HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Dank je!
    Ik bel school zo op en dan hoor ik het wel. We zullen vast niet de enige zijn op school...

    Vanmorgen werd ik wakker met koorts en een heel zeer lijf, voel me helaas slechter als gisteren maar dat zal ook wel door de koorts komen...
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik vind het ook wel een beetje een vreemde gang van zaken... Ik zou eigenlijk ook wel willen weten waarom de plusklas dan eerst in hun ogen wel nodig was en waarom dat en het advies niet in lijn zijn met elkaar. (Voor hun dus, hè.)
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Nou dit inderdaad. Een havo/vwo advies wil niet zeggen dat er geen uitdaging nodig is. Misschien juist wel, omdat ze mogelijk al aan het onderpresteren is.
     
    NiekeKris en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Precies, juist dit advies betekent dat er (misschien) niet alles uitgehaald wordt en dus nog wat moet gebeuren. Dat zal ze in de reguliere lessen niet echt leren, anders had ze die plusklas niet nodig gehad.
    Hoop dat de leerkracht nog wat in uitdaging kan betekenen.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Ik vind het zelf ook raar hoor, ongeveer 3 maanden geleden was ze schijnbaar "goed" genoeg om er voor ingeloot te worden. Nu heeft ze haar voorlopige advies gekregen en moet ze eruit. En dan zegt die (stomme) ib-er ook nog dat ze het niet moet zien als degraderen maar dat ze nu als havist tussen atheneum kinderen zat en dat dat niet de bedoeling was (althans zo heb ik het meegekregen , als mijn man terug is van werken dan zal ik eens vragen hoe hij het heeft opgevat.)

    Had haar dan 3 maanden geleden niet ingeloot dat had een hoop teleurstelling en verdriet gespaard. Ze ging vanmorgen ook naar school met een - het kan me nu helemaal niets meer schelen- houding.

    Daarbij werd er ons gisteren ook nog medegedeeld dat ze twijfelden of ze wel bij de rekentijgers moest blijven omdat ze 2 rekentoetsen slecht had gemaakt. Bij navraag bleek ze een 6,5 en een 6,8 gehaald te hebben ipv haar gebruikelijke 8/9. Jeetje mag het kind ook een keer niet lekker in haar vel zitten na al het ge emmer over de corona.

    - voor de herfst vakantie een week geen school omdat haar leraar corona had + 10 dagen in de gaten houden (en dus niet buiten of met anderen kunnen spelen) omdat ze mogelijk ook besmet zou kunnen zijn.
    - Na de herfst vakantie een paar kinderen in quarantaine omdat ouders of zij zelf corona hadden.
    - Daarna een corona melding bij haar broer in de taxi dus weer 10 dagen in de gaten houden
    - Toen een klasgenoot (zit ze naast) die ondanks de verhoging toch nog een dag op school is geweest om de volgende dag een corona test te moeten laten doen (gelukkig negatief)
    - Corona melding van de school van haar broer dus weer 10 dagen in de gaten houden.

    Dan zelf vanaf maart tot het einde van de school vakantie weinig tot geen les hebben en meteen (2 de week na de schoolvakantie) de cito (die ze voor de school vakantie hadden gemist) laten maken en dan er verbaast van staan dat ze van a tjes met af en toe een b naar btjes is gegaan (wel hoge b-tjes het scheert allemaal net langs de a lijn)

    Ze zegt nu zelf ook nog een half jaartje volhouden en dan kan ik eindelijk weg van die school.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ahh bah. Dat is ook een boel zeg. Wat een spanning dan elke keer.

    En wat een aanslag op het zelfvertrouwen als het op deze manier gebracht wordt. Bah, wat naar.

    Ik weet van mezelf nog dat ik in groep 7 geen moeilijker rekenwerk kreeg omdat ik niet snel genoeg was. Compacten was er toen niet bij. Ondanks dat ik een 8+ haalde terwijl de cijfers tot de 8 gingen. Wat een klap op m’n zelfvertrouwen was dat zeg. Het feit dat ik het nu nog weet meer dan 20 jaar later zegt wel genoeg.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Waar haar "slechte" cijfers vandaan komen weet ik meteen (na al dat thuiswerk heb ik daar wel wat meer inzicht in gekregen) en dat is dat ze te snel wil en daardoor de som niet goed leest (uit het verhaaltje haalt) . Daarnaast zit ze al jaren in de comfortabele situatie dat ze alles met twee vingers in haar neus doet en daardoor ook denkt dat ze geen tot weinig fouten maakt (en dus ook haar werk niet even naleest/controleert voordat ze het inlevert.

