Haha hier nog één. Ik kan overal beren zien. Maar ik vind het dan ook wel weer lastig om in een niet anoniem gesprek aan te geven waar ik thuis tegenaan loop. Inmiddels probeer ik daar ook een scheiding tussen aan te brengen. Zo van als het op school goed gaat is dat deel in ieder geval mooi en zoek ik het zelf thuis maar weer verder uit. Ik ben wel heel nieuwsgierig om te horen waarom mijn middelste nu met zoveel plezier naar school gaat.
Zoon heeft thuis dus geen moeite met concentreren. Kan gerust een hele ochtend bezig zijn met lego, spelletjes spelen oid. Heb zelf het idee dat het komt door drukte / chaos in de klas wat hij niet kan filteren. Hij krijgt op school regelmatig de keus om op de gang te werken maar dan komt hij toch als een soort boemerang weer terug omdat hij het niet fijn vindt om afgezonderd te zitten van de groep.
Tiptoi? Zoontje is er zo druk mee, geweldig! Hij heeft boeken over het lichaam, dinosaurussen, wilde dieren, muziekinstrumenten, Engels , een wereldbol en sinds kort kaartjes van wilde dieren (uitvindingen en lichaam zijn onderweg, dit kaartensetje is een enorme hit!). Heb van de oudste 4 meter informatieve kinderboeken staan, daar krijgt mijn 5.5 jarige nu ook steeds meer interesse in. Zou gewoon eens een goede boekenwinkel binnenlopen en kijken wat er allemaal bestaat ( en dat is meer dan je denkt kan ik je zeggen)
Ook geen bepaalde tijd die nodig is om te ontdoen van prikkels of bepaald gedrag omdat het hoofd vol zit?
Dan zou ik zelf eerder denken dat zijn interesse ligt bij wat er gebeurd in de klas, nieuwsgierigheid of wellicht hg. Ik heb zelf een concentratieprobleem en daarbij moet ik echt momenten inbouwen om mijn hoofd te legen (dat zie ik ook bij mijn zoon icm bepaald opvallend gedrag). Maar goed de één is de ander niet. Dus wellicht is het anders voor anderen die moeite hebben met concentreren als er teveel prikkels zijn (geweest). Doet hij thuis hetzelfde als op school maar dan geconcentreerd? Of bied jij leukere dingen aan?
Bij onze zoon speelt het concentratieprobleem thuis vooral bij huiswerk. Dan zie ik wat hij allemaal uit de kast trekt aan uitstel-technieken en 'oh ja, ik zat ook nog te bedenken' etc etc. Als hij een boek leest, gamet of met de lego speelt is die hele concentratie geen issue. Dat was en is overigens bij mij ook zo. Dus in groep 1-2-3 merkten wij bij onze zoon thuis ook niks aan concentratieproblemen. In goep 4 merkten we wel moeite met automatiseren en de hele trucendoos om dat dan weer te vermijden en te verbloemen. Nu hij echt huiswerk meekrijgt waar hij wat moeite voor moet doen, zien we die concentratieproblemen thuis ook echt.
Geldt dat voor elk vak? Of is het anders als het gaat om een vak waar hij echt interesse in heeft? (wellicht op een ander niveau dan de school aanbiedt). Moeite met automatiseren merk ik hier ook echt bij de oudste. Bij hem zit dat duidelijk in zijn spraak, daarom heeft hij een tos arrangement. Maar dat was ook bijv te merken bij normaal gesproken automatische processen bij het leren fietsen, terwijl zijn fijne motoriek wel goed is. Als hij iets wil vertellen dan ligt zijn concentratie ook totaal niet bij het overbrengen ervan. Dan zit hij weer in de leuke gebeurtenis of gedachte en komt het er warrig uit. Verspringt hij van onderwerp naar onderwerp zonder de ander een signaal te geven dat hij is overgestapt op een ander onderwerp.
