Onze kinderen lijken op elkaar ... hier ook zonlezen, pluswerk rekenen. Spelling cito foutloos, rekenen II, DMT ook II, avi e3. Had avi ook hoger verwacht, zijn zus was in groep 3 al avi uit en hij is zo geobesdeerd door lezen schrijven. Bij hem speelt vooral dat hij al die standaard verhaaltjes niet boeiend vindt.... en dus slordig gaat lezen. Thuis leest hij ingewikkelde boeken over de ruimte en de conversaties in animal crossing snapt hij ook prima over het algemeen. Hij zit ook in groep 3 en is 2 maanden jonger dan Dafne. In april gaat hij overigens een iq test icm testen op autisme doen omdat hij lastig te doorgronden is. Zo vindt hij rekenen echt super stom, maar haalt tienen op de methodetoetsen, en in dat licht valt een II voor de cito dan weer tegen. Terwijl dat keurig is natuurlijk.
Dochter houdt helemaal niet van lezen. We doen het wel elke dag thuis, maar 10 minuten, maar is beter dan niks. En dan leest ze niet altijd even snel, twijfelt soms nog, maar ze kan het wel zeker gewoon goed. Ja, zeker keurig, een II-score voor je zoons rekenen, maar idd niet wat je dan zou verwachten. Spannend zo'n onderzoek!
@Liekje81 misschien dat ze qua lezen ook in de verhaalstijl moet komen? Daar heeft dochter last van, de 2 eerste hoofdstukken of zo lezen best langzaam, daarna zit ze in het verhaal en hoe het geschreven wordt en gaat ze steeds sneller lezen. Dat is natuurlijk niet met een avi test.
DMT deed Q ook altijd super slecht. Als ze een stopwatch zag, of de map met de woordjes, sloeg ze al dicht. Het normaal voorlezen in de klas, of ondertiteling lezen bijvoorbeeld, ging altijd goed. Maar Avi uit is ze pas net. Ik zou dus idd vragen of ze in de klas bij het hardop lezen ook merken dat het iets ‘langzamer’ is, of dat het verschil groot is met hoe gescoord is op de Cito.
Ja, dat zou best kunnen. Ze houdt niet zo van lezen, dus vaak doet ze dat niet lang genoeg thuis om echt in het verhaal te komen.
Jullie hebben bijna het maximale aantal van 5000 berichten bereikt. We zullen dit topic binnenkort sluiten. Maken jullie alvast een nieuw deel aan? Nu kunnen de lijsten makkelijk gekopieerd worden. Kan iemand ons (beheer) taggen wanneer deze dicht kan?
Ook niet bijster, soms. Dan lezen we bv samen, Zij een stukje, ik een stukje. Maar ze heeft weinig rust in dr kont.
Zijn er dingen die ze wel leuk vindt om te lezen, informatieve boeken over een hobby bijvoorbeeld? Op zich is 10 minuten per dag lezen prima toch, op school leest ze ook nog.
Ja, 10 minuten is prima hoor. Nee, ze is niet zo van het stil zitten, haha. Kijk, M3 is prima he, gewoon normaal natuurlijk. Maar is gewoon niet wat ze thuis laat zien en ze wil graag zelf ook meer op school, er is een aantal kinderen wat nu in groep 4 mee mag lezen. Dan moet ze wel op school laten of kunnen laten zien wat ze kan.
M3 is prima. Maar plezier hebben in lezen is ook fijn. Als je niet in een verhaal kan komen en dingen op school moet lezen die je niet zo interessant vind helpt dat niet mee.
Tuurlijk is m3 prima, maar zeker dat soort verhaaltjes zijn helemaal niet interessant. Misschien kun je op school vragen om haar een week mee te laten doen met de groep 4 club om te kijken of het er dan wel meer uitkomt?
Ik ga hier wat vaker meelezen. Heb er eentje uit 2015 en zit in groep 3. Scores waren hoger dan ik dacht. Spelling foutloos, rekening een foutje. Alles een hoge A bij de Cito’s en Avi had hij E4 gehaald. Ik dacht: hij komt lekker mee Na de zomer naar groep 5 is gevallen, maar juf wil liever eerst inzetten op verbreden omdat ze bang is dat hij dan in groep 6 of 7 weer hetzelfde heeft. Krijgt al moeilijker en pluswerk, gaat twee keer per week naar de plusklas en werk op niveau van groep 4. We beginnen nu met het aanleren van de tafels. Hij zit in een 3/4 combi en pikt veel van groep 4 op. Heb wel een super lief en rustig kind sinds hij in groep 3 zit itt bij de kleuters! Compacten is nog niet nodig, want hij werkt graag en vindt alles heel leuk. Gelukkig… Hij zit op dit moment echt zo goed in z’n vel en is gelukkig merk ik.
Het blijkt puur aan de snelheid van het lezen te liggen. Vandaar de DMT III. Ze gaan net voor de meivakantie een extra testmoment doen. En toch advies voor thuis een stapje terug te doen naar M4 puur om wat sneller te lezen. Ik kan me er wel in vinden. Dat ze het kan lezen is 1, dat ze het vloeiend leest is een tweede natuurlijk. Ik snap in dat opzicht wel wat ze bedoelt. Ik ben misschien te gefocust geweest op het niveau, ipv het vloeiend lezen.
O, en ze kreeg nog een compliment dat ze het zo goed doet bij de plusklas. Goed is in verbanden leggen en oplossingen bedenken. Dat had de juf van de plusklas verteld. Toch wel trots
Ja zeker! Ben sowieso wel tevreden. Ik hoef eens niet te klagen enzo, haha. Sinds dit schooljaar wordt er bij haar eindelijk uitgehaald wat er in zit. Ik ben miss te gefocust geweest op het niveau qua lezen. Ze is meer van de cijfers enzo dan van de letters. Dat is bij mij andersom, haha.
Het is niet het willen scoren, maar je wilt het gevoel hebben dat ze onderwijs op het juiste niveau krijgt, ongeacht wat dat niveau is. En als je het gevoel hebt dat ze lager scoort dan klopt het niet en wil je dat uitzoeken. Niet meer dan logisch.