HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Dat koppig is wel een dingetje he. Wel lastig als hij daardoor dus de aansluiting mist.
    Heeft hij een beetje faalangst op spraakgebied? Wat dan bevestigd wordt als hij de 1e keer niet begrepen wordt en dat hij het daarom niet herhaald?

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Wat goed dat ze er zo bovenop zitten!

Maar houd je wel in je achterhoofd dat versnellen als laatste redmiddel wordt gezien? Versnellen lost in de meeste gevallen het probleem van te weinig aanbod niet op, dan kan je na een paar jaar weer een klas overslaan omdat ze te vlot door de lesstof heen vliegt want haar leertempo zal niet vertragen en dan loop je straks in groep 5 of 6 weer tegen dezelfde muur aan.

Ik ben bij onze dochter nu echt aan het sturen naar verdiepen en verbreden in plaats van versnellen want ik kreeg het idee dat school onze dochter ook nog door groep 6 wil loodsen dit schooljaar omdat groep 5 al 'klaar' is op wat hiaten na. Dat is gelukkig niet zo, die hiaten worden nu aangepakt (de juf verzocht mij om bepaalde dingen thuis aan te pakken dan pakken zij de andere onderwerpen) maar wat als dat klaar is? En hoe doen we het volgend jaar in groep 6? Ik heb nog eigenlijk geen duidelijkheid behalve dat mijn dochter alleen wil tekenen en knutselen in plaats van lessen volgen en dat ze haar daar in willen stimuleren. Maar echt, als ik wilde dat mijn dochter de hele dag zou kunnen tekenen, zou ik haar wel thuis houden toch?
    Een casual gesprek met de directrice vanmiddag op het plein waar ik tussen neus en lippen door vroeg wie nu de plusklas doet, kwam uit dat ze dat eigenlijk niet meer doen op school. En dan denk ik, dit is een HB profielschool waar mensen van kilometers ver naar toe komen, waarom is die plusklas er niet meer? Wat wordt er nog wel gedaan? Ik maak me er nu toch wel zorgen over.
    Wij zijn overgestapt naar deze school een aantal jaar geleden, ik rijd elke dag bijna 60km voor school, juist omdat deze plusklas er was. Ik hoorde er al meer ouders over de laatste tijd maar had dit dus nog niet 'officieel' gehoord.

Ik denk dat ik toch echt de IB'er in de kraag ga vatten en een uur van haar tijd ga plannen want ik wil nu echt duidelijkheid over wat er wél gedaan wordt.

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Ik kan daar ook zo blij van worden :)
    Ik had deze week ook een gesprek met een moeder van een HB kindje die tegen dezelfde 'observaties' aanliep waarin haar kind achter zou lopen. Zij stuurde me nog wat artikelen door over waarom HB kinderen achter lijken te lopen op sommige vlakken - puur omdat ze het al wel kunnen en de energie er niet in gaan steken om bijvoorbeeld de tafels te automatiseren, ze kunnen ze toch ook gewoon uitrekenen?

Die herkenning is fijn hoor, je voelt je op dat moment wat minder alleen en misschien ook wat gelukkiger omdat je merkt dat je kind toch niet zo 'apart' is want er zijn er meer die ook die behoefte aan discussie hebben.

Ik merk na zo'n dag dat ik duizelig word, sta dan te wankelen op mijn benen. Het doet wat met je!

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Toen we nog naar logopedie gingen, zei hij "ik ga niet mijn best doen" en hield ook demonstratief zijn lippen op elkaar als iemand hem iets vroeg. Nu gaat dat iets beter maar bij de laatste keer logopedie zat mijn man met hem in de wachtkamer te kletsen, toen de logopediste hen kwam halen zei ze iets in de richting "wat hoor ik jou goed praten" en weer gingen de lippen op elkaar.

Hij kan het prima, maar ik denk ook dat je eerst zijn vertrouwen moet hebben voordat hij echt met je gaat praten. Juf gaf ook aan dat hij met klasgenootjes nu wel volop kletst maar nog niet echt met haar.
    Bij de andere juf (tevens IB'er en HB coach - tenminste voorheen) die sinds dit schooljaar ook 1 dagdeel voor de kleuters staat, is hij vrijer. Gaat ook vrolijker de klas in. Ik denk dat zij hem o een andere manier benadert, misschien beter ziet wat hij nodig heeft?

