HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Iemand hier die wat meer kan vertellen over meerbegaafdheid ? Hoog begaafd en hoog intelligent heb ik wel eens van gehoord maar kan niet duidelijk krijgen wat dan meerbegaafd is.

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dan zit net eronder. Volgens mij van 120-130 qua IQ.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o sorry was niet voor jou bedoeld! was voor dippertje. meerbegaafd is boven gemiddeld maar niet in de buurt van hb scores. HI kan dus wel rond 130 zijn of zelfs hoger(wegens harmonische scores hoog) maar zonder HB profiel. HB komt met een(of meer) talent erbij. meerbegaafd en HI zijn vaak onduidelijke termen. wat er daarmee bedoeld worden moet je uit d context halen waarin het gebruikt wordt. vaak is het, wanneer bedoeld voor onderwijs, betekent onderwijs voor boven gemiddeld intelligenten waarin dus ook HI en HB.

6. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Thnx, school wil onze zoon daar op testen/toetsen en via die intake zullen we vast wel meer info krijgen maar ik dacht ik ga zelf eens rond snuffelen wat er nou precies mee bedoeld word

7. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hoi, tot nu toe nog niet meegeschreven.
    Heb wat advies nodig.

Ik merk dat dochter ht super gaaf vind om meer van bepaalde onderwerpen te weten naast de gewone taal en reken vaardigheden. Om een voorbeeld te geven ze doet op school aan een project mee waarbij ze moet bedenken hoe je op de maan zuurstof kan krijgen om te leven en toen heeft ze een eigen ecosysteem bedacht met bomen die dmv fotosynthese zuurstof gaan produceren.
    Ook vind ze moleculen super gaaf en weet al aardig wat elementen van het periodieke systeem. Of hoe elektromagneten werken en wat het verschil is met gewone magneten.

Mijn vraag is hoe bieden jullie aan je kind dit soort informatie aan? Als gerichte lesstof? Of meer zelf onderzoekend waardoor ze veel algemene kennis opdoen?
    Omdat dit voornamelijk middelbare school stof is ben ik redelijk terughoudend in het aanbieden hierin omdat ik bang ben dat ze straks teveel gaat voorlopen.
    Ze mag natuurlijk filmpjes kijken en informatie erover opzoeken, ook bezoeken we veel musea waar ik dan haar interesses in laat terugkomen.

Graag hoor ik jullie ideeen en omgang hiermee.

Gelukkig vind ze rekenen, topo, geschiedenis en Engels en Arabisch ook geweldig (ze zit op Arabische les)
    Eigenlijk alles gewoon, ze is dol op leren
    :D

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier meer onderzoekend; we zoeken infoboeken bij de bieb of zoeken info op op internet/YouTube en we gaan regelmatig naar een museum.

HooyoShimbir vindt dit leuk.
  9. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hier doen ze met een geselecteerd groepje mee met Lego leage. Echt super gaaf! En omdat ze ook van alles aan info rondom het thema moeten opzoeken en presenteren maakt dat t extra leuk. In principe kan iedereen eraan meedoen. Dit jaar niet meer maar wellicht voor iemand hier een leuk idee voor volgend jaar.

http://firstlegoleague.nl/

10. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Hier even een korte update... we zitten nog steeds op het wachtbankje. Ik word er langzamerhand een beetje moedeloos van. Vorige week woensdag zijn de toetsen die horen bij het DHH afgerond. De vragenlijst had ik al voor de herfstvakantie ingevuld en doorgestuurd. En nog steeds niks.. ik heb vanochtend maar eens voorzichtig gevraagd hoe het er mee staat. Blijkt dat ze onderling nog niet eens een datum hebben weten te vast te leggen om dingen te bespreken (wij drieën moeten wel allemaal tegelijk tijd hebben zei de juf: zijzelf, de IB'er en nog iemand die af en toe het verrijkingsgroepje doet). Ze zei niks over dat ze nog iemand/ ee juf erbij moesten hebben van groep 3. Ik weet niet of ik daaruit al conclusies kan trekken over welke kant ze op willen maar ik heb een naar onderbuik gevoel erbij. Ik heb echt het idee dat ze gewoon tijd aan't rekken zijn en uiteindelijk nog niks gebeurt en ik nog verder achter de feiten aanloop.

Ons laatste gesprek waarin ze zeiden het DHH te willen volgen was nota bene een maand geleden. Dan hadden ze toch ook toen al vooruit kunnen denken en een kort gesprek met hun drieën op de planning kunnen zetten, vooral als je weet dat het niet goed gaat met het betreffende kind?! Misschien denk ik te simpel. Ik weet dat er meer kinderen zijn dan mijn zoontje maar ik merk aan alles dat het niet goed met hem gaat. Ik ben de hele week al een beetje emotioneel merk ik dus ook deze post is puur vanuit emotie geschreven. Morgen ben ik misschien weer wat rustiger maar mijn zoontje heeft nergens meer zin in, nu ook thuis niet meer en is duidelijk aan't afglijden. Zijn gedrag is ook weer 180 graden gedraaid ten opzichte van de herfstvakantie, niet leuk :(

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @zigzag , ik denk dat dit wel herkenbaar klinkt.
    Hier helaas ook ervaring met zulke schooljaren en maar wachten tot er eens actie werd ondernomen en tijd voor vrij werd gemaakt.
    https://www.hiq.nl/hb-basisschool.php

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wow dat is super gaaf!!!! Onze zoon is nog veel te jong , hopelijk houden dit de komende jaren nog. Super leuk om zoveel elementen te koppelen,erg leerzaam.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Dat klinkt echt super leuk! Mijn zoontje wordt volgend jaar 9, dus wie weet kan hij dan met een groepje meedoen. Ik ga de link in elk geval ook aan school geven.

14. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Het hoeft trouwens niet persee via school. Je kan ook zelf een groepje samenstellen en aanmelden :)

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieke, heb jij een andere school nu voor je dochter? dat heb ik even niet gezien? hoe gaat het dan? wat is het verschil? Ik zag het bij een andere topik. gr.

16. louan

louan Niet meer actief

Vraagje. Ik heb al eerder topics geopend over mijn zoon en school. Hij wordt in dec 6 en zit nu in groep 2 voor de 2de keer. School laat dec kindjes niet graag door naar groep 3. Alleen begin ik me nu wel zorgen te maken want hij verzint nu steeds smoesjes om niet naar school te hoeven gaan.

Juf wilde hem laten observeren omdat zij denkt dat er wat is maar zij kan haar vinger er niet opleggen. Hij is heel snel vind ze maar het lijkt alsof hij de basis niet kent??? Iemand ervaring hier mee?

Ik vind dat hij die basis wel heeft maar de juf heeft dat niet gezien want dit kon hij al voordat hij naar school ging. Dus wat doet zij, ze geeft hem basis werkjes groep 2 zoals de letters leren. Wat ik gewoon niet snap want hij leest al heel erg goed!! Op het moment leest hij vlot een boekje E4/M5. Zo ook met rekenen. Hij krijgt sommen onder de 10 terwijl hij het principe rekenen al kent. Als ik zeg hoeveel is 450 + 5 dan weer hjj dat het 455 is. Zo ook met x sommen. Hij kent het principe, bv 3 x 3 dan telt hij in zn hoofd 3 keer tot 3, telt dan 3 + 3 + 3. Hij herkent sowieso getallen tot 1000 daarboven heb ik nooit gevraagd. De juf weet het ook hoor op zn eindrapport staat vermeld dat hij voldoet aan reken/lezen voorwaarden.

Hij leert ontzettend snel, en heeft een geheugen van hier tot Tokio. Kent bv wifi code van 12 verschillende tekens uit zn hoofd, familie verjaardagen en komt regelmatig met dingen van jaren!!! geleden, zo van wist je nog mam, nou ik moet dan altijd heel goed nadenken.

Hij heeft geen vast vriendje in de klas, de communicatie loopt langs elkaar heen.
    Hij kan wel met iedereen overweg maar oppervlakkig. Hij kiest sowieso oudere kinderen om mee om te gaan.

Ik begin het zielig voor hem te vinden, hij verveelt zich en heeft geen vriendjes, ik zie altijd een verdrietig gezichtje als ik hem van school haal. Ik vraag me ook oprecht af wat ze hem kunnen bieden nog een heel jaar groep 2!!

Over mijn zoon:
    Mijn zoon heeft een buitengewoon interesse in elektronika. Voornamelijk mobiele telefoons/tablets/ laders usbs laptops, stekkers etc. Hij kan deze zelf instellen, bv via mobiel de tv bedienen. Ook als hij een mobiel ziet weet hij aan het zien welk merk en welk type dit is, heel bizar eigenlijk.

Ik weet niet zo goed eigenlijk wat ik met dit stukje wil. Wat herkenning en tips voor school. Hoe kunnen we het weer leuk voor hem krijgen. Eigenlijk wist ik al dat dit zou gebeuren:(.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien met 'basis' bedoelt de juf andere dingen zoals puzzels leggen, samenwerken, knutselen, weet ik wel, ik bedoel totaal andere dingen dan lettertjes en rekenen? En je moet ook checken of hij gepest wordt. sommige kinderen bij de kleuters vinden het echt niet leuk als een kind kan lezen en rekenen terwijl zij dat echt niet kunnen.

18. louan

louan Niet meer actief

Maar hij krijgt geen andere werkjes. Knutselen etc doen ze klassikaal. Hij loopt volgens haar dan weer wel achter in zn fijne motoriek, is ook linkshandig. Volgens CB loopt hij niet achter.

Ik maak mjj vooral zorgen over het aanbod in leerstof.
    En dat hij geen aansluiting vindt. Hij wordt niet gepest dat had hij me dan wel verteld. Hij is een allemans vriend alleen geen een wie een echte vriend is.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Tja herkenbaar wat betreft onze dochter; ook van december, maar mocht wel door van groep 0 naar groep 2 en zit dus nu in groep 4, maar mist nog steeds aansluiting in de klas. Ze heeft wel een goede vriendin, maar dat is het ook.
    Qua lesstof doet school hun best, maar groep 4 is gewoon saai als je goed kunt rekenen en lezen. In groep 5 komen er weer zaakvakken bij en dat scheelt weer iets.

20. louan

louan Niet meer actief

Hier startte hij januari en mocht na de zomervakantie ook meteen naar groep 2, alleen doet hij dit dus nog een keer. Weer dezelfde werkjes etc. Het is dat hij zelf lerend is en thuis dus voornamelijk zijn kennis opdoet. Maar ik verwacht eind van het jaar nog een grotere voorsprong, zeker met lezen. Heb sowieso nog een gesprek met de juf, want wil geen ongelukkig kind. Hij ziet dat andere kindjes met elkaar spelen en hij hangt overal een beetje tussen. Hij is ook een echte bemiddelaar. Bij 'ruzies' tussen klasgenootjes probeert hij op te lossen en dan houdt hij ook rekening met gevoelens. Hij heeft een hele andere rol.

1voordeel op deze school is dat groep 3 4 en 5 gemengd zitten.

Ik heb hem trouwens nooit laten testen ofzo, raden jullie dat wel aan?

Deel Deze Pagina