HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat ik niet snap is als je met voortoets alles goed hebt, ook niet door gaat met voortoetsen van blok die daarna komt. het probleem komt toch weer te voorschijn over 4 weken? bij de volgende voortoets van de volgende blok? dat kan toch niet meer compacten genoemd worden? ik vind het wel goed dat de juf samen met zoontje oplossingen en ideeen zoekt.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @zigzag , dat ook deze manier testen niet werkt dat kan je met een beetje gezond verstand zelf wel bedenken. Helaas missen zij blijkbaar dat inzicht, en nu blijven ze maar vaag doen. Het komt op mij over dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en al gaat hij versnellen, dan is dat ook iets wat zorgvuldig moet worden aangepakt en worden begeleid, want met alleen versnellen ben je er nog niet.
    Leuk dat ze zeggen dat het een leermoment voor ze is geweest, maar mijn vertrouwen zou wel aardig ver te zoeken zijn.
    Kunnen ze niet iemand van het samenwerkingsverband om hulp vragen, daar zijn die mensen voor, laten ze die maar eens iemand langs komen.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja inderdaad, versnellen lost het probleem niet. ze moeten wel rekenen op steeds extras en projectjes, planne etc want t wordt steeds ingewikkelder als de kinderen ouder worden omdat ze gewoon blijven verder te leren. we dachten dat we de voorsprong weg gewerkt hadden door versnellen. niets van waar dus. juist heftigere sprongen vooruit.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113
    Als je de voortoets maakt van het komende blok zien ze als het goed is wat nog lastig is en datmoet hij dan maken, bepaalde sommen zoals hoofrekenen zullen ze dan regelematig voor onderhoud terug laten komen maar ze houden dan tijd over voor ander werk. Extra projecten, smart games etc

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Klinkt ‘gewoon’ als een jongen :)
    Het is in ieder geval heel herkenbaar. Maar bloedirritant is het soms wel

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat zien wij nu ook inderdaad. Onze middelste is een jaar versneld en zit nu alweer bij de top van de klas (‘mama, ik maf drie sterren lezen’), zucht. Er is wel een plusgroepje en ze doen echt hun best. Voor nu gaat het ook allemaal nog echt wel goed, maar vrees soms wel voor de toekomst.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.332
    10.295
    113

Bedankt voor je reactie! Het spijt me voor je dat het herkenbaar is:roflmao:
    Gelukkig is het ook een schatje, gisteren voelde ik me niet lekker en wreef hij over mijn rug en kreeg ik een kusje. Ik mocht zijn emmer lenen voor als ik moest spugen.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, geweldig hè?! Af en toe kan ik mijn zoon ook wel achter het behang plakken, maar hij kan ook zo aandoenlijk lief zijn. Gelukkig maar. Geeft me hoop dat het goed komt.

owly vindt dit leuk.
  10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Zo is mijn zoon ook. Heel zorgzaam en attent.
    Maar goed, hij heeft ook genoeg op school enzo uitgevreten, kinderen uitdagen, de juf uitdagen (helemaal de wat softe of onzekere exemplaren) etc.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoon was teleurgesteld. hij kreeg niets nieuws(alleen rekentijgers, in je eentje is dat ook niet zo leuk tijdens de les, en als hij daar n werk van maakt is t ook binnen 2 weken af is echt een dun boekje bij gr7, niet zoveel anders dan vorige rekentijgers) en hij mag ook niet verder met volgende blok. hij gaat dan enorm hangen denk ik dan, via raam naar buiten kijken en elke dag half opdrachtje alsof hij aan het wachten is dat de groep hem ooit inhaalt. zo gaat de juf klagen over zijn werkhouding en hij over zijn leerplicht.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat hij gisteren moest doen was binnen 3 seconden klaar zegt hij. maar voordat hij het maakte liet hij het aan de vriendin naast hem zien en gevraagd of het makkelijk of moeilijk was. ze zei 'erg makkelijk'. dus hij checkte even of het aan hem zelf lag. niet dus. hij wist daarna echt niet wat hij moest doen. hij las zijn boek. dat is dan uit. in de avond heeft hij zijn (eerste) boekverslag geschreven. met de hand geschreven terwijl het ook op de computer mocht. met de hand, zei hij, omdat hij nog niet goed genoeg is met de hand, dus tegelijk ook daarmee oefenen, vond hij. hij wil vandaag met de juf praten. Ik zag hem hoe hij werkte. het zag er prima uit, boek open, af en toe bladeren, iets over schrijven, googlen van de schrijver, op zijn knieen zitten omdat hij te klein is voor de tafel. Ik wilde een tip geven maar dat mocht echt niet. bemoeien van de ouders mag niet. t huiswerk van de volgende week af, dus. En ik weet het al, over een paar weken gaan we horen dat zijn werkhouding niet OK is.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    voor de duidelijkheid de rekentijgers had hij al, hij mag het dus nu veel vaker doen. pff. gr7 rekentijgers leert bijvrbeeld de afgesproken volgorde van de operaties(al blok 2 dus) 3x21:7-2 x4=?

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Oh wat sneu Belize, kun je daar weer achteraan.

Hier moeten leerlingen 2 x per jaar een soort zelfrapport invullen. Komt ook altijd de vraag in voor of ze het werk te makkelijk of te moeilijk of goed vinden. Prima dat ze het vragen, maar veel leraren doen vervolgens niks met de uitkomst. Je moet er in de meeste gevallen zelf achteraan.
    Gelukkig lijkt mijn zoon dit jaar wel een juf te hebben die dat gewoon oppakt, maar ik durf nog niet te vroeg te juichen.

