HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Helemaal mee eens. Ik ben zelf geen voorstander van versnellen. Wel is het zo dat hb kinderen hier standaard versneld worden. Mijn zoon had in groep 5 een slecht jaar, puntje bij paaltje kwam het op neer dat hij eind groep 5 op het niveau van eind groep 7 zat en eigenlijk dit jaar in groep 8 zou kunnen starten. Tuurlijk was het geen reële optie. Hij zit nu gewoon in groep 6 met eigen projecten en voldoende leesvoer. Ook sport hij veel en fanatiek en daar zit voor hem voldoende uitdaging in.

Angel1980 en HooyoShimbir vinden dit leuk.
  2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje kreeg vorig jaar(op gr6) heel veel boeken van gr7-8 allemaal zonder(nauwelijks) instructie gemaakt. en dit jaar andere juf, en ze negeert gewoon dat en dat hij bij voortoetsen alles goed maakt doet ze ook niets mee, behalve een beetje compacten(volgens haar maximale compacten) hij vindt het allemaal erg saai. hij wil niet naar school, en hij wil geen werkjes meer doen.

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Oh jeetje dat is ook naar zeg. Hier wil ze enorm graag naar achool. Kan zichZelf goed uitdagingen bieden (school bieb met veel informatie boeken of door zelf met leer opdrachten te komen) en ze kan zichzelf doelen stellen. Dat is echt een enorme plus.
    Ik ga met jullie tips aan de slag. We krijgen al begeleiding van een psych hebben goed contact met de juf en de iber dus dat zit iig al goed.

belize vindt dit leuk.
  4. louan

louan Niet meer actief

Nou hier zit ook schot in de zaak. Aankomende donderdag gesprek ben erg benieuwd! De juf had de ib'er al gesproken, conclusie: ze kunnen hun vinger er nog steeds niet op leggen. Er zijn wat dingetjes waarvan zij wil weten of wij dat herkennen. In detail is zij nog niet getreden.

Tot mijn grote verbazing zag ik een dag een andere houding van juf naar zoon. Zoon had namelijk uit zichzelf woorden gestempeld, helemaal zelf gespeld. Dit vond de juf heel knap en hij mocht met zijn werkje de klassen rond. Ok toen kwam zoon ineens thuis dat hij moest lezen voor een juf uit combiklas 3,4 en 5. Hmmm dacht ik. En vandaag heeft hij weer moeten lezen voor een andere juf en verschillende opdrachten moeten doen zoals tellen van 10 en 20 terug (hij kan van 100 en terug). Tellen als in 10 20 30 40 etc. Hij moest spellen en nog wat dingen dat wist ie niet meer. Ook mocht hij in de klas van groep 3,4 e 5 kijken naar wat voor werkjes zij doen.

Ik krijg het vermoeden dat ze hem wellicht toch door willen zetten naar gr 3 en ze aan het doortoetsen zijn. Ben erg benieuwd naar het gesprek.

belize vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113

Klinkt bijna ideaal, betreft gelijkgestemde denk ik juist dat het goed is, communiceren met leeftijdsgenootjes kan soms juist erg lastig zijn als je anders denkt, (onze zoon is nog maar 4.5 maar zijn denkwijze en communicatie is toch echt anders, voorbeeld hij vroeg laatst niet kom je spelen maar kom je op de thee, kind en mama keken vreemd op hahaha)

Ik zou ook echt mee laten wegen wat je dochter zou willen, samen de voor en nadelen op papier laten zetten. Misschien anders eerst mogelijk om dit deeltijds te doen? Geen idee of dat handig is of juist de boel onnodig moeilijk maakt.dus wat wil je dochter?

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Maar juist als een kind heel anders denkt en communiceert is het ook goed om naast contact met ontwikkelingsgelijken (!!!) contact te hebben met 'anderen', juist omdat de maatschappij uit van alles en nog wat bestaat. En zeker voor jonge kinderen kan dat heel lastig zijn, maar juist daarom is het ontzettend belangrijk. Moet het natuurlijk wel goed begeleid worden. En alleen maar contact met 'anderen' is natuurlijk ook niet goed, maar een combinatie is dat, naar mijn idee, juist wel.

(Dit dus niet bedoelt als reactie op PenF!)

Line, Juul75 en PenF vinden dit leuk.
  7. halve

halve Niet meer actief

Klinkt leuk, maar dan moet ze in een 3e klas op het vo instromen, en dat kan best lastig zijn, houd daar rekening mee!
    Mijn dochter ging overigens met 10 jaar van de basisschool, en was net 3 weken 11 toen ze op het gymnasium startte. Veel docenten en leerlingen hadden dat helemaal niet door...Nu zit ze in de 2e en het gaat prima. Ze scoort heel wat beter en vooral ook gelijkmatiger dan menig klasgenoot die 1-1.5 jaar ouder is.

