je moet aan de juf duidelijk vertellen dat je kindje niet naar school wilt. en dat hij zijn werkjes veel te makkelijk vindt, dat hij kan lezen en snapt gewoon niet waarom hij nog lettertjes moet leren. een kind dat voorloopt vinden ze nooit n probleem maar n kind dat niet naar school wilt nemen ze volgens mij wel serieus.
niet echt hoor, helaas, zelfs gr7 is ook nog steeds saai, maar bij n montessorie heb je meer mogelijkheden voor verdieping. bijvrbeeld opdrachten bij taal zoals ontwerp een boordspel, maak een kalender, ontdek waar het woord vandaan komt; of extra spreekbeurt over n onderwerp dat jij samen met de juf bepaalt etc ze hebben op gr5-6 hele Griekse mythologie geleerd bijvrbeeld, bij de romeinen ook het hele goden verhaaltjes en geschiedenis van alle keizers. in de tuin van t paleis t loo kon hij alle goden noemen, t beeld gezien van wolf en 2 kinderen die melk van de wolf drinken; ik vroeg wie deze waren. hij vertelde mij t verhaal van remus en romulus. voor gr6 vond ik dat alles genoeg verdieping. zijn oude regulaire school was echt niet zo uitgebreid, nu hebben ze cosmisch onderwijs, alles is geïntegreerd, kinderen zijn dol op deze manier van leren.
Ja dat ga ik sowieso doen. Ben ook benieuwd wat er uit de observaties komt. Hij vertelde wel dat hij een cito moest doen en dat de ib'er zei dat hij 1 foutje had. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik ga gauw een gesprek aanvragen voordat het uit de hand loopt. Hij zit trouwens op montessori onderwijs.
zoontje maakte tekeningen op zijn kleuter cito op gr1! maar gr3 cito nam hij serieuzer en scoorde hoog. tja, bij kleuter cito zijn er vragen zoals welk woord begint met M, muis dus bah...als je al goed kan lezen is het zelfs verwarrend op de kleuters om letters te moeten leren.
je kunt een jong kind niet zo goed toetsen als je toets ver beneden kinds eigen niveau ligt. welk balk is langer?(je hebt dan 3 balken om er naar te kijken, welk potlood is dikker etc. wie is groter(2 mannen naast elkaar afgebeeld) deze dus reken toets vr kleuters...
Onze zoon is nog jong en net op school maar ze doen daar eennstandaard dhh test bij elk kind dat op school komt. Ze vullen het formulier in en wij als ouders ook. Komende week hebben we een gesprek over de uitslag en wat ze gaan doen. Kun je niet nog eens in gesprek met leerkacht en eventueel ook met de ib'er? Misschien dat die eens kan observeren. (Onze zoon had gelijk door dat zijn juf naar hem keek tijdens het buitenspelen hahaha)
Oh zijn 1ste cito scoorde hij het allerlaagst. Ik vond dat al zo raar omdat het niet strookte met wat hij kan. Maar nu wel goed gedaan.
Ja ze zijn nu bezig met observaties met als hoofdreden dat de juf haar vinger er niet op kan leggen. Hij is snel maar het lijkt alsod hij geen basis heeft. Weet niet zo goed wat ze daarmee bedoelt. Maar ik ken mijn zoon, hij gaat als een speer altijd in grote sprongen. Dat zei ik ook tegen de juf maar het lijkt gewoon alsof ze hem nog niet goed genoeg kent om dat te weten. Wel fijn dat ze elk kindje testen! en zo een goede start kunnen geven.
Misschien is de basis er wel (al langer) maar compenseert hij zich, dit is wat de rest doet en denkt dat het zo hoort. Er zijn ook kinderen die netjes kunnen kleuren en mooie poppetjes maken in eens gaat krassen omdat andere kinderen dat ook doen. Binnen 6 weken gaan kinderen die voorlopen aanpassen (daarom doen ze de dhh test binnen 6 weken) Hopelijk kunnen ze door observeren hem beter begrijpen, verder ook het luisteren en het anders kijken kan helpen, kinderen die voorlopen kunnen anders kijken tegen dingen. Voorbeeld van onze zoon, juf vertelde dat hij met de fiets tegen de schuurdeur aan het rammen was, eerste reactie was hem laten stoppen , tweede keer van de fiets halen. Ze besloot toch te vragen wat zijn plan was. Hij vertelde dat de modder tot helemaal bovenaan zat en hij te klein was, door hard te botsen viel het er af. Ze voelde zich schuldig dat ze hem niet begreep. De gedachten waren goed maar de uitvoering kon natuurlijk beter. Zo zie je dat het net lijkt of het kind het er om doet en echt vervelend doet terwijl hij wou helpen met schoonmaken
Ik hoop iig op erkenning van de juf of iig dat ze ons 'geloofd'. Blijf het wat apart vinden dat de juf haar vinger er niet op kan leggen, maw heeft ze dit niet eerder gezien. Ik wil gewoon dat mn zoon met plezier naar school gaat. Door de gemengde groepen 3/45 weet ik zeker dat hij volgend jaar wel wat aansluiting vindt maar dan met de oudere kindjes.
