HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoe gaat het dames nu de scholen begonnen zijn?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Alleen de regio zuid is begonnen. Midden begint maandag en noord pas 3/9.

Hier 'mogen' ze maandag weer.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje begint morgen. hij heeft daar echt geen zin in! we gaan kijken, samen met zijn juf en Hb verrijking begeleider van de school, of we de school plezieriger kunnen maken voor hem. Pff. het valt denk ik wel mee dit jaar! (hopen we)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier begint morgen ook school, mijn dochter heeft er zin in, mijn zoon nog niet zoveel.
    De eerste twee weken doen ze meestal ook niet zoveel qua werken, herhaling van vorig jaar om er weer in te komen, wennen aan de nieuwe groep etc.
    Dat hoeft van hem allemaal niet zo, hij gaat liever gewoon aan de slag.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    herhaling van vorig jaar, ja, dat vindt zoontje zo ontzettend vervelend. elk jaar weer. dit keer ook omdat hij vorig jaar al bovenbouw mocht doen; dus we hopen dat de juf het weet.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is begonnen in groep 5, hij hoopt vandaag direct geschiedenis, aardrijkskunde of topografie te krijgen. Allemaal nieuwe vakken waar hij erg naar uitkijkt.

cowgirl80, belize en owly vinden dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook eentje naar groep 5 en die hoopt daar ook op.

Cin85 vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Laat maar,verkeerde topic

belize vindt dit leuk.
  9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, allebei zijn ze die spelletjes en herhaling na 2 dagen al zat om er weer in te komen.
    Gelukkig vonden ze het verder wel leuk op school en om weer onder de kinderen te zijn.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hier vorige week weer begonnen, en na 1,5 week schrijft ze 10 woordjes en leest er even zoveel. Ze zit in een combi klas maar krijgt verrijkt lesmateriaal zag ik.
    Komt thuis met "mam, 2+2 is vier hè!?" Ongetwijfeld bij de echte hb peanuts maar ik zie duidelijk na 1 week verschil. Ik zie het ook, Ze heeft een eigen plekje, eigen boekje en eigen kleur doosje met haar naam. Het kleuterklas is eraf. Ze heeft de volgende stap genomen. And she's loving it! (Gelukkig)

11. halve

halve Niet meer actief

Hier vandaag weer de eerste lessen (2 gymnasium). Komt biologie, Duits en Grieks bij. Alle dagen 1e uur beginnen, 2x 7 uur, 2x 8 uur en 1x 5 uur les. Die heeft geen tijd meer om zich te vervelen. Moet nog wel een hoop leren: was de hele stapel werkboeken die op de laptop lag gewoon vergeten in te pakken...

Peuter is op de peuterspeelzaal begonnen maandag en is gisteren uit zichzelf begonnen met leren lezen. Hij is 3 jaar en bijna 4 maanden:eek: Vond de oudste met 4.5 al vlot:rolleyes:

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kun jij even toevoegen hoe oud ze is en welk gr ze gaat?

13. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Hier idem.. Zoontje is al minder enthousiast nu (dit is voor ons de 2e week). Hij heeft de derde dag gevraagd naar het telraam dat hij toen we zijn gaan kijken vlak voor de vakantie had zien staan in het lokaal. Zijn juf (nieuw aangenomen) had geen idee of er überhaupt een telraam was. Zoontje teleurgesteld en een beetje uit zijn hum. :$
    Op de gang is er een hoekje met tafels waar echte werkjes gedaan kunnen worden. Toen ze de dag erna mochten kiezen waar ze mee gingen spelen had hij als enige niks gekozen en heeft de juf hem op de gang bij de tafeltjes gezet zodat hij op een plaatje konijntjes etc kon gaan zoeken waarna hij dan het juiste aantal knopen bij het aantal dat hij had gevonden moest leggen. Hij was sip toen hij erover vertelde.. hij heeft zich alleen gevoeld, er was niemand anders bij hem. Na een tijdje kwam wel nog een ander kindje erbij, dat vond hij dan wel weer leuk maar het eerste gevoel van alleen zijn en de uitzondering zijn overheerste, afgaande op hoe hij erover vertelde. Thuis ontplofte hij zowat toen ik suggereerde dat het uiteindelijk dan toch wel leuk geweest was omdat hij in ieder geval iets dat met tellen te maken heeft heeft kunnen doen. Het was saai, geen telraam en geen papier met sommetjes om op te schrijven en weet ik wat hij allemaal riep. :confused:
    Deze week wilde hij niet het kleutergebouw maar het middenbouw gedeelte in. En waarom? Omdat hij op de ramen aan die kant cijfers had zien hangen, en hij kon zien dat er korte woordjes hingen zoals ik kip etc. en zijn redenatie was dat de kindjes aan die kant dat soort dingen dus wél leuk vinden om te doen dus dan wil hij liever daar meedoen.

