HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik hoor van velen dat 3 VWO erg pittig is. Hier zelfs iemand die officieel HB getest is maar nu blijft zitten in 3VWO (wat ook niet gebruikelijk is begrijp ik, meestal stromen ze dan af). Hopelijk zal het beter gaan met je dochter volgend jaar, zo vervelend om je kind ongelukkig te zien op school. En dan nog al dat gedoe met het niet naar school kunnen, erg heftig voor de kinderen.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Nee dat is dan heel duidelijk! Zou ik ze ook niet versnellen. Wat naar dat de oudste zo in de knoop is gekomen. Hopelijk zo na de zomer beter op haar plek.

Hier was juist geniet versnellen geen optie anders had hij nu mega ver voor gelegen en helemaal geen aansluiting gehad.
    Leest m5 en met rekenen komt hij meer overeen met begin groep 4 richting halverwege groep 4. Anders had hij nu in groep 2 gezeten ppfffff dan hadden we nu flinke drama thuis.

Voor de verandering gaat het vandaag super, geen drama tot nu toe nul (klopt heel hard af) het gewone schoolwerk is af, we hebben extra spel buiten gedaan alleen hebben we bedacht dat we toch echt een pittenzak nodig hebben.

Een cirkel op de vloer met stoepkrijt. Verdeeld in taartpunten tot en met 8 en in het midden een kleine cirkel met de 9 en de 10. Zo hebben we erbij als eraf sommen gedaan. Alleen de steen komt er snel naast dus dan is het een nul hahaha.
    Misschien zo maar achter de naaimachine

Krtek vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Een oude sok vol rijst of zand.

4. Krtek

Krtek Niet meer actief

Hier wel getest in januari en performaal kwam ze op 100, verbaal 123. Dat wringt dus. Alle exaxte vakken zijn rampzalig. Bovendien wil ze een creatief hbo opleiding gaan doen dus geen vwo nodig. Ze is dus alleen pas 15 bijna 16 als ze klaar is met de havo....

Amarens vindt dit leuk.
  5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja dat is een flink verschil inderdaad! Heel fijn dat ze weet wat ze graag wil doen, scheelt al enorm. Daarna een leuke hbo opleiding uitzoeken maar het belangrijkste is dat het kind weer met plezier naar school gaat.

Krtek vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Nog makkelijker! Bedankt!:D

Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Viel dat even een partij tegen. Een kleurplaat van een paasei en een kartoncanvasgevalding voor een Moederdag schilderijtje.
    Ik ga zelf wel weer googelen en printen. Haha.

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    Het pakket vanuit school bedoel je?

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat is de moeite niet inderdaad... :rolleyes:

De oudste heeft vandaag schoolwerk opgehaald voor de komende weken. Heeft ze in ieder geval iets te doen. ;)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa. Die idd.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Dat is wel heel erg karig!! Kun je mooi je eigen moederdag schilderij maken :roflmao:
    Hopelijk hebben ze daar nog een leuke opdracht bij verzonnen.

Bij ons hadden ze een paar blaadjes afgeleverd met leuke opdrachten en konden nog verder met eerdere materialen.

Ben benieuwd wat ze volgende week doen. Ze zouden dan verder gaan met het normale werk

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    Ik vond net op youtube een afspeellijst van vll letters. Heb ik even rust :D

zigzag, owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    #2273 zigzag, 5 apr 2020
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    Wij begonnen net lekker in een nieuw ritme te komen en nu gaat school alles weer veranderen. Ze gaan volledig afwijken van het normale werk met de normale boeken/lesmethodes van school omdat niet alle ouders het met de kinderen thuis gedaan krijgen. Dus niet meer het traditionele "maak blz 34-35 van schrijven, blz 33 van spelling en blz 40 van rekenen" bijvoorbeeld.

Om te voorkomen dat sommige kinderen teveel achterblijven en de verschillen binnen de klas te groot worden gaan ze nu projectmatig wat dingen doen zonder dat er nieuwe stof aangeboden wordt. Terwijl heel eerlijk - ik heb bv het rekenboek bekeken en tot het einde van het jaar staat daar niks dan herhaling in.. allemaal dezelfde soort sommen. Spelling kan ik me dan wel iets bij voorstellen, daar komen een paar nieuwe regels nog bij maar ook daar echt niet overdreven veel en het is vooral een kwestie van oefenen.
    Nu was onze situatie al anders dan bij de meesten omdat zoontje alweer ver voor ligt als het aankomt op de reguliere stof. Pluswerk is deze weken niet uitgezocht voor hem dus daar heb ik geen materiaal van thuis, geen rekentijgers etc, dus liet ik hem ingekort basiswerk doen met wat zelfbedachte uitdagendere opdrachten.. maar met die nieuwe weekplanningen nu gaat de lijn en de schoolse structuur helemaal wegvallen als ik die echt zou volgen. :confused:

Ik snap de goede bedoelingen van school ook met het oog op de wat zwakkere leerlingen of leerlingen die het nu thuis om wat voor reden dan ook niet klaargespeeld krijgen overigens wel hoor. Ik vrees alleen dat mijn zoontje niet vrolijker gaat worden van de nieuwe opdrachten, hij heeft veel baat bij structuur en weten wat van hem verwacht wordt anders blokkeert hij en raakt hij erg gefrustreerd wat zich uit in constant strijd en tegendraads gedrag. Iets waar ik niet op zit te wachten want dat is een brok ellende voor ons allebei.

Komende week zouden we dus ipv regulier schoolwerk aan de slag moeten met opdrachten als: Maak een elk uur een foto vanuit je raam en maak een tijdlijn ervan. Upload en stuur door naar leerkracht. Maak een poster of filmpje om reclame te maken voor het leesboek dat je aan't lezen bent en upload. Kijk filmpje dit en dat op youtube. Maak een virus (klei, papier etc). Waarom ziet hij eruit zoals hij er nu uitziet? Stuur naar leerkracht. Schrijf een brief naar de leerkracht. Maak een bouwsel met blokken en teken de bijbehorende plattegrond.
    Het is voor een hele week niet veel maar de opdrachten díe er zijn vragen van de ouders juist meer begeleiding en sturing dan bij het normale, bekende schoolwerk naar mijn idee o_O

Ik twijfel of ik niet een combi ga maken.. toch maar wat schools schoolwerk wat ik dan zelf wel uit de schoolboeken uitzoek plus wat van de nieuwe opdrachten... Voelt alleen een beetje slecht omdat ik heus wel begrijp dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat hij "verder" gaat met de stof. Verder tussen aanhalingstekens want het basisgebeuren is niks meer dan herhalen en zoontje doet het toch al met zijn ogen dicht.. :cool:

14. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik heb een ballon gebruikt :p

Fristi2012 en owly vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mijn dochters zouden zielsgelukkig worden van dat soort opdrachten. :roflmao:

Ik zou een mixje maken van wat van school moet en wat jij denkt dat hij nodig heeft. Ik zou het ook voorleggen aan de leerkracht, misschien heeft die ook nog ideeën. Hier had mijn dochter aan het begin bv. hoofdstuk 1 van rekenen van school gekregen, op internet had ik het hoofdstuk gevonden waar ze waren. De juf gezegd dat ik haar dat wilde geven ipv wat er van school was gekomen. De juf begreep me helemaal en vond het prima.

Inmiddels heb ik ook via een uitgeverij verrijkingswerk besteld, zodat ze naast hun gewone werk wat extra’s hebben. Al krijgen ze dat ook wel van school (de jongste sowieso, de oudste heeft het gewoon mee genomen uit haar laatje toen ze werk moesten ophalen :D).

zigzag vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Super leuke opdrachten maar het lijkt mij ook dat het meer vraagt van ouders dan maak die en die blz.
    Onze zoon zou ook dolgelukkig worden van opdrachten waar je creativiteit helemaal in kwijt kan.

We zitten nu in de herhaling maar als het goed is gaan we komende week verder met de normale stof.
    Kun je niet vragen om het extra werk? Wij hebben prik en Ko gekregen omdat hij meer plezier uithaalt dan uit rekentijgers. Moet dit trouwens niet te lang duren want anders hebben we het boek uit. We hebben geen instructies gekregen over hoeveel en wanneer we het moeten maken. We doen en nu als extra werk naast het normale werk op de hele dagen.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    @zigzag Ik zou contact opnemen met de docent. De methode die normaal gegeven wordt zijn ze misschien gewend genoeg om het goed te vinden om daarmee door te gaan. Ik vind het eigenlijk wel een beetje raar om de hele klas daarvan af te gaan laten wijken. Ik bedoel je kan ook een groepje, waarvan je signalen hebt dat het niet werkt, iets anders mee geven.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Is hier helaas niet anders, omdat er medeleerlingen zijn waarbij het thuiswerken moeizaam gaat heeft school besloten zich te richten op herhaling. Dat snap ik wel maar ondertussen zit ik met een dochter die ongeveer 30 min tot 60 min aan haar huiswerk zit en dan klaar is. Ze heeft ook werk gekregen wat ze mag maken als ze tijd heeft, maar een puntje- puntje tekening en een kleurplaat brengt niet veel zoden aan de dijk. Gelukkig krijgt ze ook huiswerk van de plus groep, deze week Spaans hfst 5 en een beschrijving van een half A4tje over een sterrenbeeld b.v de grote beer.

Maar de rest van de tijd moet ik zelf invullen. We bakken veel, spelen spelletjes

19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    In welk jaar zit ze?

Ik heb er twee in groep 1. Dat is nog lang voordat er iets van een plus klas in zicht komt. Het is hier ook voornamelijk zelf uitvinden wat gegeven kan worden.

Wij bakken indd ook veel. Spelen spelletjes. Bouwen. Doen wat met cijfers en letters. Ik lees wat voor. Ze tekenen of knutselen wat. Morgen gaan we een proefje roest verwijderen doen (onze geomag ballen blijken verroest te zijn :cry:).

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ze zit in groep 7

Deel Deze Pagina