HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja dat is ook wel zo, het kan natuurlijk om meerder redenen op sociaal vlak wat botsen. Feit blijft wel dat hij gewoon heel gevoelig is en dat dat niet echt combineert met drukke en brutale kinderen die er dus meer in de klas boven hem zitten dan nu in zijn klas.

Verder zullen we het schoolproces natuurlijk altijd goed in de gaten moeten blijven houden, dat is inderdaad niet anders wanneer hij een klas overslaat ja of nee, nu zijn er ook 'problemen'.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja precies en daarom willen ze er ook gewoon goed naar kijken en bekijken welke stof er dan wel/ niet aangeboden moet worden.

Ja hier wordt ook nog wel eens gezegd, niet zo kinderachtig, je bent 7 dan hoef je niet meer om alles te huilen bijv. vind dat echt wel sneu, je kan namelijk prima met hem communiceren en voor hem frusterend om te horen. Hij is inderdaad intens in al zijn emoties. Hij huilt bijv. niet om z'n zin te krijgen, hij huilt alleen als hij ook echt gekwetst is of zich onbegrepen voelt.

Toch lastig dat het op school niet altijd gezien wordt, je staat dan als ouders best machteloos denk ik.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Leesniveau.
    Ik ben wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten.
    Zoon begon dit schooljaar (groep 3) met redelijk hakkend m3 lezen. We zijn nu 10 weken verder en leest m4 nu al best behoorlijk, zeker op woordniveau. Intonatie is er nog niet.

Hoe ging dat bij jullie kinderen?
    (Ik had E3 boeken willen kopen met Sinterklaas, maar blij dat ik het niet gedaan heb. Haha)

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Hier lag het een beetje aan het werkgeheugen. Mijn oudste bleef lang hakken en plakken. Was al snel het begin van een woord kwijt. Inmiddels, begin groep 4, hakt hij lettergrepen. Dat is wel heel handig om inzicht te hebben in enkele klinkers die toch lang klinken. Hij heeft daardoor mijn middelste weer ingehaald na daar een tijdje onder te bungelen.

Mijn middelste begon te lezen voordat hij echt naar school ging. Die ging snel naar meerdere lettergrepen. Maar doordat hij niet hakt in lettergrepen vind hij het lastiger om te zien dat een klank lang moet in een voor hem onbekend woord. Hij gaat zo snel dat het verhaal ook niet meer klinkt. Met hem lees ik nu regelmatig om en om. Zodat hij gewend raakt aan stoppen bij de punt.

Ik ben trouwens gestopt met avi boeken. Ze mogen nu kiezen op interesse. Zolang het maar meerdere lettergrepen bevat.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  5. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.145
    1.683
    113
    Dochter leest sinds de vorige lockdown, zelf aangeleerd. Iedere avond leest ze een van ons voor, dus 10 minuten of zo? Leest intussen E4/M5. Intonatie mist hier ook vaak nog. Alleen als ze een hele zin gelezen heeft wil ze hem nog wel eens teruglezen met intonatie. Dus geen idee wat normaal is. Dit is dus na ongeveer 1 jaar lezen, maar geen leesonderwijs op school (nu nog in groep 2, na kerst groep 3)

6. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Zoontje heeft nooit gehakt en geplakt, dat sloeg hij over. Ik denk dat hij binnen 1,5 jaar van M3 naar Avi uit is gegaan. Hij leest nu B-boeken (en is 6,5 jaar).
    In de bibliotheek mag zoontje alles uitzoeken wat hij wil, het niveau maakt me niet uit. Als hij maar lekker leest. En dat doet hij, hij leest minimaal een uur per dag, omdat hij het leuk vindt!

Je zou kunnen kijken naar Dolfje Weerwolfje, of Kinderen van Bolderburen ofzo. Volgens mij zijn dat boeken die al snel best goed te lezen zijn, maar ook lang leuk blijven.

7. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Mijn oudste is net zo oud als jouw zoon en is dit schooljaar gestart in groep 3. Hij is een paar weken gelezen getoets en las toen op M4, hij leest nu dus boeken op E4.

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste begon begin groep 3 met avi start, eind groep 3 zat ze op e4. Begin groep 4 e5 en eind groep 4 avi uit.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    In het begin wat hakkend en halverwege groep 3 e4 en eind groep 3 was het e5. Halverwege groep 4 e7.
    Daarna niet meer getest en op zijn nieuwe school nog niks over gehoord. Hij leest mooi en leest nu ook met stemmetjes:roflmao:

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Allemaal als een speer dus. Ik ben heel benieuwd wat het hier gaat worden.
    Volgende week is er de herfstsignalering dus daarna horen we het huidige niveau wel.

Laat hem zeker z’n eigen boekjes kiezen.
    Maar hij vindt het wel lastig zoeken in de bieb, teveel keus, teveel prikkels, te weinig overzicht.

11. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik heb het proces ook een beetje gemist bij mijn zoon (begon met lezen net voordat hij naar school ging). Van wat voor boeken houdt je zoon? Die van mij leest liever informatieboeken dan een boek met een verhaal (ook leuk, maar in die andere gaat hij nog meer op). Hij vond toen hij net las die serie van Arend van Dam (lang geleden) erg leuk. Die gaan bijv. over Anton Fokker of Piet Mondriaan. En wel op een geschikt niveau, serie gaat van start tot E4 ofzo.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Wij kozen gewoon 1 kast uit bij de bieb. Bijvoorbeeld de kast met Dolfje weerwolfje of de piraten van hiernaast. Daar hebben ze gelijk een rits boeken van dus het was hier elke keer zo klaar. Namen 1 a 2 leesboeken mee en dan gingen we naar de informatieboek en zochten we daar iets uit waar zijn interesse lag.

Vooral halverwege groep 3 vond hij de moppen boeken die voor dat niveau geschreven waren ook super leuk. (Ik minder want kreeg elke keer hele flauwe moppen te horen:roflmao:)

Kolibrie2 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    'Voorleesboeken' zijn vaak heel geschikt om zelf te lezen als ze al jong wat beter kunnen lezen. De avi-boekjes boeiden ze hier sowieso niet zoveel. De jongste las wel alle pony/paarden/manege boeken met een avi-niveau, maar verder hield het op. De moppenboekjes waren vooral bij de oudste een succes!

Fristi2012 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zo groot is onze bieb niet. Haahaha. Was al blij als ik twee dolfje boeken kon vinden.

owly vindt dit leuk.
  15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik ben er nog niet echt achter wat hij nou het leukst vindt.
    Makkelijke leesboekjes in ieder geval niet. Haha. Die eerste avi boekjes zit ook totaal geen verhaal in.
    Informatie leest hij ook wel graag. Maar alleen als hij op dat moment een specifieke vraag heeft.
    Ik denk dat we met nog een paar weken oefenen fatsoenlijke boeken kunnen lezen en dan ook echt ontdekken wat hij leuk vindt.

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Voorleesboeken gebruikt mijn oudste nu ook. Hij (bijna 7) vindt de winkelstraat boekjes heel leuk.

Mijn middelste vindt boekjes met liedjes teksten leuk. Het boekje waar hij nu mee bezig is zingt hij ook voor de lol.

NiekeKris vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik heb de hele winkelstraat in de kast staan, hij vindt het heerlijk om er uit voorgelezen te worden. Goeie om het hem zelf ook te laten lezen.

NiekeKris vindt dit leuk.
  18. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    dan zou ik gewoon echt leuke boeken gaan kopen zonder echt op AVI te letten, dat zal hij dan vast wel kunnen lezen tegen die tijd. Het gaat misschien wat minder snel, maar dat is juist een voordeel toch :) ?

Bladspiegel vind ik bij kinderen die nog niet zo lang lezen altijd wel belangrijk, dat het rustig is en niet teveel op een bladzijde.

Oh ja, wat ook leuk is zijn die samenleesboeken van bijv. uitgeverij Delubas. Daarin staan zinnen in groot (voor je kind) en in klein (voor jou) en dan heb je wel echt een leuk inhoudelijk verhaal! En dan merk je ook vanzelf als je kind die kleine zinnen ook gaat lezen, dat je het AVI gebeuren gewoon los kan laten.
    (ik vind zelf dat er op scholen te veel gehamerd wordt op AVI, laat een kind lekker lezen waar hij zin in heeft. Met leesplezier gaan ze meer lezen en groeien ze vanzelf... Iets wat echt te moeilijk is, laten ze wel liggen of stoppen ze mee)

NiekeKris en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is hij eind groep 2 getoetst voor goede inzet wanneer groep 3 begon. Toen zat hij op M4, in het voorjaar op E5 en voor de zomervakantie op M7 voor de avitoetsen. De dmt scoorde hij iets lager.
    Hij leest nu gemiddeld genomen boeken op m5/e5 niveau. Ze hebben een schoolbieb waar hij boeken van mee neemt. Dat zijn boeken die hem nu aanspreken en vind hij ook al langere tijd leuk. Zijn niet meer van die korte verhaaltjes, maar gewoon echt een boek zeg maar. Maar boeken uit groep 7 vind hij met zn 7 jaar gewoon nog niks aan. Hij leest sowieso liever informatieboeken of bladen dan dat hij een boek moet lezen en school gaf hier aan dat dat ook prima is. Ze moeten vooral lezen wat ze zelf leuk vinden.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Vanaf een bepaald niveau staat hier in de bieb ook alles door elkaar. Ik zou vooral inzetten op leesplezier. :)

Deel Deze Pagina