Herkenbaar! Mijn dochter wilde vorig jaar (net 6) de serie van de waanzinnige boomhut lezen. De dame van de bieb heeft echt heel erg haar best gedaan om dochter te overtuigen dat dit niets voor haar was, dat het te moeilijk was. En mij waarschuwde ze nog eens extra dat ik haar vooral geen ‘C’ boeken moest laten lezen, want die gingen allemaal over seks en drugs en zo! Dochter heeft de hele serie (die een vriendin compleet in de kast bleek te hebben staan) in een paar weken uitgelezen.
Wat lastig! Hier blijven de kinderen die overblijven tot 12.50 buiten en gaan dan met de overblijf moeder naar binnen. Kinderen die niet overblijven komen met hun ouders naar binnen. Kinderen zeggen hallo en gaan aan het werk. In jou geval zou ik vandaag praten met juf en de situatie uitleggen en volgende week overdragen aan juf. Ik snap best dat wanneer je van buiten komt en de kinderen zijn al aan het spelen het erg lastig is om dan mee te doen. Gaat het buiten spelen normaal wel beter?
In alle andere groepen mogen de ouders sowieso niet mee naar binnen. In groep 2 bouwen ze dat af. Helaas is zoon vandaag ziek. Gistermiddag al koud en moe, vroeg in slaap. En vannacht koorts en steeds wakker en uiteindelijk bij mij in bed beland. Vanochtend nog steeds behoorlijk koorts, 39,3. Ik rotnacht, hij rotnacht, en dochter nu vervelend aan het piepen om aandacht.
Ach gosh, misschien zat dit hem ook dwars. Heel veel beterschap! Volgende week nieuwe kansen. Voor nu maar even lekker ectra knuffelen en hopen dat hij zich snel beter voelt
Komen net van de hap af. Begon nogal te klagen over nekpijn. Icm koorts dus maar ff gebeld. Gelukkig geen gekke dingen, maar wel ontstoken ogen. En lichte ontsteking in oren, neusamandelen en keelamandelen, lymfeklieren in keel behoorlijk opgezet. Zalf voor de ogen, rest even afwachten, en anders maandag naar huisarts voor antibiotica. De energie ging dus duidelijk ergens anders heen dan school.
Ach gosh natuurlijk wou hij thuis blijven had geen energie over. Dat kun je natuurlijk ook niet weten. De komende dagen maar uit zieken!! Heel veel beterschap. Hopelijk komen jullie de nacht een beetje door en kan hij zo goed uitrusten.
Hallo, het is een tijdje geleden dat ik gepost heb maar ik hoop op misschien wat herkenning. Mijn zoon is nu net 2,5 jaar oud. Met 20 maanden kon hij al tellen en nu telt hij tot 10 in 3 talen tot 20 in 2 en herkent hij bijna het hele abc in 2 talen ( ik zeg hij wijst aan) Praten doet hij niet (ja Russisch sprookjestaal) (cijfers en letters herkennen zelf aangeleerd) Maar op de peuterspeelzaal doet hij totaal niet mee, (alleen 1 op 1) vreemde mensen negeert hij compleet. Hij is Oost-Indisch doof ook bij mij. Vroeghulp hebben we afspraak staan. Hij lijkt nog heel jong en tot nu toe heeft hij een zware ontwikkelingsachterstand op spraak en taalbegrip. Iemand herkenning? Het totaal niet mee willen doen bij de psz? Afzonderen, geen samen spel, alleen contact wanneer hij wil? Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken, we dachten eerst aan autisme ( maar totaal geen moeilijke baby of kind) hij zet wel alle auto's op een rij maar als ik het afpak of verplaatst word hij ook niet boos, zeer makkelijk gaat hij overal mee... Ik zoek herkenning omdat hij in sociale activiteiten uit de toon valt en ik te horen krijg dat hij opmerkelijke interesses heeft. Symbolen/cijfers/letters, ik word hier zo onzeker van.
Zoontje las toen boeken ook van Arend ten Dam, daarin zit een stukje geschiedenis verwerkt. Er zijn verschillende niveaus meen ik. Niet M5 geloof ik maar heel eerlijk heeft dat hele niveau me nooit veel uitgemaakt. En de serie van Boe!Kids, ook verschillende niveaus in. Er zijn ook twee of drie boeken van Toffie, die vond mijn zoontje ook leuk. En de boeken over Zar. Het plezier in het lezen is voor mij het belangrijkst. Voor mijn zoontje zit dat hem soms in mooie tekeningen die bij het verhaal zijn gemaakt, soms het onderwerp en ja, ook soms inderdaad het niveau omdat anders de zinnen wat suf zijn maar verder... Zoontje mag volgens zijn rapport nu E7 lezen. Nou, ik heb nog geen een keer gekeken naar het niveau van de boeken die hij nu kiest. Ik zie de A wel aan de zijkant van de kaft, maar je hebt A en A als je snapt wat ik bedoel. Soms spreekt een boek hem niet aan omdat hij het lettertype te klein vindt bijvoorbeeld. edit: Ik bedenk me net dat mijn zoontje ook een "Vos en Haas" fase heeft gehad, die lazen zo lekker weg volgens hem.
Vos en Haas is ook super! Ik snap wat je bedoeld met a en een a boek. Heeft vaak inderdaad te maken met het lettertype als met de plaatjes. Gisteren kwam iemand spelen dus zijn zo juist naar de bieb geweest en hij heeft de piraten van hiernaast gekozen. Blijkt een serie te zijn dus gestart met boek 1 ben benieuwd of het wat is. Klonk leuk volgens hem, iemand krijgt piraten als nieuwe buren. Gelijk maar een info boek meegenomen over piraten hahaha
Ik wil even inhaken. Dochter leest nu ook ver boven haar klas en mag gelukkig bij de boven bouw zoeken. Wat dochter erg leuk vond en grappig was blitz! Van rian Visser. Zijn 5 boeken uit mijn hoofd. Maar wie weet misschien boeken die spannend zijn maar niet te. Ze leest dus niet meer leeftijd gebonden. Maar ik wil nog geen drugs of sex Ze is wel 8 dus.
Dummie de Mummie (veel boeken) Andere boeken van Tosca Menten. Dolfje Weerwolfje (veel boeken) Het ministerie van oplossingen (3 boeken, geloof ik) Winterhuishotel (2 boeken) Het geheim van ... (veel boeken) De Gorgels
Eerder heb ik hier ook al eens wat gepost, maar zal vanaf nu wat serieus meelezen/schrijven. Bij mijn zoon zijn er voor ons altijd al signalen geweest richting HB. Afgelopen februari is hij 4 jaar geworden en dus ook gestart op de basisschool. Uit de overdracht van de psz naar basisschool bleek dat hij ver boven niveau functioneert en zij gaven vermoedens van MB of HB te hebben. Na een week op school hebben wij een gesprek met de leerkracht gehad. Het is haar ook opgevallen dat F. voorloopt en gaat hem nu levelwerk aanbieden en inbrengen bij IB zodat hij uitgedaagd blijft worden. Ook zij noemde de term HB. Wat mij betreft wordt dat erg snel genoemd, maar de toekomst zal het moeten uitwijzen. Waar moet ik als ouder goed op letten bij een net naar schoolgaande kleuter met een voorsprong?
Preview dit! Onze zoon ging enorm lopen vervelen op school, gedrag thuis veranderde ook tot er weer wat nieuws kwam. Eenmaal meer uitdaging (eerst levelwerk daarna klas over slaan) ging het beter
Die laatste is nu een ding met onze oudste. Het lijkt alsof hij zich steeds meer op zijn gemak voelt naarmate hij zich weet aan te passen op het niveau van de rest. Gezien hij nog in de kleuter klas zit weet ik niet of dat positief is of niet. Het zorgt er namelijk wel voor dat de drie punten erboven beter gaan. Soms heb ik het gevoel dat wanneer hij op zijn eigen kompas zou gaan varen, het ten koste zou gaan van het contract. Aan de andere kant komt er wel een punt waarop het wenselijk gaat zijn dat hij gaat laten zien wat erin zit om zich echt schools gezien te gaan ontwikkelen. Ik hoop op dit moment dat hij van nature gaat trekken naar de kinderen die denken op zijn manier. En dat hij op die manier die omslag gaat maken.
Lastig is dat hè. Je wilt dat ze gelukkig zijn, maar je wilt ook dat ze eruit halen wat erin zit. Ik denk ook dat het vanzelf wel komt. De verschillen tussen de kinderen worden groter, maar het wordt ook steeds makkelijker op eigen niveau te werken. Het verschil tussen wel of niet kunnen lezen is ook veel groter dan als je allebei wel kunt lezen maar net een ander boek pakt. Zolang school wel ziet dat er meer in zit, zou ik het nog even afwachten. Hier gaat het allemaal niet momenteel. Hij zegt geen vriendjes te hebben, wil niet naar school, laat op school niet zien wat hij kan. Na 2 weken school was duidelijk dat ie ver voor liep, na 8 weken school bleek dat hij totaal niets meer laat zien.
Aan jouw onderschrift zie ik dat jullie pas twee maanden onderweg zijn. Mijn zoon had wel een paar maanden nodig om erin te komen en pas in zijn tweede groep (1) begon ik wat te horen over andere kinderen. Nou heeft mijn zoon TOS, dat zal het niet makkelijker hebben gemaakt. Maar toen ik mijn middelste net weg bracht naar school zag ik ook weer dat de kinderen nog erg op zichzelf zijn. Het is zeven jaar geleden dat ik ontwikkelingspsychologie had, maar als ik het mij goed herinner zijn de kinderen op die leeftijd nog van het naast elkaar spelen. Echt samenspel moet vaak nog op gang komen. Dus misschien liggen de verwachtingen op dit moment wat te hoog. Ik zou het wat tijd geven. Soms gaat een onderdeel van de ontwikkeling even stil staan om een ander deel de ruimte te geven om te groeien. Ik zou vooral thuis leuke ontwikkelingsactiviteiten doen. Onze jongens durven het niet meer aan om dingen te doen met een ouder advies. Of als er 1 ding even niet lukt dan denken ze dat het allemaal te moeilijk is. Terwijl als ik diezelfde dingen verpak in een spel, dan hebben ze het niet door en dan laten ze veel meer zien. Ik hoop dat dat er op den duur voor zorgt dat ze het mee kunnen doen met die dingen als iets positiefs gaan zien.
Klopt hoor, hij moet nog erg wennen. Daar heeft hij alle tijd voor. Het contrast met het begin is zo groot. Ik heb het idee dat het elke week minder goed gaat ipv beter. Hij wil niet meer naar school, wil niet met andere kinderen spelen, zegt dat iedereen hem stom vindt en dat hij geen vriendjes heeft. Zegt dat hij niet goed genoeg is voor groep 2. Hij durft niks te proberen. Zegt dat hij alles niet kan, vraagt continu bevestiging. ik weet ook niet precies wat het is, maar ergens zegt m’n moedergevoel dat er meer is. Ik kan m’n vinger er nog niet op leggen. Maar hopelijk is het niks, is het gewoon wennen aan een groep van 30 kinderen.