Heb je toevallig ergens een overzicht van de leerstof die ze (zouden moeten) krijgen in groep 1 en 2. Heb momenteel niet bepaald het idee dat er veel is wat ie nieuw leert (behalve een heel scala aan liedjes), wat betekent dat ie of alles al kende of ze doen niks (en dat laatste kan ik me niet voorstellen). Opdrachtje die vandaag op school gemaakt, geef iedere vorm een eigen kleur. Blad met cirkels, rechthoeken en driehoeken. 0 uitdaging dus. Nouja buiten de lijntjes gaan was drama, maar het verschil tussen driehoeken, cirkels en rechthoeken is een eitje. Was dat dan de ‘leerstof’?
Ik blijf erbij dat spelletjes geweldig zijn. Van veel spelletjes valt wel iets te leren op deze leeftijd. Soms moet je alleen de spelregels wat buigen om het mee te laten groeien.
@Tafellamp best lastig als ze niet van knutselen houd, daar kunnen ze vaak echt hun creativiteit in kwijt. Als kleuren wel leuk is, al Mandela’s geprobeerd? Of schilderen op nummer? Ik zou als ze graag wil leren toch gewoon een oefenboekje kopen waar ze haar gang in kan gaan. Vaak heb je ook leuke vakantie doeboeken waar ook opdrachtjes in staan, misschien is dat iets. En wij hebben tiptoi waar ze echt wel een tijdje zelf mee kunnen spelen. Niet alle kinderen vinden het leuk, dus misschien dat je het eerst kan lenen in een spelotheek. Er zijn verschillende boeken, spellen en puzzels en alles op verschillende niveaus.
Hier staat een mooi overzicht. https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-1/news/110/ https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-2/news/111/ Ik ben echt zo blij dat we hebben besloten met school dat hij moet versnellen. Als ik zie bij een vriendin wat haar dochter nu moet doen denk ik echt neeeeee. Hij gaat nu weer als een speer. Zijn gedrag op school ging ook echt achteruit. De korte tijd in gr 2 ging weer wat beter maar ook geen echte uitdaging. Al waren de eerste weken van gr 3 ook niet echt spannend en dan zie je zijn gedrag weer dalen.
https://www.kijkopontwikkeling.nl/kleuter-schoolkind/groei-en-ontwikkeling/motorische-ontwikkeling/ Lang leven internet
Pff als dat alles is... Dan gaat het nog een lange anderhalf jaar worden. Knippen en tekenen zal ie nog wat moeten oefenen, maar verder... Hij begint nu al steeds meer te roepen dat ie niet naar school wilt. Ik hoop dat het is omdat hij niet fit was.
Tiptoi hebben we inderdaad ook al (het lijkt nu net dat ik de hele speelgoedwinkel in huis heb ) dat vindt ze ook wel erg leuk om te doen, ze ontdekt ook nog steeds veel nieuwe dingen. Schilderen op nummer is wel een goed idee, dat gaat ze vast leuk vinden.
Dankjewel dames voor jullie ideeën! Ik ga kijken of dochter hier wat mee kan. Gisteren nog een nieuwe smartgame gekocht en we gaan straks nog samen brood bakken dus vandaag is ze wel even lekker bezig.
Dan zou ik absoluut in gesprek gaan met school, ik weet niet of de school de kleuter Cito afneemt anders kun je daar ook alvast zien hoe dat is gegaan. Rapport al binnen? Bij ons was het zo dat gelukkig de leerkrachten ook zagen dat hij anders was en heel vlot, ze zeiden ook tien ze meer uitdaging gaven als het gedrag thuis ook anders is (zoals aangeven dat hij niet meer naar school wil) we aan de bel moesten trekken. Uiteindelijk hebben ze alles uit de kast getrokken betreft uitdaging maar dat was te makkelijk, vandaar het door schuiven naar Gr 2. Wel enkele weken geduurd omdat hij eerst de kring mee mocht draaien en dat steeds langer. Blijven praten met de leerkracht en ib'er is dan ook heel belangrijk want zonder goed contact blijven veel dingen het zelfde.
Volgende week 10-min gesprek, dus ben benieuwd. Het wordt in ieder geval volgend jaar groep 2 ipv groep 1. Er is ook een plusklas, dus mocht het nodig zijn is dat ook nog een optie. We gaan het wel zien. Het verbaast me wel dat hij zo ver al voor zou liggen (op bepaalde gebieden dan natuurlijk). Ik wist wel dat ie snel was, maar dat er in groep 1 en 2 zo weinig nieuws (op didactisch gebied) bij zou komen verbaast me wel.
Hij is voor de zomervakantie begonnen en daarna gestart in Gr 1. Dus eigenlijk in totaal gezien 1 schooljaar Gr 1 en 3 maanden Gr 2. Bij ons hebben ze geen plusklas, ze bieden veel extra dingen aan voor de kinderen die het nodig hebben en de ib'er is betrokken. Versnellen is niet iets wat ze vaak deden maar zagen wel in dat het noodzakelijk was. We zijn ook blij dat ze weten dat alleen versnellen niet voldoende is, ze bieden extra dingen aan. Fijn dat je volgende week 10min gesprekken hebt, mocht je meer tijd nodig hebben kun je altijd nog een afspraak maken. Apart je hoe je mee gaat in de ontwikkeling van je kind en denkt dat het allemaal wel mee valt en dan blijkt dat het een stuk verder is. Wij hielpen mee op school met spelletjes en onze zoon kende de cijfers van de dobbelsteen al heel lang dus waren we alweer even vergeten dat veel kinderen de cijfers nog niet kennen. Even terug schakelen
Ik had dat vorig jaar met het taalfeest. Dan mogen 3 jarigen vast meedoen, ik was met zoon daar. Dus ik vroeg aan wat kinderen wat letters, maar geen van die kinderen kende er wat. Terwijl zoon er al zeker een aantal kende en die dus pas net 3 was. Met cijfers idd ook. Tellen tot 20 eind groep 2, hoe dan?!. Hij was net 2 toen ie dat deed. En dan liggen er puzzeltjes klaar die m’n dochter van 2 al kan zegmaar.
Hahaha inderdaad, zoontje had zich zelf de letters geleerd en kon al wat korte woordjes lezen net voor zijn 4de verjaardag. Komt hij op school beginnen ze met de letters, dat wisten wij natuurlijk wel maar hij niet. Was hij toch wat teleurgesteld hahaha. Bij de rondleiding legde de directrice een puzzel klaar, ze pakte even wat te drinken voor iedereen en toen was de puzzel al af. Ach zegt ze ik haal wel even een moeilijke bij de kleuters hahaha voor ze het wist was die ook af haha. Toen maar laten tekenen. (3jaar) Heeft hij wel aansluiting met de andere kindjes? Is zijn gedrag nu ook anders thuis of juist op school?
Hij heeft een vriendinnetje, die zit naast hem en speelt ie graag mee. En gelukkig is dat wederzijds. Zij heeft een vriendinnetje en daar speelt hij ook mee op school. Verder zegt hij dat iedereen hem stom vindt. En dat ie met niemand wil spelen, maar liever thuis mama en zusje speelt. En hij wilt heel graag weer naar de peuterspeelzaal ipv school, want daar zijn z’n vriendjes volgens hem (zijn ondertussen ook naar school, helaas een andere). Thuis vooral moe en zeuren om tv. Wil heel veel knuffelen. Maar nog geen drama.
Wat fijn dat hij een vriendje heeft! Wel vervelend dat hij denkt dat iedereen hem verder stom vind. Helaas wel herkenbaar, onze zoon had in Gr 1 geen aansluiting en nu begint het een beetje in de andere groep. Natuurlijk wel erg lastig als je later er bij komt. Het moe zijn is ook wel begrijpelijk, het zijn vermoeiende tijden en nu is het wachten op de lente en het zonnetje.
Wij halen op zaterdag tgtg. Sinds een paar weken spelen we bingo, de eerste winnaar mag dan als eerste een lekker broodje kiezen en zo verder. De eerste paar keer was het een feestje. Nu zijn we onze drie jarige alweer kwijt omdat het te makkelijk is. Zijn jullie soms ook gewoon de puf kwijt om telkens maar weer iets te zoeken wat uitdagend is?
Even een vraag tussendoor, zouden jullie een kind met 10 jaar nog gaan testen? Op zich vond ik het nooit nodig maar de opvang kwam nu mee vanwege afwijkend gedrag (daar herken ik mijn kind overigens niet in). Het kind zelf vindt het interessant om te weten maar vraagt zich af wat voor nut het heeft.
Als de school vast loopt of jullie thuis zou ik dat doen anders zou ik geen reden zien. Onze knul is nog jong maar wij gaan ook nog niet testen. Op school kunnen ze nog verder en zodra die roepen en dit graag willen gaan we er in mee. Dat een opvang wat ziet tja misschien met een korrel zout als jullie het zelf ook niet zien. Maar wat zien ze dan wat zo opvallend is en wat zegt je zoon zelf van het gedrag?