HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @owly fijn dat hij positief uit school kwam.
    En heerlijk dat hij bijna mag afzwemmen. Heb je weer wat gehad.

    Hier morgen voor t eerst weer zwemles. Hij zit in de doorstroomgroep na het ouder&kind zwemmen, maar hoop eigenlijk dat hij door mag naar de echte zwemles na de vakantie. Hij moet na de vakantie namelijk op dit tijdstip wel naar school. En het alternatief is op woensdag vrijwel direct uit school.
    Hij is weer heel zenuwachtig vanwege alle regels. Maar heeft wel weer veel zin in het zwemmen gelukkig.
     
    owly vindt dit leuk.
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Heel blij dat we daar geen bord hebben hangen. Ze moeten duiken in een redelijk laag bad( geen verstelbare bodem) en we moeten uitleggen dat het alleen bij de zwemles mag, ook lekker handig
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wat een keuze. Het ligt er denk ik ook aan wat voor tijd het is onder schooltijd.

    Hier was het ook vlot na schooltijd. 15.00 uit snel naar huis 15.40 weer op de fiets naar eigen zwemles (had de haren nog nat van schoolzwemmen).

    Moet wel zeggen dat hij zo veel energie heeft om dit ook nog te doen na schooltijd.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier is het dan op woensdag tot 12:15 op school en om 12:40 in t water. Dus rechtstreeks naar t zwembad, daar broodje eten en dan hup t zwembad in.

    We gaan het allemaal wel zien.

    Hij bleef gisteravond een lange tijd wakker, vannacht 2x wakker en om half 7 alweer wakker. Dus kort nachtje gehad. Pff. Blijkbaar toch allemaal weer meer impact dan gehoopt.
    Ik ben moeeeee. Gelukkig mag dochter vanochtend ook naar de peuterspeelzaal dus heb ik 3 uurtjes voor mezelf.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Dat is inderdaad heel vlot op elkaar. Hebben ze bij jullue een pakket of losse lessen. Bij obs een pakket en dan kun je ook zien wanneer de volgende lichting start en wanneer dan ongeveer het afzwemmen zou zijn.

    Wat een kort nachtje, fijn dat je even 3 uurtjes voor jezelf hebt om bij te komen.

    Geniet van je ochtend!
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bij ons hebben we ook een pakket, maar omdat hij in de doorstroomgroep zit gaat hij pas door als hij toe is aan de zwemles. Normaal mogen ze pas met 5 jaar starten. Hij blijft dus in deze groep tot hij de gewone les aankan, niet tot er plek is. Hij begint daarna dan ook niet aan het begin, zoals de kinderen die starten.
    In principe heeft hij een goede techniek en we zijn veel aan t fietsen om kracht te oefenen, maar de zwem juf kan er natuurlijk weer anders tegenaan kijken. Wie weet is er ook wel wat anders mogelijk. Eerst maar eens kijken hoe het vanmiddag gaat.
     
    owly vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moet plaatsen, gezien dat mijn oudste zowel met dingen voorloopt als achter (tos).

    Ik heb net gehoord dat de directrice hem van groep 1 naar groep 3 wil overzetten. Met zijn juf had ik de overgang al besproken. We waren het er wel over eens dat het echt een twijfel geval is, maar dat groep 2 vanwege zijn tos hopelijk voor een goede start in groep 3 zou zorgen. Wat kan ik nu het beste doen?

    Ik zal hem even omschrijven:
    - Hij is emotioneel ver op het gebied van inleven in anderen, maar het is heel moeilijk om een kijkje te krijgen in zijn wereld. Deels omdat hij moeite heeft om een verhaal te brengen. Hij begint ergens middenin het verhaal schiet dan weer naar een ander deel, er is geen touw aan vast te knopen.
    - Sociaal is hij kwetsbaar. Hij is snel gekwetst. Doordat communiceren lastig is gaat het contact ook stroever.
    - Hij heeft behoefte aan vastigheid. Hij vaart beter in structuur dan in vrijheid.

    - Cognitief is hij vlot. Hij blinkt performaal uit. Verbaal is hij getest op spraak, wat niet zijn ding is. Daar scoort hij onder gemiddeld. Maar hij begint te lezen en pakt het aardig op. Ik vermoed dat de tos in zijn auditieve verwerking zit gecombineerd met veel denken/moeite aandacht op het gehoor te houden. Afdwalen door het leggen van verbanden.

    Voordat de scholen sloten had hij zichzelf aangeleerd om niet te laten zien wat hij kan. Hij heeft denk ik faalangst. Hij heeft moeite om wat nieuws te gaan doen omdat hij dan een fout kan maken. Ik heb hem deze weken flink uitgedaagd, door het te doen werd hij zekerder van zichzelf.

    Ik wil het graag een beetje ordenen voor mezelf en een idee hebben van wat verstandig zou zijn voordat we in gesprek gaan. Hij is niet de enige hier die moeite heeft om auditieve informatie direct te verwerken. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En hebben jullie nog aspecten toe te voegen om mee te nemen in de overweging?
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Er gaan bij mij wel wat alarmbellen. Ik kan niet uitgebreid reageren, maar mijn eerste gedachte: bij twijfel (en dat is bij hem schrijf je), niet doen!
    Ik zou eerder kijken of hij in groep 2 verder uitgedaagd kan worden in de dingen waar hij goed in is en te werken aan zijn onzekerheid, gecombineerd met zijn tos. Alles draait in groep 3 om taal... Ik denk dat hij dan erg op z’n tenen zal gaan lopen, met de kans dat hij dat de rest van zijn school-carrière zal blijven doen. Van wanneer is hij?
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Hij is van eind november. Ik durf het inderdaad ook niet aan. Ik vrees dat zijn scheve profiel nog verder in de spagaat gaat.. Er zijn misschien nog opties. Ik hoorde zijn begeleidster wat zeggen over een groep 2-3. Dat zou een optie kunnen zijn. Maar ik weet niet of die groep er echt gaat komen. Het zou een jaartje ruimte kunnen geven om te zien hoe hij er na dat jaar voor staat.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Groep 3 is inderdaad erg talig en ik vond de overgang van kleuters naar groep 3 groot qua 'hardheid', maar dat kan natuurlijk ook aan de groep liggen waar je kind dan net in terecht komt.

    Als hij een twijfelgeval is en TOS heeft, dan zou ik inderdaad eerder kijken of ze hem in groep 2 extra uit kunnen dagen, zeker ivm onzekerheid ed. Versnellen alleen los zelden iets op, ook dan moet er een aangepast programma komen. Dan zou ik hem bij twijfel liever in zijn 'eigen groep' dat aangepaste programma geven.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Maar is hij afgelopen november in groep 1 begonnen of anderhalf jaar geleden? Hij is 5 begrijp ik uit je onderschrift?

    Kan degene die hem getest heeft en verstand van zijn TOS misschien advies geven? Wie weet is het meer vooral op het gebied van spraak en dingen onder woorden brengen, maar heeft hij met geschreven taal weinig moeite.
    Al kan het wel frustrerend zijn in de communicatie met leraren en klasgenoten als ze hem niet goed kunnen volgen.
    Die groep 2-3 zou fijn zijn.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    @Zonnestralen zoals je hem veschrijft zeg ik nee. Als hij nog niet weerbaar is en onzeker in zijn kunnen zou ik er niet voor kiezen.

    Mochten ze werkelijk een aangepast programma hebben met een goede begeleider zou ik het misschien nog overwegen.

    In gr 3 is het erg talig. Wat zouden ze hem nog wel aan kunnen bieden in gr 2?

    Wat iemand al schreef heeft hij nog een begeleider voor tos? Anders daar ook overleggen.

    Wij weten uit ervaring dat je bij versnelling goede begeleiding nodig hebt. Ook wat meer dan alleen zonwerk en een extra reken en taalboekje...
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Hoe gaat de eerste week verder bij jullie?

    Hier is het een groot drama..
    Hij zegt dat hij niet meer naar school wil, school is stom ze kunnen mij daar niks meer leren.

    Hij weigert naar de juf te luisteren. Is met alle macht een stukje autonomie aan het uitoefen op school. Zodra ze op moeten ruimen nog net even langer door gaan. Zijn potlood valt en iedereen hoort dat want meneer is zijn potlood kwijt en ze moeten allemaal maar wachten.

    Heb al 3 keer een gesprek gehad in 2 weken tijd. Ze gooien het bij ons neer en dat is het. Geen nieuwe ideeen of hulpvraag. Sfeer in huis kelderd door dat we ons compleet hulpeloos voelen. Eindelijk was het gedrag goed thuis en nu is het in eens ons probleem.

    In corona tijd hoorde we niks van ze en hadden we het zelf moeilijk. Zie nou al tegen morgen op.
    Geen idee hoe we onze zoon kunnen helpen.

    Vanmiddag ruim een half uur gehuild. Inmiddels alweer bijna 2 uur wakker.

    Sorry voor het klaagzang, we weten het even niet meer
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    @NiekeKris Het zou niet zozeer versnellen zijn. Hij is een vroege leerling. Ze houden hier normaal de jaarwisseling aan. Hij zit in groep 1-2. Dat hij nog in groep 1 zit is momenteel niet veel meer dan een aantekening op papier.

    @Jo79 Zijn begeleidster is voor groep 2. Ze heeft het niet letterlijk gezegd maar volgens mij wil ze graag dat ik mijn mond open trek en erop ga staan om hem in de kleutergroep te houden. Maar ze wil bijvoorbeeld ook dat ik Nijntje boeken haal om met hem te lezen. Dat vind mijn zoon te kinderachtig. Waardoor hij niet mee wil werken. Het is heel lastig om hem gemotiveerd te krijgen met makkelijke dingen. Dat geld ook voor logopedie. Ik ben dat moeilijker gaan maken en toen werkte hij beter mee. Ik vraag mij af of zij dat ziet.

    @owly Of hij naar groep 2 of 3 gaat, hij zal sowieso een aangepast programma nodig hebben.

    Gisteren had ik weer een zwaar gefrustreerde knul thuis. Wat hij allemaal liet zien toen de school dicht was komt er niet meer uit. In ieder geval nu niet. Misschien gaat het weer beter zodra hij weer gewend is aan het gaan. Als er een groep 2-3 komt dan wil ik zeker dat hij daarin komt. Anders wil ik dat hij toch in de volledige kleuterklas blijft. Het voordeel van groep 2 zou ook zijn dat hij door zijn leeftijd nog ruimte heeft om een jaar te versnellen op het moment dat de basis goed gelegd is en de auto rijd.

    Wat rot dat het nu zo gaat. Is het misschien tijd om naar een andere school te gaan kijken?

    Hier is het nu ook drama thuis. Hij is deze week twee keer ontploft. Wisseling van structuur geeft altijd problemen. Hopelijk gaat het volgende week beter. Zo was hij niet toen hij niet naar school ging. Hij vind het wel heel leuk om naar school te gaan.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Zonnestralen: Is natuurlijk ook zo dat het geen versnellen is! Nu je het zo zegt is het wel een lastige, want komt zijn gedrag puur door de wisseling of misschien ook doordat hij op school ondervraagt wordt of bepaald gedrag bij klasgenootjes ziet of ervaart wat niet werkt (en op welke manier dan?)?
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Oef dat is wel heel zwaar zeg.
    Er moet duidelijk iets gebeuren, maar wat hè. Ik weet het ook niet.
    Ik denk dat de vraag wel gesteld mag worden of regulier onderwijs wel haalbaar is. Maar dan moet er wel hb onderwijs in de buurt aanwezig zijn. Want dat is ook niet bepaald makkelijk.


    Verder zou ik kijken of je (via huisarts) zelf ook begeleiding kan krijgen. En hij trouwens ook. Een hb gespecialiseerde orthopedagoog ofzo. Geen idee wat daarin allemaal is en welke route je daarvoor moet lopen. Daar zit ik (gelukkig) niet in.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Daar pak je precies mijn vraag. Als ik het antwoord hierop zou hebben dan had ik niet getwijfeld. Verandering brengt lastig gedrag met zich mee, maar het is niet enkel de eerste week normaal dat zijn gedrag anders is. Vlak voor het thuisblijven ontplofte hij ook nog, wel wat minder heftig. Er zit een hoop frustratie in hem mbt tot school. Ik wou zo graag dat ik uit hem kreeg waar dat vandaan komt.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    De frustratie thuis en het onderpresteren op school zijn ook heel herkenbaar hier. Geen moeilijke werkjes pakken. Niets durven en willen proberen wat andere kinderen ook niet doen.

    Thuis niks meer willen, simpelste dingen als jas ophangen worden complete strijd. Maar ook ontzettend slecht slapen, waardoor hij overdag moe is en het nog alleen maar erger wordt.
    Gelukkig ging het vanochtend stuk beter, gisteravond had hij ‘stiekem’ nog een tijdje met z’n Lego gespeeld terwijl hij al moest slapen. Maar ik had geen zin in meer strijd. Blijkbaar heeft hij dat nodig om rust te pakken want vannacht goed geslapen en vanmorgen uitgeruster wakker. Wel gaf hij aan nog moe te zijn dus achterop de fiets naar school ipv zelf fietsen wat hij normaal doet. Gaf mij ook rust.