5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Sorry voor mijn kanonnade aan posts :oops:

Nog 1 ego dingetje...
    Oudergesprek voor de oudste ook gehad. Vrij kort gesprek, hij is immers al toegelaten op het verrijkt VWO dus de eindcito doet er ook niet meer toe. Zijn scores zijn nog weer hoger dan vorig jaar dus de stijgende lijn sinds begin groep 7 zet rap door. Meester zei alleen maar "dit bevestigt maar weer dat ze (middelbare school) de juiste keuze hebben gemaakt om jou toe te laten daar, ga door zo en doe je best op het vwo"

Ik ben zo trots maar ook zo uitgeput van de lange weg en het moeten bewijzen dat je kind geen ADHD heeft maar HB is (vorige school). De lange weg hier op school met een kind dat weigert iets te doen en kaderscores haalt... De frustratie omdat we (ook de leerkrachten) wisten dat er zo veel meer in zat, en dan nu een blij kind, een kind dat zelfvertrouwen terugkrijgt wat hem in die eerste jaren zo vaak is afgenomen!

Maar dan de opmerkingen van andere ouders "ik ga mijn kind niet dwingen om VWO te doen hoor" wanneer ze vragen waar de oudste naar toe gaat.
    of:
    "Oh je moet naar die vrije school kijken, daar hechten ze geen waarde aan toetsen en cijfers" terwijl mijn kind gedijt op structuur en zelf een grote prestatiedrang heeft... zucht...

Ik dwing mijn kind ook echt niet om VWO te doen, maar ik ben opgelucht dat hij eindelijk zijn honger naar kennis enigszins heeft weten te stillen op deze school en hoop met heel mijn hart dat hij volgend jaar voldoende uitdaging blijft krijgen en vooral dat hij in de plusklas gelijkgestemden treft, vrienden maakt die hem begrijpen...

Jillzz, Liekje81, sabagirl en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik weet het.
    Bij zoon zijn we nu ook extra versneld, omdat hij gewoon qua stof echt al een klas hoger zat. Dat zou betekenen dat hij in groep 4 echt niks reguliers mee kon doen. Nu in groep 5 kan dat weer wel, maar hij houdt z’n plusklas en pluswerk. Ook is het vanaf nu het plan om juist te verbreden en verdiepen.
    Voor m’n dochter verwacht ik hetzelfde, ze pakt alles zo snel op, dat ze met hoeveel verbreding ook, haar klas als een speer voorbij gaat schieten. Daarom eenmaals versnellen naar een groep waar ze meer aansluiting mee heeft om vanaf dat punt te compacten en verbreden/verdiepen.
    Ze is haar huidige klas al zover vooruit dat haar hier tussen houden geen goed zou doen aan haar sociale en emotionele ontwikkeling.

Archie83 en Nummer4 vinden dit leuk.
  7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Dan snap ik helemaal waarom jullie die keuze maken, zo te lezen is er gewoon geen andere optie. Hopelijk blijft ze wel voldoende uitdaging krijgen de komende jaren.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Bah die reacties van die ouders. Zullen wel jaloers zijn. Wat dan achterwege de deuren en schermen plaats vinden en de struggle die je hebt zien ze niet. Lekker makkelijk oordelen.

Je mag trots zijn op je zoon. :)

Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.187
    113
    Vrouw
    Ik heb fibromyalgie. Mijn spierstructuur is niet goed en chronisch overbelast. Dus altijd pijn.

Ze gaan allemaal naar school en dan pak ik mijn rust. Maar nu zieken in huis dus nu is het wel op.

Tussenjaar starten ze al wel op de middelbare, volgen de normale lesstructuur, proefwerk weken etc maar met stof die ze echt tot leren leren aan zet en bovenal stof die ze niet opnieuw krijgen in de brugklas. Zoals fins bijvoorbeeld

10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Dank je :)

Ik ben blij met dit topic en de herkenning, ik mis dat echt in het dagelijks leven.

