HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
    Hier had ZL zijn extra boek voor het rekenen al uit. Is 1 boekje per jaar, dus schiet niet echt op. Nu blijkt dat ze er totaal geen begeleiding in hebben gegeven. Gewoon rekenwerk af, dan mocht hij het andere boekje pakken. En het daarna nog zelf nakijken ook. Nu het boekje uit was heeft een van de juffen er wel naar gekeken en moet hij van alles over doen. Zijn begrijpend lezen niveau ligt nog niet zo ver voor, dus hij begreep vaak gewoon niet hoe de opdracht werkte (heb ik van de week ook aangegeven). Ik merk dat ik er verdrietig van wordt dat hij nu hier de dupe van is. Hij keek zo uit naar meer uitdaging en nu moet hij dus eerst vanalles opnieuw doen :( ik neem de juffen het ook niet per se kwalijk, het is een bomvolle klas en ze kunnen ook niet alles tegelijk.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #1942 Liekje81, 17 feb 2023
    Laatst bewerkt: 17 feb 2023
    Hier gisteren rapport gehad. Cito's allemaal I, I+ en II. Alle leesdingen I en I+. Rekenen II. Lezen E5. Dus dat is prima. Maar dan het stukje zelfreflectie en sociaal-emotioneel, daar zit nog wel wat verbetering in :| Bij zelfreflectie heeft ze bij zowat alles zichzelf de max score gegeven, terwijl de juf bij de werkhouding enzo nog wel wat verbetering ziet. Ook het op de beurt wachten en omgang met anderen kan beter. Het is niet heel dramatisch gelukkig, en blijft gaandeweg de jaren wel hetzelfde. Maar ik moet dan stiekem zo lachen bij het stuk waar ze zichzelf moet beoordelen. :roflmao:

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier ook net het rapport binnen. Zoon zit in groep zes (dus M6 nu) en scoort op rekenen B8, op lezen en spelling 7+. Sociaal emotioneel goed ontwikkeld. Hij zit al een dag in de week in een bovenschoolse plusklas en een dag in de week in de plusklas zelf op school dus doet in 3 dagen wat de rest in 5 doet en blijft maar verder uitlopen. De leerkracht geeft in de klas ook al leuk verdiepingswerk in die 3 dagen.

Maar hij heeft het naar zijn zin, wil geen klas overslaan want heeft leuke vrienden. Dus we gaan zo maar door. Vervelen zal hij zich de rest van zijn leven ook wel doen, als hij maar niet gaat klieren :D

Liekje81, Fristi2012 en sabagirl vinden dit leuk.
  4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hoi,
    Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als dit al eerder besproken is.

Onze jongste zoon was al een vroege leerling en heeft kort gekleuterd. Hij gaat straks met net 11 van de basisschool. Helaas voor hem is hij ook nog eens heel klein voor zijn leeftijd en sociaal ook nog heel jong in zijn doen en laten. Hij zou qua uiterlijk en gedrag best in groep 5 hebben kunnen zitten.

Dit is een beetje een zorg voor ons die we gelukkig delen met zijn juf en ib-er. Qua niveau krijgt hij vwo/gymnasium advies. Zij opperden om hem eerst een tussenjaar te laten doen, soort groep 9, om letterlijk en figuurlijk te groeien voordat hij echt naar de middelbare gaat. Nu wonen wij in een gat waar dat natuurlijk niet kan en zou hij er een flink eind weg voor moeten, dus zo’n fijne oplossing is het niet.

Zelf dachten we om hem de havo te laten doen op een dorpsschool hier vlakbij. Dat kan alleen de eerste drie jaar, daarna moet je dan alsnog naar de stad, maar dan zijn we in elk geval weer een paar jaar verder. Maar qua niveau is dat weer niet zo geschikt. We waren er toevallig onlangs op een open dag en toen ging hij de wiskundeleraar wel even wat sommen uitleggen van het tweede jaar haha. Hij had het geweldig naar zijn zin, maar die leraar zei ook al dat de havo misschien niet de beste plek voor hem was.

Heeft hier iemand nog een idee wat we zouden kunnen onderzoeken?

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou toch kijken naar het tussenjaar. Hoe is het te reizen, is het rechtstreeks met het openbaar vervoer te doen?
    Hoe voelt het daar.

En zijn er nog meer scholen in de regio, die wellicht beter bereisbaar zijn, waar iets vergelijkbaars wordt aangeboden?

