HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieuwste analyse van de gegevens over versnelling zijn nog niet gepubliceerd(door de ministerie) maar ik hoor dat het zegt dat er steeds meer/vaker kinderen worden versneld en ze doen t steeds slechter in t onderwijs.
     
    Tienn en Angel1980 vinden dit leuk.
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik hoop oprecht niet dat dochter (verder) versneld hoeft te worden. Ik zie versnellen echt als laatste optie.
    Vooral de gevolgen op de middelbare school vind ik heel lastig om in te schatten. Wat op korte termijn een goede optie is, hoeft natuurlijk op lange termijn niet zo te zijn.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Ik ben er ook zeer benieuwd naar.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Versnellen is mi geen oplossing. Mijn zoon kon qua leerstof van groep 5 naar groep 8. Ja leuk dat doen wij dus niet. Ik heb nu wel geleerd dat ik als ouder wel bovenop moet blijven zitten.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  5. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Wat ik veelal zie is dat kinderen op basis van hun cognitief vermogen een klas mogen overslaan, maar er vaak sociaal-emotioneel nog niet aan toe zijn. Er is dan sprake van een behoorlijke discrepantie. En op langer termijn blijven de kinderen met enige regelmaat zitten, soms op de basisschool, soms op het voortgezet onderwijs.

    Ik heb trouwens geen pasklare oplossing, lijkt me een heel ingewikkeld vraagstuk. Hoe sluit je het beste aan op beide gebieden?
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Waar zie je dat dan?

    Wat ik veel zie is namelijk juist dat veel kinderen sociaal-emotioneel ook voorlopen. Qua later blijven zitten, geen idee, daar ken ik geen cijfers van.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  7. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Ik ben ook wel benieuwd! Ik vond (en vind!) het versnellen een lastige keuze..., maar voor mijn gevoel (en school etc.) voor mijn zoon op dit moment het beste. In de kleuterklas blijven was echt geen optie meer. Hoe dat later uitpakt..tja dat is lastig te zeggen natuurlijk.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Andersom is natuurlijk ook niet te zeggen hoe het uit zou pakken als hij wel in de kleuterklas zou blijven. In die zin maakt wat je kiest dus geen verschil.
     
  9. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Nee, dat is waar. Voor mijn/ons gevoel dan..was het geen optie meer. Het blijft lastig waar je goed aan doet:oops:.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Zeker. Dat blijft helaas... Maar ik denk dus wel dat het dat bij de andere optie ook was geweest.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  11. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Geen harde cijfers, alleen op basis van onze basisschool en ouders die ik uit de regio spreek. Veel kinderen die gedurende de kleuterklas mochten doorstromen op basis van hun cognitieve ontwikkeling, blijven voor een groot deel alsnog zitten. Zelfs nu nog in groep 7 bij mijn dochter.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Ik zie dat hier juist helemaal niet. Vandaar mijn vraag. Nou moet ik wel zeggen dat ze hier breder kijken dan enkel cognitief en versnellen alleen niet als oplossing zien, dat scheelt natuurlijk.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  13. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    En dat blijft het ook, snap ik heel goed.
    Onze school is juist erg gericht op de cognitieve ontwikkeling. En ik denk uiteindelijk dat ze ook zullen kijken naar het totaalbeeld, maar ik kan bladzijden volschrijven met voorbeelden waarvan mijn mond openviel.. Goed dat 'jouw' school hier anders mee omgaat.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  14. maliro

    maliro Niet meer actief

    Mijn zoon gaat van groep 3 naar groep 5 maar wel met zn eigen leerlijn. Hij zit op het sbo en zal sommige dingen met groep 5 mee doen, andere dingen met groep 4 en weer andere dingen op zijn eigen niveau. Sowieso doet zijn school aan niveauwerk dus dat maakte de keuze voor groep 5 wel wat makkelijker. Omdat hij zn eigen leerlijn volgt wilde ze hem in eerste instantie in groep 3/4 zetten maar ik vind het belangrijk dat hij ook bij kinderen zit aan wie hij zich op kan trekken juist omdat hij al voorloopt op de rest. Overigens heeft hij groep 1 twee keer gedaan, hij wordt eind november 8 dus qua leeftijd kan groep 5 ook wel.
     
  15. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.889
    13.058
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is halverwege het schooljaar van groep 3 naar groep 4 gegaan, qua niveau kon hij ook nog groep 7 maar dat ging iets te ver.
    Hij was daar dus nieuw en direct de beste van de klas, dat viel niet goed bij de andere kinderen. Hij had 2 vriendjes en werd voor de rest genegeerd waardoor hij clownesk gedrag ging vertonen, hierdoor viel hij nog meer buiten de groep. Uiteindelijk na de zomervakantie weer terug gegaan naar zijn oude klas, dus in groep 4 gestart. Wat een opluchting! Hij had zijn oude en beste vriendjes weer en lag ook gelijk goed in de klas. Hij krijgt momenteel bijna alle vakken op zijn eigen niveau, maar het belangrijkste is dat hij weer huppelend naar school gaat. :D
    Mocht mijn dochter zich komend schooljaar in groep 3 gaan vervelen, dan hebben wij nu al de afspraak met school dat zij les krijgt op haar eigen niveau, no way dat wij haar laten versnellen na deze ervaring.

    Overigens hoop ik voor de kinderen die nu wel gaan versnellen dat het beter uitpakt dan bij mijn zoon.
     
    Deliana en Angel1980 vinden dit leuk.
  16. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik denk inderdaad ook dat scholen veel beter zouden moeten kijken naar het totaalplaatje. Bij ons op school is versnellen zo’n beetje het eerste waar ze mee komen als kinderen cognitief voorlopen; het sociaal-emotionele aspect wordt gewoon vergeten. In bijna alle gevallen hebben deze kinderen het sociaal ontzettend moeilijk; pesten, geen klik met klasgenoten en blijven zitten komen vaak voor. Ik geloof wel dat het verschil maakt in welke groep een kind versneld; wanneer je van groep 1 naar groep 3 gaat met andere klasgenoten OF wanneer je van groep 3 naar groep 5 gaat, is dat gewoon heel anders. En ik geloof ook dat er scholen zijn waarbij het wel werkt, maar onze school pakt het op dit punt gewoon echt niet goed aan.... het is de gemakkelijkste weg (voor school).
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Ik denk dat het zeker uitmaakt in welke groep een kind versnelt en dat er daarnaast nog veel meer meespeelt.

    Met name bij mijn jongste zie ik dat het ook heel goed kan gaan, al zal het op lange termijn natuurlijk nog moeten blijken. Cognitief kan ze het aan (krijgt haar werk gecompact en daarnaast verdieping en verrijking) en heeft veel vriendinnen, de meiden uit de kleuterklas hadden ook helemaal niet bedacht dat zij eigenlijk nog een jaar had moeten kleuteren; voor hen was het doodnormaal dat ze mee ging naar groep 3, ze hoorde voor hen al bij groep 2. Ja, ze kan soms ‘klein’ reageren, maar dat is niet omdat ze sociaal-emotioneel achterloopt, ze doorziet juist heel veel en kan daar op zich ook prima mee omgaan, maar ze beleeft haar emoties heel intens. Dat zal echter waarschijnlijk nog steeds zo zijn als ze 18 is.
     
    Deliana vindt dit leuk.
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad voor het sociale, emotionele hebben we toen zoontje ook laten testen(kon met de kids niet zo goed omgaan,gepest etc) wat bleek, hij is verder dan zijn groep waar hij in zat met 2x versnelling.


    maar slecht presteren gaat voornamelijk over de kinderen die halfjaartje versneld worden. die doen het dus niet goed, voor de versnelde kindjes moete er intermezzo klassen komen, maar we zien geen goede projecten helaas. je kunt wel op gr7-8 al lessen volgen bij n middelbare school. maar de basis school moet de geldzaken regelen. wat je wilt zien is dat middelbare scholen echt goede nauwe samenwerkingsbanden vormen met de basis scholen. dat gebeurt dus niet optimaal. .
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    omdat t bewezen is dat d cognitieve ontwikkeling alles eigenlijk draagt. als je intellectueel goed zit kun je emotioneel en sociaal je goed ontwikkelen. als je cognitief beneden je niveau zit doe je veel slechter in je S-E ontwikkeling.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En het scenario dat het kind eventueel later kan blijven zitten heb ik juist van me af gezet. Ik heb echt heel veel beren gezien. Sociaal-emotioneel, blijven zitten in hogere klas, heel erg jong naar het vo. Ik werd er gek van! We kiezen wat het beste is voor ons kind op dit moment, nu. En dat is niet nog een jaar kleuteren. Zelf zou ze dit ook vreselijk vinden. Dus we doen wat het advies is van school: versnellen. En dat terwijl onze school enorm terughoudend is met versnellen, of zelfs najaarskindjes over te laten gaan naar groep 3. Mocht ergens in haar loopbaan blijken dat een klas herhalen beter is, dan is dat zo. Blijkt ze na groep 8 echt (emotioneel) te jong voor het vo, dan zijn er zat scholen die een tussenjaar aanbieden. Vooral ook samen met het kind kijken wat het beste is.
    Maar goed, zoals eerder gemeld heb ik andere beren. Ben controlefreak en het is niet mijn natuur om te vertrouwen op anderen (school) en mag ook mijn eigen faalangst niet projecteren op mijn dochter.
     
    Roanna, Madeliefke en Angel1980 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina