake met psycholoog, die staat voor de 24e en dan gaat zij een advies geven aan de commissie die dan beslist of hij mag komen na de kerst. Zoon zelf vindt het wel prima, maar ik heb toch de vraag gesteld wat hij nu nog in groep 5 doet dan, kreeg gisteren door dat zoon geschiedenis toets heeft maandag in groep 7. Lijkt mij dat hij toch wel wat algemene kennis gaat missen als hij nu ineens daarin ook groep 7 stof gaat doen ipv 5.
Wat vreemd dat ze hem nu maar door laten gaan met 7. Dat is toch niet wat afgesproken is. Toch bepaalde vakken. Ik zou hier niet blij mee zijn. Nog even spannend wat ze beslissen. Zou enorm fijn zijn als je dat in ieder geval al weet. Een verhuizing is al een stap op zich.
Nou, de kogel is door de kerk; dochter gaat per januari 1 dag naar de middenbouw (combi-groep 3,4,5). We hebben vandaag het gesprek gehad met haar huidige kleuterjuf, een plan gemaakt voor uren opbouwen en we hebben kort kennis gemaakt met de nieuwe juf. Ik ben heel benieuwd. Dochter was heel enthousiast, maar vond het vandaag toch wel erg spannend worden. Leek een beetje terug te krabbelen, maar ik zag ook wel een nieuwsgierige twinkel in haar ogen... Ze staat inmiddels wel echt op standje ‘stand-by’ op school; doet alleen het hoognodige gaat geen enkele uitdaging meer aan en werkt alleen nog uit de voor haar vertrouwde (en makkelijke) thema-werkboekjes, dus ik denk dat dit wel een goede stap is. Volgens juf kan ze het sociaal ook aan (daar zat mijn zorg; ze is zo introvert en timide) dus daar vertrouwen we maar op. Zit nu alleen een beetje met wat te doen tot die tijd. Juf lijkt haar een beetje haar gang te laten gaan, onder het mom van “drukke feestmaanden’ en wil er in januari weer echt met haar tegen aan gaan qua uitdaging, maar we hebben nog een week of vijf te gaan tot de vakantie. Lijkt me best lang voor ‘rustig aan doen’ bij een kind wat nagenoeg uit staat...
Wat geven jullie voor sinterklaascadeaus? Zoon isn10 en gaat naar de brugklas. Hij weet zelf niks te vragen. Hebben spelletjes in overvloed. Hij denkt zelf aan een encyclopedie van dieren ofzo, maar ik zie alleen maar in de boekhandel soorten die mijn dochter van 7 fantastisch zou vinden maar hij niet meer. Lego wil hij niet meer, de grote bouwwerken vindt hij mooi maar zonde van het geld om 1 keer te bouwen.. Lezen doet hij niet. Sporten heeft ie al vanalles voor. Ik vond het zo lastig. Hij had het weekend een puzzelboekje in zijn schoen, maar echt leuk vond hij dat ook niet. Durft hij dan niet goed te zeggen want dat vindt ie zielig voor mij... Kleuren op nummer voor volwassenen en viltstiften krijgt hij al. Ik hoop hier op tips. Wat geven jullie jullie HB kinderen??
@Baileyy: Hier wel dingen voor sport, nieuwe leesboeken, de jongste een Airup en de oudste kleding. Dat is ook wat ze gevraagd hebben. Boeken zou ik online bestellen, veel meer keus dan in een fysieke winkel. Dan kun je tenminste iets zoeken wat wel passend is (of je laat hem zelf zoeken). Misschien is er ook wel een interessant of leuk tijdschrift waar je een abonnement op kunt geven? Of een uitje ergens naar toe? Bioscoopkaart? Of als hij dat interessant vindt (en nog niet heeft) een goede microscoop ofzo? Hier vinden ze dingen met optische illusies (tekenen) vaak ook leuk. Iets voor een spelcomputer, als hij die heeft. Nuttige dingen kunnen ook, al koop je die misschien ook gewoon, maar dat maakt weinig uit in mijn ogen: beter iets nuttigs wat gebruikt wordt (nieuw dekbedovertrek, dekentje voor de bank, onesie, nieuwe pyjama, gekke of normale sokken, enz.) dan iets kopen om het kopen.
Tja, wist ik het maar. Hier zegt ie: ik vind het wel leuk, maar niet dat ik het heel graag wil hebben. Hij is nog wel wat jonger. Dus ietsje meer mogelijkheden. Maar hij is ook nog jarig volgende maand. Ik heb net deze serie opgehaald. https://www.lidl.nl/p/wetenschapsboeken-voor-kinderen/p100354401 Ik had er al 2, nu de andere 4 ook gekocht. Heb ik de serie compleet.
Tijdschriften heeft ie al abonnementen op. Een uitje geven we vaak met verjaardag maar niet zo leuk voor sinterklaas. Microscoop vindt ie niks aan. Online een boek bekijken vond ik lastig, zie vaak niet echt de pagina's binnenin bij de encyclopedie. Toch nog maar eens kijken. Dat van die optische illusies vindt hij denk ik ook wel leuk. Hij is fan van Escher. Heb je een soort tekenboek ofzo dan daarvoor bij jullie thuis?
Wat ook best leuk is, zijn die escape room spellen. Die speel je één keer, dus ook niet nog meer vulling in je kast. En een echte escape room is natuurlijk ook hartstikke leuk, ook een ervaring die je kunt geven.
Als hij niets wil, zou ik toch niet al te ingewikkeld zijn qua uitje geven als dat wel goed ontvangen wordt. Qua boeken: bij bol.com kun je soms wel de binnenkant bekijken en kun je altijd terugsturen als het niets blijkt te zijn. Qua optische illusies, wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/tekenboek-optische-illusies/9200000094775910/?Referrer=ADVNLGOO002008N-G-139188675580-S-1679328695739-9200000094775910&gclid=CjwKCAiApvebBhAvEiwAe7mHSFlAXUYqm6jpwh-Yb1TJBZ2zvUUjq875yKaS5DBy0sE26XbAlcpM4hoCDJIQAvD_BwE Maar ik kwam net bv. deze tegen, die lijkt me ook wel leuk: https://www.boekenvoordeel.nl/kinder/6-9-jaar/optische-illusies-spelletjesboek.html?gclid=CjwKCAiApvebBhAvEiwAe7mHSB-OpHLEnq2T-Xh2yTBg1STSEu0ft5R0IomII4wq8FPYyO43POWLCxoCZYoQAvD_BwE En van Escher zijn natuurlijk ook hele mooie boeken te koop met afbeeldingen en informatie. Of een mooie (ingelijste) poster voor op zijn kamer. Of een puzzel, ik zie dat die er ook zijn. Of zo iets: https://www.bol.com/nl/nl/p/m-c-escher-kaleidozyklen/9200000076720674/ Misschien ook nog leuk, een scheurkalender met raadsels, weetjes of puzzels ofzo. Mijn oudste dochter is fervent Minecrafter en kijkt allerlei youtube kanalen. Dat levert met regelmaat wat inspiratie op voor cadeautjes. Misschien heeft jouw zoon ook zo iets? Zo iets is ook leuk: https://www.bol.com/nl/nl/p/escape-boek/9200000091494046/?bltgh=oEBJ1fMXAAneIPFKHyVEDQ.2_22_gJTkD1bHC8ZsK2ID8hxMKA_0.1.ProductImage en deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/gameboek-schaduwkraai/9300000087992328/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-137951547029-S-1680380355751-9300000087992328&gclid=CjwKCAiApvebBhAvEiwAe7mHSPwPBtGmQ1pupeWOFKcQekz_7IaEvTFLmaymLeq-iSmmmO11D3y_lRoCyuwQAvD_BwE
En mbt fan van Escher, zijn jullie hier al geweest: https://www.escherinhetpaleis.nl/?gclid=CjwKCAiApvebBhAvEiwAe7mHSPXOE9k-nAkM6tFP2FqBO9WNPrYFYDbey9hlUdDo9ywACc1UTegJoRoCDsgQAvD_BwE? Anders zou ik dat zeker doen!