HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Weten jullie nog leuke AVI boekjes? AVI 1/2 was makkelijk te vinden bij het Kruidvat. Maar nu weet ik niet zo goed wat ik verder kan kopen. Hij verrast mij steeds vaker met de lange woorden die hij leest. Ik wil het toch graag systematisch volgen zodat ik hem kan helpen dmv het uitleggen van uitzonderingen voordat dingen erin slijten. Hij fotografeert inmiddels zinnen en gaat ondertussen zo ongeveer op zijn kop staan om de begin boekjes nog interessant te maken... Ik heb de reeks van lezen is leuk. Maar verder is het begin AVI of niveau voorlees boeken.

2. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    wij halen altijd boekjes bij de bieb. dan hoef je niet alle boeken te kopen en hebben ze heel veel keuze uit boeken. Toen dochter net kon lezen was haar Grote favoriet “ het grote AVI start boek, kom in de hut”. Deze zijn er ook in andere niveau’s, M3 en E3 en misschien wel verder

Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Onze dochter is vorige week weer begonnen, de juffen zijn gelijk gestart met levelwerk en ze is ook al begonnen met werkboekjes van groep 3. Gelijk een heel ander kind thuis, niet meer gefrustreerd. Ik hoop zo dat dit haar zo goed gaat doen. Ik ga mijn best doen om wat actiever met jullie mee te schrijven:oops:

Nummer4 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Ik ga daar naar zoeken. Hopelijk hebben ze hem ook als e-book. Ik vind het nog een beetje spannend om bieb boeken te halen omdat hij soms wat ruig kan zijn met boeken. Dan heb ik liever dat het een boek van ons is waar wat mee gebeurd. Onze dochter is maar wat jaloers op het lezen en grijpt direct een boek als ze de kans krijgt.

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat ze haar gelijk wat van groep drie geven. Mijn zoon die goed leest heeft slechts een paar weken in groep één gezeten. Op Squla zit hij nu te vechten met andere kinderen uit groep drie en hij staat bijna de hele tijd op de eerste plaats. School geeft hem de optie om mee te doen met groep twee. Maar cognitief is hij daar al lang voorbij...

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Als je nog niet wil lenen bij de bieb zou ik kringloopwinkels als marktplaats in de gaten houden. Zo deden wij dat:)

7. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    wat goed van hem zeg, squla is hier ook wel 1 van haar favorietjes. Onze dochter ging voor de zomervakantie als een speer wat betreft lezen en rekenen, Nadeel was dat ze geen uitdaging meer had in groep 1. Resultaat een compleet gefrustreerd kind na schooltijd. Op het dieptepunt zaten we beide huilend op de bank, ze wist zich geen raad meer met zichzelf. we hebben met de juffen toen een plan gemaakt hoe we onze dochter dit schooljaar kunnen uitdagen. En nu in de 2de schoolwerk zie ik echt al verbetering, ze krijgt nu levelwerk. Doet veel smartgames, en die vind ze soms erg moeilijk. Maar wat is ze dan trots als ze na veel puzzelen (en soms een beetje hulp van juf) de opdracht oplost.

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Goed dat je er snel bij was.

Het e3 boek van die serie die je noemde ga ik binnenkort regelen. Hopelijk is hij daar even zoet mee.

Goed idee. Daar heb ik de meeste voorleesboekje vandaan. Helaas is er momenteel niks in de buurt.

owly vindt dit leuk.
  9. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    wij hebben een hele serie Borre boekjes van marktplaats gekocht, heel leuk om voor te lezen maar onze dochter kan deze boekjes ook zelf heel goed lezen.

Daar is hij vast even zoet mee, de boeken zijn erg dik

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    ik kom me hier ook 'melden'
    onze middelste is volgens de school waarschijnlijk HB (en dat denken wij zelf ook, maar we proberen niet te veel met stempels bezig te zijn). Is van jan 5. Zat in groep 1/2, is officieel afgelopen mei naar groep 2 overgaan (maar werd wel al vanaf begin van het jaar besproken, maar ze doen dat echt bij hoge uitzondering bij ons).
    Vlak voor de zomervakantie getest met lezen, zat toen op beheers E3 niveau en werkniveau M4. Ook met rekenen zelfde niveau als zijn zus uit groep 4 (terwijl zij hier op cito 1/2 zit). Ben heel benieuwd hoe komend jaar gaat. Hij heeft het vooral zichzelf allemaal aangeleerd, dus ik denk dat hij het erg leuk zal vinden om nu alles in werkboekjes aangeboden te krijgen

Het is voor ons soms lastig omdat hij cognitief vrijwel gelijk loopt met zijn zus van 1j9mnd ouder. Wij zijn even trots op haar (na hele jaar heel hard werken leesniveau opgekrikt), maar het is op zich toch wel leuk om hier nu eens een keer dan toch een beetje 'op te scheppen'

Verwacht niet hier heel veel mee te kletsen maar vind het wel leuk om af en te te lezen en ervaringen te delen.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    @Tafellamp van Borre hebben we ook een leuk stapeltje. Ik ga morgen kijken hoe ver hij er mee komt :)

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Nou dit jaar start niet super. Na de eerste ochtend had hij het al gezien. Elke keer dat ik vraag hoe het was krijg ik terug dat hij boos was op iedereen, maar hij wil niet zeggen waarover. Ondertussen loopt hij zich wel af te reageren. Hij heeft gelijk een invaller te pakken. Dat maakt het communiceren in deze tijd van afstand niet makkelijker. Hopelijk loopt het straks beter zodra hij zijn oude juf weer heeft.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Oef das balen!
    Vooral als hij ook niet wil zeggen wat er nou dwars zit. Al is dat sowieso lastig voor die kleintjes (en groten meestal ook).

Misschien dat er met specifieke vragen er toch nog wat uitkomt. Met wie hij in de pauze gespeeld heeft, welke letters hij geleerd heeft, of hij nog heeft geoefend met rekenen, liedjes gezongen, weet ik veel wat ze in groep 3 doen.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik probeer inderdaad ook concrete vragen te stellen, beetje zoals Fristi2012 al beschrijft. Dat levert vaak meer op dan een hele open vraag. En groep 3 is, zeker in het begin, ook echt niet zo boeiend als je al kunt lezen ed. :oops:

owly en Zonnestralen vinden dit leuk.
  15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Oeps ik was vergeten erbij te vermelden dat het gaat om mijn middelste. Ik heb alles wat ik kon bedenken gevraagd maar helaas zonder echte reactie. Het enige wat ik voorbij heb horen komen is dat het stom was dat hij niks geleerd had. In de vakantie heb ik hem heel vaak gezegd dat hij daar gaat zijn om te spelen en vrienden te maken. Leren zal hij voorlopig nog niet op school. Hij leest m3 vlot. Hij is pas een paar weken naar school geweest (eind maart 4 geworden).

Mijn oudste is rustig eigenlijk. Hij raakt overweldigd door de drukte op het plein. Maar verder kijkt hij de kat nog wat uit de boom. Hij baalt alleen dat hij nog niet zelf naar huis mag lopen.

16. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa die zal zich kapot vervelen nadat hij thuis zo lekker kon leren.
    Dat stomme spelen met kinderen die hem toch niet snappen.
    Na schooltijd lekker ff samen boekje lezen of filmpje op schooltv over onderwerp naar zijn interesse.

En verder is het gewoon afwachten. En tijdig met juf om de tafel.
    Wat ik hier merk is dat hij uit zichzelf ook geen moeilijke dingen zal kiezen in de klas. Want behalve lezen en rekenen is er natuurlijk een boel wat ze niet kunnen, maar ook niet durven omdat het niet direct lukt.
    Daar zal juf in moeten gaan sturen, ze moeten leren leren, leren dat niet alles direct lukt. En het niet stom is als je het niet kunt, maar dat juist het doel van school is.

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Hi, ik breek even in hier. Ik heb een vraagje over mijn zoon, hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen :)

Mijn zoontje (juni 3 jaar geworden) heeft een (flinke) ontwikkelingsvoorsprong op het gebied van rekenen.

Wij wonen in FR wat betekent dat hij as maandag begint in groep 0. Ik was benieuwd naar wat ze in de eerste kleuterjaren zullen leren op het gebied van rekenen dus ik ben eens gaan lezen. Onder andere op deze website ( https://wijzeroverdebasisschool.nl/rekenvoorwaarden-groep-2/ )
    Ik schrok een klein beetje want hij kan alles al en meer dan dat. Volgens mij zit hij qua niveau ergens in groep 3.

Hij zal natuurlijk wel wat nieuws leren op rekengebied in de eerste klassen, maar toch ook wel heel veel herhaling denk ik?

Wat is jullie ervaring met zo'n voorsprong. Doet een school daar iets mee?

18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    #2758 Zonnestralen, 1 sep 2020
    Laatst bewerkt: 1 sep 2020
    Er is een meisje wat hem aardig vind. Toen ik ze samen zag deed mijn zoon zo raar. Nu ik erover na denk gedroeg hij zich zoals hij zich naar zijn kleine zusje gedaagd (van bijna 2). Dit zegt misschien wel een hoop over hoe hij kijkt naar de kleuters. Thuis is zijn broer zijn voorbeeld.

Ik ga mijn focus maar houden op de echte aanwezige juf. Ik heb vorige week naar aanleiding van de tips hier gefilmd hoe hij leest. Dat kan ik ook laten zien. Maar misschien snapt zij (normaal groep 3 juf) het al zonder verder overleg. Dat beeld heb ik wel een beetje van haar.

Met lezen kan hij dat ook doen hoor. 'is echt veel te moeilijk mama' vlak voordat hij bijna foutloos gewoon voorleest. Hij is gelukkig iets te veel een streber om zijn talenten goed te kunnen verstoppen. Mijn oudste is daar veel beter in.

Buiten school geeft ik hem uitdaging. Maar met drie kinderen, waarvan één met extra tos gerichte begeleiding, is het ook maar beperkt wat ik kan geven. Daarbij lijkt de frustratie die verveling brengt iets zwaarder te wegen dan de voldoening uit uitdaging.

K heb wel het voordeel dat ik vanwege mijn oudste al contact heb gehad met de iber. Er zijn ook meer gesprekken geweest met de juffen en daar heb ik wel al zaadjes geplant.

PS Ik benoem nu taal maar rekenen etc daar loopt hij ook op voor.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Daar is geen antwoord op te geven. Het is maar net welke school je treft en welke leerkrachten je treft. Daarbij krijg je voor het aanmelden zo'n reclame rondleiding dat het toch altijd maar de vraag blijft wat ze echt zullen zien en doen. In mijn beleving zal je dat op intuïtie moeten doen en als het niet de juiste school blijkt te zijn er op het juiste moment de stekker uit trekken. Hebben ze in Frankrijk ook iets van een intern begeleider? Voor nu schat ik in dat dat toch de belangrijkste persoon is als het gaat om de juiste hulp door de school periode heen. Als die het begrijpt en ziet dan wordt praten een stuk makkelijker.

NiekeKris vindt dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    jeetje.. wat raar eigenlijk. Als er een achterstand is dan wordt er vaak van alles aangeboden, gek dat dat met een voorsprong niet zo vanzelfsprekend is.

hier ga je naar de school in je wijk, je kunt hier niet schoolshoppen in die zin (tenzij je privé gaat).
    Zoon komt sowieso in een speciaal klasje op de reguliere basisschool vanwege zijn autisme maar krijgt wel gewoon regulier onderwijs. Er zijn allerlei professionals bij het klasje betrokken die vast en zeker zullen zien dat zijn rekenvaardigheid niet echt normaal is (lol) maar ik ben benieuwd dus eigenlijk wat ze er hier - en scholen in het algemeen- mee zullen doen.

wat zijn jouw ervaringen op het gebied van blijvend voorlopen. Krijgt jouw zoon bijvoorbeeld constant ander werk voor 1 of meerdere vakken?

Deel Deze Pagina