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    sabagirl vindt dit leuk.
  7. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.187
    113
    Vrouw
    Dit is echt een geweldig mooie optie. Onze zoon is aangemeld. Hij voldoet aan alle voorwaarden. Hopelijk wordt hij toegelaten. Maar er zijn waarschijnlijk meer aanmeldingen dan plaatsen.

sabagirl en Fristi2012 vinden dit leuk.
  8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Balen dat er meer aanmeldingen zijn. Logisch, het is ook zo’n fijn initiatief.
    Gelukkig hebben wij nog een paar jaar. Maar mede door deze optie was voor ons de stap voor versnellen wel makkelijker.

Prjbt vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #1949 NiekeKris, 17 feb 2023
    Laatst bewerkt: 17 feb 2023
    @Luppy: Er is misschien nog weinig te zeggen mbt advies ed, maar op gymnasia zitten ook regelmatig kinderen van 10 en soms ook van 9. Dan valt hij wellicht al minder op of is hij niet de enige die opvalt. En als hij het kan, dan zit hij daar zonder meer beter op z’n plek dan op de havo…denk dat hij daar dan mogelijk meer buiten de groep valt (al hoeft het niet).

En ik weet niet hoe lang hij nog moet op de basisschool, maar wie weet hoe hard hij straks opeens gaat? Mijn jongste is heel lang klein geweest, maar nu het eenmaal ‘zo ver is’ valt het best mee. Ze is nog steeds niet groot, maar ook zeker niet de kleinste, als ik op open dagen ed kijk. Sociaal valt ze niet op, het is echt een puber. Ze is wel emotioneler dan gemiddeld, maar dat zie ik meer als karakteriets dan iets dat met haar leeftijd samen hangt.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn zoon in groep 8 is precies hetzelfde. Toch laten we hem gewoon naar atheneum gymnasium gaan maar we hebben gekozen voor een relatief klein categoraal gymnasium, een school met weinig leerlingen. Daar hoeft hij iets minder te 'knokken ' om gezien te worden. Hij spreekt ook nog met jongens uit groep 6 en groep 7, en soms uit groep 8. Maar ik zie dat jongens op het VO toch veel langer speels blijven.

Als het niet gaat kan hij alsnog een tussen jaar doen wat ons betreft

11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Haha vakantie is begonnen en dochter zit al de hele middag in de werkboeken en heeft mij tot juf gebombardeerd!
    (Benieuwd hoe de komende 1,5 week gaat)

Archie83 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    School heeft dat ook aan ons aangegeven. Het staat niet officieel op papier, of misschien ook wel trouwens, want ik heb geen verslag gezien van de ib-er dus misschien heeft ze het daar wel in gezet. Maar daar heb ik niks over gehoord bij de hb klas. Alleen het cijfertje was voldoende.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Nu maar eerste achten op de test dan de uitslag. Ik weet nog wel dat we dat heel spannend vonden. Overigens vond onze zoon de testen heel leuk.

Jillzz vindt dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ze kunnen ook best sprongen maken in groep 8. Dat je het nu nog niet voor je ziet dat je kind volgend schooljaar al op de middelbare school zit, maar het eigenlijk prima gaat.
    En op het VWO of gymnasium zitten vaak wel meer versnelde kinderen.

15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ja hij weet nog niet precies hoe of wat, maar hij is altijd in voor toetsen, puzzeltjes ed.
    Ik ben er wel wat rustiger onder geworden. Wat er ook uit die testen komt, het is prima en het komt wel goed allemaal. Linksom of rechtsom komt alles wel op zijn pootjes terecht. Hopelijk kan ik deze mindset vast houden :D

16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben toch wel verbaasd over haar rapport. Alles op niveau of net beneden. o_O:confused: Ik had zelf alles wel op niveau verwacht.
    Gisteren was mijn broer hier. Hij ziet haar niet vaak, maar die had ik zoiets van huh?
    Mijn gedachten bij dit rapport.

Speelgedrag kan ik snappen. Ze wil graag dat het op haar manier gaat en het spel controleren/manipuleren.
    Ze heeft wel een zeer rijke fantasie tijdens spel vind ik.

Werkhouding.
    Ja stil zitten, concentreren en iets afmaken dat herken ik wel van thuis. Geen lange concentratie en bij een puzzel/spelletje haakt ze snel af. Ondanks motivatie / stimulatie van mij. Vaak staat ze liever iets te doen ipv op de billen zitten.

Zelfredzaamheid.
    Ze zoekt al van jongsafaan veel bevestiging bij gastouder, psz juf of bso juf. Stukje onzekerheid? Weinig vertrouwen? Faalangst?

Grote motoriek.
    Ze klimt en klautert overal op. Weinig tot geen angst. Een bal recht weg schieten is soms nog lastig. Maar kom op ze is 4,5 jaar. Ik doe fysiek niet veel met haar ivm fysieke beperkingen (astma en fibromyalgie). Maar we gaan wel vaak naar de speeltuin en naar buiten. En ze heeft dan altijd iets met wielen bij zich.

Kleine motoriek.
    Dat is meer onverschilligheid ofzo wat er speelt. Ze kan binnen de lijntjes en netjes kleuren, maar heeft er maling aan. Net als bij knippen en vouwen. En ik mag ook echt niet voor doen hoe het wel netjes kan/moet. Boos!

Taal/Taalgebruik.
    Ze schrijft thuis woorden na. Als we wandelen of onderweg zijn wordt er heel wat afgekletst. En vraagt ze ook of iets rijmt en of ik anders iets weet wat wel rijmt. En ze maakt dan soms ook grapjes. Ik zei vanavond E. stop eens wat eten in je mond. Nee ik stop het in mijn kont! was het antwoord. :roflmao: En ze vraagt vaak of ik de eerste letter van een woord kan benoemen of welke woorden zijn er met die en die letter.
    En bij de logopedie scoort ze alles boven gemiddeld.

Rekenen.
    Ze kent alle cijfers van 0 t/m 9. En kan thuis ook tot 15 tellen.

Was eerst benieuwd naar haar rapport, maar ik ben toch wel nu benieuwd naar gesprek en verdere toelichting.
    Zij wilde ook dat E. naar logopedie ging, terwijl ik nog steeds niet idee heb dat er iets mis is.
    Maandag nog 1x logopedie en dan heb ik haar verslag ook voor woensdag.

Ik weet niet of ze natuurlijk HB heeft of gewoon wat voorloopt. Maar dit klopt niet met wat ze thuis laat zien.
    Zou het een mismatch met de juf zijn? Of ligt het meer bij mijn dochter?

Nog tips voor het voortgangsgesprek woensdag?

Bijgevoegde bestanden:

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier had dochter vorig jaar ook zo’n niet kloppend rapport.
    Grove motoriek nog niet voldoende, terwijl ze met 2,5 jaar zonder zijwieltjes fietste. En elke dag zelf op de fiets naar school ging.
    Er stond zelfs op dat ze rechtshandig was, terwijl ze altijd met links kleurt.
    Maar het was ook een juf die beweerde dat ze m2 niveau scoorde omdat ze zo goed gegokt had.

Nu heeft ze geen rapport. Pas eind van het jaar weer.
    Maar ze scoorde wel op de Cito alles >E2 of E2.

Maar ja, het kan dus komen door de juf. Of in ieder geval de combinatie met je dochter.

aicirtap vindt dit leuk.
  18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    breek even in lees vaak mee in het topic, @aicirtap. Ik lees juist dat wat jezelf ook beschrijft ik de scores van de juf juist wel snap. Zeker als je de motoriek zelfredzaamheid werkhouding en ook het rekenen beschrijft. Onze dochter waarvan ik zeker niet denk dat ze hb is maar gewoon wel intelligent kon op die leeftijd bijv al tot 100 tellen of meer en ook sommetjes maken. Dus wellicht kan het ook gewoon zijn dat ze wel slim is maar niet meteen hb. En dat haar gedrag weer ergens anders uit voort komt?

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n dochter kon met 4,5 jaar nog niet tot 100 tellen.
    Maar toen ze besloot het te willen kon ze het heel snel. De manier waarop ze het oppakken zegt meer dan het feit dat ze het kunnen.

20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Precies, maar als ik zo tussen de regels door lees dan lijkt me dit dus gewoon het niveau waar haar dochter zit. Wat ook gewoon prima is toch?
    Hier liep ze altijd voor met alles en pakt ze dingen ook goed op in grp3 kost weinig moeite en heeft er plezier in! Vooral het laatste is heel fijn als ik hier de verhalen voorbij zie komen.

sabagirl en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina