HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    En op internet is ook genoeg werk te vinden als ze toch ‘schooltje willen spelen’. :) Maar evengoed lastig. :( Mijn prepuber vindt het inmiddels overigens prima, een paar dagen ‘chillen’. :roflmao:

Ik heb van de week bij het voedsel ‘hamsteren’ uit voorzorg ook wat knutselspul ‘gehamsterd’. Geen 14 dagen vulling, maar wel voor een keertje iets anders dan wat we al hebben, zeg maar. En heb nog wel een paar nieuwe boeken liggen. En de bieb is dicht, dus de boeken van de bieb mogen ze langer houden, kan ze mooi haar werkstuk vast maken als het zo ver komt. :D

Fristi2012 vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Dat doen wij met magneet borden. De oudste vind het super fijn dat ze een speciaal plekje krijgen. Alleen blijft het weghalen een drama. Ook al hij weet dat de ruimte anders op is. Dan wil hij dat we meer borden op hangen...

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Aww mijn middelste had zich zo verheugd op school. Alles waarvan hij beseft dat hij het weet loopt hij al maanden op te dreunen. En nu moet hij thuis blijven vanwegen zijn broer en mij. Hij is zo teleurgesteld en boos.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Misschien een mooie map versieren? Dan gaat het in de map en blijft het bewaard

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    We hebben een plekje voor dingen die later bijzonder blijven. Bijv eerste keer dat hij zijn naam schreef, hand afdrukken ed. Maar de productie van alles ligt zo hoog dat er geen beginnen aan is om alles te bewaren.

owly vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Hahaha herkenbaar, bij ons gaan dingen dan ook wel weg.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Hier heeft mijn zoon een doos waar hij zijn werkjes in mag bewaren. Als die vol is, kiest hij zelf uit wat er weg mag. Is echt ideaal! hij kiest zelf, dus geen probleem dat ik het verkeerde weggooi :)

Zonnestralen, Fristi2012 en owly vinden dit leuk.
  8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Wij rouleren. We halen samen de oude eraf. Als hij het echt wil bewaren dan verteld hij waarom hij dat wil. Wat het speciaal maakt. Ik gooi het niet achter zijn rug om weg. Een hele doos zou hij denk ik niet kunnen overzien.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier een bak waar alles in gaat. Toen ze naar school ging en ik dus een volle bak had van kdv en dingen thuis, overal foto's van gemaakt en op de pc gezet en alles weg gedaan. Nu weer ruimte voor kleuterwerkjes en dingen die ze thuis gemaakt heeft. Als de bak weer vol is, doe ik hetzelfde.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kwam de sluiting van de scholen bij jullie kinderen ook zo hard binnen?
    We zaten met z’n allen het item bij het jeugdjournaal te kijken en onze middelste werd stiller en stiller. Als school en kennis je leven is, dan is de wereld nu zo’n vergaan...

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat hebben wij ook voor de oudste (autisme). Werkt echt super! Sommige dingen bewaar ik zelf, zonder dat ze het weten, op een andere plek. Voor later

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Ja ik vind het wel heftig. Maar ik zag het al aankomen. Ik vind het vooral heftig dat de opvang niet open blijft voor mensen die niks kunnen regelen (zonder beiden vitaal beroep). Er zijn er vast genoeg met een 0 uren contract waarbij geen werk geen inkomen is. Ik denk erover om iemand opvang aan te bieden. Maar ik vind het eerlijk gezegd al lastig om de oudste twee straks tevreden te gaan houden. Ik kijk de komende week aan.

Hebben jullie al een planning gemaakt om uitdaging en structuur aan te gaan bieden?

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat sneu @merah. Hopelijk krijg je een beetje lesstof van school. En anders zoeken naar een project, waar ze zich in kan bijten. Lastig hoor.

Hier leek hij het juist wel prima te vinden, lekker thuis zijn. Ik zie er zelf wel tegenop.
    Maar toch maar een soort dagplanning maken zodat we niet allemaal alleen maar hangen. Het boeit niet zo erg wat we doen, maar meer dat we wat gaan doen.
    Het belangrijkste leerdoel en eigenlijk m’n enige is leren proberen, leren dat niet alles direct hoeft. Dus ik ga op zoek naar de grens van wat hij nog net niet kan. Zone van naaste ontwikkeling, wie weet durft hij dan wel wat nieuws te doen. Hopen dat ik hem genoeg kan uitdagen om wat nieuwe dingen te proberen. (Iemand tips? Voor een 4 jarige)
    En ondertussen moet ik ook nog een tweejarig draakje bezighouden.

Succes allemaal.

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Voor mijn bijna 4 jarige had ik getallen tot en met 100 opgeschreven. Maar hij kwam net uit bed en blijkt buikgriep te hebben. Ik maakte ors en gaf aan dat ik graag had dat hij van de 200 naar de 100 zou drinken. Hij: 'oh dan moet ik langs 180, 160, 140 en 120. Ik denk niet dat ik hem morgen lang bezig kan houden met getallen tot 100... Ik ga maar kijken hoe groot de getallen moeten zijn voor het schip strand.

Voor mijn 5 jarige heb ik het abc leren gepland. Dat is een kind wat heel voorzichtig is met leren en laten zien wat erin zit. Het lastige is dat zijn broertje dat al lang kan. Ik hoop dat hij zich daardoor niet tegen gaat laten houden. Voor mij is dat ook wel een reden om ze met verschillende dingen bezig te laten houden.

15. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen waren allebei blij :cool:
    Voor mijn oudste is het wel fijn om thuis te werken want het gaat haar in de klas veel te langzaam. Maar ik moet haar altijd aan het werk zetten en controleren maar ik moet werken tot 15 uur dus dat gaat niet. Dus die gaat niks uitvoeren ben ik bang.
    En dochter van 7 zal ook niet zelfstandig aan het werk gaan. In de mail van school staat dat ze voor de kinderen van ouders in vitale beroepen onderwijs op school blijven verzorgen en de rest thuis het onderwijs moet bijhouden en dat ze geen vakantie hebben. Dan wordt dus van mij verwacht dat ik dat onderwijs thuis in goede banen leidt, maar ik moet werken dus dat gaat niet. :confused: Ik ben bang dat ze achter gaat lopen daardoor.

Oudste was net bezig met een overstap naar een andere school en wilde een paar weken gaan proefdraaien daar in de masterclass maar dat moest nog besproken worden. Hoop maar dat dat nog op tijd geregeld kan worden.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochter vond het aan de ene kant jammer, vooral vanwege het sociale deel en omdat ze net aan een interessante periode zouden beginnen, dat sociale vindt mijn zoon ook wel een beetje jammer, want hij zit al dagen ziek thuis (nu weer opgeknapt), maar die was er wel blij mee verder.
    Dat school voor kennis staat, dat is dit jaar het geval, vorig jaar hebben ze allebei bar weinig geleerd op school, dus dat zijn ze wel gewend.
    De oudste krijgt extra werk wat op Magister wordt gezet, er stond wel het verzoek bij of je dat als ouder ook een beetje wil begeleiden. Het is een erg zelfstandig kind en ik verwacht op wat extra hulp bij wiskunde of een keertje overhoren na weinig werk voor ons als ouders.
    Mijn zoon moet je juist wel aansturen en controleren, anders stelt hij alles uit. Kan op Snappet thuis ook aan de slag. Hij heeft ook nog topo en een spreekbeurt.
    Hij heeft eerder een korte periode thuis gezeten op zijn vorige school, dus ik heb nog wel materiaal.
    Anders een tip voor kinderen vanaf een jaar of 10 (daarvoor zijn vingers vaak te kort), Picatypen, kunnen ze meteen werken aan blind typen, heb je op het VO enzo ook nog wat aan en de prijs valt mee.
    Wij zitten halverwege een verhuizing en hebben enorm veel te klussen. Mijn man was toch al vrij, maar heeft alles behalve tijd en ik ook weinig. Ze kunnen wel mooi meehelpen, genoeg te schilderen, vloeren leggen enz.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Op dit moment is dochter begonnen met de pica typ cursus. Vond ik een goed moment om te beginnen.

Jo79 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wij hebben wel iets van structuur, geen wekker maar hij slaap max tot half 8. Om 8.30 zat hij aan tafel en zijn we met wat schoolwerk begonnen.
    Gisteren een programma gemaakt. Via school hadden ze al een thuis account voor zien en voor turbo lezen.
    Voor de ochtend staat nu op het programma een half uur zien, 15 min turbo lezen, rekenspelletjes samen (met een pak kaarten) , rekenpuzzel, lang leven internet.

Om 10.00 is het Koffietijd dus nemen we pauze. Hij mag zelf de volgorde bepalen en aankruisen wanneer het klaar is. Voor het rekenblad heeft hij een inschatting gedaan hie ver hij is om 10.00.
    Kan hij na de koffie verder met het werkblad, straks nog een stuk lezen en waarschijnlijk nog een informatief filmpje zoals story bots of een van vroeger een reis door het menselijk lichaam.

Smiddags hebben we project, hij wil meer weten over dino's dus dan gaan we dingen zoeken, tekenen, knutselen, schrijven etc.
    Papa werkt ook thuis en heeft voor smiddags even een moment ingebouwd om met hem te schaken.

Verder dingen als Lego dingen bouwen, we hebben een set met tandwieltjes dus die is nu Fantastisch. Smiddags ook nog lekker wandelen.

Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier flipte onze zoon (autisme) behoorlijk, hij kan het niet overzien, is bang achter te raken met de leerstof, dan moet ik 10 proefwerken gaan inhalen, straks hebben we geen grote vakantie omdat we nu vrij zijn. Het helpt ook niet echt dat we nog niets ( ja een standaard bericht met de mededeling dat we binnenkort meer horen) van school hebben gehoord.

Dochter neemt het laconiek op, heb ik meer tijd om mijn prototype ( uitvinders project van de plusklas) te maken. Haar juf is druk bezig om wat voor deze drie weken te regelen qua lesstof

Ga wel een dagschema maken met vaste tijden voor vaste dingen, kijken of ze wat meer in huis kunnen helpen ( aangezien ze dat liever niet doen zie ik dat ook als een vorm van leren )

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Dag 1 en het gaat echt moeizaam. Ze moeten nog wennen aan de structuur. Het nieuws van de scholen die dicht zijn kwam aan. Onze middelste werd gisteren avond ziek en daar werd hij bang van. Ze krijgen er meer van mee dan ik verwacht had. Hopelijk loopt het morgen al wat beter.

Deel Deze Pagina