Dag twee loopt al wat beter, wel gemopper van mw toen ik toch echt wilde dat ze om half 9 aan de slag ging. Om half 10 zelf ook de online les gevolgd zodat ik die berekeningen ( die ik nog steeds onlogisch vind) beter begrijp en kan uitleggen. Toevallig had zoon met wiskunde, dezelfde soort sommen. Enige verschil is dat hij een rekenmachine mag gebruiken en dochter niet. Maar goed ben vanochtend echt even juf geweest en ze er beide doorheen geloosd. Dochter heeft wel een ommezwaai gemaakt, waar gisteren de kont tegen de krib ging wil ze nu doorgaan totdat alles af is.
@Baileyy hier gaat het thuis werken dus ook slecht. Veel drama, huilen en boos worden en dan nog binnen een uur klaar zijn met alles inclusief de extra taken die we hebben verzonnen. Dus al twee dagen rond kwart over negen klaar met werken en de rest van de dag tot niets meer toe te motiveren. Hij wil dan alleen nog achter de computer.hangen en al het andere is drama.
Gister had Q echt last van opstartproblemen. Ze heeft letterlijk de hele dag over het schoolwerk gedaan. Eerst uitgeslapen tot 09:15 uur, uitgebreid ontbeten, daarna steeds even iets voor school doen om vervolgens iets anders te gaan doen. Vandaag ging het al veel beter. Wel eerst uitgeslapen maar voor de lunch alles af met wat extra’s voor morgen omdat dat ‘echt stom’ is. De jongste wil niks, nou ook prima.
Wat goed om te horen dat bij de meesten dag twee al beter verliep dan dag één. Snelle vooruitgang Ook ik kan zeggen dat alles me tot nu toe 100% meevalt Het gevoel is zó anders dan vorig jaar toen alles dicht ging. Ik ben er nu ook anders ingegaan. Vorige keer was er 0,0 door school geregeld, niks aan extra materiaal etc. Zoontje wilde meer en meer, had echt kennishonger. Ik dacht er goed aan te doen e.e.a. op te vangen door heel veel naar buiten te gaan i.p.v. maar nieuwe dingen aan te blijven bieden. Achteraf gezien is dat niet de beste keuze geweest aangezien hij dit jaar grandioos vastloopt. Toen de ziekenhuizen in november begonnen vol te lopen heb ik materiaal gekocht dat aansluit bij het daadwerkelijke niveau van zoontje, voor het geval dat. En nu biedt dat uitkomst.. Wat een verademing! Hij start netjes om 8:30u en werkt ook gewoon zonder gezeur aan de taken die ik zelf toevoeg uit de gekochte werkboeken/ die ik zelf verzin. Dit dus naast het heel erg basic schoolwerk (is hij op een half uur mee klaar). Concentratie is nog steeds een work in progress maar ook die is veel beter dan wanneer hij met dingen bezig is die hem geen **** interesseren (logisch ook wel). Vooralsnog gaat alles hier dus ook voorspoedig kan ik wel zeggen.
Hier was dag 2 juist minder... Ze heeft zes opdrachtjes gemaakt, de rest ging ze vandaag doen. Dat heeft ze vanmorgen in 20 minuten afgeraffeld. Spelling en rekenen tenminste, niets extra’s ed. Hopelijk neemt de juf vandaag even contact met haar op en kan die haar een beetje motiveren.
Wij hadden gister een klasgenootje uit groep 2 en haar zusje uit groep 1 bij ons. Samen de huiswerkopdrachten gemaakt. Toen zag ik pas goed hoe ver dochter eigenlijk voorloopt, wat eigenlijk het niveau van een 4 jarige zou moeten zijn. Ze rekent + en - sommen tot 10, terwijl wij haar helemaal niks daarvan aanbieden. Leest avi m3, daar helpen we haar wel mee. Spelt en schrijft ook zelf korte woordjes. Tot nu toe heeft ze het goed naar haar zin op school, maar ik ben wel een beetje bang wat er gebeurd als ze nog 1,5 jaar alleen maar mag "spelen" terwijl ze zo graag wil leren. Dus vanmorgen toch de juffen maar een bericht gestuurd wat zij denken hoe ze A uitdaging kunnen blijven bieden. Ik geloof steeds meer dat A niet alleen maar slim is. Op welke leeftijd hebben jullie laten testen, en heeft dat zin zolang het goed gaat op school?
@Leolove: Testen zou ik alleen doen als je een vraag hebt. School kan ook prima begeleiden zonder test als ze dat willen. (Mijn oudste dochter is getest, de jongste niet. Op scholen krijgen ze hetzelfde aanbod (contacten en verrijken in de klas en daarnaast een soort plusklas, meer gericht op leren leren, projectmatig werken en samenwerken ed). Bij de oudste sloot dat niet aan, bij de jongste wel.)
Dag 3 ging super, scheelt natuurlijk heel erg veel dat haar broer vandaag gewoon kon gaan stage lopen (dierenspeciaalzaak) en dus voor minder afleiding zorgt. Vandaag om 12 uur klaar inclusief 2 opdrachten die ze maandag dus niet afgekregen had. Ik denk woensdagmiddag en dus ja hoor ga maar lekker bij L (klasgenoot) spelen. Krijg ik een parro van haar leraar dat ze om 13: 30 weer online moeten zijn. EEEh ja nou maar hopen dat ze dat dan bij L doen en anders heeft haar leraar even pech, dacht echt dat we gewoon een woensdag hadden , dus tot 12;15 "school" en daarna vrij Mijn schoonmoeder kon ik vanmorgen wel even *****, die komt hier 1 keer in de week helpen in het huishouden (zei noemt het huishouden wij noemen het bezigheidstherapie) Omdat dochter dus online les heeft en ik dan echt niet ga staan stofzuigen, ik er vanmorgen om 7:30 uur uit om beneden te zuigen en op te ruimen. Ook duidelijk tegen schoonmoeder gezegd dat ze niet kon zuigen beneden omdat dochter online les heeft. Dus gaat ze boven zuigen , helemaal prima. Is ze klaar trekt ze de keukendeur open (midden tijdens de les) om tegen mijn dochter te zeggen dat ze gaat zuigen om vervolgens meteen de stofzuiger aan te zetten. Heb maar even de stekker eruit getrokken . Haar klas helemaal in een deuk. En schoonmoeder ja maar dat horen ze toch niet door de computer heen , eeh ja en ze horen je niet alleen ze zien je ook, daarom had ik al gezogen vanmorgen en hoefde je dat niet meer te doen. Oh oke dan kom ik vanmiddag wel weer terug om te zuigen AAAAAH het is een lief mensje hoor, maar ze wordt oud.
Hier dag drie niet veel beter. De extra opdrachten en werkboekjes die ik heb aangeschaft vindt hij wel leuk om te doen, maar concentratie en motivatie zijn ver te zoeken. Werk vanuit school weer binnen een half uur af.
Bij ons hebben ze dat getest door hem een groep hoger mee te laten draaien met de kring. Maar zodra hij keurig terug liep en in zijn klas was paste hij zich weer aan hun aan. Ze zagen echt 2 verschillende kanten.
Hier gaat het lekker. Het lezen van mijn oudste verbeterd rap. We hebben vandaag ook even ingehaald waar hij op school niet aan toe is gekomen. Mijn middelste daarbij heb ik om half zeven het rekenboek maar uit de handen geplukt. Hij vindt het te leuk om te stoppen. Maandag was lastig. Toen crashte mijn oudste bij het opstarten (boze buien). Dinsdag nog even een woede moment omdat ik hem iets uit wilde leggen wat niet in het schema stond. Maar het was al een heel stuk makkelijker. En vandaag ging goed wbt de jongens. Ik vind het wel fijn om er nu zo dicht op te zitten.
Testen zou ik doen wanneer jullie of school geen raad weten. School heeft in eerste instantie zelf de uitdaging gezocht maar het gedrag ging achteruit en hij was door de lesstof heen. Daarna versnelling maar dit was niet voldoende ( wat een verassing) Zijn juffen kondem hem niet aan. Begrijpelijk want hij kreeg niks extra in gr 3 moest mee doen met de rest ook al was hij veel verder maar door slechte werkhouding mocht dat niet. School besloot om het samenwerkingsverband er bij te roepen voor hulp. Uiteindelijk getest toen hij 6 was.
We waren tegelijk aan het typen. Ik vind het een goede tip. Ik denk dat ik ook ga vragen om het te proberen. Stel hij zou gewoon beginnen na de zomervakantie in groep 3, dan heeft hij ook niks gemist in groep 2 als hij weer terug gezet zou worden. De voornaamste redenen waardoor de juf hem niet op de voorlopige lijst heeft gezet heb ik al gedeeld. Ik twijfelde of ik dat wel zou doen. Vooral omdat hij zich al zo lang gedroeg als dat hij deed dat ik mij af begon te vragen of dat dingen waren waarover hij controle zou kunnen hebben. Het bleek een toverspreuk te zijn om tijdens zijn dram buien te vragen of het groep 3 of groep 1 gedrag was Hij is nog steeds onvermoeibaar en onverzadigbaar. Maar hij gebruikt zowaar woorden als hij het ergens niet mee eens is
Maandag was hier DRAMA. Op een gegeven moment ben ik buiren de ramen staan lappen en moest hij even zelf aan de slag. Gisteren ging het fantastisch. Geen gedram of gezeur, ging aan het werk en ging ook lekker vlot. 1 opdracht duurde wat lang maar dat bleek 4 lessen te zijn het moest online en staat al 1 blok dus daar begrijp ik niks van dus waren we gelijk klaar voor 4 dagen. Vandaag ging prima. Ze hebben nu ook het extra werk op de rit. Dus als we willen kunnen we tot smiddags door. We hebben nu afgesproken al het gewone schoolwerk en 1 extra taak. Kunnen nu ook afwisselen. Met de ib'er besproken dat we 1 per dag kiezen en dat was prima
Je kan daar afspraken over maken. We kijken tot de herfstvakantie en dan beslissen we. Zo hebben wij dat ook gedaan maar al snel bleek dat het nuet een twijfel was. Hij bleek de stof van gr 2 al te beheersen en zouden ook niet weten wat ze dan nog moesten doen. Mochten ze het willen proberen kunnen ze altijd nog een cito van gr 2 afnemen. Kunnen ze ook zien wat hij eventueel nog niet beheerst.
Ik kan het opperen. Ik voel nog geen ruimte voor afspraken wat dat betreft. Maar als dit nu nog een tijdje door zou gaan en hij laat ondertussen het gedrag van de afgelopen dagen de hele periode zien dan voel ik mij ook wat meer gesterkt om er meer van te zeggen. Dan kan het op school ook nog twee kanten op. Ze werken hier niet met cito, maar met een ander volgsysteem op deze leeftijd. Daar scoort hij hoog op behalve het verstaanbaar spreken. Zijn uitspraak is met de tijd verslechterd, maar hij is wel heel ijverig bezig om dit te verbeteren. Zo richting mei zal dat er ook vast een stuk beter voor staan.
Zeker over in gesprek gaan hoor Zonnestralen! Als je zoon in de klas aangepast gedrag laat zien, dus aangepast aan zijn klasgenootjes, dan zullen de juffen uit zichzelf niet zien dat hij andere lesstof nodig heeft. Dat moeten ze echt van jou horen. Je kunt overwegen hem te filmen als hij thuis aan het werk is. Of wat uitspraken van hem noteren, foto's van werkjes die hij gemaakt heeft etc. Het ziet er naar uit dat het nog langer kan gaan duren dat de scholen weer open gaan. Als je na een paar weken met ze in gesprek gaat en er wordt dan aan je gevraagd watje precies bedoelt, kun je gewoon wat dingen laten zien.
Hier een pittig dagje gehad vandaag. Oudste kon gisteren niet slapen. Uiteindelijk om 23.30 nog wakker toen ik naar bed gingnog wakker. Toen maar bij ons in bed gelegd en ik geloof dat ik eerder sliep als haar Vandaag dus een vermoeide, chagrijnige dochter. Het schoolwerk ging moeizaam. In 1e instantie het gewone rekenwerk gedaan maar daar zijn we na 2 rijtjes mee gestopt. Ik vind het geen nut hebben om enkel maar cijfertjes op te schrijven en er geen enkele moeilijkheidsgraad in zit. (+ en - sommen tot 100) . Ze maakt het voor zichzelf al wat 'moeilijker' door deze cijfertjes verspreid op te schrijven in plaats van van links naar rechts en van boven naar onder. Toen het plusboek van rekenen erbij en dat ging ook niet. Huilen, huilen omdat ze het niet in 1x snapte. Taalwerk idem dito. Enige wat goed ging van het huiswerk was een aflevering kijken van dokter snugger We waren dus al vlot 'klaar'. Vanmiddag film gekeken op de bank en morgen weer een dag. Slechter als vandaag kan het in ieder geval niet worden
Ik heb heel vaak een balletje op geprobeerd te gooien. Ook toen mijn oudste de enige was die nog op school zat omdat hij mij toen al van verbazing in verbazing liet vallen. Ik vind het heel lastig om tegen een instelling wat meer op mijn strepen te gaan staan. Daarbij vraag ik mij ook af of hij in groep 3 met het tempo mee zou gaan. Of dat hij telkens in een half jaar klaar is met dingen waar een jaar voor staat. Op school bood zijn juf in één op één momentjes groep 3 lezen aan, maar volgens haar liep dat niet geweldig. Ik merk zelf ook dat het niveau lager was toen ik weer met hem startte dan waar wij geëindigd waren. Toen hij nog op school zat was hij thuis extreem in gedrag. Nu dat milder word kan ik dat ook gaan aangeven. Maandag dan is er een contact moment en dan ga ik vertellen dat ik hem mee neem in het groep 3 werk van mijn oudste. En ook dat hij zich begint te gedragen als een heertje. Filmen ga ik van het weekend proberen. Goede tip
@Zonnestralen: echt in gesprek gaan hoor! Hier ook een meisje wat zich onwijs goed aan kan passen. Ondanks dat wij meerdere malen dingen hebben aangegeven in gr1,2 en 3 is het door omstandigheden niet gelukt. Gr1 en 2 was ze heel rustig,luisterde goed en deed alleen de dingen die ze op dat moment moest doen. Niets meer en niets minder. Groep 3 ging ze (volgens school) gemiddeld van start, in december gingen haar 2 juffen weg, daarna 4 verschillende juffen gehad (en diverse invallers) en toen het stabiel was kwam de lockdown. Thuis zag ik pas hoe makkelijk de stof haar verging. Nu groep 4, een superjuf die haar gelijk doorhad en vrij snel liet ze meer zien. Helaas alweer veel gemist door corona. Voor de vakantie begonnen met doortoetsen. Ze leest nu avi uit, krijgt haar normale werk gehalveerd en verder plusboeken en eigen projectjes. Slecht slapen is hier trouwens een verwijzing van te weinig uitdaging. Vooral het in slaap komen. Gisteren is ze bijv. naar school geweest, daarna naar de bso. Om 23.30 uur sliep ze nog niet. Haar hoofd was nog niet moe..