Archie83 en owly vinden dit leuk.
  11. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Dat klinkt goed! Fins is ook echt wel een uitdaging met 16 naamvallen. Dan doen ze dus een jaar langer over de middelbare? Erg interessant, ik wist niet dat dit bestond.

Ik ken fybromyalgie en wat het met iemand doet uit mijn nabije omgeving, dat is echt niet fijn. Is de ziekte in huis al weer wat op z'n retour? Volgende week weer allemaal naar school hoop ik voor je! En dan een week voorjaarsvakantie, hoe ga je daar mee om? Onze oudste gaat altijd uit logeren, dat is voor ons een adempauze.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Heel herkenbaar! Dan kun je je erg alleen voelen en een buitenstaander.

Zo blij met dit forum en vooral dit topic!

Jillzz, Archie83, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ojaa, dat achterlopen... Pfff, die dscussie hebben we eigenlijk altijd vooral gehad bij de minder goede juffen zullen we maar netjes zeggen. En toen er uit de uitgebreide testuitslag kwam dat de oudste sociaal en emotioneel 2 jaar voor liep, suggereerde de IB-er dat wij als ouders met het beantwoorden van vragen tijdens het interview door de tester, dat zelf wel gemanipuleerd konden hebben... Als je hier in dit draadje alleen al leest hoeveel energie velen hier al moeten stoppen in school, naast hoeveel energie deze kinderen al kosten van zichzelf, dan is het ook helemaal niet raar dat veel ouders van HB kinderen moe zijn.:o:

sabagirl, owly en Nummer4 vinden dit leuk.
  14. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.187
    113
    Vrouw
    Vakantie is altijd een ramp. Ook wel gezellig maar vooral erg vermoeiend. Zeker de vakanties dat mijn man wel gewoon werkt. Dat is komende vakantie zo.

Voordeel is dat ze met veel zijn thuis en dicht op elkaar. Er is altijd wel iemand om je mee te vermaken.

Verder hoop ik op mooi weer en veel vriendjes en vriendinnetjes die kunnen spelen.

Maar eerst moeten de zieken opknappen. Ze hebben nu allebei antibiotica gekregen dus meestal knappen ze dan wel op.

Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Ik druk op leuk, maar dat is meer omdat ik wat jij zegt volledig wil beamen... Verre van leuk eigenlijk he?

16. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier hebben we eindelijk eens een goed gesprek gehad. Juffen zien in dat ze een ander kind zien dan wij thuis en die cognitief veel verder is dan zij door hadden (helaas wel met wat hiaten).
    De vraag staat uit of ze taal/lezen met groep 3 mee mag doen.
    En verder willen zij heel graag dat dochter meer gaat aangeven en meer gaat laten zien want zij kunnen dingen niet afvinken. Maar goed... dan is er ook vanuit hun nog wel werk aan de winkel.
    We hebben half maart weer een gesprek dus dan kijken hoe verder.

Leolove, Archie83, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Fijn dat ze eindelijk wat inzien! Hopelijk durven ze haar nu ook wat uit te dagen, waardoor ze wat kan laten zien. En ook haarzelf gaat vertrouwen en het dus uit gaat spreken.

18. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ja, daar moeten we nog wel wat discussie over voeren vrees ik want zij willen vooral talig uitdagen terwijl ik denk dat er wat meer maatwerk nodig is ipv. Steeds haar zwakke plek inwrijven en haar 'overvragen'. Laat haar eerst maar groeien in waar ze goed in is. Maar goed binnenkort weer gesprek dus we gaan het zien.

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Door mondeling met de andere gebieden bezig te gaan zal ze het taalgebied ook blijven uitbreiden. Dus misschien kan je daarop inzetten. Maar dan moet ze het wel durven laten zien.
    En het vergt veel aandacht van leerkracht natuurlijk.

20. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Dat is precies wat wij hebben aangegeven, alleen zij kunnen dat in de klas niet bieden dus hoop dat ze een beetje mee mag gaan doen met groep 3.
    Kleine stapjes .... zucht! Gelukkig nu eerst vakantie!

Deel Deze Pagina