HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Bij de Action hadden ze placemats (grote) met de tafels. Ik weet niet of het de Action of Kruidvat was. Maar ergens zag ik ook een bakje met 100 blokjes voorbij komen waar de tafels op staan, op de onderkant staat dan het antwoord.

Edit: https://www.bol.com/nl/p/houten-rekenspel-tafels-leren-simply-for-kids-rekentafels-oefenen/9200000095563409/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-59123376136-S-882211854684-9200000095563409&gclid=EAIaIQobChMIn86tyfGh7AIVAed3Ch11fQFnEAQYASABEgI0LfD_BwE
    Zo iets. Maar bij Kruidvat of action waren ze 3 euro ipv 15.

Omdat automatiseren lastig kan zijn doen we logopedie nu letterlijk stampend. Zelf doen wij dat in de tuin, soms met tegels waar we het op schrijven. De logopedist doet dit stampend op een trap. Zij zei dat het niet alleen belangrijk was om te bewegen, maar om die beweging dan ook redelijk groot en ferm te doen.

2. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @tupp: er zijn online ook gratis rekenspelletjes te spelen via rekenspelletjes.nu, zoals racen met auto's (tegen anderen). Auto gaat alleen vooruit als je het goede antwoord geeft op de som die je krijgt. Wellicht een wat simpel format voor groep 7 maar er zijn ook wat versies die vast meer aanspreken.

Ja daar vind ik het dus nog het meest op lijken.. bezigheidstherapie. Er wordt gecompact, maar waar blijft die verrijkingsstof dan? Ik vind het niet echt raar dat zoontje dan tegen mij zegt dat hij alleen nog maar de ochtenden op school hoeft te zijn omdat hij 's middags toch alles al af heeft. Gisteren hoorde ik dan wel dat hij iets van levelwerk moest doen. Stelt voor mijn gevoel niet veel voor, ook dat is meer bezigheidstherapie. Zo lang hij het leuk vind zul je mij niet horen overigens.. maar ik vind eigenlijk wel dat hij ook op niveau e.e.a. aangeboden moet krijgen zodat hij leert doorzetten. Alles komt hem aanwaaien.
    Ik vind het moeilijk want het is niet de bedoeling dat hij nu vooruit in de stof gaat werken omdat hij dan onherroepelijk wéér heel veel komt voor te liggen (hij kan het makkelijk aan), maar tegelijkertijd moet hij wel leren leren.. bepaalde vaardigheden moeten echt getraind worden. Maar door zijn onstuimig gedrag ligt de nadruk nu op hem geen stoorzender te laten zijn en zorgen dat dat wát hij moet doen ook rustig en goed doet. Hoe daar de balans goed in te krijgen?

@debq zo te horen heeft jouw jongste een heel goed observatie- en inlevingsvermogen, om nog maar niet te spreken van een sterk rechtvaardigheidsgevoel ;)

3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Rekenblobs is ook leuk om de tafels te leren.
    Wij hebben kaartjes gemaakt met de tafels en de antwoorden op de achterkant. Daar oefenen we af en toe mee en dat werkt fijn vind ik.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mijn dochters weigeren thuis de tafels te oefenen. :oops: En ik heb het eigenlijk een beetje opgegeven daarin continu er achter aan te blijven lopen. Ik heb nu zo iets van 'ik vraag het af en toe' en ik geef duidelijk aan dat ik wil helpen als zij het willen, maar verder is het hun eigen verantwoordelijkheid. Ook dat is iets wat ze moeten leren, zelf plannen, zelf doorzetten, enz. Ik doe alles voor ze, maar ik ga er thuis geen ruzie om maken, dat is het me niet waard. (Gevalletje 'pick your battles' ook wel.) En zolang ze zich er op school mee redden, vind ik het ook een probleem van school: biedt ze maar moeilijker werk aan, waardoor duidelijk wordt dat ze er meer en harder voor moeten werken. Zolang dat niet gebeurt, is het thuis sowieso een eindeloze discussie, want 'waarom zouden ze?'.

@zigzag: Is het anders niet mogelijk om hem buiten school iets te laten doen waar hij bepaalde vaardigheden wel bij leert? Bv. schaak- of muziekles ofzo? Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, een fysieke sport, scouting, ...? Of één of ander clubje?

debq en Amarens vinden dit leuk.
  5. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @NiekeKris Door corona zijn we nog steeds bezig met zwemles.. er zit inmiddels wat schot in doordat ik geswitcht ben naar 2x per week les maar stiekem kan het me niet snel genoeg gaan :oops: Hij moet er vooral lol in blijven houden dus ik zal ook echt geen druk zetten maar ik zal blij zijn als hij zijn diploma('s) op zak heeft.
    Toevallig is hij onlangs wezen kijken bij een schaakvereniging :) Hij was enthousiast en zou nog een keer mogen meedoen alvorens te beslissen of hij zich bij die club wil aansluiten maar helaas kon dat door de nieuwe corona maatregelen niet door gaan. :cool: Dus we zitten nu even op het wachtbankje. Ik zou het super vinden als hij interesse ontwikkelt in het leren spelen van een muziekinstrument en hou dit ook zeker in mijn achterhoofd, goed dat je het noemt!
    Waren die zwemlessen maar voorbij.. Ik wil niet al zijn dagen volplannen met naschoolse activiteiten. Ik merk dat hij soms echt behoefte heeft aan even rust, geen prikkels/geluid om zich heen. Vanaf nu luncht hij 1x per week thuis en gisteren gaf hij zelf aan de rust tussen de middag prettig te vinden. Dus dat houden we sowieso erin en misschien dat hij in de toekomst 2x per week thuis zal lunchen. :thumup:

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nou eigenlijk precies dit. En richting middelbare school moet je ze toch loslaten. Mijn zoon zit nu in de brugklas en ik kan echt niet meer controleren wat hij allemaal precies moet leren voor elke vak en wanneer het af moet zijn. Het gaat ook supersnel. En hij moet inderdaad heel veel zelf plannen. Ik kan wel zijn cijfers inzien en hem helpen met dingetjes uitprinten of meedenken maar meer eigenlijk niet.
    En over tafels leren als het probleem enkel de snelheid is, zou ik me daar niet heel druk om maken. Mijn jongste zoon is ook zo, hij weet het maar moet elke keer even nadenken, gewoon een beetje onzeker, vinden wij niet erg.
    Een uitdaging buiten school kan zeker helpen, is onze ervaring ook. Maar op een gegeven moment is het toch niet voldoende. Het is gewoon zo dat school de meeste tijd in beslag neemt.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Het storend gedrag moet ergens vandaan komen, als je alleen maar gaat belonen en niet het gedrag aan gaat pakken lost er niks op.
    Hier komt het storende gedrag voort uit geen uitdaging, zodra het wel moeilijk is moet hij het zelf uitzoeken en doet hij niks.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier werkt de school van mijn dochter met een Yurl pagina, via die pagina kan ze thuis in alle programma's komen die ze op school ook gebruiken. De meeste programma's die daarop staan passen zich aan naar het kind zodat iedereen op zijn eigen niveau werkt.

Vandaag moest ze werken (thuis) via google classroom. Helaas zit de school, op dit moment, dicht omdat 2 leraren positief getest zijn . Ook de cheetah klas gaat deze week niet door.

Gelukkig volgende week herfst vakantie en dan hopen dat daarna de school weer gewoon opstart.

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hier zit de jongste zoon ook weer thuis omdat zijn juf (weer) ziek is. Nou niks google classroom hier, je kon het boekje met opdrachten op school komen ophalen :rolleyes: Gelukkig hoeven ze nog maar 1,5 dag naar school en dan is het vakantie. Al hou ik mijn hart vast voor de komende maanden...

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ook hoor, ze was vanmorgen binnen een half uur klaar. Spelling en rekenen en dat was het. Daarna heeft ze een klasgenoot met het rekenen geholpen door het meisje door het programma te praten en elke som uit te leggen.

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @zigzag Q heeft door het leren van een andere taal met een ander schrift (ze kreeg Russisch maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden) veel beter leren leren en doorzetten. Misschien is dat nog iets, eventueel ‘zelfs’ op school. Schaken kan vaak ook online dus dat zou toch ook op school moeten kunnen?

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, bijvoorbeeld met Chessity.

13. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Wij hebben vandaag ons 1e ouder gesprek gehad. A is na de zomer van school gewisseld ivm verhuizing. Ze zit nu op een school die ook hb onderwijs heeft. A loopt voor op dr klasgenoten, ook op de meeste groep 2 leerlingen, en maakt werkjes van andere kinderen. Ze weten haar wel goed uit te dagen nog, en ze heeft het ook goed naar dr zin op school, ligt goed in de groep. Maar de juf zei wel dat we eraan moeten denken dat ze meer dan alleen slim is en hb is. Voor nu speelt het nog niet en maakt het niet uit, maar ben wel benieuwd hoe de rest van het schooljaar er uit gaat zien

14. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @debq zoontje probeert thuis wat Engels te leren nu. Het is niet structureel dat hij elke middag er mee bezig is o.i.d. maar ik zie wel dat hij het leuk vindt en best snel oppikt. Online een andere taal of schaken oefenen is naar mijn idee ook zinvoller dan minecraft (o_O) inderdaad als het aankomt op leren doorzetten e.d. Ik zal deze dingen ook aandragen, hoop dat er positief op gereageerd zal worden.

@Jo79 Die site kende ik nog niet, ga ik naar kijken, reuze bedankt! :thumup:
    Wat ik niet helemaal snap is dat het soms lijkt alsof het wiel opnieuw moet worden uitgevonden.. Het is alsof ze nog nooit een kind op school hebben gehad dat meer uitdaging nodig heeft. :confused:

@owly wat je zegt is heel herkenbaar. Als hij eens een keer moeite zou moeten doen houdt hij er gewoon mee op. En op dat moment mist een stukje begeleiding/aandacht om hem op weg te helpen. Ik moet wel zeggen dat ik vertrouwen heb in zijn juf, ze doet haar best en ziet hem ook wel. Maar de verdieping zie ik (nog) niet. Heb jij het idee dat de juf van je zoontje hem "ziet" en ze ook actief op zoek is naar manieren om hem dat stukje begeleiding dat hij nodig heeft te bieden?

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113

Lastig om te zeggen omdat we nu niks horen. Vorig jaar had ik ze minstens 1 keer in de week klagend bij me staan. Was ook totaal geen meerwaarde voor ons want het lag buiten onze cirkel van invloed.

Heb wel het idee dat deze juf meer moeite doet en het wel wil maar gewoon niet voldoende handvaten heeft. 1 van de juffen van vorig jaar deed ook erg haar best maar omdat die minder dagen in de week aanwezig was moest ze zich aanpassen aan de andere leerkracht zodat ze op 1 lijn kwamen
    Liever dat die andere juf zich aan ging passen aan de andere juf! Die gaf hem ook ruimte om te denken en in haar verhalen mee te gaan.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Trouwens even als aanvulling ik denk ook niet dat het onwil is maar gewoon echt niet weten wat ze moeten doen. Te weinig ervaring en misschien is het standaard pluswerk niet afdoende.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Het kan voor ouders al lastig zat zijn om telkens mee te draaien en te bieden wat op welk moment nodig is. Wat ook weer verschilt per kind. Dat lijkt mij al helemaal lastig voor leerkrachten.

owly vindt dit leuk.
  18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Vergis je niet, er zitten 30 kinderen in de groep met onder anderen ass, adhd, gedragsproblemen, dyslexie, dyscalculatie en noem maar op. Is niet gek dat een juf het niet altijd overziet/adequaat aanpakt. En dan biedt hb onderwijs ook geen garantie dat het allemaal goed blijft gaan. Zoals bij @debq was de omgeving daar niet veilig. Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben met de juf en de samenstelling van de groep. Er spelen zoveel factoren mee...

zigzag, debq en NiekeKris vinden dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Dat is waar, daarom schrijf ik ook dat het geen onwil is. Ik denk wel dat we geluk hebben met de juf alleen minder met de groep.

Nervens zijn er garanties en wat voor de een werkt kan voor de ander weer niks zijn. Blijft moeilijk, je doet dingen wat op dat moment goed lijkt. :)

20. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ter aanvulling. Het gaat nu veel beter met Q. Ze zei gister nog ‘nu leer ik dingen die eigenlijk als herhaling zijn voor de rest, maar nu wordt gewoon alles behandeld en worden er geen dingen niet gedaan om te voorkomen dat iemand weer super boos wordt. Ik hoef daar ook niet steeds bang voor te zijn en dat is zo fijn!’

Dus idd geluk hebben met de leerkracht, klas en school speelt zo’n grote rol.

Het is daar ook echt de hele school die kijkt naar het kind hoor. M kwam gister thuis met de eerste letter die ze had geleerd. De juf had het haar uitgelegd zei ze...

owly en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina