HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Lastig zeg, 3 jaar is natuurlijk ook nog heel jong. De oudste (waarvoor ik hier over mee praat) was op die leeftijd ook snel boos/driftig. Ik heb hem heel snel leren 'klok kijken'. Niet echt natuurlijk, maar wel als de wijzer daar staat stoppen we met dit. Wanneer de wijzer daar staat gaan we dit of dat doen.
    Ophalen bij de gastouder was ook altijd drama, hij was nooit klaar met z'n spel als ik kwam. Sindsdien deed ik de gastouder een appje als ik eraan kwam, dan duurde het nog 20 minuten en ik die tijd bereidde zei hem voor en ging hij veel makkelijker mee naar huis.

En inderdaad helemaal uitkauwen wat de bedoeling is van iets en wat je van hem verwacht of wat hij kan verwachten als we ergens naar toe gaan bijv. Onze jongste stapt gewoon in de auto en gaat mee zeg maar, de oudste stelt onderweg 101 vragen.

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Klopt 3 jaar is ook heel jong, alleen de problematiek best groot. :oops::p Ja hij kan klok kijken althans digitaal want hij kent de cijfers dus dat gaat wel, alleen het is niet genoeg. Een planbord zou misschien wel meer rust geven.

Wat een goede oplossing zeg om de gastouder te appen zodat ze hem kon voorbereiden dat scheelde vast een hoop gedoe. Hoe gaat het nu?

Ik vind het soms gewoon ontzettend vermoeiend 24/7 moeten anticiperen, ik zoek een beetje naar houvast voor mezelf. Of klinkt dat raar? Haha ja dat waarom en vragen stellen. Vooral de waarom waarom soms weet ik de antwoorden op zijn vragen ook niet en krijg ik de zin ‘kan je dat niet op Google vinden dan?!’ En dan staan we ergens buiten in de regen hè. :roflmao: Of ‘morgen is het dinsdag komt er dan iemand langs? ‘Nee? wat jammer, nou dan moet ik dus nog 2 nachtjes slapen voordat er visite komt of komt er dan òòk niemand langs?’ :|

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Gaat het alleen om verandering van activiteit of ook om error als dingen niet gaan zoals hij had verwacht?

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Planbord hebben wij inderdaad ook een poosje gehad, vooral om duidelijk te krijgen welke dag hij waarheen ging, gastouder, oma of peuterspeelzaal toen zeg maar.
    Ophalen enz gaat nu gewoon goed, tenzij ik echt een keer eerder klaar ben met werken, dan is hij niet blij met me, soms ga ik nog even een boodschap doen, maar heb ik ook niet altijd zin in. Hij is nu bijna 7,5 dus zulke dingen gaan nu wel makkelijker.

Ja ik begrijp het wel, vond ik ook en het was fijn toen hij eenmaal naar school kon, ook al was dat niet voldoende, maar ik vind vakanties bijv nog steeds erg vermoeiend. Alleen nu zeg ik wel eens, bewaar je vragen maar even, ik wil nu zelf even rustig dit of dat doen.:oops:
    En ik laat hem zelf dingen op Google zoeken, is hij gelijk weer even zoet.
    Hier trouwens ook een kind die graag anderen op bezoek heeft, maar ook graag bij anderen is, vind hij heerlijk, even alle tijd en aandacht van die ander. Hij gaat ook graag logeren bijv al van jongs af aan, het liefst een hele week, maar dat doe ik oma etc maar niet aan. :roflmao:

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    @Ysabella: Hier ook een kind met een disharmonisch profiel (verbaal hoger dan performaal). Ze is inmiddels 12, maar wat je beschrijft is nog steeds wel herkenbaar.

@Olifantje1991: Voor versnellen hoef je geen IQ-test te hebben. Hier bij beiden niet tenminste. En inderdaad, met alleen versnellen ben je er bij lange na niet. Was het maar zo simpel. ;) :)

zigzag en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Hier werden geen plusklassen gegeven. Wel 1 keer in de week half uur bij de ib'er voor uitleg rekentijgers en nog een creatieve opdracht.

Maar omdat de lesstof niet veranderde was het ondanks de versnelling niet voldoende.

Hopelijk is dat uurtje voor jullue knul afdoende. Al hoop ik wel dat ze andere dingen naast de lesstof doen anders gaat hij zich of vervelen of nog een keer versnellen.

Ze pikken het in ieder geval goed op dus dat is een goede start!

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Nee hoor, voor versnelling is geen intelligentietest nodig over het algemeen. Wellicht dat er een school is die zo’n (in mijn ogen belachelijke) eis stelt, maar ik heb het nog nooit gehoord.
    Ik snap dat je het spannend vindt dat je kind gaat versnellen, het is even een omschakeling. Maar eigenlijk gaat het niet versnellen, je volgt de ontwikkeling van je kind. En daar wordt je kind vaak alleen maar gelukkiger van.

Ter beeldvorming: mijn zoontje is tot nu toe 2x versneld en versnelt dit schooljaar waarschijnlijk nog een keer. Hij wordt zielsgelukkig van nieuwe informatie en komt thuis met allemaal nieuwe feitjes die hij heeft gehoord. Daarnaast speelt hij met kinderen van groep 2 t/m groep 6, hij vindt iedereen leuk en iedereen mag hem graag. Maar: de enige kinderen waarbij hij echt lekker kan spelen, zijn kinderen die ook uhb zijn. Die vindt hij niet op school of in de plusklas, dus daar spreken we buiten school mee af. Dat heeft hij nodig.

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste gaat 2x per week 1,5 uur naar de plusklas, verder gaat ze 2x per week 1 uur naar de ib-er. Hierbij krijgt ze werk waar ze ook in de klas mee verder kan.

Daarnaast kan ze met haar (plus)maatje uit groep 6 onder lestijd aan de slag.
    Sinds vorige week krijgt ze ook 1 uur per week schaakles.

Het normale werk van groep 5 hoeft ze óf niet te maken óf het wordt gecompact.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Dat klinkt goed als je het hebt over plusklassen! Meestal lees 1 a max 2 uurtjes in de week. Vanaf welke groep geeft jullie school de plusklassen?
    Meestal lees ik vanaf Gr 5.

10. MrsBucket

Bij ons is de plusklas 1 dag per week, de hele dag. Vanaf groep 3, maar daar zijn nu geen kinderen uit. Dus het is 4/5/6 en 6/7/8.

11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier vanaf groep 5 inderdaad. Ze hebben het dit jaar gelukkig goed aan kunnen pakken.
    Geen idee of het volgend jaar in deze vorm door blijft gaan maar voor mijn dochter werkt deze vorm wel goed.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Dat is super fijn! Geen moeilijk gedoe. Hier was zelfs pluswerk in gr 3 al een heel ding.

MrsBucket en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Hier hebben ze sinds een aantal jaar geen echte plusklas meer (sowieso noemen ze het niet zo), maar kinderen kunnen bepaalde modules volgen als dat nodig is. Het aanbod is heel gevarieerd en ook hoe vaak leerlingen een dergelijke module volgen. En naast het aanbod buiten de klas, hebben ze ook een uitgebreid aanbod voor in de klas. Wel is het allemaal vrij 'standaard' (als in: alles moet passen binnen de mogelijkheden die er zijn) en soms werkt dat niet. De oudste is uiteindelijk van school veranderd en kwam op een school zonder al dit aanbod, maar doordat daar op school heel erg gekeken werd naar het kind en het aanbod en de aanpak daarop werd afgestemd, zat ze daar veel beter op haar plek (natuurlijk ook om andere redenen).

Olifantje1991 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  14. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Fijn dat er goed gekeken wordt naar wat hij nodig heeft! Een IQ-onderzoek is niet nodig voor versnellen, volgens mij is dat ook heel ongebruikelijk om die reden.
    Is er een reden dat ze wachten tot volgend cursusjaar? Dat lijkt mij nog best een lange periode en ook sociaal lastiger... Dan komt hij nog later in een al bestaande groep. Heeft hij echt/veel hiaten in leerstof of niet? Overstappen na de Kerstvakantie lijkt mij fijner, anders hangt het ook zo lang in de lucht.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    @owly ik denk dat het voor hem wel prima is nu hoor dat uurtje. Meer is denk ik ook lastig haalbaar voor school, het is maar een kleine school en bestaat nu uit 6 kinderen geloof ik. Het is hier vanaf groep 3 (na herfstvakantie), maar daarvan zitten er geen kids in nu.
    Hier krijgt hij op alle vlakken verrijking en/of wordt er gecompact, doet dingen op eigen niveau, maar al het sociale gewoon lekker met de klas mee.
    School weet ook goed dat ze zullen moeten blijven verrijken en compacten, ook als hij versnelt.

