HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik wil even mijn positieve verbazing met jullie delen.
    Gister kwam Q uit school met het verhaal dat ze voor begrijpend lezen de M8 Cito had moeten maken (ze zit in groep 7). Ik was hier een beetje verbaasd over omdat wij hier niks over gehoord hadden en hier niet om gevraagd hadden. Daarom had ik een berichtje naar haar leerkrachten gestuurd om te vragen of ze mij hier iets meer over konden vertellen.
    Ik kreeg meteen een bericht van een van de leerkrachten terug. Hij was dan niet de aangewezen persoon om te reageren, maar de andere leerkracht zou morgen pas tijd hebben, vandaar de reactie van hem.
    Ze hadden besloten om haar door te toetsen en niet de E7 toets af te nemen omdat ze verwachten dat ze daar toch heel hoog op zou scoren. Op deze manier kunnen ze passender werk voor haar zoeken en hier volgend jaar ook meteen mee door gaan.

    Q zit sinds dit schooljaar hier op school. Het is voor ons echt de eerste keer dat wij niet continu moeten vragen om passend werk maar dat dit vanuit de school zelf komt.
    Ook is Q steeds niet alleen in het maken van het passende werk, of zoals dit keer met het maken van een andere Cito. Dit vindt ze zelf super fijn. En wij zijn helemaal blij met hoe school hier mee om gaat!

    M houden ze ook al goed in de gaten. Wat een geruststelling is deze school dus :).
     
    zigzag, NiekeKris, Olifantje1991 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    @debq Wat super om te horen! En vooral dat Q het zelf zo fijn vindt!

    Hier had ik vorige week ook zoiets op de peuterspeelzaal. Juf had met dochter wat tel/rekenoefeningetjes gedaan omdat ze maar niet tot spelen komt en juf het idee had dat ze wat meer uitdaging kan gebruiken.
     
    owly, Zonnestralen, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    @depq wat super fijn!!! Waarschijnlijk heeft q ook meer het idee dat ze haar werkelijk zien.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ja denk ik ook. Nu was ze vanmiddag ook voor het eerst zenuwachtig voor de komende rekencito. Dat heeft ze nog nooit gehad.
    Ze had het er al lang over dat ze iets met hersenen wilde onderzoeken hoe het werkt, maar zonder dat ze operaties doet. Ze zegt nu dat ze weet welk beroep hier bij hoort; neurowetenschapper. Nu wil ze ook heel graag naar het VWO. Had ze eerder nooit.
    We hadden een heel gesprek dat het belangrijker is dat ze zich prettig voelt op een school dan het advies en dat je meerdere mogelijkheden hebt om je doel te bereiken. Dat wil er niet in.
    Ze zegt morgen met een van haar leerkrachten te willen gaan praten om haar onrustige gevoel hierover te bespreken.
     
    owly vindt dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wat super cool!!! Fijn dat ze een doel heeft EN dat ze zich veilig voelt op school om met de leerkracht in gesprek te gaan!
     
    debq vindt dit leuk.
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.584
    113
    Goed geweest dus dat ze is overgestapt. Nu kan ze groeien.
     
    debq vindt dit leuk.
  7. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    Hoi, ik heb even een vraagje. Mijn dochter is 7 en zit in groep 3, met rekenen en lezen op groep 4 niveau middels een plus klas. Mijn zoon is 4 jaar geworden in april en zal vanwege zijn ontwikkelingsvoorsprong na de zomer instromen in groep 2. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een jaar verkort kleuteren. Zou je het achteraf weer hebben gedaan of gewild voor je kind? Ik was zelf ook 11 toen ik van de basisschool afkwam, heb daar geen last van gehad voor zover ik weet haha.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Onze zoon is van gr 1 naar gr 3 gegaan. Ik kan me nu ook niet voorstellen dat hij nu in gr 3 zou zitten. Zo blij dat we dat hebben gedaan.
    De laatste keer toen ze toetste voor avi las hij e7. Rekenen zit hij op e5, spelling en spelling niet doorgetoetst maar halverwege had hij e4 al gehaald.

    Dus nee geen enkele spijt dat hij versneld is. Zou er alleen niet voor kiezen om nog een versnelling te doen.:)
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  9. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.161
    588
    113
    Mijn zoontje ging ook van groep 1 naar groep 3 en dat ging echt wel goed. Hij krijgt de ruimte om nog te spelen, omdat hij daar behoefte aan heeft.

    En ja, die middelbare school... Wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik heb het los gelaten... Waarom zou ik nu niet passend onderwijs willen voor mijn zoontje, alleen maar zodat hij niet te jong is als hij van de basisschool af gaat? Dan moet hij nu nog 5 jaar aanmodderen, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik kan er alleen voor zorgen dat het nu goed gaat.
     
    medj1983 en owly vinden dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Onze zoon is vorig jaar versneld naar groep 2 gegaan. Hij is van januari, dus grensgeval, maar door Corona niet zoveel echt op school geweest (ongeveer 2x 8 weken).
    Voor nu heel blij, gaat volgend jaar ook gewoon naar groep 3.

    Zelf ben ik van juli, was bijna 18 toen ik m’n vwo afgerond heb. Voor mij was het misschien beter geweest als ik een jaar later op de universiteit begonnen was.

    Maar voor m’n zoon kijk ik vooral naar nu. Langer in groep 1 houden was vorig jaar geen optie. Hoe het is als hij straks naar de middelbare school mag zien we dan wel weer.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Het is nu lastig om te bepalen hoe het er dan voor staat. Zowel voor jouw kind als met de mogelijkheden die er zijn om bijvoorbeeld wat tijd te rekken. Ik maak mij er druk om, daar niet van. Maar over het nu heb je meer duidelijkheid over de voor en tegens dan voor een situatie die jaren later zal bestaan.

    Mijn oudste heeft groep 2 overgeslagen maar hij heeft ook leerproblemen dus zijn voorbeeld zal jou niet helpen. Ik kan alleen zeggen dat hij zijn energie beter heeft kunnen benutten door de structuur die vanaf groep 3 fijner word. Mijn middelste gaat waarschijnlijk groep 2 overslaan, daar kan ik dus ook nog geen ervaring over delen. Alleen dat het wachten op groep 3 nu al te lang heeft geduurd. Het verschil wordt alsmaar groter.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Q hebben we niet laten versnellen, mijn neefje van een half jaar jonger dan Q is wel versneld. Met of zonder versnelling, passend onderwijs is en blijft het belangrijkste.
    Jongens zijn vaak toch al iets jonger in gedrag als ze naar het VO gaan in vergelijking tot meisjes. Daarnaast, april valt mee. Hij is dan ‘maar’ een half jaar jonger dan de kinderen die in december jarig zijn en niet zijn blijven zitten. Als blijkt dat hij na groep 8 nog niet toe is aan het VO kun je altijd nog kiezen voor een tussenjaar. Er zijn scholen die dit aanbieden voor versnelde kinderen.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik heb er twee die korter hebben gekleuterd. De oudste heeft een rot schooltijd achter de rug, maar daarbij speelden veel meer factoren een rol dan enkel het versnellen, en na een schoolwissel twee keer groep 7 gedaan om tot rust te komen en toen bleek dat ze er ook heel blij mee was dat ze dan met ‘gewoon 12’ naar het VO zou gaan. De jongste boeit het voor zo ver ik kan zien allemaal een stuk minder, die zit prima op haar plek in haar huidige klas en zou niet in een andere klas willen zitten (dat speelde na de ervaringen met de oudste ook mee om haar juist door te laten gaan). Wel vind ik het jammer dat ze nu al jong de ‘boze buitenwereld’ in moet, ze is eigenlijk nog zo onschuldig ed.

    Je kunt alleen beslissingen nemen voor dat moment en de dichtbije toekomst, hoe het jaren later uitpakt weet je niet. Niet als een kind versneld, maar óók niet als een kind niet versneld! Beide keuzes hebben consequenties.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ligt ook aan het kind. Hier was er vorig jaar sprake van versnellen, dochter is van maart 2015. Maar sociaal emotioneel echt niet aan toe. Ze kwam gelukkig in een groep 2/3 en die was echt perfect. Nu loopt ze nog steeds wel voor, en na de zomervakantie naar groep 3. Nu heb ik daar echt vertrouwen in. Als ik bedenk dat ze dan nu naar groep 4 was gegaan, had ik dat echt niet voor me gezien.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  15. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Mijn dochter heeft groep 2 overgeslagen en zit nu in groep 7. Als ze naar t VO gaat is ze nog 11. Voor haar is t geen probleem. Goede aansluiting met haar klasgenoten.
    Groep 2 overslaan heeft niet mijn voorkeur. t Is toch een hele belangrijke basis voor groep 3 (voorbereidend lezen en schrijven) De 1e 3 maanden in groep 3 heeft ze er echt aan moeten trekken. Gelukkig redde ze dat prima en heeft ze alles ingehaald.
    Onze dochter van febr is na de 1e lockdown naar groep 1 gegaan en is na 3 maanden groep 1 na de zomer gelijk naar groep 2 gegaan. Ik wilde liever niet nog eens groep 2 overslaan. Zij gaat nu na de zomer naar groep 3 en zal tzt net 11.5 zijn als ze naar t VO gaat.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  16. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.584
    113
    Hij kan altijd nog een jaar groep 2 doen als hij toch niet toe is aan naar groep 3 gaan?
    Hier gaat dochter volgend jaar groep 2 en 3 in een jaar doen, omdat ze de groep 3 stof al beheerst, maar wel nog echt kleuter is en graag speelt. Ik zou niet graag met net 4 al de beslissing moeten maken of hij volgend jaar klaar is om naar groep 3 te gaan. Ik snap ook niet helemaal wat de meerwaarde is om hem nu naar groep 2 te doen, ze krijgen toch ongeveer hetzelfde werk (en dan kunnen ze hem toch alsnog meenemen in moeilijker werk als hij uitdaging wil)
     
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Mijn zoon wordt morgen 4 en hij start na de zomer ook in groep 2. (Hij zit nu in groep 0 en slaat groep 1 over).

    Hij krijgt passend onderwijs wat in zijn geval betekent dat hij bepaalde activiteiten (buitenspelen, vrij spelen) met groep 1 mee doet. Hij loopt sociaal gigantisch achter (autisme) maar cognitief voor.

    Ik ben het met @MrsBucket eens : ‘Wie dan leeft, wie dan zorgt.’
    Elk kind, elke situatie, elke school is anders. Ik denk dat je naar je kind moet kijken; wat heeft hij nu nodig? En als volgend jaar komt; wat heeft hij nu nodig.
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Hier heeft onze zoon (nu 14 met autisme, maar dat wisten we toen nog niet) ook groep 2 over geslagen. Kind verveelde zich dood in groep 1, was ook boos - ik mocht naar de basisschool en dan zou ik dingen leren, ze doen hier verdorie hetzelfde als op de peuterspeelzaal.

    In groep 2 heb je inderdaad het voorbereidende werk op lezen en schrijven, maar ja als je in groep 1 al kunt lezen en schrijven en rekenen dan heeft groep 2 nog weinig te bieden (buiten meer frustratie)

    Een jaar later kregen we de diagnose autisme, in groep 5 overgestapt van regulier (hij liep helemaal vast) naar speciaal onderwijs en om hem (na echt een k jaar) wat rust te gunnen besloten groep 5 nog een keer over te doen. Hij loopt sociaal/emotioneel wat achter (ongeveer 1,5 jaar) en zou anders met 10 jaar naar het OV gaan. Beide beslissingen waren het beste voor hem op dat moment.

    Dochter heeft alle groepen "gewoon" doorlopen maar die is juist heel gelukkig als ze kan knutselen, dus die had je echt gestraft met groep 2 overslaan, terwijl dat cognitief best had gekunt (want ook zij kon met 4 jaar al lezen en schrijven en rekenen)
    Wat bij haar het probleem was dat ze elk jaar vanaf januari met tegenzin naar school ging, tot er vorig jaar een plusgroep werd opgestart en ze daarin werd geplaatst voor 1 dag in de week. Toen ging het een heel stuk beter, dit jaar mocht ze er weer naar toe maar door de corona was dat maar vanaf de herfstvakantie tot aan de kerstvakantie, dus heeft ze er niet veel aan gehad. Maar nu wordt ze voldoende uitgedaagd door de musical .
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  19. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Onze school hanteert als standaard nog 1 oktober als grens voor doorstromen of niet. Ze bekijken alle najaarskinderen individueel maar bij enige twijfel kleuteren ze extra.

    Voor mijn dochter van december heeft dit goed uitgepakt. Die had cognitief prima door gekunt maar heeft nu een erg fijne klas en zit helemaal op d'r plek en doet goed mee aan de bovenkant.

    Onze zoon van begin januari is een ander verhaal. Die had het totaal niet naar zijn zin bij de kleuters want was veel te druk en kon al lezen en rekenen etc. Toch wilde ze hem bij de kleuters houden vanwege het sociaal emotionele. Omdat wij als ouders er ook niet happig op waren dat broer en zus bij elkaar in de klas kwamen gingen we akkoord.

    Achteraf echt de foute keuze. School geeft hem continue extra werk, hij is versneld met rekenen, lezen had hij midden groep 4 AVI+. Hij verdiept zich in alles en overlaadt iedereen met geitjes.

    Hij heeft ASS en is hoogbegaafd. Inmiddels zit hij nu in groep 4. Ze hebben hem doorgetest met rekenen tot E6 en daar had hij ook nog een 1 voor. Spelling lezen etc allemaal ook E5 met 1 scores.

    Zeer waarschijnlijk gaat hij groep 5 over slaan en komt hij volgend jaar alsnog bij zijn zus in groep 6 (waar hij gelijk ook alweer aangepast werk krijgt). Hij kent die klas al goed omdat hij dit jaar al rekenen in die klas heeft gevolgd.

    Het is niet houdbaar hem niet te versnellen maar betreft het sociaal emotionele blijft het een dingetje.

    Gelukkig zijn de andere 3 kinderen geen najaarskinderen
     
    medj1983 vindt dit leuk.
  20. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.176
    499
    83
    De reden is dat de opdrachten en kinderen uit groep 1 niet bij hem passen. De eerste dag dat hij de klas in liep, benoemde hij feilloos alle letters en telt tot 120, van 30 terug etc. En nee niet omdat ik hem dat leer, maar omdat hij zelf zo leergierig is. Volgens de juf is hij cognitief toe aan groep 3, maar goed daar is hij echt te jong voor. In groep 2 kunnen ze hem beter begeleiden en heeft hij hopelijk meer aansluiting, hij trekt meer naar oudere kinderen. Mijn dochter werd in groep 2 net een dood vogeltje, omdat ze nog een jaar moest wachten met lezen etc. Die fleurde echt op in groep 3 met plus werk. Die fout willen we niet nog eens maken. Mocht het niet gaan kan hij altijd 2x groep 2 doen natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina