HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal met je eens! Daarom ga ik echt vrij snel het gesprek aan komend schooljaar. In de huidige juf heb ik geen vertrouwen meer. Gelukkig hebben we de orthopedagoog ook achter ons staan en wil die evt ook in gesprek met school en ons. Dus dat is fijn.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    #2622 Zonnestralen, 2 jul 2020
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
    Aan de huidige juf heb je, in het komende jaar, ook niet meer dan de informatie die zij door geeft. De huidige juf van mijn maart kind, die een jaar jonger is dan Dafne, is een schat. Zij ziet heel goed denk ik wat mijn zoon nodig heeft. Maar alles voor komend jaar valt of staat bij hoe de komende juf erover denkt. En als het op echt langdurig vooruit lopen aankomt dan heb je weer het nadeel dat slechts 2 procent van de bevolking zelf echt ervaringsdeskundige is. Hoe staat de ib-er erin? De juffen veranderen telkens, maar als de ib-er goed inzicht heeft dan heb je iemand te pakken die er altijd op de achtergrond is. Heb je nou een leerkracht te pakken waarvan je voelt dat die het niet snapt, ondanks dat die wel de bereidheid heeft om mee te denken. Dan zou ik denk ik toch het extra werk benadrukken die het oplevert om een aangepast programma aan te bieden. Hoe behapbaarder het voor hun is, hoe groter de kans is dat het ook echt wordt uitgevoerd.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De ib-er zou in januari ingeschakeld worden. Dafne ging toen net naar groep 2. Ze hebben toen ook geen cito afhenomen. Zou nog gebeuren. Dat bedoel ik met geen vertrouwen in de juf. In november werd besloten dr naar groep 2 te doen. Waarom dan niet in januari meteen cito afgenomen? De ib-er werd ziek en toen kwam Corona. Ze is wel op de hoogte, maar echt veel zicht op dochter heeft ze niet denk ik. Ze is toevallig wel dinsdagochtend in de klas geweest, maar dat was niet alleen voor Dafne geloof ik.
    Tja, ik ben dus best teleurgesteld. En hoop echt op een betere juf. Maar wat ik van die juf weet, is wel erg positief. Dafne vindt het ook erg leuk dat ze bij haar komt. Heeft zelf ook orthopedagogiek gestudeerd en heeft ervaring met kinderen met leer- en gedragsproblemen. Maakt eigen lesmateriaal, bv voor kinderen in tandartspraktijken. Dus dat klinkt al goed.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    @Liekje81 op de school waar M naartoe gaat kijken ze echt naar het kind en bieden ze een soort groep 2,5 aan. Je blijft in groep 2 maar het lezen / leesonderwijs doe je met groep 3 mee. Bij de rest ga je lekker spelen met groep 2. In groep 3 doe je dan weer gedeeltelijk met groep 4 mee en je krijgt steeds meer verdieping en verbreding. Natuurlijk kijken ze wel echt per kind wat handig is. Maar zo iets zou in principe toch helemaal bij een groep 2/3 moeten kunnen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ik hoop ook dat het zo gaat lopen inderdaad! Eerst die informatieavond begin schooljaar maar afwachten. Kijk, mij gaat het niet om dat getalletje 2 of 3. Maar dat dochter gewoon uitgedaagd wordt op school. Dat is nu niet het geval helaas. Ze is nog niet super ontevreden, maar vaak zegt ze wel dat school saai is. En toen ik vertelde dat ze naar 2/3 gaat, zei ze: ja, dan ga ik eindelijk leren lezena
    (Ze kan het beter dan ze denkt, maar van mij neemt ze niks aan, haha)
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Jammer dat het dan nog zo lang wachten is voor je duidelijkheid hebt. Als je dan nog op of aanmerkingen hebt is het jaar al begonnen eer dat je het erover kan hebben.
     
  7. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    zoiets gaan ze nu bij onze dochter ook doen, volgend schooljaar begint ze in groep 2 en doet ze op vaste momenten mee aan de instructie rekenen en schrijven in groep 3. De verwerking kan ze dan weer in groep 2 doen. Halverwege het schooljaar gaat ze dan helemaal door naar groep 3. hier hebben wij voor gekozen omdat onze dochter het nog heel fijn vind bij de kleuters en ze het eerste halfjaar in groep 3 niet mee hoeft te doen aan het leesonderwijs omdat ze dit al beheerst.
     
    Zonnestralen, debq en Liekje81 vinden dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ouderavond is inmiddels geweest. Volgend jaar zal mijn middelste 1 van zijn juffen behouden. Ik heb ervoor gekozen om met haar te spreken. Hij komt officieel in groep 1, maar hij mag uit eigen beweging mee doen met groep 2. Als hij aan het einde van komend jaar dit ook daadwerkelijk gedaan heeft en sociaal emotioneel klaar is voor groep 3 dan mag hij door. Deze juf heeft ervaring met groep 3 en dat helpt met inschatten. Ik ben blij met deze constructie. Zo kan hij zelf kiezen wat hij wil. Aan de andere kant is hij cognitief ergens in groep 3. Straks vind hij groep 2 saai en denken ze misschien dat hij geen interesse heeft. Ik ben heel benieuwd hoe het sociale zich gaat ontwikkelen. Hij heeft geen psz gehad.

    Hebben jullie nog leuke tips voor de vakantie? Hij houd van lezen, maar ik wil proberen om het bij avi 1-2 te houden. Gisteren wilde hij een leerboekje doen en overgaan op Engels. Dat hebben we gedaan. Maar ik heb twijfels over of dit niet voor verwarring gaat zorgen met de Nederlandse taal?

    Zo grappig: Ik had de naam van zijn juf voorgeschreven zodat hij het na kon schrijven op zijn afscheidscadeau. Heeft hij er bij bij bij *naam juf* op gezet. Ik denk dat hij bye bye bye bedoelde :roflmao: Het zou ook een yell kunnen zijn dat hij bij haar wil blijven :roflmao:
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou vooral proberen ook de andere vlakken te enthousiasmeren.
    Fijne motoriek, schrijfoefeningen, Lego bouwen, strijkkralen. Eventueel woordjes schrijven, letters schrijven.
    Woordjes leggen met gevonden takjes, steentjes enzo.
    Veel tekenen, kleuren.

    En vooral veel naar buiten, fietsen, steppen, klimmen , hinkelen, springen.
    Teken een boel letters met stoepkrijt op de grond en laat ze woordjes springen. Sommetjes zeggen en ze naar het juiste antwoord laten springen.
    Verder misschien eens kijken naar the dad lab. Die heeft leuke experimenten.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Voor Q hebben we besloten dat ze naar de andere school gaat. Ze kwam echt helemaal stralend uit school bij de meeloopdag. Op de huidige school hebben we het goed afgesloten.
    Nu is ze op zeilkamp met de waterscouting. Wel een aangepast kamp ten opzichte van vorig jaar ivm de Corona regels, maar het zal vast niet minder leuk zijn.

    Van M wordt ik de laatste tijd wel echt gek. Ze is zó snel boos. Ik kan me bij Q niet goed meer herinneren hoe dat ging op die leeftijd, maar ze lijkt echt veel meer uitdaging te willen ofzo. Maar misschien is het wel heel iets anders.
    Gister ging ze voor het eerst serieus kleuren, dat ging behoorlijk binnen de lijntjes. Toen ‘s avonds iemand met een paard en pony door de straat kwam lopen en er ook wat vriendinnetjes naar buiten kwamen om met ze te knuffelen was ze wel weer heel blij. Ze wil ook zó graag echt paardrijles, maar dat mag nog lang niet.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Hier nog een week school voor mijn zoon. Die het helemaal zat is inmiddels, omdat hij steeds in andere klassen zit, bij gebrek aan invallers. Hij heeft liever meteen vakantie daardoor. Hij is ook vervelend de laatste tijd, luistert slecht enz. Dus nog even die laatste dagen uit zitten.
    Mijn dochter heeft al vakantie.

