@Zonnestralen: Nadeel is dat die uitdaging voor sommige kinderen ook niet voldoende is. Het is gericht op kinderen die iets boven het gemiddelde zitten, maar wel op ‘de normale manier’. Een deel van de kinderen heeft meer uitdaging nodig en/of ‘andere’ uitdaging (doordat ze anders leren en/of doordat het meer om vaardigheden dan kennis gaat). Dan redt je het met die verkorte instructie alsnog niet, omdat het gewoon niet aansluit. De plusklas is hopelijk een ander verhaal (maar soms ook gericht op kinderen die A’tjes scoren ipv op hb-leerlingen (die niet altijd of juíst geen A’tjes scoren...).
Dat ben ik het met je eens. Maar het eerder mogen afhaken scheelt imo iig een deel frustratie van het mee moeten luisteren naar iets wat je totaal niet interessant vind of wat niet aansluit. Wat dan wel de manier is weet ik niet. Dat zal ook niet gelijk zijn voor elke hber. En ondanks dat mijn zoon een deel op mij lijkt heb de antwoorden zelf ook niet. Ik kan mezelf suf denken hierover. Over waar ik wel en niet goed aan doe thuis. Over waar ik allemaal op moet letten en hoe ik kan signaleren dat er ergens een afslag gemist wordt. Over hoeveel vertrouwen ik moet hebben in de school en in welke mensen binnen de school. Elke keer dat ik een ingang vind is die fase weer snel voorbij en zit ik weer met een kind wat ergens een uitdaging in nodig heeft.
Dat klopt. Ik ben zelf leerkracht en bij mijn zoon zijn er vermoedens van hb en wij (man is ook leerkracht) hebben het er af en toe verdomde lastig mee. Vooral omdat er gewoon weinig kennis was bij ons over hb. Inmiddels een stuk meer, maar toch. Veel leerkrachten, collega’s dus, hebben deze kennis niet. Onze zoon is 2 weken voor de coronasluiting begonnen op de basisschool en juf zag meteen (ook door overdacht van psz) dat hij meer nodig had. Toen kwam coronasluiting etc. Nu zit hij op papier in groep 1, maar is klaar met einddoelen van groep 2 en zit cognitief op groep 3 niveau (leest E3 en cijferend begin groep 3). Juf is handelingsverlegen, maar spreekt dat netjes uit en onderneemt actie. - juf van groep 3 wordt betrokken bij het leerproces - iemand van buitenaf komt observeren - juf is een opleiding gestart om (vermoedelijk) hb kinderen te kunnen begeleiden - er is levelwerk aangeschaft voor zoon Het is dus idd maar net welke school je treft. Allerbelangrijkste voor mij: hij gaat met plezier naar school en komt lachend weer naar buiten. Nu speelt de vraag of hij groep 2 ‘overslaat’ en gaat versnellen naar groep 3. Ik weet nog niet of ik dit zie zitten, maar we hebben nog even te gaan!
Over extra uitdaging, in groep 2 kan idd erg veel. Wat ik heb gemerkt is dat ze op school ook vaak smartgames hebben. Ook creatief kan veel geboden worden. Q is met het samen lezen gekoppeld aan een meisje uit groep 2 die ook leest. Volgens Q heeft zij wel heel veel moeite om zich te concentreren. Dus het is vaak dat kinderen wel iets kunnen, maar of ze het ook langer volhouden in een hogere groep is echt de vraag. Vooral in gesprek blijven met school. Qua spellen, thinkfun vond Q vaak leuker dan de smartgemes. Daar zou je dus ook nog naar kunnen kijken. En nu het weer herfst gaat worden weer lekker het bos in en van alles over bomen, dieren en paddestoelen leren. Dat vinden onze meiden beiden super leuk. @Anan het gedrag wat je omschrijft herken ik heel erg bij mijn jongste. Echt extra / andere uitdaging is wat haar een stuk rustiger maakt. Ze is wel echt anders dan haar oudere zus, die is veel meer een opkropper van emoties en blijft overal zelf mee rond lopen. Met het karakter van M weet je beter waar ze behoefte aan heeft. Wij proberen dat ‘gewoon’ te volgen waar dat mogelijk is. Zo lang dat bij jullie ook goed gaat op die manier zou ik zelf niet laten testen, wil school niet meewerken dan wel.
@debq dank, daar ga ik zo even naar kijken. Wat hier al gezegd wordt is denk ik ook wel een deel van zijn innerlijke strijd. Hij heeft behoefte aan uitdaging. Maar dat ongeduldige deel in hem belet hem voor een deel om het uit te kunnen voeren. Hij maakt puzzels op zijn kop. Twee jaar terug kon hij bijvoorbeeld 99 stukjes aan. Maar de 200 stukjes puzzel duurt weer te lang. Ook qua gedrag zie ik hem niet snel doorstromen. In een jaar kan veel gebeuren. Maar hij is best onrustig en zet het nogal makkelijk op een brullen. Hopelijk is dat op school anders.
Heeft hier nog iemand tips om een bijna 4 jarige bezig te houden? Ze krijgt wel steeds meer interesse in letters, maar dat wil ik niet stimuleren (hoop dit nog even vol te kunnen houden, maar ben er bang voor). Ik ben op t moment behoorlijk bezig met aftellen totdat ze naar school mag, over 4 weken is ze jarig. Dan is het herfstvakantie dus over 5 weken mag ze naar school. Het lijkt wel of ik hierdoor niet meer echt zie wat wel mogelijk is, best erg...
Waarom ga je niet gewoon op de interesse voor letters? Zij hoeft de behoefte kennelijk wel. Eventueel zo'n magneetbord met letters kopen? Of miniloco vonden ze bij mij ook erg leuk op die leeftijd. Een puzzel met veel stukjes? Volgens mij heb je ook smartgames voor jonge kinderen.
Iets met de herfst knutselen. Spinnenwebben, kastanjepoppetjes. De verschillende bladeren die vallen leren herkennen bij de namen van de bomen. Of toch in combinatie met letters, letters knutselen met kastanjes en cocktailprikkers
Waarom niet in gaan in haar interesses? Wat mijn voorganger ook schrijft mini loco smart games, letter stempels, boekjes. (Voorleesboek het letterwinkeltje) Andere uitdagingen zoals creatief, knippen over de lijn recht als zigzag, propjes maken en plakken op een kleurplaat. Schilderen met waterverf, (wij hebben water penseelstiften, daar zit het water in ,heb je geen geknoei met bekers) Playmais snijden en plakken, kralen rijgen en als het te makkelijk is met een patroon. Koekjes bakken, samen afwegen en kneden, helpen bij het koken (dingen aangeven of al wat snijden als je denkt dat ze er aan toe is)
Lekker het bos in, paddenstoelen zoeken en fotograferen, ook de onderkant van de hoed. Thuis paddenstoelen natekenen of knutselen. Namen erbij schrijven. Schooltv.nl heeft wel filmpjes over paddenstoelen, ook voor kleuters. In de supermarkt paddenstoelen kopen. Die eerst eens goed bekijken, deze mag je wèl aanraken. En daarna samen soep van koken. Kapla is misschien ook al leuk.
Samen naar de bieb, zoek een boek uit erover. Zelf zoeken naar de juiste paddestoel enzo. Op het kdv erover laten vertellen aan de andere kindjes ofzo.
Hier ook een peuter die erg graag naar school wil. Ze kon altijd heerlijk spelen, maar het is opeens voorbij Alleen samen met een ander vind ze het nog interessant... Ik snap wel dat je probeert letters verder niet te stimuleren; 't is niet dat je er niet op ingaat als ze ermee komt maar je gaat dit niet actief aanbieden (zo lees ik het tenminste). Mijn peuter vindt koken/bakken fantastisch. Dus daar daag ik haar mee uit: wat wil je maken? Wat denk je dat je nodig hebt? Samen naar de winkel, spullen kopen. Daarna bakken of koken, waarbij ze alles zelf mag doen onder mijn toezicht. Ook kies ik nu wat meer thematische boeken bij de bieb (minder verhalend, meer info). 'k merk dat ze daar ook van geniet. En we doen meer spelletjes. nadeel is dat ze mij bij al deze activiteiten nodig heeft... Maar we kunnen het wel kaderen: eerst ga je zelf iets doen, daarna gaan we samen. X doen.
Klopt helemaal. Zo wilde ze gister van alles meten. Alles was 5 cm. Toen zijn we wel op zoek gegaan naar waar ze nog meer het cijfer 5 vond. Maar idd ga ik niet actief zo’n leerspel aanbieden. Koken vindt ze idd ook leuk. Ook het zelf snijden van komkommer en een hele uitleg van hoe ze een mes vast moet houden en waarom komt er dan bij. We hebben nu best wat peren uit de perenboom die zacht aan t worden zijn, daar kunnen we ook wel wat mee.
Qua uitdaging voor kleuters: een weegschaal, zo een met 2 bakjes. Setje gewichten is onderweg. Wilde heel graag de Educo weegscmaar die was echt te prijzig...
Misschien vind jouw peuter dit boek wel leuk. https://www.bol.com/nl/p/het-laura-s-bakery-kinderbakboek/9300000001556846/?Referrer=ADVNLGOO002008J-RSUFTBP2RVCI4-312194578747&gclsrc=aw.ds&ds_rl=1263476&Referrer=ADVNLGOO002008J-RSUFTBP2RVCI4-312194578747&gclid=CjwKCAjwwab7BRBAEiwAapqpTBpvdY5C3PilJ3933CeOL_pAy2RK6hg_SmXxjcSAiCpMkhl0P1E3QBoCWtwQAvD_BwE
Misschien ga ik hier binnenkort ook maar eens naar de kringloop. In mijn oude woonplaats ben ik regelmatig geweest maar het was allemaal oude meuk.