Dat het leuk is om te maken? Vraagt toch ook wel weer wat inzicht om te ontwerpen en dan te knutselen. En dan kun je er een leuk spel van maken. Kan vast van 2 bakjes en 10 kralen ook, maar lijkt me toch een stuk saaier. Met zo'n machine kun je ze ook laten voorspellen hoe de splitsing zal worden, hoeveel opties zullen er zijn, turven hoe vaak ze gelijk hebben gehad, etc.
Die is goed te doen zo. Mijn oudste wilde al graag hartjes gaan knippen straks. Dan vul ik ze gelijk aan met getallen
Hier durfde hij dus niet in de buurt van lijntjes te komen met z’n grote potloden (stabilo woodys, geven mooi snel kleur). Dus vorige week driekantige potloden besteld, en opeens durft hij wel. Het gaat namelijk veel preciezer. Het blijft zoeken wat werkt. En ik ben ervan overtuigd dat t ook ontwikkelingsfasen zijn. Ik zie hem groeien en opeens kan hij veel meer.
Bedankt dat je de tijd wilde nemen om te zoeken naar die vellen. Inmiddels is het mij duidelijk dat ik ze beter bezig kan houden met splitsen dan met deze vellen. Om splitsmateriaal te maken. Maar inmiddels begin ik wat dingen te bedenken waarmee we een splitsbaan zouden kunnen proberen te maken. Nu nog even zien of ze er zin in hebben.
Wat ook leuk is, is om ze iets te laten bouwen van lego/duplo/blokken. Daarna moeten ze een bouwtekening maken ervan. Bespreek met ze de bouwtekeningen. Wat zouden ze een volgende keer kunnen verbeteren. Laat ze dan nog een bouwwerk en bouwtekening maken. Daarna mag papa of mama natuurlijk de bouwtekening proberen te maken. Nog een idee. Maak een hinkelbaan, met cijfers tot zo ver ze kunnen.
Ik heb hier de afgelopen week over na gedacht. Ik vrees dat ik de kinderen ga overladen met informatie over bouwkunde als ik hun een bouwtekening laat maken (ik heb zelf een bouwkunde diploma, dat is wel mijn ding). Mijn zoon speelde de namaak (geen idee hoe het heette) test uit. Ik zou kunnen kijken hoe ver hun begrip gaat. Maar aangezien het mijn ding is vind ik het lastig om te zien wat het simpelste begin is. Zelf vind ik het namelijk makkelijker worden naarmate er meer detail is. Ik schat in dat mijn oudste ook op die manier in elkaar steekt. We zijn bijvoorbeeld met de klok bezig. Op dit moment hebben we alle kwartieren behandeld. Maar als de klok aangeeft dat het bijvoorbeeld 9.31 is dan is het geen half 10 en weet hij het niet. Het moet exact zijn. Tellen kunnen ze op een paar getallen na tussen de 0 en de 100, en ik denk dat mijn middelste wel veel verder door kan omdat hij het ritme snapt. Op de muur heb ik notitie blaadjes van 1-100, die heb ik gisteren door de war gegooid. Vandaag bleken ze daar prima uit te komen (vooral mijn 4 jarige). In de tuin staan te veel objecten om door te gaan tot waar hij zou kunnen komen. Maar aangezien motoriek juist niet echt zijn ding is zou ik het uit kunnen stippelen tot waar de tuin het aan kan. Dan zou het niet zo zeer om de getallen gaan, maar meer om het hinkelen. De getallen zijn dan de motivatie. Hoe gaat het bij de andere dames?
Hier gaat het wel goed met de kinderen, zelf voel ik me wat minder. Maar ik doe zo min mogelijk leerwerk met zoon. Zoveel mogelijk spelen en daar suggesties in geven. Ze spelen vooral veel samen. Verder probeer ik elke dag een stuk te fietsen, hij op z’n eigen fiets. We fietsen dan zo’n 5 kilometer, ondertussen ergens even spelen als er niemand anders is. En we benoemen onderweg wat we zien. Goed leerwerk voor een kleuter. Soms vraagt hij iets, en dan zoeken we een filmpje op schooltv, gisteren bijv over hoe kaas gemaakt wordt. En af en toe lezen we een boekje, heb vorige week een avi start boekje gekocht, das nog wel moeilijk, losse woordjes wil wel, maar aan t eind vd zin is hij het begin weer vergeten. We oefenen alleen als hij het vraagt. Ik zie hem wel heel erg groeien, hij heeft meer zelfvertrouwen, durft dingen te proberen. Dus is wel fijn
Het leerwerk is zo gedaan maar buiten doen we ook rekenspelletjes. Op de trampoline springen van 2 tot en met 20 en natuurlijk weer terug wat wel lastiger is. Sprongen van 5 tot en met 100 en weer terug. Daar had hij vanmorgen in ieder geval veel lol in en ik zat er naast op een stoel heerlijk in het zonnetje. Ach je moet toch wat bedenken om het leuk en leerzaam te maken. Bowlen met die plastic dingen kan ook. Hoeveel zijn er hoeveel staan er overeind dus hoeveel blijven er over en dat zijn de punten. Hoeveel punten in 3 keer. Met 1 punt verloren vandaag
Kwam gisteren dit tegen bij Hema. https://www.hema.nl/kind/speelgoed/puzzels-spelletjes/xl-dobbelspel-34110011.html Scorebord (nog veel te ingewikkeld) ontbrak daarom maar 5 euro. Mooie grote dobbelstenen van stevig plastic waar hij in de tuin veel plezier aan heeft: vanaf de schommel een bepaald getal proberen te gooien, sommetjes maken op de trampoline, hij verzint er van alles mee
Hoe groot zijn die dobbelstenen? Zou de verf ook redelijk blijven zitten? Wij hebben ze van de action, maar daar verdwenen delen verf binnen een dag.
Wij hebben dobbelstenen van foam van ik geloof de Zeeman. Die zijn een cm of 5, denk ik. Maken ook minder herrie op tegels ed. En ik heb ook van die hele grote dobbelstenen van schuimrubber.
Hebben wij binnen maar vind het zo handig dat deze lekker buiten kunnen blijven slingeren en tegen een regenbuitje kunnen