HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    angel, echt serieus? waarom blijf je zo onvriendelijk en bazig? nee nee, geef geen antwoord. ik hoef het niet te weten. maar goed, Ik vind het belangrijk dat er een topik is over deze kwesties en mensen, vooral die jongere kinderen hebben hun vragen kunnen stellen, hun verhaal kunnen vertellen etc. de vorige topik was dood, al weken. dus ik heb deze geopend. maar als deze ook dood loopt sluit ik het. want dan ben ik er van overtuigd dat men echt niet durft te praten.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb dus even gecheckt of het dood liep. maar gelukkig zijn jullie er wel!

zoontje had ook zoiets vergelijkbaars. lettertjes leren blijft leuk ook als je kunt lezen. grappig he?

3. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Belize, het verbaasd me hoe je alles weet om te draaien. Maar gelukkig staat alles zwart op wit en kan men zien (als ze daar behoefte aan hebben) dat jij degene bent die zich hier niet correct en vreemd gedraagt. En het is heel vreemd dat je 'ineens' roept dat je een topic gaat sluiten terwijl er gewoon mensen actief zijn, waaronder jijzelf. Maar goed, ik ga nu wijselijk mijn mond houden, fijn dat het topic nog open blijft voor iedereen die daar behoefte aan heeft.

Tienn vindt dit leuk.
  4. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Wat een commotie opeens..

Enfin, hier is de derde week begonnen. Morgen heb ik een gesprek met de juf en de zorgcoördinator omdat de juf een aantal dingen zijn opgevallen en mijn zoontje ook met steeds minder enthousiasme naar school gaat (kan dat al zou je denken... ja dus :confused:). Hij heeft onlangs in de klassen van gr 3 kunnen kijken en heeft heel aandachtig alle werkboekjes bekeken en zei toen dat hij dat allemaal al lang kon :eek: .. behalve de schrijfletters schrijven, "dat is moeilijk" voegde hij daar nog aan toe. Eén van de juffen zei dat hij anders maar aan zijn eigen juf moest vragen of ze hem een keertje kon brengen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd natuurlijk. Sinds die dag vraagt hij elke keer of hij nu bij groep 3 mag, ook aan zijn eigen juf heeft hij gevraagd hem te brengen (zoals die juf van gr 3 dus had "voorgesteld"). Ik neem aan dat ik daar morgen ook nog wel iets over zal horen want zijn eigen juf heeft aan mij gevraagd wat hij daar (gr 3) moet gaan doen dan/ wat de bedoeling is terwijl er niks echt afgesproken is natuurlijk...

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Waarom zou het leuk zijn om de letters opnieuw te gaan leren als je al kan lezen? o_O

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    commoties kunnen we aan. geen probleem.

Ik vind t eigenlijk geweldig hoe de school reageert; en gewoon dit toe laat. ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen. zoontje mocht niet zomaar de werkjes van gr3 krijgen. not done was het.
    voor schrijven oefenen moeten ze een test doen voor hand oog coördinatie, visuele integratie (berry test denk ik) leren schrijven kan heel veel frustraties geven als je r te vroeg mee begint. ze gaan dus denk ik kijken hoe ver hij is om verder te mogen gaan.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier mocht ze überhaupt niets van groep 3 doen, ook niet na een test. Want ‘wat moet ze dan volgend jaar gaan doen???’
    Gelukkig nieuwe directeur. Dat brengt al iets meer flexibiliteit.
    Er komt een plusklas.... wel 1 heel uur in de week!
    Ik ben positief ingesteld en zie dit echt wel als vooruitgang. Wil ook niet al te veel beren zien op voorhand. Als er problemen komen, dan handelen we daar naar. Tot nu toe zijn die problemen er niet. Maar.... soms maak ik me stiekem toch zorgen...

belize vindt dit leuk.
  8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet dat niet zeker, ze doen het erg leuk in de klas denk ik? met liedjes,spelletjes enzo?

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Misschien bedoelt ze de letters correct leren schrijven? Dat hij dat graag wil leren. Dan zou het wel fijn zijn als hij bij die schrijflessen mag zitten, maar wie weet begrijp ik het verkeerd.
    Ik vind het wel jammer dat er op school toch niet echt meer zoveel aandacht aan net leren schrijven wordt besteed als in mijn basisschooltijd. Ik vond laatst verhaaltjes die ik had geschreven met data erbij. Nou, ik behoorde echt niet tot de beste schrijvers in de klas, maar het zag er stukken beter uit dan bij mijn kinderen.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hebben ze ‘lijn 3’. Schijnt met hele leuke filmpjes ed zijn. Dus het leuk is denk ik niet specifiek de letters, maar gewoon gezellig interactief bezig zijn. Anders zou ik het ook niet weten, hahaha

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dacht ik al. het hoort bij 'spelenderwijs' leren.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat een consternatie allemaal...

Enniehoe... Een kind met een ernstig geval van niet tegen je verlies kunnen... Hoe pak ik dat het beste aan. We hebben het met de juf besproken die er ook mee aan de slag gaat maar ik merk thuis wel dat het onderwerp spelletjes onbewust door mij ook wordt vermeden omdat het gewoon niet leuk is als ze niet wint. En dat is ook niet goed.

Verder is week 3 hier ook gestart, heeft een fascinatie voor lezen en schrijven en rekenen.
    Ambrasoft hebben we heel eventjes gedaan maar heb het verder wat gelaten. Ik heb geen competitie kunnen vinden in haar klas omgeving overigens...

belize vindt dit leuk.
  13. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Mijn dochter, gisteren gestart in gr 3, kan idd al lezen. Ze doet alleen mee met het leren schrijven van de nieuwe letters, de schrijfletters dus. Verder hoeft ze niet mee te doen tijdens het echte leren van de letter en klank e.d. en heeft dan haar eigen werk.

14. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik ook :D Ik ben, al zijn we pas 3 weken bezig, nú al blij met de nieuwe schoolkeuze. Het feit dat ze het nu al oppikken is al meer dan dat er afgelopen jaar op zijn oude school gebeurd is. Daar moest ik leuren en zeuren en nog steeds kregen we 0 op het rekest met als gevolg een enorm gefrustreerd en verdrietig kind. Hij heeft van wat ik heb begrepen al een verhaaltje mogen voorlezen aan de klas en dat heeft hij ook wel leuk gevonden. De juf heeft aangegeven dat hij qua lezen in groep 3 ook niks te zoeken heeft (hij is verder) dus dat er echt goed over nagedacht moet gaan worden hoe e.e.a. aan te pakken. Over het doen van gr3 werkjes - tja, zou goed kunnen dat ik morgen te horen krijg dat zij dat ook not done vinden (wellicht heeft die juf uit gr3 voor haar beurt gesproken). In dat geval wil ik natuurlijk wel hun argumenten horen wat betreft waarom niet en ook wat ze hem dan wél kunnen aanbieden zodat hij uitgedaagd blijft want het feit blijft dat hij ook qua rekenen al wat verder is dan waar ze nu in gr3 mee bezig zijn. Mijn zoontje is heel erg bezig met erbij willen horen en dingen sámen doen. Iedereen individueel bezig met hetzelfde werkje.

En dat schrijven van schrijfletters.. ja echt een dingetje.. het lukt hem gewoon nog niet is ook wat ik zie. Echter geeft hij al niet meer zo snel op en geeft hij aan het te willen blijven proberen. Nu had hij ook wel een "moeilijke" letter uitgezocht, de "k". Misschien kan hij o's en i's eerst een tijdje oefenen ofzo. Ik wil zelf niet teveel zeggen en laat hem gewoon doen wat hij bedenkt - de school kan straks hierin gaan sturen (hoop ik). :)

@Strijkkraal mijn zoontje heeft ook wel eens buien dat hij echt niet tegen zijn verlies kan. Maar soms zelfs het omgekeerde en vindt hij het zielig voor mij als ik niet win en laat hij me winnen :roflmao: Hoe oud is jouw dochter ook alweer? Misschien hoort het ook een beetje bij de leeftijd?

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat ze dan precies doet is belangrijk wanneer ze verliest. dus wat bedoel je met dat ze niet tegen het verlies kan? valsspelen om te winnen? wordt ze agressief? of gewoon verdrietig en een beetje boos, huilen etc. het hoort natuurlijk een beetje bij, laten zien dat je het niet leuk vindt als je verliest. van wat ik weet, sportief gedrag moet je leren. door spelletjes vermijden lukt dat natuurlijk niet. heb je al met haar gesproken? (een gesprek werkt natuurlijk niet wanneer ze overstuur is na een verlies, maar misschien aan het begin of op een andere moment?) als ze zelf begint spelletjes te vermijden omdat ze het gevoel dat ze dan krijg te erg vindt, moet je haar daarin wel begeleiden. spelletjes vermijden is geen oplossing. ze moet juist door verschillende ervaringen leren sportief te zijn.

16. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hmmm... ik lees mee op de achtergond vanwege mijn dochter waar ik eerder over schreef 3j6m leest op Start en M3 niveau verder heel veel kennis topografisch,medich,historisch etc. maarrrr nu lees ik bij jullie dat de fijne motoriek niet mee te krijgen is, hier schrijft ze dus ook niet erg netjes maar ik denk als ik haar zou stimuleren tot schrijfletters dit geen moeite zou kosten haar fijne motoriek is daar wel klaar voor. Ik lees wel vaker dat fysiek meestal niet 1 op 1 groeit met mentale groei hier zie ik dat eigenlijk wel.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Geen idee, maar hier was dat ook zo.
    Al was het vooral in het begin, maar ging dat enthousiasme er wel af.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ze loopt gewoon weg. Vind het niet meer leuk en laat het dan gewoon. Gaat ze gek doen, het spel ondermijnen bv met memory opeens alle kaartjes omdraaien, voor haar beurt gaan, gek doen... Soms ook boos weglopen.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ze wordt bijna 5. Iemand laten winnen is hier nog niet gebeurd:roflmao::|

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar memory boeit haar dus niet meer denk ik! ze kan over naar pentago bijvrbeeld! spel moet ook wel leuk genoeg zijn om het te willen spelen zonder hoeven te winnen. en wie weet ze kan het van jou winnen bij pentago! simpele regels maar je moet wel even nadenken en je tegenstander in de gaten houden wat hij doet.

Deel Deze Pagina