    Wat betreft het niet laten zien op school wat hij kan, dat vind ik nog geen probleem zolang hij het niveau van de klas maar laat zien. Maar hij moet wel gelukkig zijn.

    Het lastige bij jou @Zonnestralen is dat hij minder goed kan vertellen wat er aan de hand is.
    Niet dat hij hier wel snel uit zichzelf vertelt wat er is, maar hij zou het wel kunnen.

    De ergste spanning van weer naar school met alle kinderen is er nu ook af, ik hoop dat het iets meer rust brengt.

    Wat is het soms toch lastig allemaal.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113

    Het vervelende is dat we sinds we zijn gestart op school de ib'er betrokken is en sinds september een groot gesprek is geweest met ib'er , leerkracht, orthopedagoog, schoolcoach, en nog iemand van de GGD.

    Wij hebben verder een stabiele situatie thuis, het leek sinds hij begon ook weer goed te gaan. De ib'er heeft geen enkele handreiking gedaan tijdens de corona crisis. Heb zelf om zijn pluswerkboek en prik en co moeten vragen. En dat was het.

    We zijn bijna een schooljaar verder en er is concreet gezien niks veranderd. @Zonnestralen Misschien heb je gelijk en moeten we verder kijken.
    Probleem is dan dat je nog moeilijkere contacten hebt met kinderen omdat ze niet in de buurt wonen. Het moet dan ook nog een school zijn wat op fietsafstand zit.

    Zoals de hele week hebben we vanmorgen gewoon een goede start zonder discussie, dus er zit blijkbaar iets niet goed op school. Heb al aangegeven tijdens het gesprek dat ik denk dat hij niet op niveau werkt. Zei zeggen dat het wel zo is maar hebben nog steeds niet door getoetst. Als ze dat wel doen verwacht ik ook niet dat ze dat doen tot net onder het minimale. Dat zou het punt zijn waar hij wat te leren heeft.

    Natuurlijk hoort hij ook gewoon te luisteren maar zei zien een kind dat niet tegen autoriteiten kan en niet een kind dat schreeuwt dat er wat mis is.

    Klagen ze eerst dat hij moeite heeft met wisselingen gaan ze hem tijdens de les storen terwijl hij stil aan het werk was. Daarna raar vinden dat hij boos is. Ja sorry juf maar dit is je eigen schuld. Vervolgens moest hij de klas uit...

    Kan zo weer huilen, ben zo verdrietig. Ik weet dat hij een dunne scheidslijn heeft tussen dit is te makkelijk en dit is gefrustreerd want ik weet niet of ik dat kan. Maar hij krijgt er geen hulp bij.


    @Zonnestralen wisseling is ook moeilijk hopelijk gaat hij bij jullie volgende week beter. Fijn dat hij nog met plezier naar school gaat!

    Volgende week gaan ze weer schoolzwemmen, voor corona tijd hebben we een tijd drama gehad. Dan was er altijd wel iets bij het zwemmen (wisseling van juffen)

    Ik durf hem niet eens mee te sturen met zwemmen, ze moeten dan een min of 20 lopen, ben bang als juf het verkeerd uitpakt hij wegloopt of gewoon gaat zitten op de grond.

    Ze lopen vast niet met 2 groepen aangezien ze nog steeds alleen met hun groep buiten spelen.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @owly, ik heb het volgens mij al eens gezegd, maar ik vrees dat je verwachtingen van ib echt te hoog zijn... Misschien zijn er die dat allemaal doen, maar ik heb ze (helaas) nog niet ontmoet.

    Neemt niet weg dat het klote is, hoor! :( Hier ook sinds ze weer naar school gaan opeens weer een super dwars kind. Helaas is haar eigen leerkracht niet aanwezig, de invaller doet wat ze kan (ga ik vanuit), maar het is niet haar eigen juf (en in opleiding, maakt misschien ook nog wel wat uit, maar geven idee, want je ziet/spreekt de leerkracht nu natuurlijk niet). En het gaat altijd met ups en downs...hopelijk het hier snel weer ‘up’...
     

Deel Deze Pagina