HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    @Fristi2012 je hebt ook gelijk vandaag is geweest en morgen weer opnieuw beginnen. Is alleen zo lastig wanneer het lijkt dat het vaker naar beneden gaat dan omhoog. Wil graag weer een meer stijgende lijn.

    @NiekeKris hmmmm wanneer gedrag gaat veranderen in groep 3 hebben we dan het geluk dat het nu is of kunnen we dat volgend jaar (ook) verwachten. Want dan is hij pas 7. Duim, duim, duim haha

    Wat naar dat het bij jullie al vanmorgen vroeg was!! Ppfff ben je net wakker en zit je er de hele dag mee.

    Misschien komt er inderdaad een storm. Hopelijk waait hij snel verder!
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    @owly het is ook gewoon lastig om positief te blijven nu. Je wilt gewoon dat het goed gaat.

    En ik denk dat je niks fout doet. Hij is met zichzelf in gevecht, zoekende naar een plekje, kost hem veel energie. Dan blijft er weinig energie meer over om gezellig te doen. Hopelijk geeft de vakantie straks weer wat rust.
     
    owly vindt dit leuk.
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Is het niet gewoon tijd voor een vakantie? Hier zijn wij iig daar heel hard aan toe. Ik ben gesloopt.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    6 jaar
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Wat gaan jullie allemaal doen?
     
  6. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    @owly Frustrerend is dat hè! Wij zien het grotere geheel en je kind is alleen met het moment zelf bezig. Wat ik me wel afvraag is op welke manier je zoontje dan "irritant" doet? Wil hij niet delen, wil hij graag de leiding, is hij te hevig in zijn spel?

    Ik herken deels wat je vertelt ook bij mijn zoontje. Die grote mond/ het brutale inclusief. Als ik terugkijk was het vorig jaar (gr3) erger dan dit jaar al moet ik zeggen dat ik nu ook geregeld "toon" zeg en dan weet hij genoeg (dan praat hij op een manier die echt niet netjes is). Op het schoolplein gaat het spelen nogal eens mis doordat hij wordt geprovoceerd en hij gelijk hapt, maar één op één thuis spelen (of bij een ander kindje) is wel altijd goed gegaan al zag ik ook al snel dat hij zich op zo'n moment stoerder voor doet dan hij is en hij meer de clown uit hangt. Hij heeft nu één kindje waar hij af en toe mee afspreekt (voorheen twee maar eentje is verhuisd helaas).
    Het is een hele opgave om geaccepteerd te worden in een groep als je net even anders bent. Wat dat betreft sluit ik me aan bij @Fristi2012 . Aan de ene kant wil je kind dicht bij zichzelf blijven maar aan de andere kant wil hij bij de groep horen dus probeert zich aan te passen. Dat zorgt voor veel innerlijk conflict.
    Hopelijk zorgt de zomervakantie voor een adempauze voor iedereen en kan het nieuwe schooljaar op een rustige manier begonnen worden.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Het delen gaat prima maar de manier van praten gaat anders. Praat zo genaamd stoer, het is meer de toon en niet aan het vloeken of tieren.

    Ze dagen hem ook veel uit op school hij hapt ook gelijk en meteen heel boos. Hij daagt zelf ook kinderen uit door bijvoorbeeld wraak te nemen. Die deed boos tegen mij en toen gooide ik een kussen naar haar hoofd. Is trouwens niet meteen actie reactie maar kan ook nog even sudderen en later nog steeds boos.

    Wanneer iemand komt of hij is daar is hij druk. Hij weet zich geen raad met zich zelf denk ik. Als iemand bij ons is dan zit hij vol ideeën en is hij heel blij maar wil dan doch dingen doen die hij wil. Best overheersend. Moet er dan ook echt bij zijn om te begeleiden. (Heel vermoeiend, laatst 2 uur gespeeld en ik was kapot)

    Hij heeft ook het idee dat zijn ideeën beter zijn en heeft dan moeite om naar de ander te luisteren.

    Heb het idee dat hij zich op school soms ook teveel aan moet passen. Zoals hij laatst zei ik moet van alles van juf en als dat lukt moet ik weer wat anders. Ik moet altijd maar luisteren.

    Hij tekent ook anders dan thuis, op school zijn het meer poppetjes met steeltjes dat dan benen moeten zijn en dat is totaal niet herkenbaar met thuis.

    Het is ook niet dat hij minder tijd heeft want vanmorgen maakte hij een tekening terwijl ik zijn lunch en ontbijt aan het maken was.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wij gaan naar Frankrijk en daarna moet ik schoolspullen regelen voor zoon (lijst met 9 pagina's, ik ben nu al afgehaakt). En dan weer werken. Zal allemaal snel voorbij gaan vermoed ik zo. Ik ben nu ook verkouden, dat helpt niet mee.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Wat rot Owly :(.
    Ik herken het wel deels hoor, mijn man en ik waren rustige, niet erg opvallende kinderen, onze dochter net zo.
    Onze zoon heeft een totaal ander temperament. Komt ook eerder in de problemen.
    Momenteel gaat het ook niet echt. Eind van het schooljaar, die coronatijd erbij gehad, dat werkt niet echt bij hem. Thuis en op school.

    @Zonnestralen , fijn dat hij toch naar groep 3 mag en dat school dat ook ziet. Vervelend dat hij een TOS heeft.
    Mijn dochter heeft dyslexie, mijn zoon vermoedelijk, het blijft altijd harder werken dan een ander voor hetzelfde resultaat met een vergelijkbaar niveau. Nou ja, niet eens hetzelfde resultaat, maar voor een redelijk resultaat.

    Wij gaan kort in eigen land op vakantie, mijn zoon gaat nog uit logeren en op wiskundekamp (aanrader). Mijn dochter gaat dit jaar op geen enkel kamp, alleen uit logeren. Voor mijn gevoel zitten we nog in mei.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ik zou hem lekker zelf op pad sturen met de lijst? ;) :)
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Frankrijk klinkt heerlijk. Mooi land.

    Hoe kunnen ze aan 9 pagina's komen? :eek:

    @Jo79 Kan zij daar nog overheen groeien?

    Wiskundekamp, dat klinkt leuk :)
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Wij blijven deze zomer thuis. We hadden een vakantie naar Italië geboekt maar hebben dit naar volgend jaar kunnen verzetten. De laatste 2 weken van de zomervakantie hebben we vrij genomen. Dan heerlijk tijd besteden aan de nieuwe kuikens, die komen over een week of 4. Hier in de buurt is veel te doen dus en op loopafstand hebben we een grote recreatieplas met een strandje. We hopen daar dus veel naartoe te kunnen.
    Q gaat de eerste week van de vakantie wel op kamp met de zeeverkenners. Normaal was dat 2 weken en in Friesland, nu is dat ook ingekort naar een week en hier in de buurt.

    We wachten af wat het overal gaat doen met het Corona gebeuren. Misschien gaan we met de herfstvakantie nog een weekje weg.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Helaas groeit ze daar niet overheen. Mijn man heeft het ook en nog erger. Leest heel langzaam en spelling is ook niet al te best. Hij heeft wel begeleiding gehad, het was nog een slagje erger.

    Ja, wiskundekamp is heel leuk. Goed georganiseerd en naast allerlei wiskundige vraagstukken, hebben ze veel leuke activiteiten. Niet speciaal voor hb-ers hoor, maar natuurlijk trekt het wel een bepaald slag. Hij is blij dat het kamp doorgaat.

    9 pagina’s...jee, ik kreeg 1,5 kantje met benodigdheden. En dan had ze nog extra dingen nodig die regulier niet heeft.
    Boeken bestellen was helemaal simpel. Ik had me al ingesteld op een half uur zoeken, kruisjes zetten enz. Maar tegenwoordig klik je blijkbaar op de naam van je kind en is alles al ingevuld. Je kunt nog wel los wat bijbestellen als een woordenboek of rekenmachine. Betalen met IDeal en klaar.
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Misschien dat de dyslexie bij mij een misdiagnose was, maar toen ik eenmaal hulp ervoor kreeg werd er gezegd dat ik mezelf er al een deel overheen geholpen had. Misschien gaat het minder in de weg zitten met de tijd.

    Gezellig op kamp met bèta's.

    Huur je de boeken? Anders dan loont het misschien om even op marktplaats te kijken.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Ja, tegenwoordig mogen scholen geen geld meer voor boeken vragen. Je krijgt hier alleen een boete als je ze aan het eind van het schooljaar niet of beschadigd inlevert.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wat ontzettend naar dat er herkenning is. Hopelijk na de vakantie een goede start.
    Eerst de zomervakantie door komen haha
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.456
    113
    Normaal kijk ik naar de zomervakantie uit, maar dit jaar weet ik het niet hoor. Veel thuis en na maanden thuis zitten, zijn we dat ook wel zat.
    Ik heb daarom ook geen idee of zijn gedrag opknapt of zo blijft in de vakantie.
    Al scheelt het dat hij zelf er ook aardig wat op uit gaat met kamp en logeren.
     
  18. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Oké, dat is wel wat jonger dan mijn dochter (8), maar zij vertoont hetzelfde gedrag.
    Ik hoop dat het alleen te maken heeft met de vermoeidheid aan het einde van het schooljaar.
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Haha ja maar een deel van de lijst zijn eisen aan de laptop en lijst met boeken. Ik denk dat wij het gewoon samen lekker gaan doen. En ik moet even kijken naar de rekenmachine. Het is teveel informatie in een keer. Er waren ook nog bijlagen bij over het starten, introductieweek, schoolkosten, het bestellen van de boeken etc. Hij heeft nu de kinderen in zijn groep en in de parallelgroep gezien, op 3 kinderen na zit de hele hb groep van zijn basisschool daar. Zoon zei gelijk zie je wel je hebt die label niet nodig, uiteindelijk kom je op dezelfde plek terecht :o: Ik geloof dat hij heel blij is dat hij nu eindelijk van de basisschool af is. Ik hoop alleen dat het niet teveel wordt.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Dat hoop ik voor iedereen die het herkent!

    Duurt het bij andere ook altijd 1 a 2 weken voor ze weer gewend zijn aan thuis zijn?
     

Deel Deze Pagina