@MrsBucket Fijn dat meerderen reageren dat die test niet nodig is, gaat ook een beetje tegen mijn gevoel in, maar ging opeens twijfelen. We volgen inderdaad zijn ontwikkeling, maar het lastige is dat hij sociaal een stuk minder sterk is. Ik houd dus een beetje mijn hard vast voor zijn welbevinden wanneer hij in de groep boven hem komt. Daar zitten best wat drukke en brutale jongens waar hij echt wel moeite mee heeft. Jouw zoon gaat helemaal snel zeg! Wel herkenbaar, de juf en ik zeiden gisteren nog, boeken lezen vind hij niet leuk, maar geef hem een boek met weetjes etc en hij is blij. In de klas nu hoort hij weinig nieuws, alleen al het andere persoonlijke werk dat hij van de juf krijgt en dat doen ze echt heel goed vind ik voor wat voor hun haalbaar is binnen de groep.

@Koekie1 dat klinkt ook wel fijn. Hier heeft R. ook een maatje voor spelling en een maatje voor het lezen. Zijn 2 verschillende kinderen, maar hun werken samen uit een apart boekje, verrijkingsmateriaal waarbij hij echt op een andere manier moet denken.
    Hier is hij nu nog druk met zwemles en heeft nu 8x een soort kennismakingsles met muziek, maar als dat achter de rug is wil ik eens met hem zitten wat hij nu leuk zou vinden om te gaan doen. School benoemde ook dat een muziekinstrument bespelen goed zou zijn. Hij wil al jaren drumstel, maar ik natuurlijk liever niet... :roflmao:

@Roanna De reden dat ze wachten is omdat school hier niet zo vaak mee te maken heeft. Het is een kleine school (nog geen 100 leerlingen) en we willen dit goed overdacht doen, hem de ruimte geven om ook sociaal nog wat te groeien. Waarschijnlijk zal hij wel groep 5 werk aangeboden krijgen in de loop van het jaar en wellicht maken we wel al eerder de overstap, maar plan van aanpak moet nog gemaakt worden. Hij zit voor nu prima in zijn klas, in dat opzicht hoeft hij er ook niet 'weg'.
    Hoe bedoel je, veel hiaten in de lesstof? De lesstof nu gaat hem allemaal makkelijk af, maakt niet uit welk vak het is. Bepaald verrijkingsmateriaal vind hij lastiger, vooral wanneer hij 'out of the box' moet denken. Dan weet hij niet zo goed wat er nu van hem verwacht wordt. Zijn het feitelijke dingen, dan slokt hij alles zo op.
    Sociaal (en emotioneel denk ik ook) zal het grootste struikelblok worden.

Verder iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. :)

Roanna vindt dit leuk.
  16. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    @Roanna De reden dat ze wachten is omdat school hier niet zo vaak mee te maken heeft. Het is een kleine school (nog geen 100 leerlingen) en we willen dit goed overdacht doen, hem de ruimte geven om ook sociaal nog wat te groeien. Waarschijnlijk zal hij wel groep 5 werk aangeboden krijgen in de loop van het jaar en wellicht maken we wel al eerder de overstap, maar plan van aanpak moet nog gemaakt worden. Hij zit voor nu prima in zijn klas, in dat opzicht hoeft hij er ook niet 'weg'.
    Hoe bedoel je, veel hiaten in de lesstof? De lesstof nu gaat hem allemaal makkelijk af, maakt niet uit welk vak het is. Bepaald verrijkingsmateriaal vind hij lastiger, vooral wanneer hij 'out of the box' moet denken. Dan weet hij niet zo goed wat er nu van hem verwacht wordt. Zijn het feitelijke dingen, dan slokt hij alles zo op.
    Sociaal (en emotioneel denk ik ook) zal het grootste struikelblok worden.

Verder iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. :)[/QUOTE]

Ik begrijp dat alles nu geen probleem voor hem is, maar stel dat je hem na de kerstvakantie naar groep 5 zou willen doen. Wat zou hij voor die tijd nog moeten leren (dus hiaten in de groep 5 stof tot de kerstvakantie), simpelweg omdat hij het nog niet gehad heeft.

Zelf denk ik vooral: waarom zou je nog zolang wachten met versnellen als je nu al weet dat het goed is. We hebben net een week of 10 school gehad, nog 30 te gaan! Juist omdat je in een nieuwe groep ook weer moet wennen, als hij volgend jaar naar 6 gaat heeft hij 3 jaar met deze klas. Een half jaar extra door tussentijds te versnellen vind ik dan best veel.
    Sociaal/emotioneel kan heel erg meevallen hoor, je ziet juist vaak dat ze beter matchen met oudere kinderen. Ik vond het ook wel spannend, maar de juf zei dit jaar: 'het is dat ik weet dat hij versneld is, anders was het mij totaal niet opgevallen'. Wat zou hij moeten leren op sociaal gebied? Wat heeft hij daarvoor nodig, welke groep past daar het beste bij?

Mijn zoon wist een week voordat hij ging versnellen dat het ging gebeuren. Hij vond die periode erg ingewikkeld, hij gaf aan dat hij voor zijn gevoel nergens bij hoorde. Nog niet bij groep 4, maar ook niet meer echt bij groep 3. Daarom wilde ik je dit toch even meegeven om mee te nemen ;)

Goed idee om te kijken naar muziekles. Daar zijn wij ook mee begonnen, juist om te leren dat je moet oefenen om ergens beter in te worden. Zwemmen was wat dat betreft ook wel een goede leerschool, dat ging niet vanzelf... Maar toen hij het gehaald had, was hij zo trots.

@plusgroep mijn zoon had in groep 2 elke dag een uur verrijking. In groep 3 doen ze plusgroep vanaf de kerstvakantie, maar door Corona ging dat toen niet door. Hij had wel een maatje met wie hij samen opdrachten deed als de groep taal/lezen had en Rekentijgers. Verder heeft elke jaargroep een plusgroep.

NiekeKris vindt dit leuk.
  17. MrsBucket

Sociaal is mijn kind ook onhandig, als hij met leeftijdsgenootjes speelt. Hij kan niet echt goede aansluiting vinden bij de meeste kinderen, bij sommigen gaat het redelijk. Maar met kinderen van 2/3 jaar ouder gaat het wel goed! Die zitten sociaal juist op hetzelfde niveau als mijn zoon. Dus wellicht dat hij daar sociaal juist sterker van wordt. Anders is het een aandachtspunt waar jullie goed naar kunnen kijken en eventueel hulp voor kunnen inschakelen.

Ik zou overigens ook zeker niet tot volgend schooljaar wachten met een versnelling. Die kan op ieder moment in het schooljaar, hoeft niet eens echt na een vakantie ofzo. Doen wat het kind nodig heeft is altijd goed, op welk moment dan ook. Hiaten komen vanzelf boven drijven (als ze er zijn) en daar kan je met z’n allen alert op zijn. Mijn zoontje is van groep 1 naar groep 3 naar groep 5 gegaan (en doet nu groep 5/6 tegelijk) en ik merk echt niets van hiaten. Juf komt wel eens wat kleins tegen, maar hij leert zo snel dat ze dingen maar 1x hoeft uit te leggen en het hiaat is weg.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Hiaten is wel iets om heel alert op te zijn. Tuurlijk speelt het bij sommige kinderen niet of amper, maar bij veel kinderen ook wel en je komt er soms pas laat achter. Dit doordat ze vaak super snel eigen strategieën bedenken, die dan bv. twee of drie jaar later niet meer blijken te werken. Het lastige is dat ze eerst ontdekt moeten worden en dat er dan vervolgens wat aan gedaan moet worden (en afleren is moeilijker dan aanleren).

Mbt sociaal: dat vind ik altijd een lastige… Hier werden ze door school in eerste instantie ook gezien als ‘jong’ of ‘op leeftijd’. Als je echter echt met ze in gesprek gaat, dan valt op dat ze op veel gebieden juist stukken verder zijn. Bepaalde dingen ‘snappen’ ze inderdaad niet, niet omdat ze er niet aan toe zijn, maar omdat ze er voorbij zijn of gewoon omdat ze het onzin vinden. Bij een bepaalde aansluiting gaat het prima (net als bij alle andere mensen ;)). Wel zijn ze intens, wat ook nogal eens verkeerd (als jong) geïnterpreteerd wordt. Inmiddels heb ik wel het idee dat school - soms met wat hulp - de jongste ziet (de oudste heeft dat geluk nooit gehad).

Roanna vindt dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    @Olifantje1991 dat is super fijn! Fijn dat ze het zo goed meedenken. Voor een kleine school doen ze enorm veel!!
    Als je kind maar blij is! En als ik zo lees dat de school echt hun best doet lijkt het een super school!!

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik begrijp dat alles nu geen probleem voor hem is, maar stel dat je hem na de kerstvakantie naar groep 5 zou willen doen. Wat zou hij voor die tijd nog moeten leren (dus hiaten in de groep 5 stof tot de kerstvakantie), simpelweg omdat hij het nog niet gehad heeft.

Zelf denk ik vooral: waarom zou je nog zolang wachten met versnellen als je nu al weet dat het goed is. We hebben net een week of 10 school gehad, nog 30 te gaan! Juist omdat je in een nieuwe groep ook weer moet wennen, als hij volgend jaar naar 6 gaat heeft hij 3 jaar met deze klas. Een half jaar extra door tussentijds te versnellen vind ik dan best veel.
    Sociaal/emotioneel kan heel erg meevallen hoor, je ziet juist vaak dat ze beter matchen met oudere kinderen. Ik vond het ook wel spannend, maar de juf zei dit jaar: 'het is dat ik weet dat hij versneld is, anders was het mij totaal niet opgevallen'. Wat zou hij moeten leren op sociaal gebied? Wat heeft hij daarvoor nodig, welke groep past daar het beste bij?

Mijn zoon wist een week voordat hij ging versnellen dat het ging gebeuren. Hij vond die periode erg ingewikkeld, hij gaf aan dat hij voor zijn gevoel nergens bij hoorde. Nog niet bij groep 4, maar ook niet meer echt bij groep 3. Daarom wilde ik je dit toch even meegeven om mee te nemen ;)

Goed idee om te kijken naar muziekles. Daar zijn wij ook mee begonnen, juist om te leren dat je moet oefenen om ergens beter in te worden. Zwemmen was wat dat betreft ook wel een goede leerschool, dat ging niet vanzelf... Maar toen hij het gehaald had, was hij zo trots.

@plusgroep mijn zoon had in groep 2 elke dag een uur verrijking. In groep 3 doen ze plusgroep vanaf de kerstvakantie, maar door Corona ging dat toen niet door. Hij had wel een maatje met wie hij samen opdrachten deed als de groep taal/lezen had en Rekentijgers. Verder heeft elke jaargroep een plusgroep.[/QUOTE]

Ja je hebt ook wel een punt, we hebben pas 1/4 van dit schooljaar gehad. Ik zal er nog eens over nadenken en aankaarten wanneer de juffen komen met een plan.
    Sociaal gezien vooral dat hij niet zo mondig is en dan nog snel gaat huilen.
    Sprak vandaag toevallig iemand van wie het kind ook was versneld en dat heeft echt wel voor sociale problemen gezorgd. Hij bloeit nu op de middelbare weer op, maar heeft zich 3 jaar ongelukkig gevoeld in de klas waar hij zat. Dus dat is een beetje mijn angst, maar het moet ook gewoon allemaal even landen ofzo.
    Wat hij nog niet beheerst qua groep 5 stof heb ik geen idee van, zou ik ook nog een na kunnen vragen.

Welk muziekinstrument speelt jullie zoon?
    Zwemles is hier ook wel echt een leerschool als het gaat om angsten overwinnen en doorzetten. Ik hoop dat hij binnenkort voor zn B mag en dan stoppen we er mee, want hij heeft er nog altijd geen plezier in. Maar wil dus wel kijken voor een andere sport of muziek daarna.

Deel Deze Pagina