@louan ik herken mijn dochter (eind september 6 geworden) hier volledig in, behalve het electronica gedeelte. Zij mocht echter wel gewoon naar groep 3 en is hier echt van opgeknapt. Knutselen vindt ze namelijk maar stom, dus daar deed ze haar best ook niet voor, ze wil leren. Overigens is het ook best lastig knippen met een schaar voor rechtshandigen als je linkshandig bent. Ze heeft alleen 2 vriendinnetjes in groep 4 en verder voetbalt ze altijd met een vast groepje jongens. Meisjes uit dr klas zijn stom, want die doen alles wat ze zegt. (Ze kan nogal bazig zijn). Nu in groep 3 krijgt ze 3 sterren werkjes en wordt ze goed door de juf in de gaten gehouden, mocht ze vast lopen dan wordt het aanbod uitgebreid. Haar juf heeft mijn zoon vroeg er ook in de klas gehad, en hij is bewezen hb, dus ze weet precies waar ze op moet letten. Of mijn dochter hb is weet ik niet, de kans is redelijk groot, maar zolang ze niet vastloopt maakt het op zich ook niet uit. Voor jouw zoon is het belangrijk dat ze werkjes op niveau gaan aanbieden. Kan hij misschien alsnog naar groep 3? Dat ze schrijven versneld aanbieden? Ik denk dat nog een haar groep 2 berekening gaat opleveren, mogelijk met onderprestatie. Het lijkt mij belangrijk dat je in elk geval een goed gesprek met de juf gaat hebben, en het liefst nog met de ib-er erbij.
@Cin85 heel veel herkenning ook het knutselgedeelte. Dit heeft hij wel leuk gevonden altijd naar tot een leeftijn van 2,5/3. Hij knutselde veel met ons en met mn moeder, die paste altijd op. Opeens wilde hij gewoon niet meer. Zo van been there done that. Fijn dat je dochter wel door mocht. Hij was echt randje. Ik was ook in verwachting en wilde niet teveel stress voor hem. Nieuwe baby in huis en toch als jongste dan naar groep 3. Ergens heb ik spijt. Maar hij doet nu eenmaal nogmaals groep2 en wil dan wel het beste eruit halen en dat hij wel plezier blijft hebben. Optie zou misschien na de kerstvakantie naar groep 3 gaan maar weet niet of ze dit doen. Knippen doet hij met een schaar voor linkshandigen. Ik had ook in mn hoofd om schrijven aan te bieden. Hij doet dit al maar ik zie dat het lastig is. Het moet ook in 1 keer goed voor hem anders heeft ie al geen zin meee. Misschien toch fysio voor zn fijne motoriek dat hij een goede schrijfhouding leert ivm linkshandigheid. En onderprestatie dat hou ik in de gaten. Want hij vindt die makkelijke werkjes wel best.
Weet ik eigenlijk niet. Lijkt meer op een begin net als de maandag ofzo. Observatie is wel al geweest maar de juf moet de ib'er nog spreken volgende week. Afwachten maar.
Maar hoezo zit een decemberkind 2 keer in groep 2 Mijn zoon is van eind december en ging gewoon over. De aansluiting in de groep heeft hij gemist vorig jaar, wat je zegt was een vriend met iedereen maar met niemand de beste vriend. Dit jaar gaat het volgens mij beter, hij heeft een paar vrienden uit groep 5 gevonden (hij zit nu in groep 4), die kinderen zijn 2 a 1,5 jaar ouder dan hij. Vorig jaar was het zelfs zo erg dat wij geen kinderfeestje hebben gegeven omdat er simpelweg geen kinderen waren om uit te nodigen Dit jaar komt hij wel met 5 namen, is al heel wat.
Het is in ieder geval fijn dat je het gevoel krijgt dat hij volgend jaar meermop zijn plek zit bij de ouderen kinderen, nu dit jaar nog, apart dat de juf je eigenlijk niet serieus neemt en je het gevoel krijgt dat je moet bewijzen. Hopelijk wil de ib'er wel mee denken.
Hier precies hetzelfde! En ik begin het ook 'zielig' voor hem te vinden dan hij geen vaste vriendjes heeft. Hij had vorig jaar wel wat meer aansluiting, toen was hij 4 en ging om met de 6, 6 en een half jarige. Nu is hij de oudste en er is gewoon niemand. School heeft geen goede ervaring met dec kindjes door laten gaan ze hebben veel narigheid ervaren daarom nu huiverig. Maar zijn voorsprong wordt steeds groter en heeft nu al geen zin meer om werkjes te doen. Geen zin om naar school te gaan, gewoon nergens zin in. Het is zo een leuke knul met een flink dosis (volwassen) humor maar de kinderen snappen hem niet. @owly ik heb eigenlijk nooit letterlijk gezegd dat hij voorloopt ben daar best voorzichtig nee. Ik zei wel dat hij al veel beheerst en dat weet de juf ook. Zij schreef zelf op zn rapport dat hij voldoet aan de reken en leesvoorwaarden.
zoontje zit de hele tijd met zijn gsm overal verstopt, wat heb je dan op de telefoon? LINGO deer; hij leert zichzelf Koreaans mee.
Nog een leuke tip trouwens voor de iets oudere kinderen. Op Netflix staat een docu “inside Einstein’s mind”. Onze dochter (9jr) vond het heel erg leuk om te kijken!
Zag vandaag dat hij een werkje met keersommen/de tafels heeft. Is dit doorgaans een groep 2 werkje? Of heeft zijn juf het een beetje door.