HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @Fristi2012 wat mooi als je hem dan zo ziet stralen. Hopelijk lukt het ze in groep 5 dan ook echt om meer te verbreden.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Hier is school al om 14.00u uit, dat scheelt wel veel. Ze beginnen wel ook vroeg, maar denk toch anders qua gevoel.

Liekje81 vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat ik met de jongste nog wel eens doe is dan gelijk spelen om 12.00 en dan het kind weer meenemen naar school wanneer de oudste uit is. Dus dan spelen hun van 12.00-14.30 zeg maar.

NiekeKris en Fristi2012 vinden dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier geen continurooster, dus van 12 tot 13 vrij voor overblijven of thuis eten. Dat is ook best lang.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Zou hier aan de korte kant zijn, ze moet 20 minuten fietsen. Hier hebben ze continurooster met eigen leerkracht, vind dat toch wel fijn werken. De oudste had ook pauze tussen de middag, 5 kwartier, die bleef over. Was op zich ook oké, maar wel een lange dag.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja dat is dan kort idd. School is 400 meter verderop :) Tot aan vorig schooljaar was het ook 5 kwartier, maar dat eigenlijk wel lang. Dus met de wijziging van de schooltijden, hebben ze gelijk die pauze naar een uur gebracht. Voor mij is het om het even. Kleine voorkeur zoals het nu is, anders betalen we meer aan bso :roflmao:

owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Pfff wat duurt een dag weer lang zo.
    Vandaag de ochtend in groep 5. Ben zo benieuwd hoe het gaat.
    Hij ging wel vol goede moed de school in. Gaf wel uit zichzelf aan het spannend te vinden, maar toch heel dapper naar binnen gegaan.
    Ik denk dat ik het zelf spannender vind.

En nog niet eens verteld over het 55 minuten durende 10 min gesprek van m’n dochter vorige week.
    Juf geeft aan het heel lastig te vinden wat ze m’n dochter moet aanbieden. Zoekende in wat dochter graag wilt.
    Dochter lijkt weinig aansluiting te hebben met de groep, komt lastig tot spelen met andere kinderen. Groot verantwoordelijkheidsgevoel, wil eerst juf helpen en thema uitwerken, voordat ze gaat spelen.
    Ook ziet juf duidelijke tekenen van onderpresteren en aanpassing. Bij de ‘dit ben ik’ tekening kwam er niet eens een poppetje uit. Toen juf vroeg hoe dat kwam, zei dochter: maar ik kan toch niet zien hoe ik eruit zie. Stukje perfectionisme en faalangst dus ook.

Wel laat ze qua spraak en motoriek dit jaar gelukkig wel zien wat ze kan. Vorig schooljaar liet ze hier niks van zien.

Ik ben in ieder geval blij met deze juf, die doet heel hard haar best en ziet mn dochter wel. Dochter gaat met redelijk plezier naar school.
    Ik denk dat we voor dit schooljaar wel zo door kunnen gaan. En dan een goed plan opstarten voor groep 3.

Archie83, Liekje81 en NiekeKris vinden dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Vandaag de hele dag in Gr 5 of een deel van de dag? Spannend hoor.
    Wat goed dat juf jullie dame ook goed door heeft!

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Vandaag alleen de ochtend. En dan morgen de hele dag omdat groep 5 dan smiddags gym heeft. En het leek school een goed idee om een niet klassikale activiteit mee te maken.
    Hij zou eigenlijk ook donderdagmiddag in groep 4 doen, maar dan moeten we naar de orthopedagoog. Dus eigenlijk is vanmiddag de laatste dag groep 4.
    Hij mag dan nog kijken of hij Sinterklaas volgende week in groep 4 viert. (Weet hij nog niet) Maar ik neig ernaar om het gewoon groep 5 te laten zijn. Juist misschien wel goed om te wennen aan de klas.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Als hij vandaag enthousiast is zou ik met hem gespreken wat hij wil.

Aan de ene kant fijn als hij lekker in zijn nieuwe klas het kan vieren.

Aan de andere kant kan hij afscheid nemen van groep 4 als hij sint nog viert in de klas.

Beide prima.:)

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa we kijken het deze week even aan. Heb vrijdag gesprek met ib’er en dan beslissen we ook wat we volgende week gaan doen.
    Zoon gelooft niet meer, dus daar hoeven we in ieder geval geen rekening mee te houden.
    Ik denk dat het duidelijker is voor iedereen als hij gewoon in z’n nieuwe klas blijft.
    Uit t oog, uit het hart. Voor vrijwel alle kinderen uit z’n klas denk ik.
    Hij vertelde gisteren aan t buurmeisje dat hij naar groep 5 gaat, haar reactie: maakt mij niet zo veel uit. (Zij zit in de andere groep 4). Ik denk dat vrijwel alle kinderen er zo over denken. Behalve z’n vriendje. Die hebben we het vrijdag vertelt en moest huilen.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    @Fristi2012: Ik zou hem wel bewust afscheid laten nemen van zijn oude klas, zowel voor hemzelf als voor de rest van de klas. Maar daar is geen hele middag voor nodig, dat kan ook een keer tien minuten zijn oid.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa is misschien wel goed. Denk dat hij het niet nodig vindt, zoveel aansluiting heeft ie niet in de klas. Maar ff bewust momentje van maken.
    Vrijdag gaat mn dochter trakteren voor haar verjaardag, misschien dat ik er ipv 25 maar 50 traktaties van maak. En dan afhankelijk van of hij maandag Sinterklaas gaat vieren in z’n oude of nieuwe klas vrijdag of maandag trakteren.

NiekeKris vindt dit leuk.
  14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Afscheid nemen heeft hij hier inderdaad ook wel even gedaan, puur ook om het definitief af te sluiten. De juf heeft er ook geen te groots ding van gemaakt. Hij trakteerde cakejes, de klas had wat voor hem geknutseld en daarna was het ook gewoon klaar en goed. Hij houdt totaal niet van belangstelling of aandacht, maar zomaar uit de klas weggaan vond hij toch ook gek.

15. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Zojuist bericht gehad van de juf over J zijn vorderingen. Ik ben eigenlijk super trots op hem! We hebben ervoor gekozen hem voor de wereld oriëntatie vakken ook maar in groep 7 te laten uiteindelijk...hij wilde dit toch ook zelf wel...

Nergens onvoldoendes voor... wel 2 zesjes, 1 voor rekenen waar hij nu toch wat meer moeite krijgt met snel de keersommen maken (helemaal prima, doet nu mee met groep 6) en 1 voor zinsontleding waar hij dus steeds maar 1 antwoord koos op de toets terwijl er meer antwoorden mogelijk waren...dus waarschijnlijk gewoon niet goed begrepen wat mocht (is nogal van precies de regels volgen ;) en is mee doen met groep 7) daarnaast voor de overige vakken 10en gehaald en voor een geschiedenis toets in groep 7 ook een 9,6. Mochten ze hem niet toelaten op het Hoogbegaafden centrum weet ik ook echt niet zo goed hoe ik 'm bij een andere basisschool moet aanmelden.... (We verhuizen met de kerst en groep 5 is het dus ook niet helemaal :))

16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    @Baileyy
    Rubiks
    Exit spellen van 999
    Smart games
    En vindt hij tijdschriften van national geographic of quest niet leuk?

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Even een andere vraag. Ga in mijn eigen topic ook nog wel even posten hoe het gaat.

Maar waar begin je met hulp/begeleiding zoeken? Via school, huisarts of consultatiebureau/ggd?
    Eventueel tips utrecht en omgeving qua hulp/begeleiding?
    En wanneer laat je je kind testen?
    De vraag is wat verklaard haar gedrag: hsp, hb, strong willed, ass of een combi?

Ik wil sowieso met juf voor de kerstvakantie nog een gesprek om te vragen hoe het gaat in de klas.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Zoon had dat dus ook. Over en klaar. Het vriendje kan nog wel spelen.

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wij kregen in het gesprek op school het advies voor een orthopedagoog praktijk. Daar zijn we via verwijzing van huisarts terecht gekomen.

Onze hulpvraag was (en is) vooral: hoe krijgen we een gelukkig kind.
    In eerste gesprek was hb al zo duidelijk, dat er direct een iq test gepland is.

Wij hadden vooral het idee dat school het probleem niet zag. Ze vonden dat ze al heel veel deden en hij liet op school niet zien dat hij ongelukkig was.
    Maar was pas echt de omslag is geweest, is dat ik laatst een uur huilend in school heb gezeten, toen pas kwam echt de noodzaak binnen. Dat was vlak voor de herfstvakantie en nu is hij dus net overgezet naar groep 5. Dus echt heel snel gegaan laatste weken.

aicirtap vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zoon kwam vanmiddag heel vrolijk en blij uit school. Was heel goed gegaan.
    Had juf ook nog gesproken, die gaf ook aan dat het allemaal goed was.
    Hij had in groep 5 direct een spelling toets moeten maken. Een deel over ontleden en een deel over spellingregels. Voor de toets korte uitleg gehad over het ontleden, en daar gewoon een 7 op gehaald. De spellingregels stukje was wel onvoldoende, maar ook niet gek als je een jaar uitleg hebt gemist. Maar hij was in de hele klas slecht gemaakt.

Vanavond kwam de spanning er toch wel beetje uit. Hoofd vol. Maar ook logisch.
    Hij is wel heel blij met de stap.

Ik heb met dochter vanmiddag traktatie uitgezocht en haar direct 50 zakjes laten vullen. Dus die kunnen we vrijdag of maandag meenemen. Even overleggen op school.

owly, Liekje81, Archie83 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina