We hebben beiden een museum pas. Welke zou jij vooral aanraden? Ze letten bij binnenkomst niet op de leeftijd dus? Ik zag leuke dingen voorbij komen waar hij onder de minimale leeftijd zit.
Je moet zelf kijken naar wat je denkt dat je kind aan kan. Wij zijn met beide kinderen (8 & 10) ook naar het Anne Frankhuis geweest (dat wilde de oudste), terwijl de adviesleeftijd 10 is. De jongste deed alsof ze het niet interessant vond, maar had stiekem veel opgepikt en later in een verhaal verwerkt. Mijn advies daarom: kijk naar wat je kind interessant vindt en aan kan.
Ik ken kinderen die deelnemen aan programma's van de Museum Jeugduniversiteit waar ze eigenlijk te jong voor zijn. Hen wordt de toegang niet ontzegt oid, wel wordt er verwacht dat ze zich zo gedragen dat ze anderen niet storen (en dat geldt natuurlijk evengoed voor kinderen die wel de aangegeven leeftijd hebben ). Lijkt me dat het bij meer vrijblijvende activiteiten al helemaal niet uitmaakt. Leeftijden worden vaak aangegeven als indicatie, een enkele keer staat er expliciet bij dat afwijken echt niet gedaan wordt (om wat voor reden dan ook). Bv. Corpus is niet flexibel, die hebben echt een minimum leeftijd, jonger mogen ze niet naar binnen (waarom is mij nog steeds een raadsel, maar goed...). Bij ons gaat de jongste naar musea ed altijd gewoon mee naar alles en dat gaat prima. Meestal is zij degene die de puzzels maakt, naar de verhaaltjes bij rondleidingen luistert ed, de oudste boeit dat weinig.
Oh jammer. Die stond op mijn lijstje voor hem. Dan ga ik maar even contact leggen van tevoren, voor alle zekerheid. Ik denk dat wetenschap zijn voorkeur heeft.
Hoe oud is hij? 5? Vanaf 6 mogen ze naar binnen (8 is de adviesleeftijd: https://corpusexperience.nl/nl/#!/minimumleeftijd). En ze wijken er dus echt niet vanaf, is mijn ervaring. Ik heb ze zelf gebeld en een vriendin van me ook voor haar dochter/schoolklas, allebei kregen we te horen dat het niet kon. Wij zijn toen op de dag dat de jongste 6 werd geweest, ze vroeg er al maanden om.
Er zijn veel leuke wetenschappelijke musea. Nemo is leuk (wel buiten de schoolvakanties gaan als het even kan), Science Centre in Delft ook. Naturalis is ook erg leuk en het Museon, Space Expo en het Universiteitmuseum in Utrecht. De Ontdekhoek is misschien wat minder wetenschappelijk, maar wel erg leuk (en ook met meer wetenschappelijke dingen). Technopolis ben ik nog nooit geweest, maar staat wel op ons lijstje voor als we er eens een beetje in de buurt zijn.
Hij is nu vijf. Zijn pas is nog twee weken geldig als hij zes wordt. Maar dat is pas aan het einde van dit jaar. Wel jammer hoor dat ze zo streng zijn. De ontdekhoek. Dat is 1 van mijn jeugdsentimenten Die in delft klinkt ook niet zo ver weg. Ik ga ze zo allemaal even uitzoeken. Bedankt!
Welke pas bedoel je? Als je de Museumkaart bedoelt, die is er niet geldig, dus wat dat betreft maakt het dan niet uit.
Oh je hebt gelijk. Dan haal ik hem even door de war met een ander 6+ museum. Ik heb veel te veel pagina's doorgebladerd.
Hier afgelopen werk het rapport gehad en dat was behoorlijk goed, ‘zelfs’ de Cito’s had ze bijna allemaal goed gemaakt. We een erg opvallend verschil. Voor rekenen was ze van een 3 naar een hoge 1+ gegaan, begrijpend lezen en woordenschat ‘gewoon’ een 1, maar voor spelling en DMT een 4. Voor DMT scoort ze altijd slecht, leest te netjes en te mooi staat er altijd bij. Maar spelling is nu ook een groot verschil met de rest. Komt iemand dat bekend voor? Het zijn, als ik naar het algemene deel van het rapport kijk, vooral de weerwoorden waar ze de mist mee in gaat, werkwoordspelling gaat best goed. En verder opvallend, waar ik Q echt niet in herken, is dat ze weinig contact met anderen maakt. We wonen nu bijna een jaar in ons nieuwe dorp. Ondanks Q op een andere school zit dan de rest (klein dorp met een hele kleine dorpsschool met maar 3 klassen in totaal) was ze gevraagd om mee te doen met de carnavalsoptocht. Dus met 13 meiden regelmatig afgesproken om voor te bereiden. Daarnaast regelmatig met verschillende meiden afgesproken enzo. Ook heeft ze vriendinnen bij de waterscouting.
Dames, mag ik met jullie meelezen/meepraten? Onze dochter, 5 jaar, herfstkind loopt nogal voor in haar ontwikkeling. Vorig jaar een gesprek gehad op school en de juffen zagen dit niet zo en omdat het beleid van school is dat herfstkinderen altijd langer kleuteren bleef ze in groep 1. Nu een half jaar later heeft ze I+ scores op haar cito en is ze toch doorgestroomd naar groep 2. Onze dochter vraagt veel om uitdaging, op school zijn ze ook nog wat zoekende en gaan haar nu pluswerk aanbieden. Thuis claimt ze ons als ouders enorm, ze wil van alles leren en ik vind het moeilijk om haar wat te bieden. Ik kan (en wil) niet de hele dag bezig zijn met mijn dochter, we hebben wel veel uitdagende spellen in huis die ze zelf kan doen zoals smartgames, mini loco, zelfcorrigerend rekenen e.d. Maar ik zoek dus eigenlijk nog iets anders wat ik mijn dochter thuis kan aanbieden, hebben jullie aanraders?
@Tafellamp waar liggen haar interesses? Kan ze al lezen? Kan ze haar ei kwijt in creatieve bezigheden, of wil ze thuis ook juist bezig zijn met schoolse activiteiten?
@Tafellamp: Wat doen jullie met haar (dus als ze niet zichzelf hoeft bezig te houden)? Ik vraag dat omdat ik merk dat als ze op die manier (enigszins) voldoende uitdaging krijgen, ze zichzelf op andere momenten ook makkelijker bezig kunnen houden. Verder vinden ze hier helpen in huis ook altijd leuk. En iets als koekjes of cakejes bakken en versieren kunnen ze ook heel lang mee bezig zijn. Uitdagende spellen zijn hier nooit heel populair geweest; ze speelden er heel af en toe wel mee, maar geen uren oid (zeg max. een keer in de twee maanden een kwartiertje ofzo?). Meer iets als creatieve dingen daarentegen konden en kunnen ze wel een flinke tijd mee bezig zijn. Buiten kunnen ze zich meestal ook langere tijd vermaken, zeker met kleine ‘frutsels’ waarmee ze van alles maken. Dingen als stoepkrijt ed doen ze hier ook van alle mee (tekenen, zelf spellen en parcours bedenken, tot poeder vermalen, enz.). En dingen als hutten bouwen ed.
ze vind knutselen echt verschrikkelijk, kleuren vind ze daarentegen wel erg leuk. Ze kan inderdaad al lezen, en doet dit ook heel erg graag. Meestal samen met mij maar ook steeds vaker alleen. Ik merk dat ze thuis echt veel schoolse activiteiten vraagt, maar ik wil hier (nog) niet teveel in meegaan omdat ze tot nu toe nog maar in groep 1 zat en het echte lezen en rekenen pas in groep 3 komt. Onze bezigheden samen zijn heel uiteenlopend, spelen/bouwen met Lego, lezen, puzzelen, kleuren, bakken tot bordspelletjes.
Hier helpt afwisseling. En andere kinderen, wat iemand anders ook al schreef. En nu met mooier weer lekker naar buiten, dat helpt ook. We maken ook regelmatig uitstapjes, dat hebben ze ook echt nodig. Op dagen dat ze echt niet te doen zijn, ga ik er zoveel mogelijk op uit; dat is dan de enige manier om het houdbaar te houden.
Ik heb zelf wel het idee dat ze genoeg afwisseling krijgt, ook veel spelen met klasgenoten doet ze wel. Daarnaast speelt ze ook erg leuk met haar zusje. Toch zoekt ze daarnaast ontzettend veel uitdaging. Ik hoop dat het nu thuis wat beter gaat nu ze 5 dagen naar school gaat ipv 4.
Wat ik op die leeftijd veel zag was dat onze dochter veel minder behoefte had aan speel contact na schooltijd dan leeftijdgenoten. Pas nu (groep 7) zie je dat dit wat meer wordt doordat de nadruk nu niet meer op spelen licht maar gewoon gezellig bij elkaar zijn , tv kijken , spelletje spelen, wat drinken, naar het zwembad gaan.
Hier was het rapport ook binnen en wat opviel was dat ze voor de vakken die ze op school heeft een 8 of hoger scoort maar de leervakken voor thuis en 6,5. (dit zijn topografie en bijbelse vragen) De bijbelse vragen leert ze echt wel maar blijven gewoon niet hangen en eerlijk gezegd vinden wij dit ook niet zo'n belangrijk vak. Voor topo doet ze gewoon niets en haalt een 6,5. Juf heeft haar uitgelegd dat ze in groep 8 ook kijken naar je inzet in groep 7 en haar uitgedaagd om van beide cijfers minimaal een 7 te maken. Voor de rest doet ze het goed, luistert goed, doet altijd mee, heeft geen grote mond etc etc. Cito's waren allemaal weer een A. Voor de plusklas waren de resultaten ook goed, doet goed mee , had gemiddeld een 7,5 voor Spaans, heeft een project over beugels met een ruim voldoende afgesloten en vind het helemaal geweldig.
Hier zijn ze nooit 4 dagen naar school gegaan...denk dat dat inderdaad ook wel verschil maakt. Hopelijk krijgt ze daar nu meer uitdaging waardoor ze dan thuis ook voldoende heeft aan wat er mogelijk is. Schaken kan ook leuk zijn, maar ja, ook weer iets wat je samen doet. Of op de tablet ofzo, maar dat moet je dan ook willen. Zelfde met uitstapjes, dat kan ze ook niet zelfstandig.
Ik heb al een reactie gegeven op je nieuw topic betreft ideeën. Je schrijft dat je niet teveel mee wil gaan het schoolse maar als je het niet doet leren kinderen die graag leren het ook zelf. Je hoeft het niet op te dringen maar als onze zoon wat vraagt krijgt hij wel een antwoord. Ook al zijn we niet schools thuis toch heeft hij zich dingen van Gr 1 en 2 eigen gemaakt zonder echt Gr 2 gedaan te hebben. Hij is in april doorgeschoven naar Gr 2 (kende daar de stof al) en ging na de zomervakantie naar Gr 3