@zigzag wij hebben nog 1.5 week, maar dochter heeft er wel alweer zin in, ook al zitten we nu nog op de camping.
We zijn wezen kijken en hebben onze dochter meteen ingeschreven, wat voelde dat als thuiskomen zeg! Het eerste wat de dame zei die ons ontving was "ik zie het al, die past hier prima thuis". Onze dochter kwam binnen en had helemaal geen tijd nodig om te ontdooien. Hing uit zichzelf haar jas aan de kapstok en kreeg een knuffel van een ander kind alsof ze er al jaren kwam. Hand in hand met dat meisje ging ze zo naar binnen. Ze ging meteen volledig op in de groep, kwebbelde lekker met andere kinderen, zocht veel contact en heeft zich heelijk vermaakt. Ondanks dat ze het nu wel naar haar zin heeft op de huidige opvang was de mate van contact en de blijheid op haar snoetje toch tekenend. De focus van de opvang ligt op wat het kind wil, er ligt in de groep veel schoolmateriaal maar er liggen ook poppen, knuffels etc. Kortom, de mogelijkheden zijn er om schoolmateriaal te ontdekken maar dat is echt aan het kind zelf. Er is veel mogelijkheid voor buitenspelen, dat vinden wij zelf erg bangelijk. Ze houden wel bij wat een kind zoal doet, zo was er nu een kind bezig met materiaal dat eind groep 2 is. Dat wordt bijgehouden zodat een goede overdracht naar school mogelijk is. De eigenaresse is zelf juf geweest met focus op kleuters dus weet dat ook goed in te schatten. Kortom, een hele positieve eerste ervaring.
Dat klinkt super!! Wat fijn om te horen. Het gezichtje van je meisje zegt dan alles. Onze knul is een gevoelskind. Als het gevoel goed is dan is het goed. Wanneer mag ze dan starten?
Wie weet wanneer ze op school echt topografie enz gaan aanbieden? Is dat groep 5 of 6 of...? R heeft opeens zn tiptoi weer helemaal gevonden en zuigt alle weetjes over de wereld op. Dit hij altijd al, maar het is nu weer even op de voorgrond. Heb hem beloofd dat ik zometeen op zoek ga maar een lijst voor hem (of anders zelf maken) met alle hoofdsteden van de Europese landen dat wil hij heel graag leren. Hij zei ook, ik hoop dat de juf ook zulke dingen gaat vertellen in groep 4. Al gezegd dat dat nu waarschijnlijk nog niet gaat gebeuren, maar tegen hem gezegd dat hij wel aan de juf van de plusklas mag vragen of ze daar ook opdrachten over heeft. Iemand anders misschien nog leuke of leerzame tips rondom dit onderwerp?
@Oilell: Wat fijn! Klinkt goed. @Olifantje1991: Hier op de scholen is topografie vanaf groep 6. En dan enkel Nederland. Wij hebben twee jaar terug alle hoofdsteden van de provincies bezocht, was erg leuk!
Oh dan moet hij dus helemaal nog even geduld hebben. Wat een leuk idee om alle hoofdsteden van de provincies te bezoeken! Hoe hebben jullie dat gedaan? Tijdens vakanties etc. en in vrije weekenden bijv. wanneer het niet zover rijden is? Zou bijv. ook een keer met de trein kunnen natuurlijk.
Ja, duurt waarschijnlijk nog even. Maar thuis kun je natuurlijk ook al best wat doen en dan kun je ook dingen er over op zoeken ed. Topo op school is veelal puur stampen, dat is niet echt boeiend oid. We hebben toen in de zomervakantie een soort rondreis gemaakt. Een paar steden (de dichtstbijzijnde) vanuit huis met de trein, gewoon een per dag dan. En degene die het verst weg liggen hebben we met de auto gedaan en zijn we daar een nachtje in een hotel en een keer bij vrienden blijven slapen. Uiteindelijk drie weekenden met overnachtingen, volgens mij in die weekenden 9 provincies ‘aangetikt’ en de andere 3 dus op losse dagen. In alle steden hebben we ook iets gedaan/bezocht.
Haha ja precies, maar inderdaad we gaan er gewoon lekker thuis mee aan de slag, we zoeken inderdaad al veel op, hij had bijv. na de aardbeving in Haïti ook allerlei vragen over natuurrampen etc dus dan zoeken we dat samen uit. Maar jullie idee ga ik onthouden voor de komende vakanties, klinkt heel gezellig en leuk om te doen.
Hier topo van Nederland in groep 5. Oudste dochter ook in groep 6 incl riviere, maar de jongste kreeg in groep 6 ook al Europa met hoofdsteden, enkele gebergten en een aantal rivieren. Zat erg veel verschil tussen dus.
Wij vonden bij de kringloop twee spellen: Een reis door Nederland en Een reis door Europa. Beiden super tof voor de topografische kennis! Dus dan kan je echt spelenderwijs ermee bezig zijn. Daarnaast hebben we een globe in huis en een kinderatlas. En een wereldkaart met vlaggetjes enzo, je kent het.
Ik vind ticket to ride stiekem ook wel leuk voor de steden. Het zou wel een heel leuk idee zijn om die steden in de zomer aan te gaan tikken. Ik ga het thuis eens bespreken.