    Maar ipv daar aandacht aan te besteden is de reactie van school dus om haar (als ze weer een slecht cijfer haalt) uit de rekentijgers te halen.

    Ja hoe demotiveer je een kind, ik zag ook duidelijk aan haar vanmorgen dat ze in een soort overleving stand is gegaan. Wat wil je als ze de twee dingen die je eigenlijk alleen maar leuk vind aan school van je af pakken en dreigen van je af te pakken.

    Maar ik wacht nog even de reactie van haar leraar af en dan kijk ik hoe ik verder reageer op school.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Wij hebben morgen telefonisch 10 min gesprek. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat op school. Of hij laat zien wat hij kan, of de juffen het ook zien.
    Maar vooral of hij op school al genoeg vertrouwen heeft om nieuwe dingen te proberen.

    Thuis is hij momenteel erg bezig met rekenen. Het automatiseren van optelsommen tot 10 gaat hem erg makkelijk af. Ik heb alleen geen idee wanneer en hoe dat normaal geleerd wordt. Bang dat er zo hiaten ontstaan. Maar van internet word ik niet veel wijzer. Dus maar eens aan juf vragen. Blijft lastig dat je elkaar zo weinig spreekt nu.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Zo net een lang maar duidelijk telefoongesprek gehad met haar leraar.

    Er is dus nog niets besloten, sterker nog ze hebben nog niet eens een gesprek gehad met de juf van de plus groep.

    Wat hij als leraar ziet is dat onze dochter het er bij laat zitten, niet oplet en dus beduidend lagere cijfers haalt. Deze moet ze dus ophalen om in de plusklas te kunnen blijven. Want ze jan veel beter dan dat ze nu laat zien. Hij had haar hier al eerder op aangesproken en ze liet meteen verbetering zien door een ruime 8 te halen.

    Hij heeft vanmorgen ook al met dochter erover gehad en ze weet dus dat ze inzet moet laten zien.

    Daarnaast zei haar leraar meteen dat hij de ib-er al had gezegd dat het niet duidelijk over gebracht was door haar. En dat hij het fijn vond dat wij meteen feedback gaven
     
    NiekeKris, Lynx en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar ervaringen van andere ouders hier. Binnenkort heb ik een gesprek met leerkrachten en ib-er over mijn zoon, hij zit nu in groep 2.

    Op zijn school hebben ze er nogal een handje van om kleuters te laten doubleren in groep 2. Nu weet ik nog niet waar ze het met ons over willen hebben maar ik heb al heel lang een onderbuikgevoel dat ze mijn zoontje ook willen laten doubleren.

    Mijn zoon is naar mijn beleving al best ver in zijn ontwikkeling dus ik denk niet dat nog een jaar kleuteren hem goed zal doen.

    Iemand die dit ook heeft meegemaakt? Wat is jouw visie hier op?
     
  11. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Van welke maand is hij?
    Mijn oudste is van eind oktober en vrijwel alle najaarskinderen hebben groep 2 nog een keer gedaan.
    Mijn oudste loopt best wel voor en bij haar is er geen sprake van geweest om te doubleren.
    Wel weet ik dat het doubleren van die kindjes in overleg met de ouders gedaan is.

    Ik vind het het belangrijkste dat een school naar een kind zelf kijkt en niet naar een eventuele grens. Daarbij denk ik dat het voor een kind fijner is om groep 2 te doubleren i.p.v. een hogere groep.
    Vorig jaar is er 1 kindje uit de klas van mijn oudste blijven zitten (gr 3 dus) en hij had daar veel moeite mee. Groep 1 en 2 was een combi dus toen ze naar groep 3 gingen bleven er veel kindjes in de kleuterklas achter, nu was hij de enige die niet doorging. Dat vond hij erg lastig...
     
  12. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Hij is van eind september dus inderdaad een najaarskind. Maar volgens mij loopt hij dus best wel voor (vind ik moeilijk te zeggen want wat is ‘normaal’).
     
  13. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ja, dan zou ik zeker kijken naar het kind zelf. En inderdaad, wat is 'normaal'. Daar liepen (en lopen) we nu ook nog tegenaan.
    Deels is natuurlijk hoever ze cognitief zijn maar dingen als bijv. Concentratie spelen ook mee met die keuze.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou het gesprek zo open mogelijk in gaan. En vooral vragen naar wat zij zien. Dan kun je daarna terugkoppelen hoe jij het ziet. Je kunt natuurlijk ook vooraf al vragen waar het gesprek over zal gaan, zodat je je een beetje voor kunt bereiden.

    En als het even kan, zou ik de keuze over welke groep nu nog niet maken als het nog niet echt volledig duidelijk is, kinderen ontwikkelen zich zo in sprongen...het kan zomaar in het voorjaar heel anders zijn.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Maar als hij je van september dan heeft hij toch gewoon 2 jaar kleuters gehad. Waarom denk je dat ze hem nog een keer gr 2 willen laten doen

    Ik zou eerst afwachten wat ze zeggen voor dat je conclusies gaat trekken. Een aantal jaar geleden waren oktober, november en december kinderen twijfel gevallen maar voornamelijk in gr 1. Bij ons op school hebben ze de grens bij december. Ben je geboren aan het einde van de maand dan ga je gewoon door maar zit je in begin januari dan eigenlijk nog een keer groep 1.
    Maar goed ze kijken ook wel echt naar het kind, die van ons is versneld dus ze denken wel echt na wat ze doen.

    Bij twijfel in gesprek gaan hoe het met hem gaat. Komen ze dan over een paar maanden met hij blijft zitten moeten ze wel hele goede redenen hebben.
     
  16. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Volgens mij is hij cognitief gezien al klaar voor groep 3. Concentratie vind ik een lastige. Als hij iets doet wat hij leuk vindt om te doen dan kan hij dat uren achter elkaar volhouden. Maar het is ook een jongen die snel afgeleid is omdat hij heel gevoelig is voor prikkels om zich heen. Hij ziet, hoort, ruikt, voelt alles net even tikkeltje sterker. Maar of een jaar extra kleuteren dat op gaat lossen, lijkt mij niet eigenlijk.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Bijzonder, je dochter heeft het niet goed overgedragen begreep ik dat nou goed? Ik neem aan dat ze jullie ook betrekken.

    De lagere cijfers kan zeker komen door te denken dat ze het kunnen en eigenlijk slordigheidsfoutjes maken of bij een cito dat ze de vraagstelling niet geleerd hebben correct in te vullen. De manier van vraagstelling kan anders zijn.

    Als ze nu meer inzet toont mag ze dan als nog terug naar de plusgroep? Of gaat dat alleen om rekentijgers.
    Onze knul raakt overigens niet gemotiveerd van rekentijgers. Moet ze nog wel meedoen met de gewone lessen of krijgt ze alleen extra taken?
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Herkenbaar en kan je vertellen dat extra kleuteren dat niet oplost. Zijn concentratie was bij de kleuters ook veel minder, te weinig uitdagen (ondanks pluswerk) en als hij het al wist of niet interessant vond dan had je hem niet.
     
    rocketscience vindt dit leuk.
  19. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Ja hij heeft inderdaad na dit schooljaar dan twee jaar kleuterklas gehad.

    Ik denk dat ze hem willen laten doubleren omdat ze in groep 1 veel moeite met hem hebben gehad. Ze wisten niet goed hoe ze met hem om moesten gaan en stelden na 2 maanden school al een observatie voor. Dat hebben wij als ouders afgehouden omdat we het daar veel te vroeg voor vonden en ons ook niet konden vinden in hun werkwijze. Toen kwam de lockdown en bloeide hij thuis ineens helemaal op. Begin groep 2 waren er geen ‘problemen’ meer volgens zijn leerkrachten maar toch heb ik het gevoel dat ze hem eigenlijk nog steeds niet echt zien.

    En misschien zit ik er helemaal naast en willen ze hem niet laten doubleren maar mijn gevoel zegt dat zo sterk en ik wil mij dan een beetje voor bereiden op het gesprek.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mijn oudste had veel moeite met de kleutergroep. Dat zagen ze op school niet echt, thuis kwam het eruit. Sinds hij naar groep 3 is gegaan is hij een stuk rustiger geworden. Hij zou wel meer willen spelen dan hij nu doet. Maar ik heb hem wel zien opbloeien.
     

Deel Deze Pagina