    @debq , lijkt me dan een goed plan die nieuwe school. Vooral als die huidige school leeg loopt, dat is vaak geen goed teken.
    Paardrijden is ook zo leuk, deed ik vroeger ook jaren en mijn dochter is ook echt een paardenmeisje. Helaas zit hier alleen een manege in de buurt waarbij het niveau niet bepaald hoog ligt en ze veel hetzelfde doen, dus ze zit in een andere plaats op les. Ze is ook al een paar keer op ponykamp geweest en praat dan nog dagen lang over al die pony’s en paarden.
     
    debq vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wat fijn dat die andere school zo'n positieve ervaring was! Hopelijk heeft ze het er naar haar zin volgend jaar!

    Sommige maneges hebben maandelijks een 'kleuterles', waarbij jonge kinderen een pony kunnen verzorgen en een paar rondjes kunnen stappen met iemand er naast. Misschien dat zo iets bij jullie in de buurt is? (Mijn jongste dochter was net vijf toen ze ging rijden, maar dat duurt voor jouw dochter natuurlijk nog even...)
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    De kleuterles hebben ze hier in de buurt inderdaad ook een keer per maand. Eigenlijk is dat vanaf 4, maar toen ze net 3 was mocht ze een keer een lesje mee doen om te kijken of het al ging. Dat ging super goed dus nu mag ze elke maand. Helaas is het vanaf de Corona maatregelen niet meer door gegaan, nu nog steeds niet. Ze mist dat enorm.
    We zijn wel bij een andere manege geweest waar je rondjes door t bos mag lopen met een pony. Dat zijn alleen shetland pony’s en veel kleiner dan bij de les. Ze voelt zich daar weer veel te groot voor (zucht). Het borstelen daarna was wel weer super leuk.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Wat fijn dat ze een goede ervaring heeft gehad en dat dit nu afgesloten is! Na de vakantie een nieuwe start.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier rijden alle jonge kinderen op shetlanders en pony's van een vergelijkbaar formaat. :roflmao: Geen mini-shetjes, maar wel echte pony's, zeg maar. De jongste van 8 rijdt daar nog steeds op. Misschien haar uitleggen dat die vaak veel eigenwijzer zijn dan grotere pony's en paarden en daardoor moeilijker te rijden? :D En dat het voordeel is dat ze bij kleinere pony's zelf been kan geven ed (en dus veel meer zelf kan rijden! ;)) en bij grotere veel lastiger of zelfs niet, doordat haar benen niet onder het zweetblad uitkomen en de pony dan niets voelt? ;)
     
    debq vindt dit leuk.
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    #2638 Jo79, 13 jul 2020
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Dat is ook vaak zo. Mijn dochter heeft eerst op een manege gelest met Shetlanders, die kunnen behoorlijk pittig zijn en met die kleine pootjes hobbelen ze ook veel meer dan grote pony’s in paarden, dus met galloperen etc. Er zaten echt wildebrassen tussen.
    Op deze manege lest ze op middelgrote pony’s tot echt enorme paarden.
    Die zijn vaak rustiger.
    Ze is 160 m en dit is bijv. een paard waar ze op rijdt. Mijn man kan niet eens over de rug kijken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    NiekeKris en debq vinden dit leuk.
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    De witte is het formaat van de les, de andere dus een ‘te kleine’. Maar idd een goed idee van jullie om uit te leggen dat die kleinere veel moeilijker zijn, bedankt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zonnestralen, Jo79 en NiekeKris vinden dit leuk.
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Leuke foto’s!
    Maar idd, die kleintjes zijn veel eigenwijzer, past wel bij haar. :D
     
    debq vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina