Ja, ik denk dat veel kinderen dat zo zouden opvatten of zich aangesproken zouden voelen. Het mag dan haar mening zijn en geen feit, de meeste kinderen hechten toch wel waarde aan de mening van hun juf. Mijn kinderen kunnen beiden slecht tegen onrecht. Mijn zoon bemoeit zich er alleen vaak meteen mee en mijn dochter ziet alles, maar houdt zich meestal wat afzijdig.
Zoon wil niet naar school, zucht. Hij zegt het is saai en wil bij jou blijven. Meestal speelt er wat op school dus maar binnenkort weer in gesprek. Vanmorgen hem achter de deur geschoven. Aangegeven aan juf dat hij niet wil. Met buikpijn naar huis gegaan, ppfff smiddags naar binnen kunnen duwen.Gelukkig stond er nog een juf bij de deur en heeft hem meegenomen. Echt niet leuk h
Bah zo naar! Hopelijk gauw een gesprek met meer duidelijkheid. Het was zo fijn geweest als groep 3 de oplossing was geweest. Maar blijkbaar moet er meer gebeuren. Hier vorige week ook keer huilend en schoppend op school achter moeten laten. En paar keer thuis al huilend, maar eenmaal op school wel weer goed. Morgen 10 min gesprek, ben erg benieuwd.
Wij hebben portfolio gesprekken dus hij zal er bij zijn. Kun je toch niet alles bespreken. Er zou al een gesprek binnenkort zijn maar ze zouden laten weten wanneer dat zou zijn. Nu moeten we er toch zelf weer achteraan. Feit is we hebben geen blij kind. Eerst was het wanneer is de vakantie afgelopen, waarom duurt het zo lang. Wat vervelend dat jullie het herkennen, hopelijk hebben jullie morgen meer duidelijkheid! Ik duim voor je
Jaa gesprek met hem erbij is inderdaad wel lastiger. Hier gelukkig niet. Het is gewoon zo lastig om je kind niet blij te zien. Hier hadden we een goede dag. Dochter was nog op de psz toen ik hem ging halen, half uurtje alleen gehad, hielp enorm. smiddags wel allebei erg moe, dus maar extra uurtje tv. Cocomelon baby tv, Engelse liedjes. Maar volgens mij zit ie gewoon Engels te leren. Haha
Op dat soort dagen vinden wij het ook prima om even de tv extra aan te hebben. Wanneer hij ba tv kijken gaat tekenen tekent hij de dingen na van het filmpje. We hebben bijvoorbeeld al aardug wat spinburgers (het rekent gehaktballen 2)
Zsm een gesprek plannen zonder hem dan! Het is irritant, maar je zult als ouder altijd alert moeten blijven... En ik zou het in het portfoliogesprek met hem erbij ook zeker bespreken, alleen op een ander niveau. Maar het is goed als hij ook op school aan leert geven hoe het gaat en wat hij graag anders wil ed.
Ja zeker en daarom zijn er ook portfolio gesprekken en geen 10 min gesprekken meer. Het is alleen vervelend al je er zelf weer achteraan moet gaan. Wil niet een opdringerige moeder zijn. Ben er al vaak genoeg op school. Eerst spraken ze ons ook aan op alles! Aangegeven dat ik het schoolplein niet meer op durf omdat ze met alles komen. Soms gebeuren dingen omdat ze ook nog jong zijn en domme dingen doen. Als je het oplost op school is het toch goed. (Mits het geen gevaar is voor een ander of iets gesloopt is)
Oh maakt me geen ruk uit wat ze over mij denken, als ik in de gaten heb dat er iets niet goed gaat sta ik zo bij juf om even een gesprek aan te gaan. Vinden ze dat vervelend hebben ze mooi pech, we hebben hier 2x per jaar een 10 minuten gesprek ga ik echt niet op wachten hoor, gewoon direct aanpakken
Wij hebben nooit tien min gesprekken in ieder geval niet de normale. De portfolio gesprekken doen we alleen omdat hij anders buiten de boot valt. Normaal hebben we elke 2 maanden een gesprek. Deze keer iets later, maak er ook geen heisa van maar wil wel weten wat hun bevindingen zijn van de afgelopen weken. Ze zouden door toetsen.
We hebben alvast een gesprekje gehad op school, ondanks hij deze week echt niet wou heeft hij het afgelopen dagen heel goed gedaan. Zijn juf is er weer sinds de kerst en vond ook dat het nu beter gaat. Hij heeft de cito's ook allemaal heel goed gedaan. De rekentoets van de methode uit zelfs 10- en de cito's twee of zelfs 1 en 1 keer een 1+ dus boven het gemiddelde en dan moet hij nog 6worden Betreft lezen zit hij op eind 4 en instructie op midden 5. Dus bijna behaald. Ik ben heel verrast maar mijn man een minder grote verrassing(voor hem zijn heel veel dingen heel herkenbaar) Ze gaan rekenen vooruit toetsen zodat hij minder instructies krijgt en tijd heeft voor andere werkzaamheden.
Mmm. Net terug van het gesprek op school. Blijkbaar laat hij op school totaal niks zien. Durft niet te antwoorden, kijkt veel om zich heen, observeert iedereen heel goed, komt moeilijk tot z’n werkjes, kiest niet uit zichzelf wat moeilijkers, speelt alleen met de allerjongsten, durft zich niet met de oudere kindjes te mengen, loopt verloren op het schoolplein rond. Juf vraagt zich nu sterk af of het wel slim is om hem door te doen naar groep 2. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Klinkt niet alsof hij zich gelukkig voelt op school. En ik vraag me heel sterk af waar we goed aan gaan doen. Gaan we een kind wat een beetje kan lezen echt nog een keer groep 1 laten doen. Ze wil eventueel met de ib’er gaan overleggen. Gelukkig hoeven we nog niet te beslissen.
Fijn dat je zo snel gesprek hebt gehad. En dat ze er zo op inspringen. Behoorlijke voorsprong dus. Is toch altijd verrassend hoeveel ze dan zelf al leren.
@Fristi2012: Kan hij het niet of heeft hij het idee dat het ‘niet hoort’ en doet hij het daarom niet?
Ik denk vooral dat hij denkt dat hij het niet kan. Hij legt zichzelf zo’n hoge lat op. Fouten maken is doodeng. No way dat is iets probeert waarvan hij denkt dat hij het niet kan. En idd ook dat het niet hoort. Hebben we het in het gesprek ook nog even over gehad. Hij zit in een groepje met allemaal jonge kleuters, die het ook niet doen.
We wisten dat hij verder was maar zo ver, ben nog steeds verrast. Ben nu alleen nog maar blijer dat ze hem niet naar Gr 2 hebben gedaan. Dan hadden we helemaal een mega verschil. Thuis houden we ons niet echt bezig met de schoolse zaken, hij mag als hij wil op de computer om veilig leren lezen spelletjes te doen. School heeft voor alle kinderen ook een thuis gedeelte. Aangezien zijn boomhut vol stond en alles wel een keer gezien heeft doet hij dit alleen nog maar op school. Laatst had hij over de 1200 punten
Gaan ze daarmee ook aan de slag met hem? Ik vraag het omdat met name mijn oudste dochter ook heel erg was van ‘ik doe wat hoort’ en ze deed ook echt niet iets buiten de kaders die zij dacht dat er waren. Ze speelde dus enkel met kinderen uit groep 1, deed geen extra werkjes, alleen wat alle kinderen uit groep 1 moesten doen, enz. Toen ze redelijk plotseling door ging naar groep 3, kon dat in haar hoofd ook echt niet, ‘dat hoorde niet’, je kon niet van groep 1 naar groep zonder in groep 2 gezeten te hebben. Heeft echt wel even wat tijd en moeite gekost (we hebben de juf gevraagd haar officieel mee te delen dat ze vanaf dat moment (twee weken voor de zomervakantie) in groep 2 zat, omdat overslaan in haar hoofd écht niet ging). Soms helpt het als de leerkracht dingen expliciet benoemd en een kind expliciet bij activiteiten betrekt en misschien wat vaker koppelt met oudere kinderen.