Klinkt als mijn dochter. Die heeft echt het spelen met andere kinderen nodig. Ik heb enorme moeite gehad haar aan het werk te krijgen. Nu het meivakantie is, heb ik ook echt vakantieningevoerd en doen we niks aan schoolse dingen. Heb wel in de gaten nu dat ze meer voorloopt dan ik dacht. Ze stond voor Corona op punt van versnellen, ib-er zou erbij komen. Dat ligt nu helemaal plat, ben benieuwd hoe het nu gaat lopen. De juf zei in februari al dat nog een keer groep 2 geen optie is. Sociaal gezien zou ze het echt redden in groep 3 na de zomer. Emotioneel is het gewoon een 5-jarige. Maar als je bedenkt dat als ze in november geboren was ipv maart, dan had ze ook gewoon door gegaan, dus in dat opzicht is dat prima. Ze is alleen wel erg ongedurig, maar dat vooral thuis, op school is dat minder. Thuis heb ik dr staand op een krukje haar dr schoolwerkjes laten doen, want zittend gaat echt niet. De orthopedagoog heeft een voorlopige diagnose adhd gegeven, dus dat niet zo gek, haha. Nu is ze lekker hele dagen buiten in de straat aan het spelen met vriendinnen en vriendjes. Lekker veel in beweging. Ik kan haar als enig kind echt niet alleen maar thuis houden. En dat hoeft gelukkig ook niet.
Mijn oudste heeft ook ADHD, dat verklaard misschien iets van de gelijkenis. Wij zeggen ook altijd ‘vanaf het moment dat ze kon staan, is ze niet meer gaan zitten’. Zij maakt ook het liefst haar werk staand (de jongste ook trouwens). Schoolse dingen krijg ik er deze weken ook niet door inderdaad, gelukkig is het weer tot nog toe zo dat ze (bijna) de hele dag buiten kunnen spelen. (y)
Zit adhd in de familie? Die van ons kan ook echt niet stil zitten bij zijn schoolwerk. Die staat veel. Doet hij in de klas ook. Bij knutselen kan dit wel. Verder heel bewegelijk en voor corona tijd kon hij ook kilometers lopen. Overigens geen vermoeden van adhd.
Heb het wel nog besproken met de orthopedagoog. Die zei dat ik ook heus niet allerlei extra dingen hoef te doen. Ik had een hoop oefenbladen uitgeprint. Dat die voorsprong nu ineens niet verdwijnt ofzo. Dus toen heb ik het wel wat los gelaten. Spelenderwijs doen we ook gewoon een hoop. Of hoor ik dochter ineens woordjes spellen als we aan het hardlopen en zij fietsen zijn. Hoor ik dr woordjes als hek en bloem enzo die we tegenkomen hakken en plakken. Dat is dan wel weer leuk. En ook wat spelletjes gedaan als rummicub enzo. Voor haar natuurlijk ook leuker dan een vel uitgeprint met rekensommen... @owly adhd zit in de familie, hb ook. Ik heb meer een ADD kant, totaal niet hyper, haha. Dat botst ontzettend helaas. Daarom heb ik dochter gewoon buiten laten spelen vanaf begin af aan.
Ze leren inderdaad ook spelenderwijs heel veel, zeker op die leeftijd! En juist bij van die eigenwijze kinderen () werkt dat een stuk beter vaak. Hier in de familie voor zo ver ik weet geen mensen met de diagnose ADHD of ADD, maar wel genoeg mensen met gedrag dat daar bij past. ADHD was voor mij niet de meest verwachte diagnose oid, maar ik kon me na de toelichting wel vinden in de argumentatie voor de diagnose. Inmiddels gebruikt ze ook bijna een jaar medicatie en wat een verschil maakt dat!
Is het een optie om haar in groep 2 te laten en bepaalde dingen met groep 3 mee te laten doen, bijvoorbeeld of het lezen of het rekenen? Dan heeft ze van beide het voordeel, emotioneel zit ze gewoon nog bij leeftijdsgenoten en cognitief krijgt ze uitdaging. Op de school waar M straks naartoe gaat wordt dit in elk geval ook gedaan.
Cognitief zit ze met rekenen al op eind groep 3 en lezen al een eind. Of dat dan genoeg is qua uitdaging? De juf had het in februari wel daarover, maar dan tot de kerst en na de kerst gewoon vol groep 3. Als dat kan, vind ik dat echt de beste oplossing. Daarbij speelt ze alleen met kinderen die een jaar ouder zijn, die allemaal ook naar groep 3 gaan. Dus nu versnellen heeft veel voordelen. Wetende dat we dat nooit meer kunnen doen en school met verdieping en verbreding moet komen.
Mijn dochter was motorisch aardig gemiddeld, kon wel sneller klimmen enzo. Loslopen wat later. Op het CB zeiden ze ook dat ze het moest kunnen, maar niet deed. Ze deed het alleen met je hand vast. En op een dag had ze een beker met handvat vast, dacht waarschijnlijk dat het een hand was en liep zo los de kamer door. Ze kon wel heel vroeg praten en ook echt goed praten. Lange zinnen, moeilijke woorden, werkwoorden op de juiste manier vervoegen enz. Mijn zoon was motorisch heel snel, rolde ook in de kraamtijd al het bed door, wat ik hier eerder las bij iemand. Tijgerde met 5 maanden, kon met 6 maanden al Duplo op elkaar klikken en Duplo en Lego is sindsdien altijd een succes geweest, andere dingen om mee te bouwen ook. Ze hebben op het kdv in de babygroep zelfs aanpassingen in de ruimte moeten maken, omdat het in al die jaren nog nooit was gebeurd dat een baby zelf overal in, uit en over klom. Alleen zei hij met zijn tweede verjaardag nog maar een stuk of 10 woorden, waarvan de helft verkeerd uitgesproken. Een week of twee later begon hij opeens te praten, sterker nog, hij zong hele liedjes! Alles zat er dus wel in, maar het kwam er niet eerder uit.
Morgen is het zo ver, we mogen weer naar school. Hij ziet er heel erg tegenop, ik zie er daardoor ook heel erg tegenop. 4 halve dagen gaan ze op onze school. Ipv 2 hele dagen. 4x komende week moet ik hem dus wegbrengen en op het plein achterlaten. Ik ben heel benieuwd. Hij wil niet, hij zegt geen vriendjes te hebben, niet te willen spelen, mama te erg te missen als hij op school is. Hij is de hele week al niet te genieten, vliegt om de kleinste dingen in huilbuien. En dan is er nog de vraag of het groep 1 of 2 wordt na de zomer. Hij heeft het zo langzamerhand allemaal meegekregen, denkt dat hij niet goed genoeg is voor groep 2. Denkt dat hij nu moet gaan presteren, dat hij beoordeeld gaat worden op hoe hij speelt. Ik krijg het niet uit z’n hoofd. Ondertussen hebben we de afgelopen weken zo min mogelijk schoolwerk gedaan, maar ondertussen leert hij steeds beter lezen. Ook het rekenen en tellen gaat vanzelf vooruit. Informatieboeken moeten dagelijks worden voorgelezen en de informatie slurpt hij in zich op. We gaan het zien allemaal. Jullie kinderen er wel zin en vertrouwen in?
Vervelend dat hij er zo tegenop ziet! Dat maakt het voor jezelf ook lastig inderdaad. Hier hebben ze er wel weer zin in, blij hun vriend(inn)en weer te kunnen zien!
Wat rot dat hij er zo tegenop ziet. Krijgt hij op school wel de juiste begeleiding (aangezien je over de vraag 1/2 schrijft) Ik zie er zelf heel erg tegenop. De relatief rustige jongen van de afgelopen weken waar steeds beter mee te praten viel, verandert straks weer in één grote stuiterbal ben ik bang.
Hij wilde al niet meer naar school voor de sluiting en nu heeft hij er 8 weken tegenop kunnen zien. Dan kun je je behoorlijk druk maken. En z’n enige vriendinnetje zit nog in de ochtendtrein ook, hij in de middaggroep. Het enige voordeel is dat de klas nu uit 15 kinderen bestaat ipv 30. En hij die 30 niet kon overzien. Maar pff. Ik moet echt voor morgenochtend m’n eigen spanning loslaten. Hij is zo gevoelig als wat, dus dit helpt niet.
We hadden net overlegd dat de ib’er zou meekijken in de klas en we gesprek zouden hebben. Op donderdagochtend was dat. En op donderdagavond hoorden we op tv dat verkouden kinderen niet meer naar school mochten. Dus sindsdien is hij niet meer naar school geweest. School denkt gelukkig wel goed mee.
Dat is wel fijn, dat ze meedenken. Dat werd bij ons op de vorige school absoluut niet gedaan. Ik weet niet hoe je de spanning bij hem en bij jezelf weg kunt nemen, misschien een deel acceptatie dat het eventueel bij hem heel erg kan tegenvallen? En aan de andere kant denken dat de afgelopen 8 weken hem misschien ook rust hebben gebracht. (?)
Ja hier gistermiddag al uitgebreid aangehoord hoeveel zin ze in hadden! Ik heb ze vanochtend op een veilige afstand in het parkje afgezet, het was er behoorlijk rustig. De oudste had zelfs zin in om naar de bso te gaan (die wij eigenlijk al lang hadden moeten opzeggen maar door corona door lieten lopen). Van de bso hebben wij een handleiding op 9 pagina's ontvangen (ik heb het niet gelezen, ik geloof het wel). Woensdag kunnen ze naar de kapper, voetbal is weer begonnen, het gaat nu een stukje beter weer al met al.
Wat naar dat zijn vriendinnetje in de andere groep zit. Hoe is het verder gegaan? Kon je de spanning een beetje loslaten? Morgen mag onze knul voor de eerste keer. De spanning zit er al goed in bij allemaal. Straks het plan nog een keer bespreken. We gaan lopen zo dat we dingen onderweg nog kunnen bespreken. We gaan ook op tijd zo dat hij nog even de tijd heeft. Ze mogen tussen 8.15 en 8.30 binnen komen.
Geheel tegen verwachting in ging hij huppelend de school in, in de auto al zingen en blij. Ik was op t ergste voorbereid, had verwacht hem schreeuwend t plein op te moeten tillen. Ook kwam hij vrolijk school uit. Hij is wel helemaal op nu en niet te genieten. Maar volgens mij is dat vooral ontlading en vermoeidheid. Morgenochtend dochter naar psz en dan is zoon voor t eerst sinds eeuwen alleen met mij. Heeft ie veel zin in. En dan om 12:30 zoon weer wegbrengen en dochter ophalen. Heel veel succes morgen @owly
Bedankt! Ik verwacht ook heel veel drama dus dat zal een hele dag met buikpijn zijn. Het feit dat hij morgen mag levert nu heel veel stress op. Heel bozig en weet zich geen raad. Adem in adem uit....... Hopelijk is de ib'er vlak in de buurt en kan ze hem ondersteunen. Hopelijk staat dat wel in de planning anders succes juf.