PenF vindt dit leuk.
  8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hebben jullie wel eens van die momenten dat je je opeens weer realiseert: ja, hij/zij is idd eigenlijk nog een stuk jonger?

Ik had het vandaag toen mijn middelste met de jongste Dora aan het kijken was en keihard mee riep met Dora: ‘ACTIVATE!!!’ :) :) Wat dat betreft heeft ze geluk met een jonger broertje, dan kan ze met sommige dingen gewoon nog lekker aansluiten bij hem.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja zeker. Ze kan ook heerlijk spelen met haar 4 jaar jongere zus. (Vaak nog beter dan met haar broer).

10. louan

louan Niet meer actief

Nou gesprek hier gehad. En ben niet heel veel wijzer.

Waar te beginnen. 2 mensen hebben zoon geobserveerd. Daar kwam uit dat hij prikkelgevoelig en ongestructureerd/ongeorganiseerd is. Wel een cognitieve voorsprong. Maar zijn cito taal was een 3 en rekenen een 5!!! Totaal tegen verwachting in. Ze hebben hem op rekenen en taal doorgetoetst en zijn leesniveau is M3 (leest thuis E4/M5). Rekenen kon hij al veel oa splitsen, doortellen, terugtellen, herkennen tot 1000 etc. Dus er zit een kloof, het lijkt disharmonisch.

Punt is dat ene keer hij een rekenwerk goed doet en de andere keer niet. Er is totaal geen balans. Hij weet vaak niet wat hij moet doen en klikt bij juf om de kleinste dingen. En gaat van de hak op de tak met werkjes, zn bureau ligt vaak vol. Er zijn geen problemen voor de rest.

Hij krijgt nu werkjes op niveau en zonodig groep 3 werk. Maar ik ken mijn zoon hij leert gigantisch snel dus ik weet bijna zeker dat hij Avi zo goed als uit is eind van het jaar, hij is al zelf bezig met spellen en zal ook ver zijn met rekenen. De juf wil hem vooral op sociaal emotioneel nog laten groeien. Mocht hij cognitief eind van het jaar groep 3 voorbij zijn dan zal hjj groep 4 gaan doen.

Herkend iemand dit? Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Zoon begint werkjes steeds stommer te vinden. Ik zit heel erg te twijfelen om hem door een professional te laten observeren.

11. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Kennen jullie boeken voor kinderen (6 jaar) die hoogbegaafd zijn en een beetje vast lopen in omgang met andere kinderen waarin uitgelegd word hoe ze dingen anders kunnen doen, bekijken van meerdere kanten?? (Zonder dat de nadruk op hoogbegaafdheid ligt) dus een beetje een boek over emoties en hoe die wat in de war kunnen zijn. Zoon geeft vaak aan dat hij van binnen anders voelt dan wat hij van buiten laat zien.

Voorbeeld vriendje gooit zijn speeltje van een glijbaan. Kind lacht (maar wil het eigenlijk niet want zo gaat speeltje stuk of word vies en dat wil hij niet) vriendje denkt... Kind lacht dus vind het leuk/grappig en doet het nog een keer. Kind word boos of gaat huilen want speeltje kan stuk gaan...

Zoals je begrijpt nogal onhandig want kind geeft een totaal andere boodschap af dan wat hij bedoeld.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben gisteren Ben jij een cheetah? meegekregen van de ib-er. Dochter heeft hem in 1 ruk uitgelezen.

Je hebt ook nog hoogbegaafd, nou en!, maar daar heb ik geen ervaring mee zelf

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ben jij een cheeta heeft Q vorig jaar op school met een hb begeleider gelezen en was hier super enthousiast over. Hb, nou en! hebben we thuis, ik vond het zelf niet zo’n fijn boek, redelijk negatief gevoel kreeg ik er van maar hoor er van anderen veel positieve dingen over.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn jongste is ook zo. We hebben we voor gekozen niet verder te testen, niet te versnellen en gewoon af te wachten. Hij doet met alle groep twee mee (zijn klas) en sluit veel aan bij groep 3. Hij kan lezen, rekenen tafels. Boven groep 3 niveau. Maar sociaal is hij nog heel jong. Ook kan hij emotioneel nog niet aan wat bij hogere klassen verwacht wordt, zoals zelf plannen, overzicht houden etc. Dus we houden hem hier en de juf kijkt waar voor stukjes hij krijgt. Hij wil wel hetzelfde doen als rest.

