HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Leuk, ga ik daar binnenkort voor kijken!

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh dat zou nog wel eens kunnen, want normaal heeft hij niet zo'n moeite met spelletjes die langer duren. Waarschijnlijk had hij moeite om overzicht te houden. We gaan het nog eens een keer proberen op deze manier, ben wel benieuwd of dat werkt.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Mijn zoontje mag op school in de bibliotheek zoeken naar wat hij leuk vindt. De ene keer is dat een m4-boekje, de andere keer De Griezelbus. Ik vind het allemaal prima. Thuis leest hij B-boeken uit de bibliotheek. Als hij maar leest, vind ik het goed. Lezen moet vooral leuk zijn

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Uk zit nu 1 week op de nieuwe school (hb) en dat was wel heel spannend. Vorig jaar deed hij helemaal niks meer. Nu maakt hij zijn weektaken en die mag hij voor een deel zelf inplannen. Als de computer meewerkt krijgt hij alles af. ( liep gisteren vast)

Ik hoorde dat onze knul langs de bieb op school was geweest. We vinden het belangrijk dat hij leest waar hij lol aan heeft.
    De laatste leestest was ergens in februari ( gr4) en toen las hij e7. Er zijn veel boeken wat niet passend is voor 7 maar hij kan er nog genoeg vinden waar hij lol aan heeft.

Hij was vorige week wel echt op. Zoveel indrukken. Maar hij komt thuis met verhalen waar hij afgelopen jaar alleen thuis kwam met ja hoor goed. Ze doen ook veel proefjes en hij heeft nu ook schaakles. Hij kon ook kiezen voor noors maar daar gingen we toch nooit naar toe:roflmao:

Olifantje1991, Oilell en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat leuk zeg! En fijn dat hij zo opgewekt en vol verhalen thuis komt. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Hier is hij vandaag als het goed is voor het eerst rekenen in groep 5, ben heel benieuwd hoe het gegaan is, hij vond het erg spannend omdat groep 6 er ook nog bij in zit.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Dat is inderdaad ook een spannend! Ben heel benieuwd hoe hij het heeft gehad!!

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hij vond t super spannend, vermoed wat tranen gelaten wel, maar de juf is met hem mee gegaan naar de andere klas en heeft m daar 'geïnstalleerd'. Ze kon t ook helemaal begrijpen, ze zegt alle kinderen kijken je aan als je binnen komt. :roflmao:
    Maar hij heeft een plekje gekregen bij kinderen die hij al kent van de plusklas en de meester is super grappig dus hij kwam blij uit school en gaat morgen weer. :)

Oilell en Roanna vinden dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Wat super fijn !! Toch altijd weer een opluchting!

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Gisteren barste toch de bom. Hij was boos en gefrustreerd, en hij vind de pauzes ook echt te kort. Wat ik wel begrijp hij heeft morgens 15 min en tussen de middag ook 15. Toch nog even uitzoeken of dit ook zo is of alleen zijn gevoel dat heymzo kort is.

Hij had problemen met de computer, die loopt vast en nu al 2 dagen achter elkaar. Hij moet veel doen en hij soms is het ook moeilijk werk en dat is weer iets wat hij niet kent. De frustratie loopt veel op. Heeft nu ook al meerdere keren gehuild op school tenminste dat is wat hij zegt:(

Hij ziet nu alle dingen die niet zo leuk zijn of waar hij niet aan gewend is nu heel negatief. Alle dingen die ze doen die super leuk zijn ziet hij even niet

Toch begin je dan weer te twijfelen of je de goede keuzes hebt gemaakt en komt de stress die we maanden geleden heel veel hadden net zo hard omhoog.

Het valt zo best zwaar:(

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    @owly: Vervelend! :( Aan de andere kant zijn veel dingen die je schrijft wel 'goed'. Niet dat het leuk is, maar het zijn wel dingen die hij moet leren. En dat is, lijkt mij, juist de reden dat hij van school gewisseld is? Hij kan dat alleen niet in één keer, hij moet daarbij begeleid worden. Ik zou dus ook het gesprek aan gaan met zowel je zoontje als de leerkracht. Sommige dingen (als de pauze) kloppen misschien niet helemaal, andere dingen zijn misschien op te lossen (zoals de computer) of de leerkracht kan dingen uitleggen of anders/strakker begeleiden (zoals taken die moeilijk zijn, veel werk, hoe ga je daarmee om, enz. en misschien ook wel 'hoe bespreek je bepaalde dingen met de leerkracht?' en 'hoe vraag je om hulp?' ed). Ik snap je twijfel, maar ik zou zeker niet nu al zeggen dat het geen goede keuze is geweest. Het heeft tijd nodig om aan een nieuwe situatie te wennen en nog meer tijd om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @owly ik denk dat hij niet gewend is dat niet alles makkelijk is en niet lukt. Een goede oefening nu dus, maar dat kost hem veel meer energie.
    En vervelend dat de computer dan ook niet meewerkt.

En logisch dat het zwaar is. Het is zo vervelend om je kind verdrietig en boos te zien.

Maar dit is eigenlijk wel waarom je hem naar deze school hebt gedaan. Om er op deze leeftijd al mee om te gaan. Om te leren leren. Om met frustraties en moeilijkheden te dealen. Om erachter te komen dat niet alles vanzelf gaat. Zodat je leert doorzetten, leert in oplossingen te denken.

En ik denk dat je hem dat ook wel uit kunt leggen. Het is de bedoeling dat je nog niet alles kunt op school, daarom ga je juist naar deze school. En ja, dat is even moeilijk. En mag je ook boos en verdrietig om zijn. Maar als je het uitspreek kunnen wij (juf en jullie als ouders) je helpen.

Zonnestralen en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    @NiekeKris @Fristi2012

Jullie hebben ook gelijk hij moet nog veel wennen en alles kost ook veel energie maar het was voor vandaag even moeilijk om dat in te zien.

In groep 3 was er op zijn oude school veel strijd, ze begrepen hem niet (veel invallers) moest hem vaak huilend achter de deur schuiven.

In groep 4 ging dat beter, 1 vaste juf die erg zijn best deed maar uk ging gewoon te snel. Hij liep vast en deed niks meer. We hebben hem denk ik wel optijd van school laten wisselen maar ik denk ook niet dat we veel later hadden moeten zijn want dan vond hij helemaal geen motivatie meer.

Het gevoel van toen, de machteloosheid is dan zo frustrerend, je wil een kind dat gelukkig is.

Binnenkort hebben we een gesprek op school over hoe het gaat en wat de doelen zijn voor de komende tijd.

We hebben gisteren ook aangeven je hebt altijd wel gewerkt op school maar weinig geleerd. Je moet nog leren dat niet alles in 1 keer kan.

We hebben wel het idee dat hij hulp krijgt maar hij moet ook leren dat het niet altijd direct is.

Bedankt voor jullie woorden, we zullen met hem blijven praten (en heel veel knuffelen) hopelijk komt hij straks positiever uit de taxi.

(Wat hem overigens ook wel wat zwaar valt)

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @owly ik herken de machteloosheid en hoge alertheid wel.
    Vorig jaar de eerste maanden regelmatig met buikpijn naar school. Vorige week ging het goed, maar deze week heeft hij al meermaals buikpijn aangegeven. Dus ik sta direct weer alert en paraat. Maar misschien is er wel niks aan de hand en heeft hij gewone buikpijn.

NiekeKris vindt dit leuk.
  14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Wat vervelend! Ik snap dat je inderdaad gelijk paraat staat. Onze uk kletst heel veel maar praat weinig. Je moet dingen tussendoor oppikken en koppelen en dan zit je misschien goed. Vaak duurt het even, vooral savonds na het eten in eens snel boos dat duurt een paar dagen en dan barst de bom.

Praat jullie knul wel over wat er is of heeft hij er ook moeite mee?

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Nee hij praat ook niet.
    Het blijft zoeken wat het probleem is.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Ik herken het gevoel ook heel erg. Denk veel mensen met kinderen waar ‘het niet vanzelf gaat’ (alsin: ze passen niet in het systeem). Gelukkig is het hier na een schoolwissel uiteindelijk ook aardig goed gekomen. Ze praat nog steeds minimaal (stukje persoonlijkheid ook natuurlijk), maar heeft wel het plezier en ook een stukje vertrouwen in school terug gekregen. Hopelijk kunnen jullie dat over een tijdje ook zeggen, owly!

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Na zo'n lekkere vakantie wordt er ineens veel van een kind gevraagd. Nieuwe indrukken verwerken. Een nieuwe structuur accepteren. Op gang gaan komen met de taken. Ik snap dat je een knoop in jouw maag hebt. Maar zoals de andere dames zeggen: geeft het even de tijd.

Gaat het om jullie computer of een schoolcomputer? Als het thuis is dan zou ik daar even achteraan gaan zodat hij die frustratie er in ieder geval niet bij heeft.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    @owly vervelend zeg, maar hoort er denk ik ook even bij en goed dat hij het er allemaal even uitgooit. Nu stap voor stap de 'problemen' aanpakken en er zijn al veel goede tips gegeven! Geef het de tijd, hij moet zn draai vinden en gaan ervaren en leren dat het nu anders is dan de voorgaande jaren.
    Succes hoor en idd maar lekker knuffelen en blijven praten.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Uk geeft aan dat hij het niet weet. Uiteindelijk kont alles eruit. Blijft lastig

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Het gaat om de schoolcomputer. Juf heeft het opgelost maar het was een combinatie tussrn je moet je werk af hebben, computer loopt vast en hij kreeg die dag te horen dat als je vanaf dinsdag je werk niet af hebt dan krijg je het mee. Tijdens het vastlopen van de computer stond het stoplicht op rood en uk liep vast.

Beetje teveel allemaal.

Deel Deze Pagina