HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Bedoel je met de laatste stukje dat kleuters steeds vaker sneller doorstromen? Want dat vind ik idd op sommige scholen te makkelijk gaan en ik kan me voorstellen dat de scores drukt en ik ken genoeg kinderen die echt wel gebaar waren met dat jaar extra kleuteren i.p.v. altijd op hun tenen moeten lopen.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Als ik dit zo lees ben ik echt blij dat bij mijn dochters het jaarklassysteem los is gelaten. Ze hebben fysiek ook geen jaarklassen (alleen onderbouw en bovenbouw en zelfs die zitten geregeld samen).

    @NiekeKris , heel herkenbaar over dat tweede-kind- syndroom. Mijn jongste vind ik helemaal niet echt opvallen als hoogbegaafd.

    @merah , laat je niet onzeker maken door de verhalen van anderen. Ik denk dat ze haar op school wel goed inschatten. Ik voelde die onzekerheid bij mijn jongste ook. Zij gaat láng zo snel niet als haar zus ging. Maar haar talenten liggen anders en het gaat prima, ze zit echt op haar plek. De oudste leerde natuurlijk waardoor ze een mega voorsprong kreeg op jonge leeftijd. De jongste loopt niet zo erg op de zaken vooruit maar wat haar aangeboden wordt pikt ze meteen op.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, dat bedoel ik. ze werden vroeger op gr2 6-7; tegenwoordig is het normaal bij vele scholen dat zij op gr3 6 worden. Je hebt dan ook deze kleine kindjes bij verrijking groepjes die voor HB bedoeld zijn, ellende voor de HB kindjes. want die kleintjes denken dus dat zij overal beter in zijn, kunnen niet samenwerken, niet overleggen, willen 'winnen', dingen afpakken...deze kinderen zijn sociaal emotioneel vaak daar niet aan toe, niet schoolrijp, niet zelfstandig genoeg voor verrijking.
    maar ik denk niet dat deze op hun tenen lopen hoor, juist erg dominant, betweterig etc,
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan denk ik dat de verrijkingsgroepjes die jij als voorbeeld neemt hun zaken niet zo goed geregeld hebben. Hier werken ze aan 1 overkoepelend opdracht/doel, maar wel allemaal op hun eigen niveau. Ze vormen samen de puzzelstukjes tot een gemeenschappelijk doel. Zo hoeven ze elkaar niet in het vaarwater te zitten.
    Maar eh.... hoezo zijn verrijkingsgroepjes alleen voor hb kindjes?. Beetje starre gedachte. Misschien moeten ze daar bij de hb kindjes nog eens wat onderwijs in geven...
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor je bemoedigende woorden! Ik denk dat daar de twijfel idd ligt. Ze is niet, zoals een voorbeeld dat ik las, het type dat voor de vakantie uit zichzelf Spaans gaat leren. Maar als op vakantie Spaans wordt aangeboden, dan kan ze daar prima in mee en wil er dan ook alles van weten. Op die manier
     
    belize vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Lijkt me liggen aan het kind en aan (de toelatingseisen en doelen ed van) het verrijkingsgroepje. En ook kindjes met dergelijk gedrag kunnen hb zijn, wat dan?
     
    belize vindt dit leuk.
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113

    Ehhhh...
    Dus vroege leerlingen verpest het voor de hb kinderen in de verrijkingsgroepjes?

    Heb jij zelf een tijd van dit soort groepjes geleid??

    Mijn dochter heeft alle verrijkingsgroepjes meegedraaid op school maar is gelukkig niet hoogbegaafd. En heel veel kinderen die zeker niet HB zijn draaien prima mee.
     
    belize en merah vinden dit leuk.
  8. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Het zou inderdaad niet best zijn als de verrijkingsgroepjes alleen voor HB-kinderen waren. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker en niet gebaseerd op onderzoek, vallen juist veel meerbegaafde kinderen overal tussen.
     
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik denk dat meerbegaafden juist betere kansen dan HB-ers, omdat ze een betere aansluiting hebben met de samenleving.
     
    Tienn en chrystel73 vinden dit leuk.
  10. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Dat wel inderdaad. Maar op school, als de groepjes alleen voor hb-ers zouden zijn, hebben die kinderen niks. Ik denk dat het bij veel meer kinderen fout loopt, niet alleen hb-ers. Maar dat is ook puur vanuit eigen ervaring.
     
  11. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Bij ons kijken ze niet naar IQ, HB of meerbegaafde kinderen, maar naar het rapport van het kind. De criteria zijn simpel, haal je allemaal I of I+ (en je mag één II hebben) dan zit je in de verrijkingsklas. Uitzonderingen zijn er altijd, maar in principe is dit wat ze bij hanteren. En bij elk rapport wordt opnieuw geëvalueerd of een kind ervoor in aanmerking voor komt.

    Dit jaar is trouwens de verrijkingsklas nooit van de grond gekomen vanwege een lerarentekort.
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Bij ons wordt verrijking per vak gegeven.
    Er is niet een echte klas oid. Wel Spaanse les en cursus schaken.

    Dus gaat het lekker met een vak en kom je in de klas verder prima mee dan krijg je wat extra's.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar eh.... hoezo denk je dat ik denkt dat verrijkingsgroepjes alleen voor HB kindjes zouden moeten zijn? Maar je hebt wel bij sommige scholen echt HB verrijkingsgroepen naast dus alle andere verrijkingsgroepen.

    Men is heel erg aan het 'cognitief uitdagen' tegenwoordig; hup versnellen, + boekje, niet genoeg? +HB verrijking erbij, zoek maar uit kindje... echt triest is dat. JOuw school heeft het misschien goed geregeld, maar landelijk ziet het echt zo slecht uit hoe men verrijking aanbiedt. ze kijken wat nou voordelig is voor de school ipv wat het kindje echt nodig heeft.
     
  14. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113

    Maar hoe weet je dat versnelde kinderen het in de verrijkingsgroepjes verstieren?

    Heb je veel ervaring in het po als leerkracht of als intern begeleider?
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Dat vind ik een hele verraderlijke... Want juist hb-kinderen scoren heel vaak helemaal niet allemaal I/I+. Terwijl zij wel behoefte hebben aan ander werk (niet per se wat in een verrijkingsklas wordt aangeboden overigens, dat verschilt natuurlijk ook per klas).
     
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik denk ook dat die herfstkinderen die nu allemaal snel doorstromen, lang niet allemaal in plusgroepjes komen. Hoe soepeler ze doorstromen, hoe kleiner de groep is die in de plusgroep komt lijkt me.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met HB verrijkingsgroep bedoel ik natuurlijk niet dat je naar de IQ van het kind kijkt. ik bedoel een groep waarin HB verrijking aangeboden is. HB verrijking eist dat je creatief(creatiever) bent, vastberaden(er), doorzettingsvermogens kunt tonen, je fantasie moet inzetten, breed geïnteresseerd moet zijn, leergierig(-er) bent, niet(makkelijk) schrikt van hoeveelheid werk, en je kunt/wilt projectmatig werken etc. bij HB profiel passende verrijking dus. voor het bepalen van de verrijking moet de juf enorm flexibel zijn met haar inzet. aanbieden, observeren, analyseren van wat het kind daarvan maakt en steeds de niveaus kunnen aanpassen en begeleiden op verschillende niveaus en manieren. dat heb je in het algemeen niet. Je moet dus een juf extra hebben die dat alles echt in de gaten kan houden. Meestal is het zonder begeleiding in de gang zitten met z'n alle, zonder toezicht, minimale begeleiding, weinig passende instructies. maar kinderen vinden het prima natuurlijk want het is een vorm van status symbool. en in de klas zitten is veel saaier.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja zeker, maar ze zouden dus niet moeten doorstromen maar wel verrijking moeten krijgen. dat is wat ik ook bedoel. versnellen als de oplossing voor n kind dat verder is dan de middenmoot en verrijking als bezigheidstherapie. dat is wat het beeld is op dit moment.
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja, waar leg je dan de grens? Mijn 6,5 jarige gaat ook naar groep 4 volgend jaar. Ik had haar ook graag langer laten kleuteren, maar het was geen optie.
    Ik ben met je eens dat je doorstromen niet de standaard moet worden voor herstkinderen.
     
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113

    Nou ik vind dat je nu wel een heel bijzonder beeld schetst.
    Ik had net een gesprekje met m'n oudste en die ziet verrijking echt niet als statussymbool en haar klasgenoten die geen verrijking hebben vinden het hooguit knap.
    En handig als je een som lastig vindt en je vriendin legt het nog een keer uit.

    Nogmaals heb je naast ouder van een HB kind ruime ervaring in het po als leerkracht of intern begeleider.
     

Deel Deze Pagina