15. Deliana

Deliana Niet meer actief

Heb je een warme overdracht gedaan? Zo niet, dan zou ik dat alsnog regelen (eventueel met je zoon erbij). In ieder geval om te voorkomen dat zijn werkhouding wederom instort....

Ik weet niet wat er buiten Rekentijger nog aan uitdagend rekenwerk is voor groep 7, maar ik zou het opzoeken en vragen of ze daarmee aan de slag kunnen gaan. Vaak werkt het als je zelf assertief bent en met een oplossing komt is mijn ervaring. Wanneer je vraagt om "meer uitdaging" voor rekenen gaan ze er over nadenken en kijken wat de mogelijkheden zijn.... schiet niet op o_O Ik heb in groep 3 zelf Rekentijger aangeschaft, omdat ze daar bij ons in deze groep nog niets mee doen. Het duurde mij allemaal te lang.... de leraar van mijn zoon gaf mij groot gelijk (maar zag ook de noodzaak wel in...).

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wat ook best leuk is en uitdagend, is de wedstrijden van de afgelopen jaren maken van de kangoeroewedstrijd. De antwoorden kun je ook downloaden. https://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/wedstrijd-2015/
    Je kunt zelf het juiste niveau selecteren. Zou ook op school kunnen als de juf weinig inspiratie heeft.
    Mijn zoon heeft rekenmeesters, maar ook een boekje met rekenpuzzels en nog iets geloof ik.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    En deze boekjes had oma eens uit een koopjesbak van het tuincentrum of all places gehaald voor de kinderen. En ondanks de kinderachtige plaatjes op de voorkant, stonden er best wat uitdagende opgaven in. Al was dat 3 jaar geleden ofzo en ik weet niet meer welke nummers. Maar de kinderen vonden het zelfs jammer toen ze ze uit hadden https://www.educatheek.nl/de-rekenfans.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje heeft met de juf gesproken. (ja hoor warme overdracht, maar ze wist niet wat hij exact van bouwenbouw maakte, nu heeft ze zijn werkjes van vorig jaar, heel veel werkjes dus, dat had ze niet geweten, allemaal krullen, zonder/nauwelijks uitleg gemaakt, gr7/8 blijkt het) hij krijgt over 2 maanden pas wiskunde, dan komt een vakleraar wiskunde om dat te geven. tot die tijd rekentijgers, en hij hoeft niet perse extra rekenen te doen in de vrij gekomen tijd zei ze. Hij heeft nu vrijheid en hij moet leren overleggen met de juf, suggesties n projecten bedenken voor zijn eigen leerdoelen (netals vorig jaar, maar dit is een veel betere juf voor hem om te overleggen, heel rustig en wekt ook vertrouwen).ze wilt alleen nu even niet dat hij met rekenen(zelfstandig) verder gaat, tot de wiskunde leraar er is. Maar goed, omdat zoontje vorig jaar zelfstandig verder mocht, wilde hij dit jaar dus ook zo zelfstandig verder gaan. de juf heeft hem alles goed uitgelegd. alleen, hij weet nog niet wat hij met al deze vrijheid/vrije tijd moet doen. hij is gewend dat de juf hem steeds dingen geeft denk ik, verplicht te maken werkjes. nu werkt dat niet meer zo. er zijn wel veel dingen waarin hij zelfstandig door mag gaan, hij gaat ook de begeleiding krijgen als hij dat nodig heeft. klinkt alsof er niets aan de hand is dus. misschien als hij straks ipv 'goed' een 'voldoende' krijgt voor zijn boekverslag gaat hij misschien met schrijven iets doen? Ik weet het niet. hij was vorig jaar avi uit, dit jaar mag hij met nieuwsbegrip C beginnen maar hij pakt B omdat er niemand is die C mag doen, en hij wilt het echt samen met iemand doen. waarom is rekenen anders snap ik niet zo goed van hem. en hij heeft Hb groepje met filosofie enzovoort. ik snap van hem niet waarom hij perse met rekenen verder wilt tijdens de rekenles. ik ga hem vragen. misschien moet hij even wennen aan het idee.sorry rommelig weer.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113

Heel simpel misschien maar tijdens een rekenles dan reken je, gewoon heel letterlijk nemen (kunnen die 2 van mij heel goed) Dus een andere naam voor deze les gaan bedenken.
    Hier worden de kinderen die avi uit hebben ingezet in de lagere klassen om daar weer kinderen te helpen met lezen. Dat hij het samen wil doen met iemand anders kan ik me helemaal begrijpen, is toch ook helemaal niet leuk als je altijd maar alleen dingen moet doen, misschien kan school hem koppelen aan een kind (ongeacht welke groep deze zit) om daar mee samen te werken.

belize vindt dit leuk.
  20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn zoon vindt rekenen gewoon heel leuk om te doen, gewoon die boekjes als rekentijgers, rekenpuzzels, werkbladen etc. Hij zou het ook misschen als hij daar niet verder mee mocht of wat moet verzinnen. Dat moet hij nu soms ook al en met andere vakken heeft hij ook niet zoveel behoefte om daar zoveel tijd aan te besteden als rekenen.
    Misschien is dat bij jouw zoon ook het geval?

Ik lees vaak dat kinderen het liefst samen willen werken of geen uitzondering willen zijn. Mijn zoon werkt juist liever alleen en hij vindt het ook prima om wat anders te doen dan de rest.
    Overigens zit hij op een Jenaplanschool, dus samenwerken hoort er echt bij.

Deel Deze Pagina