Ik weet niet of ik leukere dingen aanbied, wel andere dingen dan op school gok ik. Hij moest dan op school bijvoorbeeld een plakwerkje maken van een stoomboot, een soort mozaieken. Vindt hij geen zak aan en kan zich er niet toe zetten. Tja dat soort dingen doen we thuis ook nooit eigenlijk. Zijn interesse ligt niet in knutselen op die manier. Hij houdt van ‘vrij’ knutselen. Hij heeft ook niks met kleurplaten bijvoorbeeld. Het verschil met thuis is ook dat ik alle aandacht voor hem heb en hem rustig iets kan uitleggen. Dat gaat niet op school, daar is het nooit rustig. Het zijn op school vooral de taakjes waar hij geen focus heeft. Maar ik heb eigenlijk geen volledig beeld wat voor taakjes dat dan zijn.
Met tiptoi deed hij eerst veel en nu niks meet mee. Zal hem in ieder geval weer even herinneren! Ik heb nu een boek gezien wat me wel mooi leek en die hebben ze in de bieb dus kan daar rustig even kijken of het was is. Zal rustiger zijn dan bij de boekhandel. Zal eens kijken maar volgens mij is de bon overal in te leveren en anders gaan we na de feestdagen rustug naar een boekhandel. Zo na de sint vermaakt hij zich nog wel even.
Dochter kan zich ook niet lang concentreren, wiebelt een hoop in de kring. Hier mazzel dat ze in een 2/3 combi zit en de juffen heeeeel veel aan bewegend leren buiten doen. Er was vorig schooljaar sprake van versnellen, maar dat leek ons juist vanwege dat ze nog zo graag speelt niet zo'n goed idee. Thuis doet ze veel staand ipv zittend. Dat zou in groep 3 ook nog een optie zijn. Die taakjes ook wel herkenbaar, Dafne krijgt meer uitdagende taakjes te doen, dat acheelt ook wel.
Mijn dochter kan ook uren lezen en tekenen/verven en soms met lego spelen; dat vindt ze leuk, dan is er hier eerder sprake van een soort 'hyperfocus'. Drukte kan ze inderdaad niet filteren, neemt het ook snel op, wordt dan zelf ook erg druk. En als ze ergens heel enthousiast over is valt het ook op. Maar verder zit het vooral in het onopvallende, ze friemelt bv. veel en vindt stilzitten lastig (we zeggen ook altijd dat sinds ze kan staan, ze alles staand doet, thuis zit ze ook zelden aan tafel; of ze staat of ze zit op de grond).
Ja een 2/3 combinatie lijkt mij ook echt ideaal, dat zouden ze op iedere school mogen doen. Op school van zoon bestaat het helaas niet. Ook bewegend leren zijn ze niet heel erg mee bekend. En zoon krijgt dus volgens mij geen uitdagende taakjes omdat hij die eenvoudige opdrachtjes niet door komt.
Dat weet ik dus niet zo goed. Ik denk dat hij het wel begrijpt maar hoge eisen stelt aan zichzelf. Zo heeft hij heel lang niet willen tekenen want het zag er niet zo uit zoals in zijn hoofd. Dat je ergens eerst een tijdje voor moet oefenen zodat je het steeds beter kunt dat begint hij nu pas door te krijgen. Verder heb ik dus geen goed beeld wat voor opdrachtjes hij dan allemaal moet doen en wat volgens zijn leerkrachten niet lukt of te traag gaat. Ze gaven toevallig dat mozaïek werkje als voorbeeld. Wat doet een kindje in groep 2 voor werkjes? Ik heb eigenlijk geen idee. (note to self: ik ga daar na de vakantie eens naar informeren). Puzzel maken hadden zij het idee dat hij dat niet kon maar thuis legt hij puzzels van 300 stukjes. Ja en dan gaat hij tussendoor soms even wat anders doen. Op school begint hij dan wel eens aan een puzzel en er gebeurt dan zoveel om hem heen, dan blijft zijn aandacht niet bij die puzzel. Hij heeft ook wel een beetje fomo.
Heel bekend, mijn dochter tekende in groep 4 nog steeds rondjes, hartjes, vierkantjes, huisje (vierkant met driehoek erop) en bloemetjes. Wij vonden dat vreemd , ze leek zich hierin totaal niet te ontwikkelen. Toen wees haar lerares ons erop dat ze dit deed omdat ze zeker wist dat ze die perfect kon tekenen, de rest (b.v een poppetje) was in haar ogen niet perfect en daarom tekende ze het niet. Vanaf toen zijn we er haar echt op gaan wijzen dat je niets meteen perfect kunt, dat je het vaak moet doen voordat je het goed kunt en het perfect wordt.
Mijn middelste is eigenaardig met tekenen. Hij komt bijna altijd met kras tekeningen thuis. Op de foto zie ik anderen om hem heen dat ook doen. Maar een keer zat hij aan tafel met zijn broer. Die was feest poppetjes aan het tekenen. En hop hij maakte hetzelfde. Niet letterlijk hetzelfde op dezelfde plaats. Maar wel dezelfde poppetjes. Ik kon niet onderscheiden wie welke had gemaakt. Hij is trouwens een wiebelkont. Maar hij lijkt juist echt te zoeken naar prikkels. Hij verveeld zich snel, al helemaal als hij de kans niet krijgt om de dingen te doen die hij wil doen. Zijn interesses veranderen vaak en hij is duidelijk aanwezig. Maar als hij iets vindt waar hij op dat moment interesse in heeft dan kan je hem uren niet meer horen. Ik vind hem wel een fomo type. Maar daarom wil hij juist zoveel mogelijk op school zijn. Daar gebeuren dingen. Even rustig thuis zijn in de pauze vindt hij saai.
@Fristi2012 hier klikt de jongste ook niet zo goed met leeftijdsgenoten, op 1 jongen na. Op het kdv kreeg ze wel voldoende uitdaging, mocht regelmatig bij de BSO spelen en tijdens het buitenspelen speelde ze vaak met de kleuters mee. Het is hier een mega kleine school, dus dan gaat veel net wat makkelijker. Maar ook zij kon amper tellen toen ze 1,5 maand geleden naar school ging. Nu telt ze prima. Letters kent ze opeens ook best goed. Met pakjesavond herkende ze alle 4 onze namen steeds, dan is het natuurlijk nuttig om iets op te slaan. Bij haar werkt t ook positief dat een klasgenootje (net 5) goed kan lezen en met groep 3 mee leest. Dat vind M wel handig dus wil dat ook kunnen. Tekenen doet ze daarentegen echt niet, dat moet Q maar doen. Strijkkralen, kettingen rijgen en andere dingen met fijne motoriek doet ze ook al een hele tijd (denk ook vanaf 2,5). Dus tja, wat moet je met die kinderen die het schoolse niet zo interessant vinden en mega eigenwijs zijn hè... Q had dat ook wel maar toch heel anders dan M. @NiekeKris nooit zal het helemaal normaal gaan met ‘onze’ kinderen, maar dat het soms goed kan gaan heb ik wel gemerkt. Bijna kerstvakantie en het gaat nog steeds goed met Q. De laatste keer dat dat zo was was in groep 1...
Miss even opperen aan de leerkracht? Hier zagen ze het gelukkig zelf ook wel in. Ik ben heeeeel blij met die combiklas. Ze zit officieel in groep 2, maar ze krijgt veel mee van groep 3. Leest nu op m3 niveau, rekenen groep 3 niveau. En dat bewegend onderwijs is echt ideaal. Zou voor elke klas goed zijn. Maar dochter heeft 2 jonge juffen, heel enthousiast. Helaas is niet elke leerkracht zo, veel zijn wat ouderwetser.
Er zijn veel vlotte kinderen die niet tekenen omdat het niet lijkt zoals ze het zien. Die van ons was altijd boos als het niet lukte.... en dat was voor hem vaak. Onze mantra was als het niet gaat worden wat je bedacht had maak je er wat anders van. Dat duurde best wel lang met heel veel herhalen maar het werkt nu wel. Nu tekent hij super graag. Bij ons liet hij ook niet alles zien, was druk in de klas, erg aanwezig, deed vluchtig wat dingen, pakte niet het uitdagende werk, maakte het werk als hij het maakte zo vlug mogelijk. Tekeningen leken ook niet op zijn normale tekeningen. Maar zodra ze wat nieuws hadden deed hij gelijk mee (zoals hij zat net in gr 1 en deed mee met het hakken en plakken van kinderen eind gr 1) Gelukkig zagen de juffen meer dan een druk aanwezig kind