Conclusie, het enige waar wij niet meer doen is aan hem vragen of hij zich verveelt en wel uitgedaagd wordt. Dat is nu gewoon geen optie, hij moet sociaal groeien en dan kijken we verder. Dus tot die tijd geven we geen aandacht aan verveling en krijgt hij een beetje verdieping en verbreding. Dus we laten het nu even een helemaal gaan. Het feit dat een kind cognitief op groep 4 niveau zit in bijvoorbeeld groep 3 betekent niet dat hij ook echt naar groep 4 moet. De zijn in een klas alle niveaus aanwezig.

Mijn andere in groep 4 is trouwens ook al de jongste (6 in groep 4) dus die gaan we ook niet versnellen en hij heeft ook zijn extra werk en pluswerk nu al af. Dus die moet ook even leren gas terug te nemen. Hij geeft aan dat hij regelmatig uit het raam staart omdat hij zijn werk zo snel af heeft. Prima, ik verveel me ook de helft van de tijd ;) Het moet sociaal passen, het kind niet overvragen en ze moeten ook kind kunnen zijn.

chrystel73, Line, pluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    cheetah heeft zoontje op school gedaan toen hij 5 was, met een HB deskundige. dat is meer van presteren onderpresteren doorzetten faalangst etc.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ook wel over anders zijn en niet begrepen worden en niet super de nadruk op HB. Ik denk dat Dippertje hier wel wat aan heeft.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gisteren gesprek op school gehad met orthopedagoog, ib-er en juf. Qua welbevinden van dochter merken helaas zowel thuis als op school weinig verschil ten opzichte van vorig jaar. Wel merken we dat ze zich wel meer bewust is van haar emoties, alleen die vervolgens ombuigen of aangeven waarom ze nu ineens zo boos/verdrietig is, vindt ze nog heel lastig.

Op school willen ze nu het werkboek Fixed mindset gaan doorwerken en daarna boekjes over de emoties van Linda Klein; alleen hebben ze daar de capaciteit niet voor en dus gaan ze voor dochter een arrangement aanvragen. Eind januari horen we of dat wordt toegekend op niet. Dus dat is nog even spannend.

Verder benadrukte de orthopedagoog het contact met peers; in de klas zitten die niet echt en de plusklas op school is er sinds dit jaar niet meer. Een bovenschoolse plusklas er wel, maar dat is voor ons praktisch erg lastig en is ook behoorlijk prijzig. Wel vond ik op internet speelmiddagen voor hb-ers hier vlakbij. Alleen op woensdagmiddag, dan volgt ze nu nog muziekles, maar dat stopt in januari. Dus dat is dan wel een optie.

18. louan

louan Niet meer actief

#678 louan, 30 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2018
    Bedankt voor je bericht! Door jouw bericht besef ik mij dat wij thuis sociaal emotioneel misschien teveel van hem verwachten. Komt oa door zn cognitieve voorsprong, dat wij dan bij sommige dingen denken dat hij dat wel zou moeten weten of op een bepaalde manier zou moeten gedragen. Je hebt mn ogen geopend.

Zijn 'slechte' organisatie/structuur 'hoort' dus bij jong gedrag. Dat besef ik nu. Hier ligt nu ook voor school zijn focuspunt. Als hij wil leren dan doet hij dat toch wel, zo altijd al gedaan. Dus moet het ook meer gaan loslaten nu. Zolang hij 'happy' is dan is het goed.

School weet dat hij snel leert en we zien eind vh jaar wel hoe of wat.:D

Heb hem trouwens nu ingeschreven voor een proefles theater en schilderen/tekenen om.zn hoofdje te kunnen legen en zijn emotionele sociale vaardigheden.

Juul75 vindt dit leuk.
  19. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Faalangst onderpresteren etc. Is bij hem niet aan de orde gelukkig. Dus thnx ik ga er eens naar op zoek.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Super! Omdat ze zulke Mini volwassenen zijn met zo'n vocabulaire is het vaak ook lastig om ze niet te oud om schatten. Ik geef mijn zoontjes wel veel extra dingen buiten school qua verdieping. Op school leren ze schoolse dingen, wij leren over dinosaurussen, evolutietheorie, kerkgeschiedenis (vindt mijn dochter geweldig). We gaan naar musea, naar sterrenwachten. En ook lekker naar een speeltuin om kind te zijn. Als je de balans vindt gaat het allemaal een stuk makkelijker.

louan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina