HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier vandaag de eerste thuislesdag met een heus online lesprogrogramma van school. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat.
    Ik ben er niet de hele dag bij.

@belize , herkenbaar. Mijn zoon kwam vorig jaar kort thuis te zitten, maar in die weken kwam ik er achter dat hij gewoon bar weinig leerde op school. Mede een reden geweest om over te stappen naar een andere school. Al zit jouw zoon in groep 8 toch?
    Dan kies je eerder voor nog een paar maanden uitzitten.

Laatst had hij wel een dipje, maar na een gesprek op school hebben ze wat aangepast en nu gaat het weer beter. Ook wennen, een school waarbij ze afspraken nakomen.
    Sinds groep 3 eigenlijk zelden nog een positief rapportgesprek gehad tot hier op school. Heel fijn.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Zijn jullie kinderen alweer een beetje gewend aan de situatie? Gisteren ging het even wat minder. We willen de tafel anders zetten zo dat we 6 plekken hebben in plaats van 5. Gelijk boos en overstuur dat het niet kon.

Even laten rusten en vandaag aangegeven dat we plek gingen maken en toen het anders stond en hij het even bekeken had was het prima.

Vandaag weer een goede dag, begonnen met zijn 3en aan een grote Lego doos en een nieuw spel gespeeld (sushi go!) Erg leuk.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier een kind dat vooral helemaal tot rust lijkt te komen nu. Steeds meer zelf probeert.
    De opdrachtjes op kleuterplein geweldig vindt. Wel vindt hij het moeilijk als hij het niet weet of het antwoord fout is. Maar dat is juist een goede oefening dus ik hoop steeds op foute antwoorden.
    Zelf probeer ik ook wat meer afstand te nemen en los te laten. Erg moeilijk. Haha

Helaas sinds woensdag koppijn, verkouden. Druk op de borst, hoesten. Snel
    Buiten adem. We zullen zien hoe t verder gaat verlopen.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    De rust moet nog komen maar hij is tenminste nu niet gefrustreerd. Voor dat we niet meer naar school mochten wou hij niet meer naar school. Heb hem letterlijk over de drempel in de klas geschoven.

Fouten maken is hier nog steeds een gedeelte wat erg moeilijk is. Net als verliezen nog steeds moeilijk is.

We spelen dus heel veel spelletjes en gaat het steeds beter.

Wat naar dat je nu ziek bent, hopelijk komen er niet veel meer verschijnselen bij, heel veel beterschap!!

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hopelijk kunnen jullie voldoende rust vinden om straks vol vertrouwen weer naar school te kunnen.
    Wel fijn dat de frustratie afgenomen is.

Ik vrees wel voor als we weer naar school moeten (mogen). Ben ook benieuwd of groep 2 nog wel een optie is, aangezien hij er nog maar 2 maand groep 1 op heeft zitten nu.
    Maar dat is probleem voor later. Nu vooral lekker de dagen doorkomen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Tja dat is inderdaad even de vraag. Hij heeft nu niet veel werk en de juf vroeg aan iedereen of het zo voldoende is. Hij zei tegen ons als ik zo'n werk krijg wel en ik wil niet meer werk want dat is saai, liever het extra werk van thuis.

We hebben 1 extra werkboek (prik en co) en verder maken we eigen werkjes in 1 thema. Dus eigenlijk wel een compliment dat hij daar zo veel lol uit haalt.
    (Boekverslag schrijven, elfjes, info zoeken en er bij tekenen, woorden etc)

Als hij net op school zit maar zo vlot oppikt denk ik dat het ligt aan wanneer we weer mogen. Misschien lukt hij nu alleen nog maar sneller op omdat je niet een klas volt hebt.

Lekker gaan ontdekken, leerlingen van Gr 1 staan ook op internet als je wil kijken hoe ver hij is:|

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Verkeerde emotie:oops:

:| moest zijn:). Te dikke vingers:roflmao:

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier vind hij het nog lastig hoor. Merk echt dat hij de structuur van school gewend is en moeite heeft om te accepteren dat ik nu voor een paar uurtjes per dag zijn 'juf' ben. Had eerst een hele planning gemaakt, maar daar kwam weinig van terecht. Nu de planning wat gewijzigd na verschillende ervaringen gelezen te hebben over wat deze hele situatie met kinderen doet. Dus nu alleen in de ochtend 2 uurtjes werken voor school, hij is ver genoeg, z'n werkboekje voor de komende 3 weken zou hij in 2 dagen uit kunnen maken.
    Daarnaast is zelf spelen nog steeds heel erg lastig, weet niet wat hij moet doen, wil alles samen doen, maar dat gaat eenvoudig weg niet altijd met ook nog een huishouden en een kleine meid die rond loopt.
    Dus in de middag komt nu een blok 'vrije tijd' daarin gaan we oefenen met zelf spelen. Een activiteit kiezen en die dan ook 20-30 minuten blijven doen. Op school kunnen ze ook niet elke 5 minuten wat anders gaan doen of bij de juf zeuren dat ze geen zin hebben. Hier tegenover staat dan een beloning van extra tv of tablet aan het einde van de dag.
    Verder doet hij veel mee in het huishouden en vind dat hij op die manier ook veel leert. Helpt graag met koken/bakken, de was ophangen en de vaatwasser leeghalen. Motorisch is hij niet zo vlot, maar sinds deze week moet hij zelf z'n boterham smeren en dat gaat steeds beter (hij wilde het nooit zelf doen), nu helemaal trots dat hij het zelf kan.
    Wat hij ook leuk vind is van punt tot punt. Zo'n tekening die je dan doormiddel van genummerde puntjes aan elkaar moet verbinden. Heb ooit zo'n boek voor mezelf gekocht, maar die is nu ingepikt. :p
    Werkbladen met sommen vind hij ook leuk, maar 20 sommen heeft hij in 5 minuten klaar, dus ook niet echt iets waar hij een poos zoet mee is. Een woordzoeker overigens wel kwam ik vanmiddag achter, dus die er ook maar inhouden.
    Verder zien we het wel... Ze zijn gemiddeld toch nog 2-3 dagen per week bij oma of de gastouder (vanwege ons werk), vooral de gastouder kan niet veel aan school doen en bij oma gaat het toch ook anders dus ik rommel voor m'n gevoel maar wat aan, maar probeer aan te sluiten op zijn behoeften en juist de dingen waar hij moeite mee heeft zoals zelf spelen, buiten spelen, creativiteit, daar wat meer tijd in te steken.

Vanmiddag z'n boekjes met hem uitgezocht, avi start heeft hij echt aan de kant geschoven, veel te makkelijk, avi M3 heeft hij nog weer netjes op de stapel gelegd. Hoefde hij eigenlijk ook niet meer, maar hoger niveau heb ik nog niet in huis. Pas wat meegenomen uit de bieb, maar die is nu natuurlijk gesloten, dus maar eens kijken of er voor een leuk prijsje wat op marktplaats staat ofzo.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik hoop dat ie de kans nog krijgt het te laten zien dit schooljaar. In een minder grote groep zou wel prettig zijn idd.
    Hoop dat we in ieder geval nog een deel vd faalangst eruit kunnen krijgen.
    En eigenlijk vind ik groep 1 ook wel prima, zolang ze hem kunnen blijven uitdagen en hij niet gaat onderpresteren. Als hij maar gelukkig is.
    Zorg voor later. Nu eerst de komende weken lekker spelen en leren samen.

Saai werk van de juf, haha. Wel fijn dat het z’n ‘eigen’ werk wel leuk vindt. Ellenlang saaie werkbladen maken is ook niet leuk.

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Z’n ‘kijktafel’. Is ie heel trots op.

Bijgevoegde bestanden:

Jo79, Zonnestralen en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Het zelf spelen hebben wij gemotiveerd om 3 doelen voor jezelf te kiezen. In zijn geval heeft hij gekozen voor elke dag even buiten spelen, elke dag minimaal een half uur alleen boven spelen.

Zo hebben wij ook elk 3 doelen gekozen. Vandaag konden we de beloning inwisselen door een groot Lego doos te bouwen. We zijn op de helft en morgen gaan we verder (lang leven de aanbieding van de Kruidvat)

Het helpen met poetsen, koken en bakken heeft hij ook plezier in en mag hij ook mee helpen waar het kan.

Nummer naar nummer kan ik nog wel eens zoeken, we hebben nog ergens een boekje maar volgens mij gaat die tot de 80.

Heb laatst een boekje gekocht bij de kringloop met woordzoekers voor Gr 4 dus
    ik verwacht dat het een mooie uitdaging is.

Inderdaad vervelend dat de bieb dicht is. We hebben nog wel wat boeken maar met zijn leestempo gaat het wel hard. Ik koop nu niks via marktplaats, in ieder geval ik haal het niet op. Hebben jullie geen mini bieb in de buurt? Misschien via Facebook de weggeefhoek. (Heb zelf geen Facebook maar daar is schijnbaar van alles op te vinden)

Betreft opvang, alles wat hij daar kan doen is mooi meegenomen, voor de rest zijn er inderdaad ook andere dingen die je kan leren. Zal vast gaan brainstormen wat we volgende week gaan koken/bakken :D

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Super mooi! Niet vergeten door te geven :roflmao:

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    De groep waar hij in zit is inderdaad ook niet belangrijk maar zijn plek wel. Die van ons was diep ongelukkig. Verschrikkelijk om je kind naar school te moeten slepen en letterlijk over de drempel moet schuiven.

Gelukkig ging de school er heel goed mee om, communicatie is dat betreft het allerbelangrijkste om hem op de juiste plek te houden.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat super leuk, mag hij zeker trots op zijn!

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh ja dat is ook een goed idee, die doelen stellen!
    Toevallig vandaag wat speelgoed naar boven verhuisd dus eens kijken of we daar ook een vast moment van kunnen maken.
    Dat boek wat wij hebben van nummer tot nummer gaat tot platen van 1000, hij maakt ze zeker van 200-300 geloof ik.
    Nee dacht misschien is er wat op te sturen. Leestempo gaat hier nu ook hard, leest moeiteloos woorden zoals 'genieten' bijvoorbeeld vanmiddag op een pak hagelslag, dus daarom wil ik ook niet allemaal splinternieuwe boeken kopen. Over een paar weken/maanden is het weer te makkelijk of saai of stom.:rolleyes:
    Wij hebben vandaag appeltaart gebakken, vooral alles afwegen doet hij graag. Denk eind van de week nog een keer cupcakes, verder lust hij niet zoveel qua gebak, maar is wel een leuke activiteit ook qua versieren enz.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Zo, dat is inderdaad ook al ver, toch maar eens kijken of ik die ook eens kan vinden.
    Hmmmm appeltaart, heerlijk, het wegen is ook super leuk om te doen vooral in combinatie met de motoriek. Iets te hard en je schud het er zo overheen hahaha
    Ik had van de week overal bloem:roflmao: maaaaar wel zelf alles gewogen. Oja een ei tikken zonder te knoeien is ook moeilijk hahaha.
    Naast overal bloem ook klodders ei:roflmao:

Ik heb laatst boeken gehaald bij de kringloop, hij leest ook zo super hard. Begon Gr 3 met start, rond kerst m4 en nu eind 4 gehaald en bijna M5
    Bij de kringloop betalen we ongeveer 50 cent per boek! Dan is het ook niet erg als hij ze niet zo vaak leest.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als je een e-reader hebt, kan de digitale bieb nu ook wat bieden. En bij bol.com hebben ze nu iedere week (oid) voor 1 cent 10 digitale lees- of luisterboeken, kan ook iets leuks tussen zitten.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    E-reader hebben we niet, maar zal eens kijken bij bol.com, bedankt voor de tip!

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Digitale bieb heeft ook digitale boeken voor op de computer, bedenk ik me net. :)

owly en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Mijn oudste doet het super. Hij rekent wat met Lego blokjes, luistert klank voor klank naar woorden en begint de klok te begrijpen. Ik denk dat het goed luisteren naar klanken hem ook helpt met zijn uitspraak (TOS).

Mijn middelste is nog nauwelijks gestart met school, vandaag vieren wij zijn vierde verjaardag. Maar die krijg ik niet bezig gehouden met kleuter boekjes. Hij gaat er een eigen opdracht van maken. En de motoriek dingen weigert hij. Ondertussen loopt hij telkens dingen voor te zeggen voor de oudste. Gezien de waarschuwingen over met taal bezig zijn durf ik daar niet echt aan te beginnen. Maar ik denk niet dat ik of de andere kinderen in huis ergens aan toe gaan komen als ik hem volgende week niet met zijn broer ga laten meedoen. Als ik hem niet uit daag gaat hij lopen stieren, terwijl als hij iets interessant vind dan is hij een totaal ander kind.

Deel Deze Pagina