HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Zeker, het vraagt altijd ‘omschakeltijd’. En na twee weken beginnen ze al weer met ‘voorbereiden’ op het nieuwe schooljaar. :roflmao: (Ik was dus ook tegen het inkorten van de vakantie. ;) Die zes weken hebben ze gewoon echt nodig (oké, met vijf redden ze het misschien ook, maar minder vind ik gewoon te kort om ze echt een periode rust te laten hebben.)
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.945
    8.761
    113
    Hahah dat had ik ook gelijk, blijf van mijn zomervakantie af! Die tijd heeft hij echt nodig. 5 is inderdaad het minimale:roflmao:

    Bij ons is het zo dat normaal gesproken voor we op vakantie gaan we aan moeten horen ik wil niet weg, ik wil thuis blijven. Ook ongeveer 5 dagen dat we dat Horne om vervolgens aan te moeten horen op de laatste 2 dagen dat hij niet naar huis wil:roflmao:

    Maar goed daar hebben we voorlopige geen problemen mee. Pas in de herfstvakantie een paar dagen weg
     
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier zijn ook de 1 tot 2 weken wel nodig om bij te komen idd. De vakanties die een week duren hebben meestal ook geen nut, behalve als we ook echt op vakantie gaan.
     
  4. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    #2604 Elizah, 1 jul 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2020
    3 jaar geleden is onze dochter van groep 1 naar groep 3 gegaan. Inmiddels zit ze in groep 6 en gaat het heel goed.
    Toch vonden we van 1 naar 3 een grote stap en hebben we op school aangegeven dat het beter was geweest als ze halverwege groep 1 naar groep 2 was gegaan.

    Onze jongste dochter is na de Corona crisis naar groep 1 gegaan.
    Afgelopen week belde de juf, ze wil haar na de zomervakantie meenemen naar groep 2.
    Ik was best overrompeld. Ze is is dan 3 maanden naar school geweest, waarvan de laatste weken hele dagen, de rest halve dagen. Ze is net 4..
    School gaf aan dat ze in ons dossier hadden gelezen dat we liever geen versnelling van 1 naar 3 meer wilden en vinden dit de beste optie.
    Ik ben benieuwd...
     
    Fristi2012 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Waren groep 1 en 2 gescheiden? Wat was de meerwaarde geweest van groep 2?

    Dan gaat het ineens hard hè. Mijn jongste zoon werd vier toen de scholen gesloten waren. Hij komt in de combinatie klas 1-2 volgend jaar. Zover ik begreep ging de juf ervan uit dat hij daar 1 jaar zou zitten. Zo gaat de kleutertijd wel heel snel voorbij.
     
  6. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    1 en 2 waren gescheiden. In 1 nog helemaal geen voorbereidend lezen en schrijven gehad. In 1 een grote voorsprong, maar in 3 toch een soort achterstand die ze heel snel in moest halen.

    t Is mn jongste en dan vind ik 1 jaar kleuteren wel heel kort..;)
    Ik had met mezelf afgesproken dat ik nog 1x heel veel ging genieten van de kleutertijd.:D
     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Ja, en bij mijn zoon wordt het gedrag die eerste twee weken vaak zelfs nog erger. Daarna gaat het vaak steeds beter. Ik had daarom inderdaad ook geen zin in een verkorte vakantie. Al weet ik niet of het deze zomer net zo gaat, ze hebben ook al veel thuis gezeten dit jaar. Al was dat geen vakantie.
     
    owly vindt dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Dat is dan wel een grote sprong. Ik heb foto's gezien van de klas waar mijn 4 jarige in zit (groep 1 instroom). En daar kregen ze al alle kleuren in het Engels. Ook kleuren die ik in de lijst van groep 2 dingen voorbij heb zien komen. Hebben ze er voor de vakantie ook niks van gezegd? Als ze zelf weten dat er een gat tussen zit, dan zouden ze op zijn minst even door kunnen geven welke dingen gemist gaan worden zodat je het zelf nog zou kunnen aanbieden.

    Ja ik snap dat je het kleuteren heel kort vind. Die anderhalf jaar van mijn oudste is voorbij gevlogen. Dat gaat nog erger worden met mijn middelste. Aan de andere kant zou het denk ik ook niet echt genieten zijn als hij niet de ruimte krijgt om snel te gaan. Ik ben al aan het nadenken hoe ik hem van de zomer ga uitdagen. Niet omdat ik wil dat hij snel gaat, maar om het gezellig te houden thuis.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje heeft al kennis gemaakt met zijn klas 1! het viel hem op dat hij nu met zijn leeftijdgenoten zit ipv met oudere kinderen zoals het tot nu toe het geval was in de basisschool.
     
    NiekeKris en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Rond de voorjaarsvakantie kwam de leerkracht er mee om haar cito door te toetsen. Toen bleek dat ze alles van groep 2 al beheerste.
    Net voor de zomervakantie mocht ze een paar keer in groep 2 gaan kijken, met die groep ging ze mee naar groep 3.
    Nu is t beleid gelukkig veranderd. Als ze halverwege 1 zien dat een heel jaar groep 2 niet nodig is gaan ze halverwege 1 naar 2 en daarna naar 3.
    Dit gaat overigens over mn dochter die nu in 6 zit
    Mn kleuterdochter gaat nu naar de zomer naar 2, na 3 mnd 1.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Na 3 maanden is idd wel snel. Ik heb geen idee wat ze in groep 1 of 2 moeten beheersen, jullie wel?
    Ik gok iets van tellen en letters en cijfers herkennen, maar verder...
     
  12. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Ik heb pas een pdf van iemand gekregen waar precies in staat wat ze moeten beheersen in groep 1 en 2.
    Ik kan een pdf hier alleen niet delen volgens mij.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Screenshot maken en delen als afbeelding?

    Al weet ik niet hoe dat zit met copyright enzo.
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Groep 1: https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-1/news/110/

    Groep 2:https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/dit-leert-je-kind-in-groep-2/news/111/#:~:text=Van tellen naar een beetje,én weer terug het doel.&text=Veel rekenkundige begrippen zitten verborgen,met blokken, buitenspel en puzzels.
     
  15. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Het is een heel boekwerk.;)
    t Is gewoon op internet te vinden, dus qua copyright zal het geen probleem zijn denk ik.
    Ik zal kijken of ik de website kan vinden met de pdf link.

    *als je zoekt op hco leerlijnen vindt je de pdf link.*
     
    Zonnestralen en Jo79 vinden dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.631
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En dat kunnen zegt nog niet alles. Dochter kan dat allemaal al, en is na de kerst versneld naar groep 2 (is van maart), maar naar groep 3 doen ze nog niet. Ze gaat naar combi 2/3, met alsnog wel de mogelijkheid eerder naar 3 te gaan. Sociaal kan ze het prima aan, maar emotioneel is ze nog maar net 5. Nog wat onzeker, en soms nog erg wisselvallig. Paar weken geleden toevallig gesprek met juf gehad. Terwijl ze al korte woordjes leest en hakt en plakt. Maar dat is toch niet het belangrijkste. Nou hoop ik wel dat ze dr veel uit groep 3 aanbieden, want ondanks het herhaaldelijk vragen van dochter aan juf, is er niks extra's aangeboden sinds januari. Aan die juf heb ik niks gehad. Hopelijk een betere komend schooljaar.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Ze zullen vast naar meer dingen kijken dan enkel naar een checklist (hoop ik). Dit is een beetje globaal. Hun zullen denk ik ook een prognose bedenken die ze verwachten bij optie a en b.

    Terwijl ik een stuk wilde schrijven raak ik een beetje afgeleid. Wat is nou het grote verschil als ze officieel in groep drie zou zitten als ze toch al groep 3 les gaat krijgen?
     
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.631
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb nog geen idee hoe ze die combigroep gaan vormgeven. Ze is ingedeeld in groep 2. De juf zei dat ze wel wat op zal pikken van groep 3. Maar ik wil dat ze actief aangeboden krijgt, vooral op leesgebied. Dochter is vanalles beloofd begin dit jaar en er is niks van gekomen. Er komt nog een info-avond begin komend schooljaar en ik vraag snel een gesprek aan met de nieuwe juf. Hopelijk kom ik daar verder mee. Ik zie nu niet helemaal voor me dat ze nog een heel jaar groep 2 doet namelijk, aangezien ze cognitief alles daarvan al kan en zelf meer wil. Ze mist nu die uitdaging. Geeft ze ook zelf aan. Huidige juf zou een goede overdracht doen, daar hoop ik dan maar op. Dan maakt mij het verder niet uit welke klas, als ze maar uitdaging krijgt, ze wil vooral leren lezen.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Ik zou erop staan dat ze gewoon met groep drie mee mag doen en dat ze mee mag spelen met groep 2 als ze haar groep drie werk gedaan heeft. Ik denk ook niet dat de juf zin heeft om dubbel werk te gaan doen.

    Als ze nu allemaal losse dingen gaat krijgen en vanuit een hoekje oppikt van groep drie, hoe kunnen ze dan het jaar daarop daar echt goed op in spelen? Gaan er dan ook geen gaten vallen die ze zelf wellicht verkeerd gaat proberen op te vullen om er een logisch geheel van te maken.
     

Deel Deze Pagina