Leuk, bedankt voor jullie reacties! Ga de kringloop ook eens langs weer voor die spellen en wellicht hebben ze daar ook een atlas, die hebben we hier nog niet. Hij heeft wel een wereldkaart en een wereldbol als bureaulamp. Ticket to ride hebben we pas een keer gedaan maar vond hij te lang duren dus kon hem nog niet zo boeien. Over een poosje nog eens proberen. Hij heeft vandaag een poosje online zitten oefenen met de Europese landen via een website, vond hij erg leuk en ging erna nog even verder met de landen van Azië. Dit is iets waarbij hij echt leert leren, hij weet het niet allemaal in 1 of 2x en merkt dus dat hij door herhaling steeds meer onthoud.
Hoe starten jullie kids in het nieuwe schooljaar qua aanbod? Dochter zit nu in groep 4. Is vorig jaar qua leesniveau getoetst op eind 5 (startte het jaar met begin 4 dus bijna 2 jaar vooruitgang in 1 schooljaar). Nu zit ze net weer een week op school en zie ik op de foto’s dat ze boekjes leest van eind groep 3 niveau. Wanneer zou ik van school mogen verwachten dat ze het juiste aanbieden? Maw: hoe lang laat ik haar ver onder haar niveau lezen? Rekenen en taal loopt ze ook dik jaar voor, maar daarvan zie ik het niet op de foto wat ze aangeboden krijgt…
Wat vond ze zelf van het boekje? Ik weet nog niet hoe ze het aan gaan pakken. De kinderen zijn vandaag gestart en binnen enkele weken gaat er een gesprek volgen. Dat vind ik ook wel een fijn termijn om erover te kunnen praten. Dan hebben de juffen al het één en ander gezien.
daar hebben we t eigenlijk niet eens over gehad. Ik snap ook wel dat de eerste paar weken voor een ieder gelijk is, maar t voelt wel als een terugval ofzo. Dochter zelf vindt alles prima dus dat is nu het probleem niet (was het vorig jaar wel). Bij ons zijn de 10 minuten gesprekken volgens mij in de week van 27 september. Dan heeft ze de eerste 5 weken er alweer opzitten
Tja, ik weet eigenlijk niet precies wat mijn zoon op school leest. Bij lezen vind ik leesplezier het belangrijkste, dus wat er gelezen wordt minder. Lezen is een vaardigheid waarbij je eigenlijk 'vanzelf' vooruit gaat als je maar leest. Het is vooral kilometers maken. En die makkelijke boekjes heeft ze waarschijnlijk zo uit en dan kan ze weer iets anders kiezen. Bij rekenen/taal lijkt het mij belangrijker dat ze extra uitdagend werk krijgt. Hoe weet je dat ruim een jaar voorloopt? Is ze doorgetoetst? Misschien goed om een mailtje naar de leerkracht te sturen met je vragen over welk werk ze krijgt en wat het idee is. Nu ik erover nadenk, vorig jaar startte zoon in groep 3. Hij was de stof ver vooruit (lezen zeker 2 jaar, rekenen weet ik niet goed). Na twee weken kreeg hij aanpassingen. De eerste twee weken deed de hele groep hetzelfde. Misschien is dat bij jullie ook zo? Kun je denk ik gerust even vragen hoor.
Ik wou ook zeggen: een atlas! Zoon is er dol op. Geef hem een atlas en hij is uren zoet. Ik krijg de meest bijzondere feitjes te horen Wat hij ook erg leuk vond, is als ik een plaatsnaam zei en dat hij dan moest opzoeken in welke provincie/land het was. Dat was voor mij ook wel een uitdaging. Ticket to ride is hier ook wel een succes. Wij hebben ook de Amsterdam variant, die is kleiner (en duurt dus korter). Maar daar is weer minder topo te leren.
Hier ook 1 die net gestart is in groep 4. Hij is eind vorig jaar getoetst op M7 en daar kreeg hij in de zomervakantie een boek van mee naar huis om te lezen. Daar vind ik overigens ook wel wat van, want hij is 7 jaar en leest dus een boek voor kinderen die ruim 3 jaar ouder zijn. Lang niet alles lijkt mij voor hem geschikt, dus ik ben ook wel heel erg voorstander van dat lezen wat je zelf leuk vind en dat is nu meestal op M5/E5 niveau. Ik heb geen idee wat hij op school leest trouwens, maar neem aan dat ze dit wel op niveau aanbieden, zoals ze met alles doen. Ze kunnen elke woensdag boeken uit de bieb meenemen, dan zegt de juf dus ook van welk niveau ze een boek mee mogen nemen. Hij kwam toen elke keer met M6 boeken thuis (half groep 3) maar snapte er weinig van. Ik heb toen zelf gezegd dat hij ook boeken van M5/E5 mee mocht nemen, hij had immers dat hele 'jaar' overgeslagen aangezien hij de toets ervoor E4 had gescoord (eind groep 2). Heb je geen contact met school over wat ze haar aanbieden? School is neem ik aan op de hoogte van de voorsprong die ze heeft. Weet je hoe ze daar in z'n algemeen mee omgaan? Zou het ook nog kunnen dat ze misschien op die foto klassikaal aan het lezen waren of in groepjes/koppels? Ik kan me voorstellen dat ze dan ook een wat algemener uitgangsniveau nemen. Zou vooral even duidelijkheid vragen op school als je meer vragen hebt rondom haar voorsprong.
@Olifantje. Zou het kunnen dat hij het minder leuk vindt doordat het soms lastig is om overzicht te bewaren bij Ticket to ride? Vorige week kwamen we erachter dat onze middelste daardoor wat eerder moe was. We hebben een handje pionnetjes in zijn kleur gepakt, die mocht hij op de juiste begin en eindsteden zetten. Toen hield hij de spellen ineens wel tot het einde vol.