Ik probeer het positief te draaien en reageer bovengemiddeld enthousiast als hij met een tekening thuis komt. Hij moet nog even geduld hebben - als het goed is mag hij straks mee gaan doen met het lees- en rekenuurtje van de middenbouw (er is voordat ik definitief besloot hem op deze school te zetten in ieder geval beloofd dat dit mogelijk is). De oudergesprekken zijn binnenkort en dan hoop ik dat e.e.a. snel wordt opgepakt zodat er een betere balans voor hem ontstaat tussen leren en spelen en hij zich happy voelt, niet dat het kerst is voordat er iets gebeurt. De dingen waar hij behoefte aan heeft doet hij nu thuis, net zoals vorig jaar. Ik merk wel een duidelijke verschuiving van interesses.. was hij eerst laaiend enthousiast over lezen (leest nu M4), wil hij nu vooral met cijfers bezig zijn. En waar hij eerst vooral bezig was met landen, hun plaats op de wereldkaart en hoe dingen er in verre landen uit zien, wil hij nu meer weten over hoe dingen vroeger gingen, hoe elektriciteit werd ontdekt etc. Soms krijg ik vragen waarop ik het antwoord niet eens precies weet en moet ik het zelf eerst opzoeken :oops:

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ze is 4 en is na de herfstvakantie vorig jaar naar groep 1 gegaan. Ze is nu naar groep 2/3 en krijgt dus verrijking groep 3 terwijl ze officieel in groep 2 zit

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dankewel. ik weet het nu weer.

16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Het verwachtingspatroon van mijn zoon is weer bijgesteld. Hij was blij dat hij voor het eerst topografie zou krijgen, echter heeft de juf volgens hem alleen maar een half uur uit staan leggen wat het inhoudt en vervolgens wat provincies aangewezen als voorbeeld. Hij vond het maar saai want hij wist alles al.
    (Meneer heeft boven zijn bed een mega grote poster van een zeer gedetailleerd Europa hangen en op zijn bureau een wereldbol).
    Hij moet mee doen met deze introductie week, en dat weet hij ook, dus hij kijkt uit naar volgende week, dan mag hij als het goed is weer op zijn eigen niveau werken.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje had dat ook. veel leifde voor topo. en dus daarom veel topo kennis. op gr4 mocht hij Europa doen ipv provincies. dan de wereld, je hebt ook seconden speel bij topo denk ik, 'in hoeveel seconden kun je' etc. wel steeds toets hoor op gr niveau. hij mocht ook doorgaan met leren. hij heeft ook geschiedenis atlassen bijvrbeeld. oude rijken, landen, oorlogen, koloniën, bezette gebieden,klimaat kaarten etc. als tip voor verjaardagcadeau: inderactive wereld bol van clementoni. super leuk, met een quiz! deze zomer wilde hij verder met topo dus ik heb hem op t werk gezet om kaarten zelf te leren tekenen. geweldig. hij kan daar echt rustig een uur lang bezig zijn. super leuk om te zien hoeveel detail in zo een zelf getekende kaart staat. straks uit het hoofd kaarten tekenen. op dit moment kijkt hij wel af en toe naar een kaart om te kunnen tekenen. dus hier ook een topo liefhebber!

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Leuk, dat heeft mijn dochter ook gedaan, zelf kaarten tekenen, Europa enz. Gewoon thuis, uit zichzelf.
    Ik vond topo vroeger ook altijd leuk.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vond het zelf zo erg, aardsrijkkunde echt balen, en op school kaarten moeten tekenen(was verplicht om dat te leren en je had ook nog toetsen daarvan)...atlas werkjes bah. pas veel later met wiskunde er bij...http://mathworld.wolfram.com/Topology.html
    bij logica dus kon het me echt interesseren. maar dan is het echt geen: waar is de hoofdstad van...? ik ken die hoofdsteden misschien nog steeds niet helemaal.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

Deel Deze Pagina