HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Fijn dat ze een instaptoets doen. Goed dat je minderdaad aangeeft dat je van haar meer verwacht en van haar broer wat anders.
    Wij zeggen je moet je best doen. Niet iedereen kan het zelfde maar als jij je best doet dan is het goed.

    Met 2 vingers in je neus een opdracht doen is niet je best doen dat is werken zonder veel moeite.

    Hopelijk leert die van ons nog leren leren.
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Volgens mij wel maar daar stellen ze de ouders nooit van op de hoogte (tot grote ergernis van mij). De ib-er is tevens kleuterleerkracht dus die loopt te pas en te onpas even langs in de klas.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Mijn ervaring met interne plusklassen is dat ze vaak gericht zijn op goed presterende kinderen die een goede werkhouding hebben. Logisch, want het percentage kinderen wat daadwerkelijk hoogbegaafd is, is vaak zo laag dat je daar geen groep mee kunt vullen.
    Helaas pakken ze daardoor meestal niet de problemen aan waar die kinderen tegenaan lopen, zoals leren doorzetten, fouten maken (nee, dat mag blijkbaar niet, want dan word je misschien uit de plusklas gezet), leren hoe je iets aanpakt waarmee je moeite hebt enz.
    Bij mijn zoon dreigden ze ook steeds met het uitzetten van de plusklas als hij zijn werkhouding niet zou veranderen. Vond hij prima, hij wou niet eens meer in die plusklas zitten.
    De externe plusklas en de plusklas van het samenwerkingsverband vond hij wel leuker.
     
    zigzag en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Bespreken is 1 ding maar als ze een handelingsplan maken neem ik aan dat ze jullie wel op de hoogte stellen.

    Hoe weet je dat ze te pas en te onpas de klas in loopt?
     
  5. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    dat hebben zijn leerkrachten ons vorig jaar zelf verteld. Dat ib-er regelmatig had meegekeken en conclusies had verbonden aan haar ‘observaties’. Dat is zeker geen eenmalige gebeurtenis geweest.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wat een vreemde situatie! Ik snap je argwaan
     
  7. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    #3267 zigzag, 23 nov 2020
    Laatst bewerkt: 23 nov 2020
    Ik zou eens horen wat de IB-er nou precies denkt en ook wat jullie eigen observaties/ideeën zijn. Ideeën uitwisselen kan nooit kwaad, sterker nog communicatie is zó belangrijk! Ik vind het erg vreemd dat school stappen heeft gezet zonder jullie adequaat hiervan in kennis te stellen. Als jullie je niet kunnen vinden in de door de IB-er getrokken conclusies en het idee hebben dat ze hem niet zien cq jullie argumenten/observaties niet serieus nemen zou je kunnen overwegen akkoord te geven om een orthopedagoog eens te laten observeren.

    Dit laatste is hier nu ook gebeurd. Orthopedagoog gaf meteen aan dat ze expertise miste in het geval van zoontje en heeft weer een andere orthopedagoog aangestuurd met expertise op het gebied van zeer slimme/hb kinderen. Deze heeft ook geobserveerd maar ik heb nog geen officiële terugkoppeling gehad. Ik verwacht dat ik later deze week wel een datum te horen krijg.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik wilde even een positief geluid laten horen. Ik weet dat het heel wisselend kan zijn. Maar op dit moment lijkt het helemaal top te gaan met mijn middelste. Zo goed dat hij de uitdaging thuis even niet nodig heeft :) Als hij het wil zou hij daar nog zelf voor kunnen kiezen. Ik hoor hem ook vaker minder gefocust op één kind. Dat kind lijkt mij wel een leuk meisje, maar ik vind het fijn dat hij zijn aandacht wat meer gaat verdelen. Het lijkt erop dat hij of goed uitgedaagd wordt op school, goede andere interesses ontwikkeld of beiden. Ik vind het nog steeds wel jammer dat er zo weinig contact momenten zijn om te horen hoe het gaat vanuit een ander perspectief. Maar het ziet er even positief uit :)

    Thuis loopt hij nog wel de betweter uit te hangen. Dan ben ik met de oudste bezig om zijn woorden sneller te leren lezen, komt hij even langs om zonder oefening te laten zien dat hij het beter kan... Ik leg mijn oudste regelmatig uit dat zijn broertje niet de norm is, maar het lijkt mij toch wel lastig voor hem. Mijn oudste is niet het type wat dan de strijd wil aangaan, erg kritisch op zichzelf.
     
    tupp en Fristi2012 vinden dit leuk.
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Wat fijn te horen! :D
     
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Hier zit onze quarantaine periode er bijna op.
    Oudste zou morgen naar school mogen alleen is 1 van haar juffen al 2 weken ziek. Ze hebben verschillende invallers gehad de afgelopen weken (mijn dochter dus niet) en morgen ook. Ik hou haar morgen nog een dagje thuis gezien de vorige ervaring met een invaller, al is dit wel een ander. De directrice begreep dit wel gelukkig.

    Ik ben wel heel bij dat A maandag weer naar school mag! Best een pittige periode geweest. Ziek zijn, 2 kinderen en man thuis én wat aan onderwijs doen. Daarbij vond A het lastig dat ze nergens naar toe mocht, niet mocht spelen met een vriendinnetje enz.
    Ook zitten we midden in een verbouwing dus het is ook nog eens een bende :rolleyes:

    Gelukkig hebben we het gered. :thumup: wel leuk om te zien wat voor werk A op school krijgt aangeboden, hoe ze dit doet en haar aan het werk te zien. Toppertje is het!
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hebben jullie toevallig nog leestips voor HB-kinderen wat betreft begrijpen / accepteren van hoogbegaafdheid icm gevoeligheid?
    We hebben “Ben je een cheetah” (opnieuw) gelezen. Maar die hadden we ooit al eens gelezen, dus zoon wilde er nu vooral snel doorheen, geloof ik. In het onderzoeksverslag stond de ‘hoogbegaafd survivalgids’ als tip, maar na lezen van de recensies twijfel ik een beetje. Het (werk-)boek “ik en hoogbegaafdheid” sprak me wel aan, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die met een dergelijk (werk-)boek bezig zijn geweest met hun kind.
    Overigens krijgt onze zoon straks ook begeleiding bij de praktijk waar zijn hoogbegaafdheid is vastgesteld. En als het goed is krijgen wij ook nog wat opvoedingsondersteuning. Ik twijfel dus ook nog een beetje tussen ‘vast beginnen met zo’n boekje’ of ‘gewoon even afwachten tot de begeleiding start’.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dit zou ik doen en daar eventueel bespreken wat hun adviezen zijn. Maar goed wij zijn niet zo van zulke boekjes, ik zie persoonlijk de meerwaarde niet van. Maar is persoonlijk.
     
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @tupp Wij zitten in dezelfde fase; deze week staat er een intake gepland bij een praktijk waar ze hb + hsp kinderen begeleiden, zowel in de thuissituatie als op school. Ik ben benieuwd naar hun werkwijze en wat ze zoontje kunnen bieden. Zelf zijn we nog niet gestart met van die zelf hulp boekjes dus nog geen ervaring mee. Wanneer kunnen jullie terecht bij de praktijk? Als dat heel binnenkort is zou ik dat gesprek nog even afwachten.
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de intake en het onderzoek al gehad. Volgende week gaat zoon voor het eerst voor de begeleiding.
     
    Zonnestralen en owly vinden dit leuk.
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Hoe staat hij erin?
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hij heeft in groep 4 ook al eens begeleiding gehad voor zijn sombere buien. We hebbend dat toen vooraf besproken, beetje uitgelegd welk probleem wij zagen en hoe ze dat bij zo’n praktijk aanpakken. Hij wilde dat toen graag. Hij ziet goed het verschil tussen zichzelf en zijn (bijna) altijd vrolijke broertje. De begeleiding toen heeft hem ook zeker wel geholpen. Maar hij is toen niet getest. (Achteraf wel een beetje spijt van dat we toen niet doorgepakt hebben, maar goed.)
    We zagen nu wel wat signalen dat het weer wat moeizamer gaat. Hij wordt toch weer wat ouder. Puberteit begint zich in de verte al wat aan te dienen. En we wilden nu zelf, als ouders, echt beter zich op zijn mogelijkheden. Er zit gewoon een groot verschil tussen zijn schoolresultaten en die indruk die hij wekt buiten school. Hij komt op iedereen over als een intelligent kind. Maar zijn schoolresultaten zijn matig / onvoldoende. Zelf doet hij er vaak laconiek over, maar stiekem baalt hij daar zelf ook wel van. Wij wilden duidelijkheid of we hem overschatten (door zijn hoge taalvaardigheid) of dat we met een onderpresterend kind te maken hebben. En als hij onderpresteert; waar dat vandaan komt.
    Onze zoon wilde vooral weten of hij ADHD heeft. En hij weet wat executieve functies zijn (we werken daar op school ook mee) en hij wilde er wel hulp bij om zijn executieve functies te verbeteren. Dus hij stond echt wel open voor het onderzoek en ook voor de begeleiding straks. We hebben afgesproken om daarin ook zijn wat negatieve kijk op de wereld weer mee te pakken. Dat blijft een aandachtspunt. En zeker richting de puberteit vind ik dat echt heel belangrijk. En onze zoon wil daar zelf ook hulp bij.

    Ik vermoed dat hij tijdens het onderzoek de ADHD kenmerken wel iets aangedikt heeft. Hij is fan van Jochem Meyjer en kan hem ook erg goed nadoen ;). Maar ik denk dat het voor de uitslag van het ADHD onderzoek zelf niet veel uitmaakt. Ik heb zelf ook ADHD en had de diagnose al lang zelf gesteld.
    Het heeft denk ik wel invloed gehad op de score van de verwerkingssnelheid. Die was wel erg laag. Maar de andere scores waren erg hoog. Door de grote verschillen is er geen totaalIQ berekend. Maar omdat met name fluïde redeneren en verbaal begrip erg hoog waren (percentielscores boven 99%) en hij ook hoog scoorde op de kenmerken creatief denken en gevoeligheid, is hoogbegaafdheid vastgesteld.
    Executieve functies hebben inderdaad een steun in de rug nodig. En er zijn ook signalen van faalangst en fixed mindset.

    Ik heb daar, nog zonder het woord hoogbegaafdheid te noemen, wel uitleg over gegeven. Namelijk dat hij hersenen heeft die erg goed zouden kunnen leren, maar dat er nu nog wat dingen zijn die hem in de weg zitten. Dat zijn dingen waarbij hij geholpen kan worden, zodat hij meer van het potentieel van zijn hersenen kan gaan gebruiken. We hebben ook uitgelegd dat we denken dat hij beter in zijn vel komt te zitten. Als we wat van die blokkades kunnen weghalen. En dat wil hij zelf ook wel. Gelukkig maar, anders heeft zulke begeleiding niet veel zin.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    @tupp fijn dat je zoon best goed weet wat hij wil! Hopelijk dat de begeleiding hem ook verder kan brengen.

    Met Q blijft het goed gaan op school, waar ik bijna verbaasd over ben. Volgens mij is de laatste keer dat het goed bleef gaan na de kerstvakantie voor het laatst in groep 1, nu zit ze in groep 7. Ze weet steeds beter wat ze wil en doet echt haar best. Een van haar beste vriendinnen heeft het voorlopige schooladvies al gekregen, VWO. Ze hoopt nu opeens zelf ook VWO advies te krijgen omdat ze toch echt wel iets met geneeskunde wil doen. Nu hersenchirurg, maar zegt ook dat dit misschien later nog kan veranderen. Net wat promo filmpjes van scholen gekeken en ze werd al helemaal enthousiast. Ze heeft echt al zin om van alles over de scholen te gaan bekijken. Over een week gaan ze met de klas voor het eerst naar een VO. Toevallig de school waar ze nu het meest enthousiast over is.

    Met M gaat het ook weer goed. Ze is wat rustiger maar we moeten haar echt blijven uitdagen. Ze wil héél graag van alles met cijfers en letters doen. Maar vooral op fysiek gebied kan ze haar ei kwijt. Ze is begonnen met hockey (nu jammer genoeg al winterstop), zwemles en nog steeds 1 keer per maand paardrijden. Wanneer het geen paardrijden is gaan we vaak een flink stuk wandelen. Fijn dat we zo merken hoe zij ook lekker in haar vel kan zitten :).
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Onze zoon heeft een kleurwedstrijd gewonnen en heeft een boekenbon gewonnen, kind helemaal blij dat hij een boek uit mag kiezen.

    Wie heeft er nog een idee voor een informatief boek. Boek over dino's hebben we inmiddels al aardig wat van hahaha.

    Wat slaat bij jullie aan, een boek waar hij voorlopig nog even mee kan doen.

    Het was een bon van 15 maar als we voor een goed boek wat bij moeten leggen is dat geen probleem, liever een goed boek dan een boek wat ligt te verstoffen

    Hij is 6 maar hij las voor de zomervakantie e5 dus hoeft niet te eenvoudig te zijn.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  19. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn oudste krijgt voor 5 december een "encyclopedie voor de jeugd". Is via bol.com, volgens mij is het niet meer nieuw te krijgen. Voor deze gekozen omdat hij heel dik is een mijn oudste heel erg dol is op lezen en weetjes ;)

    Geen idee trouwens of je in de richting van een encyclopedie aan het zoeken bent?
    Welke interesses heeft hij nog meer behalve dino's?
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb niet echt leestips voor informatieboeken. Onze oudste leest vooral moppenboeken en strips. De informatieboeken laat hij links liggen.

    Onze jongste is ook dinogek, daar moesten we eindeloos informatieboeken aan voorlezen die ook voor ons soms een uitdaging vormen met die moeilijke namen. :roflmao: Ik heb er zelf ook veel van geleerd. Maar ook wel fijn dat hij nu weer in een andere fase zit.
    Voor de dinoliefhebbers is "peuzel in dinoland" trouwens een tip. Deels informatieboek, maar vooral ook erg grappig. Die hebben we weken dagelijks moeten voorlezen. Hij kan hem playbacken. :roflmao:
     
    owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina