HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    @zigzag: Bieden ze naast de basiszorg/het standaardwerk wel ook verdieping en verrijking aan? Anders is hij straks halverwege volgend jaar al klaar...

    Hoe oud is hij nu naar verwachting als hij klaar is met de basisschool? En zit er een school met een tussenjaar of een tienerschool bij jullie inde buurt?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113


    Pppfff heftig, wat bieden ze voor het komende jaar aan betreft verrijking en verdieping? Alleen compacten dan heeft hij nog tijd over en je kan hem niet door blijven laten gaan. Zijn er geen andere scholen in de buurt waar hij naar een plusklas kan gaan?
     
  3. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Moeilijke keuzes zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je een (of meer?) tussenjaren wilt laten doen. Ik hoop dat je een goede plek gaat vinden, waar hij cognitief aan zijn trekken komt maar ook op andere gebieden meer vaardigheden kan ontwikkelen. En ontwikkelingsgelijken tegen komt...
     
    zigzag vindt dit leuk.
  4. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Maar zou je niet juist naar een andere taal kijken, die ze niet op school leren? Dat zou mijn keuze zijn. Anders heb je weer dat hij daarbij enorm voorloopt op andere kinderen. Ik wil zelf heel graag dat mijn zoon zoveel mogelijk deel uitmaakt van de groep en dezelfde dingen doet.

    Dus ik zou gaan voor Italiaans ofzo :)
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  5. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Dit is hier niet herkenbaar. Maar lijkt mij wel een signaal om inderdaad hulp te zoeken voor je zoon. Het kan wel te maken hebben met het anders-voelen van deze kinderen.
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ja in principe zou ik dat wel willen. Maar ik ben niet zo talig. Ik ben bang dat ik hem de taal verkeerd leer. Ik had Spaans op het oog. Maar ik heb geen idee wat ik dan aan het doen ben. Ik heb de rust ook niet om mij die stof eigen te maken.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Toch maar weggehaald i.v.m. herkenbaarheid, ik stuur je een PB.
     
    zigzag vindt dit leuk.
  8. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @Roanna Ik hoop met je mee!
    @owly
    Er is een bovenschoolse plusklas maar die ligt stil vanwege Corona. Kinderen van verschillende scholen mogen niet mixen hier. Die plusklas is één dagdeel in de week, een mooie toevoeging op het reguliere werk maar ook niet zaligmakend. Dat gezegd hebbende: Hopelijk mag er na de zomervakantie meer zodat ook dat weer fatsoenlijk opgestart kan worden.
    @NiekeKris
    Er zal goed gepuzzeld moeten worden en ook zeker meer verrijking aangeboden moeten worden want anders is zoontje naar verwachting inderdaad voor de winter al klaar met de basisschool stof. Het plan is om door het aanbod van verdieping/verrijking tijd te gaan rekken zodat hij volgend jaar het volledige schooljaar zinvol bezig is. Ik stuur je even een PB voor de andere info i.v.m. herkenbaarheid.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    @zigzag een dagdeel is wel heel weinig, zou fijn zijn als dat na de vakantie weer opgestart kan worden. Hopelijk is het wel voldoende.
    :(
     
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Maar ik zou het ook niet zelf gaan aanleren, eerder via een app als duolingo ofzo hem lekker bezig laten zijn. Wat doet je zoon als je hem niet zelf allerlei dingen aanbiedt?
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    #4051 Zonnestralen, 6 mei 2021
    Laatst bewerkt: 6 mei 2021
    Dat klinkt handig :)

    Hij wil de hele dag achter de tablet. Daar gaat hij op squla of een soort van squla wat in zijn schoolaccount zit. Laatst was hij stiekem naar beneden gegaan en zat hij de tafels te leren. Buiten de directe dingen om die hij doet is hij veel met Engels bezig. Hij zingt vaak het Engelse alfabet liedje en in zijn spraak is hij veel bezig met Engelse cijfers. Tekenen doet hij ook af en toe. Dan is hij 10 minuten bezig om zoveel mogelijk tekeningen te maken en is hij het weer zat. Puzzelen doet hij langer. Dan gooit hij een stapel puzzels door elkaar en gaat hij ze allemaal maken. Met speelgoed speelt hij kort. Ook als je erbij gaat zitten en mee gaat doen, dan is hij nog eerder weg. Op de wii zou hij wel de hele dag willen zitten, maar dat vind ik geen goed idee. Het keybord was even leuk, maar was hij ook snel zat. In bed zit hij graag nog een tijdje te lezen, met een cd erbij vind hij het extra leuk. Hij vindt het leuk als we de woonkamer veranderen in een discotheek. De zo zit dat die net binnen is vind hij ook leuk.

    Ze zijn nu samen bezig met de puzzelmap waarin een puzzel van 500 stukjes zit.
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Heb al een tijdje niet geschreven maar zit toch met wat in mijn maag.

    Mijn dochter had vorig jaar (voor ongeveer een half jaar) een meisje in haar klas, daar klikte het goed mee en ze was ook erg verdrietig toen het meisje weer ging verhuizen ( ze woonde op dat moment met ouders bij opa en oma in) Wat wij op dat moment al raar vonden is dat ze niet wilde vertellen waar ze naar toe ging verhuizen.

    Meisje is hoogbegaaft, wilde nooit bij ons binnen komen, als er gespeeld werd dan was het of buiten of bij haar grootouders binnen. Grootouders en moeder hebben wij ontmoet en ontzettend lieve mensen.

    Contact tussen onze dochter en het meisje is (via watsapp) gebleven en elke vakantie komt ze bij haar grootouders logeren (met moeder) en wordt er gespeeld (nog steeds niet bij ons altijd buiten of bij haar grootouders)

    Meisje verteld dus , aan dochter, dat ze thuis nooit buiten kan spelen omdat dit te gevaarlijk is en dat ze daarom hier het liefst buiten speelt , als dochter vraagt waar ze dan woont dan mag ze dat niet vertellen.

    Afgelopen donderdag was ze weer bij opa en oma, dochter had met haar afgesproken dat ze bij ons cupcakes zouden bakken en versieren. Krijgt dochter een appje met de vraag of ze haar op wil halen want ze durft niet alleen. Dochter haalt haar op en dan wordt het duidelijk dat het meisje niet meer wil bakken maar buiten wil spelen (het regent op dat moment pijpenstelen) Mijn dochter komt ontzettend verdrietig naar huis en laat mij ook het app gesprek zien waarin het is afgesproken. Daarop besluit ik samen met mijn dochter naar hun toe te gaan want er gaat duidelijk iets mis en dan kunnen we het samen overleggen ipv te appen.

    Wanneer we bij het huis aankomen zien we het meisje naar boven schieten ipv de deur open te doen. Opa doet de deur open , ik leg moeder uit wat er aan de hand is en dat ik het idee heb dat het communiceren via de app niet altijd even soepel verloopt.

    Moeder geeft aan nooit naar de app van haar dochter te kijken en weet dus ook niet wat er aan de had is maar als meisje zegt dat dit nooit afgesproken is dit dan ook wel zo zou zijn.
    Ondertussen haalt ze wel haar dochter naar beneden maar die weigert de kamer binnen te komen.

    Oma is doortastender en die zegt wij gaan vanmiddag die cupcakes bakken want als het regent kun je niet buiten spelen.

    We kletsen nog wat door en tijdens het kletsen ontdek is dat het meisje niet altijd de waarheid verteld.

    Als mijn dochter later op de dag weer thuis is verteld ze dat meisje zegt naar boven gegaan te zijn omdat ze dacht dat ik haar kwam vermoorden en dat ze daarom ook de kamer niet in wilde omdat ik haar anders dood kon staren.

    Dat ze eigenlijk 17 is (snap ik kalender leeftijd is natuurlijk iets anders dan de leeftijd waarop iemand functioneert)

    Maar toch blijft er iets aan mij knagen dat er iets niet helemaal goed zit. Dochter geeft aan het ook niet altijd meer leuk te vinden omdat ze altijd moet doen wat meisje wil. Meisje heeft ook tegen dochter gezegd dat ze dommer is dan haar want dochter heeft havo/vwo advies en zij heeft een vwo advies.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    @pluk: Lastige situatie, maar wat is je vraag? :)
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    straal vergeten :|

    Hoe zouden jullie daar mee omgaan. Het meisje (en moeder) zeggen dat dit bij hoogbegaafdheid hoort. Ik heb het idee dat het meisje manipuleert om zo de dingen te laten gaan zoals zij het in haar hoofd heeft.

    Dochter zegt dat ze het niet altijd leuk vind zoals ze tegen haar doet maar wil wel graag vriendinnen blijven. Ik wil mijn dochter toch wel een beetje beschermen omdat sommige dingen die ze zegt en doet echt kwetsend zijn en mijn dochter zich dat heel erg aantrekt.

    b.v ze smeert nu een laag conditioner op haar gezicht , prima kind is make up aan het uitproberen mooi laten gaan. Alleen heb ik nu de appjes gelezen van haar naar mijn dochter waarin ze herhaaldelijk zegt dat ze sproeten zo lelijk vind en als zij die zou hebben ze die onder een laag conditioner zou verbergen. Dit herhaalt ze dan net zo lang totdat mijn dochter een foto stuurt waarin ze dus haar sproetjes weggeschminkt heeft met conditioner en geeft haar dan vervolgens een compliment dat ze zo mooi is.

    Heb hier trouwens wel een gesprek over gehad met mijn dochter en ook uitgelegd dat dit , in mijn ogen, niet onder vriendschap valt.
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Waarom zou dat met hb te maken hebben?
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Dat vraag ik mij dus ook af, maar meisje en moeder schuiven haar gedrag hier wel onder.
     
  17. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Hoi,

    Mag ik even inbreken met een vraag? Ik vond het niet nodig een heel topic te openen, maar hoop eigenlijk op jullie ervaringen.

    Dochter van 3j9m is begin dit jaar vastgelopen op het kdv en sinds we haar over hebben gedaan naar een voorschool leek het iets beter te gaan maar nu komen we in hetzelfde negatieve spiraaltje terecht. Op school is het een enthousiast, actief, gezellig kind, thuis breekt de hel vaak los. Ze is nukkig, boos, gefrustreerd en al met al niet zichzelf. Vakantieperiodes gaan goed, maar eenmaal weer op school is het direct weer gedoe. Kan de klok er op gelijk zetten. De pm'ers op de voorschool doen geweldig hun best om haar uit te dagen maar weten ook niet goed meer wat ze haar kunnen bieden. Hun advies was vervroegd starten met de basisschool, maar de basisschool heeft (om begrijpelijke redenen) aangegeven dit niet te willen.

    Nu weten wij niet waar we goed aan doen. Ergens heb ik de hoop dat de basisschool haar goed gaat doen, maar ik vrees ook een herhaling van zetten als blijkt dat groep 1 toch wel eens tegen kan vallen (N. kan lezen, een beetje schrijven, simpele sommetjes maken enzo).
    Het lastige daarbij is dat N. makkelijk ‘verdwijnt’; zich aanpast en dus geen probleemgedrag laat zien op school waardoor de nood tot op heden ook niet zo hoog was om echt iets te veranderen.

    Het CB denkt mee en opperde om haar te laten testen, zodat je iets meer dan alleen je eigen input hebt om mee naar school of andere hulpverlenende instanties te stappen. Ik twijfel en vandaar mijn bericht. Hebben jullie ervaringen (vast haha), tips en adviezen? Alles is welkom, al ben ik vooral benieuwd naar jullie ideeën over testen op zo’n jonge leeftijd. Leverde dit wat op? Wat was jullie overweging om het wel/niet te doen? De feitelijke kant (betrouwbaarheid van testen op jonge leeftijd e.d.) ben ik van op de hoogte, ik zoek vooral ervaringen.

    Alvast dank voor het lezen.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    @pluk ik zie geen enkel verband met hb. Als ze nou super eerlijk zou zijn en niet tegen onrecht kan snap ik het, maar manipulatief past in mijn ogen juist absoluut niet.

    (Overigens zijn sproetjes juist super schattig, zoon heeft ze ook)

    Ik snap je zorgen, zou niet blij zijn met dit contact. Als je dochter nu ook aangeeft dat ze zich niet prettig voelt zou ik niet meer afspreken.
     
  19. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Ik zou de basisschool eerst een kans geven. Hier hebben ze eigenlijk altijd goed meegedacht. Juf en IB'er zijn zelf als eerste begonnen over mogelijk hoogbegaafdheid, onderpresteren en daarom versnellen etc. Het hoeft niet altijd te zijn dat je als ouders moet 'zeuren'/'strijden' om je kind goed te zien (en mijn dochter vertoont ook geen probleemgedrag, maar ging van enthousiast/leergierig naar onverschillig en niets meer willen op school). Dat ze met 3 jaar kan lezen, schrijven en rekenen laat al zien dat ze een voorsprong heeft, is al iets concreets. Een testuitslag op deze jonge leeftijd is niet erg betrouwbaar en zou mijns inziens daar op dit moment niet veel aan toevoegen.
    Ik hoop dat je het een beetje treft met de juf/school! Komt ze in een aparte groep 1, of een combi 1/2?
     
    Roanna en Archie83 vinden dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    @pluk: Bepaalde dingen kunnen met hb samenhangen, maar bepaalde dingen niet echt of niet per se (zoals het verhaal mbt vermoorden met ogen), lijkt me... En al horen ze er bij, dan is het nog niet onbelangrijk om het meisje bepaalde vaardigheden aan te leren (juist dan lijkt het me belangrijk; hb gaat niet weg oid).

    Het voorbeeld met zeggen dat sproetjes lelijk zijn en conditioner (foundation?) ed vind ik inderdaad kwalijk en ik zie de link met hb totaal niet. Als er geen ruimte is mbt het bespreken en anders aanpakken van dit soort dingen (bij de andere partij dus), dan zou ik de vriendschap niet actief stimuleren... :oops:
     

Deel Deze Pagina