HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Daar heeft mijn dochter eens een spreekbeurt over gehouden op de basisschool. Helaas vonden een aantal klasgenootjes veel vies en eng.

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Mijn oudste en jongste zijn van het opruimen. Mijn middelste kijkt graag toe. Sinds ik hem bij toekijken in zijn eentje laat opruimen zit er wat verbetering in. Ik ben er wel streng in moet ik toegeven. Dat doen ze ook wel terug :p

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ook dat snap ik wel. Wat je niet kent is vies. Kort door de bocht maar wel wat de meeste kinderen dan denken.

Erg naar voor je dochter, zo haar best gedaan en dan zo' n reactie. Vond ze dat zelf ook vervelend of begreep ze het wel.

Zoon vroeg voor de zomervakantie wanneer ze een spreekbeurt mochten houden. Vertelde ze dat het pas is in groep 6. Nog 2 jaar wachten, hij is erg teleurgesteld

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Dan hebben we nog een kans dat het goed kan komen:roflmao:

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    :rolleyes:
    Ik moet zeggen dat ik het proces van mummificeren (en vooral het gedeelte vooraf) ook niet zo smakelijk vind. :roflmao:

Mbt opruimen: mijn dochters hadden/hebben het overzicht niet. Ze weten dus niet waar te beginnen ed. We hebben ze dat echt moeten leren. De oudste kan het dus inmiddels, maar doet het enkel als zíj het nodig vindt. ;) De jongste vindt het nog erg lastig, maar als we het samen doen en stap voor stap, dan doet ze wel echt haar best (ook als wíj het nodig vinden ;)).

Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Hahaha het is ook niet heel smakelijk maar het is natuurlijk ook wie de verteller is. De een zegt het aardig droog en de ander met meer bravoure. De intonatie is dan heel belangrijk.

Ik als beelddenker zie het al voor me maar in dit boek ging dat prima. Was niet smerig.

Leren opruimen, misschien heb je daar inderdaad wel een groot punt en kan ik daar wel meer rekening houden met het feit dat hij misschien inderdaad het overzicht niet heeft. Wat dom om dat niet in de gaten te hebben:oops:

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Geen idee waar die :rolleyes: smiley in mijn post vandaan komt, die hoorde er niet bij! :eek:

owly vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @owly: Hier zijn spreekbeurten in principe ook vanaf groep 6, maar als een kind het zelf graag wil, dan mag het eigenlijk altijd wel eerder. Niet voor een cijfer ed, maar gewoon omdat het kind het graag wil. Misschien is bij jullie op school zo iets ook mogelijk?

En als je alles in de gaten had of wist, dan was het leven een stuk makkelijker. ;) Niemand weet alles/heeft alles in de gaten.

owly vindt dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Misschien inderdaad als hij het nog eens vraagt iets later in het jaar dat het als nog mogelijk is. Eerst maar eens de eerste weken door komen.

Je hebt gelijk dat je niet alles in de gaten kunt hebben maar als het van die simpele dingen zijn dan voel ik me gewoon dom.
    Het HB gedeelte heeft hij absoluut niet van mij en dan maakt het begrijpen en zijn denkproces voor mij gewoon lastig.

Het hele creatieve en het gevoelige herken ik me wel in maar voor de rest staat zijn gebruiksaanwijzing nog in het Chinees.

Zijn er meer die het ook lastig vinden om hun kind te begrijpen in hun denken en processen?

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Absoluut. Niet zo zeer mbt hb zijn (de oudste is getest, heeft een disharmonisch profiel, dus geen totaal IQ te berekenen en de jongste is niet getest), maar gewoon ‘als geheel’. Nu speelt er bij mijn oudste dochter wel meer mee, maar dat maakt het soms wel complex.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Nee joh is niet dom. We zijn niet geprogrammeerd om alles vooraf te weten :p

Ik probeer het overzichtelijk te houden door de regel dat ze moeten opruimen voordat ze met iets anders verder gaan. Voor maaltijden hebben we even een opruim moment (bouwwerken op de kamer kunnen dan wel blijven staan maar de troep eromheen even weg). Ze hebben daar ook een tafel met vastgelijmde bouwplaten, dus dat is makkelijk even aan de kant te zetten voor het stofzuigen. Beneden speelgoed moet wel opgeruimd worden voor het stofzuigen na de maaltijd. Hoe beter het gaat hoe meer speelgoed ze op hun kamer kunnen houden. Raken ze het overzicht kwijt dan ligt er hier vaak ook te veel. Sinds kort laat ik ze ook hun bed opmaken. Voor het bed zelf vind ik het weinig nut hebben. Maar wat er rustig uitziet nodigt ook minder uit tot het maken van een chaos.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Die van ons is ook nog niet getest maar alles wijst er wel op. Hebben al heel wat gesprekken gehad met ib'er , gezinschoach, orthopedagoog etc
    Over een paar weken staat er weer 1 in de planning met school als een aparte met de orthopedagoog.

Als het niet valt te testen lijkt het me inderdaad heel moeilijk. Ik lees hoe moeilijker te testen hoe hoger het IQ waarschijnlijk is. Past dat bij jullie?

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    We gaan eerst maar eens spullen weg doen, heeft hij weer een mooie Lego doos er bij en heel veel spul is weer van zijn kamer. Eens kijken of we het rustiger kunnen maken en wat meer georganiseerd!
    Bedankt voor je opruim tips daar heb ik zeker wat aan!

14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Oh maar andersom geldt het ook, mijn oudste zoon zegt gerust “maar ik begrijp jullie niet”

NiekeKris vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Nee, ik denk niet dat dat speelt. Ze is verbaal erg sterk, performaal wat minder, als er een groot verschil tussen zit, kan er niet echt een betrouwbaar totaal IQ bepaald worden. Bij de laatste WISC is dat er sowieso uit (verbaal/performaal), maar die heeft ze dus niet gedaan. Nu spelen er wel andere dingen mee (oa ADHD) waardoor de uitslag ook beïnvloed kan worden. Op zich vind ik de hoogte van het IQ ook niet zo relevant, als ze maar krijgt wat ze nodig heeft. En dat is dus door meerdere dingen soms lastig (wat precies, daar zijn we nog mee bezig). De ‘standaard mb/hb-aanpak’ werkt bij haar niet, dus een dergelijke school is geen match. De school waar ze nu zit (zonder expertise ed) past veel beter bij haar, omdat ze echt naar het individuele kind kijken. Ik word zelf ook heel blij op die school trouwens. :roflmao:

Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Dat zullen we wanneer hij iets ouder is vast ook krijgen. Wel heel lastig. Hoe gaan jullie daar mee om?

17. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    BMX klinkt ook heel stoer, bijzonder en gaaf zeg! Wat zonde dat je zoon door de leeraar is gestopt met tennis. Wij zijn deze sport nu een beetje aan het ontdekken en zelfs mijn man is superenthousiast :roflmao:
    Hier was het echt een proefles maar “het probleem” met zoon is dat hij wel wil zien wat er tijdens “een echte” les gebeurt. Hij heeft zelfs al een lijstje met dingen die hij wil verbeteren/oefenen. Zo heb ik het ook tegen de lesgever gezegd. Ik heb nog geen concrete reactie van terug alleen of het dan misschien handig is om met de kinderen die al aan het lessen zijn een les mee te kunnen doen, uhm ja dat is inderdaad erg handig! Hij wil een beeld hebben. Er komt trouwens nog een open dag binnen nu en een paar weken dus ik hoop dat het dan wat meer inzicht geeft. Hij is iig van plan om en met basisschoolkinderen en met middelbare school kinderen/volwassenen 2 uur lang mee te doen :roflmao: Man en de jongste zoon gaan ook mee dus alleen maar leuk.

18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja tja praten praten praten meer kan je niet doen. Ik zeg ook vaak “als je het niet vertelt dan weten wij het ook niet en kunnen wij je niet helpen”. Dan krijg ik “maar jullie begrijpen mij toch niet” en dan zeg ik weer “probeer het uit te leggen”. Maar lastig is het zeker vooral nu richting de puberteit nu hij ook snel boos en emotioneel kan worden (zeker in combinatie met vermoeidheid).

owly vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Zeer herkenbaar... :|

Amarens vindt dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Zo we zijn begonnen met opruimen. Zonder veel discussies en dat was eerder wel anders dus dat was super.

Tijdens het opruimen kwam hij een tekening tegen en zegt die heb ik gemaakt in groep 1. Nee schat die heb je gemaakt in groep 3. Hij kijkt me aan en zegt nee echt niet. Uitgelegd dat hij op school andere tekeningen maakt dan thuis.

Begreep hij zelf ook niet en is daarna gelijk een tekening gaan maken. Super trots kwam hij aan met een tekening van een mimic. Hij was zo trots!
    Wij ook want hij had plezier in het tekeningen en heeft zijn best gedaan. Hij heeft meer talent dan ik had op die leeftijd!!

Alleen onze deur zit vol dus moeten we nog een andere plek zien te vinden hahaha

Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina