HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Bedankt voor je verhaal! Vervelend dat je het verhaal herkent maar fijn dat het wel past bij het voorlopen. Tja het verhaal vam de ruit was ik ook niet blij mee, gelukkig deed school niet moeilijk en was het opgelost.
    Hij mag nu alleen niet spelen in de gang maar weet niet hoe lang dat nog zo is.

Onze knul is ook gek op tekenen en krijg je echte leuke tekeningen vol fantasie. Laatst een raket poppie getekend, dus een raket in de vorm vam een poppie met een planeet er naast met grote ogen en een lach.
    Kastelen met ridders en een prinses wat gered moet worden.
    Tijdens tekenen en knutselen kan hij lang bezig zijn. Al het andere is kort, ondanks zijn fantasie komt hij niet tot spelen.

Het is een heel lief knulletje die vaak komt knuffelen, kusjes geven, helpen. Beetje jammer van die rare fratsen. Niet alleen het raam maar laatst ook weer, hij wou met een stok bij een ander kind een stok uit de handen slaan..... tja en een kleuter dat niet goed richt... dan komt het dus in het gezicht van het kind, zucht.
    Hij is vierkant binnen gezet zonder dat hij het kon uitleggen. Minstens 10 min gezeten in de klas.

Volgende week hebben we gesprek over hoe het gaat en wat de ontwikkelingen zijn. We hebben laatst gezien dat hij een extra werkmap heeft met uitdagingen. Ze hebben smart games gekocht voor in de klas. Als het goed is hebben ze ook testen gemaakt.

Ik denk ook dat hij betreft theorie alles van groep 1 wel kent. Kleuren, cijfers, letters, kan hakken en plakken, beetje lezen en wat makkelijke sommen, vormen, knippen en plakken. Dus ben benieuwd wat ze de rest van het schooljaar nog willen doen.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik lees al een poosje de verhalen over je zoontje mee, best wat herkenning wat onze zoon betreft.
    Vanavond ouder gesprek gehad en waar onze zoon wel eens aangeeft, ik kan alles al, gaf de juf aan dat hij wel een beetje gelijk heeft. Qua rekenen en taal kan hij prima met groep 2 mee, beheerst alle cijfers en letters, weet dan 1000 meer is dan 100 enz. De engelse woordjes die ze leren onthoud hij na 1x. Pas vroeg hij aan mij, mama houd je van de cloudy? Ik stond m heel raar aan te kijken zegt ie, ja van de wolken. :D
    Echter gaf de juf aan dat hij qua motoriek echt nog een beginnende kleuter is (ook op sociaal emotioneel gebied loopt hij niet voor) en adviseerde ons hier wat meer mee aan de slag te gaan, zowel grove als fijne motoriek. Wat grove motoriek betreft durft hij niet zo snel, denkt eerst 10x na,kijkt bijvoorbeeld hoe andere kindjes klimmen voor hij het klimrek opgaat, maar hij was bijvoorbeeld ook wat later met lopen, rennen, springen, fietsen enz. Qua fijne motoriek gaf de juf aan dat we dat konden oefenen met kleien, knippen, tekenen enz.
    Heb jij (of jullie) misschien tips hoe we dit iets meer gelijk kunnen trekken? De juf gaf als voorbeeld al letters kleien bijvoorbeeld. Dan pak je en t gebied waar z'n interesse ligt, maar ook oefen je de fijne motoriek. Zo ben ik eigenlijk op zoek naar meer voorbeeldjes.

Wat gedrag betreft gaat het thuis momenteel wel goed, maar hij is altijd 1 op 1 met ons. Als z'n zusje thuis is en wij ook allebei is hij vaak wat opstandiger. Bij anderen en ook op school huilt hij juist snel, soms ook vanuit frustratie. Hij heeft bijvoorbeeld een nichtje van 4, maar kan daar geen spelletje mee spelen. Zij snapt de regels nog niet en R. weet ze feilloos, dus dat botst. De juf gaf begin van het jaar al aan dat hij ook graag andere kinderen wijst op de regels van de klas, juf speelt hier op in door te zeggen dat hij alleen op zichzelf hoeft te letten en het gaat steeds wat beter. Thuis merken we dat ook, alles wat z'n zusje doet wordt gemeld. :rolleyes:

Misschien een beetje een warrig verhaal, was niet heel verrast vanavond maar het blijft wel een beetje door m'n hoofd malen hoe nu precies verder.
    Wellicht zijn hier moeders met wat tips, ik zou graag willen proberen het gat niet veel groter te laten worden.

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Qua oefenen werkt het hier alleen als het nut van oefen wordt ingezien. Dus ik zou hem zelf eens vragen wat hij wil.
    Wat de juf zei over sociaal emotioneel vind ik raar. Sociaal en emotioneel zijn 2 verschillende dingen. Dat hij niet ‘goed’ met leeftijdsgenoten kan spelen zegt niet meteen iets over sociaal achter lopen. Je geeft zelf al aan waarom hij niet graag met zijn even oude nichtje speelt. Ik zou hier toch nog eens met de juf over in gesprek gaan.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja dat is hier ook zo, als R. iets niet leuk vind dan is hij er ook snel klaar mee. De juf zei ook om het niet zo te benoemen, maar gewoon wat andere activiteiten proberen te doen.

Sociaal en emotioneel heb ik nu misschien niet helemaal goed benoemd, daar is ook niet heel lang over gesproken, voor nu is het even prima zoals het gaat. Toen ik het voorbeeld van hierboven bij de juf aangaf zei ze ook wel dat ze het herkende, hij huilt ook snel als dingen niet goed gaan of gaan zoals het hoort, maar daarin is hij de afgelopen maanden wel gegroeid.
    Vanwege de gezondheidssituatie van zijn zusje kunnen wij ook even niet zoveel, maar als dat allemaal wat rustiger is gaan we er zeker met de juf verder naar kijken. Ze durfde het nu eigenlijk al niet van ons te vragen om met de motoriek aan de slag te gaan. Hij gaat elke dag met plezier naar school en dat is voor ons nu het belangrijkste. Als er rust in de tent is kijken we verder, maar voor nu wil ik dus wel alvast aan de slag met de motoriek en dan misschien in combinatie met cijfers en letters omdat daar z'n grote interesse ligt.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Veel sterkte!

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Vervelend dat je veel dingen herkend, het zou makkelijker zijn wanneer ze prima in de klas meekomen.
    Het letten op iedereen is heel herkenbaar, uk heeft ook geen problemen mee om een (inval) juf te wijzen op dingen die niet goed gaan of dat ze "fout" doet.
    Hij ziet en hoort alles, hij wil ook echt alles in de gaten houden. Hij zegt gelukkig niet alles wat een ander kindje niet goed doet maar kan niet tegen dingen die niet mogen (onrecht) Hij is wel heel eerlijk.

Het later fietsen, lopen etc kan te maken hebben dat hij het in 1 keer goed wil doen. Ik durfde ook niet zonder zijwieltjes. we hebben hem met goede redenen kunnen overtuigen en hij vond het heel spannend maar fietste zo weg.

Betreft motoriek, onze knul is gek op knutselen dus dan oefen je gelijk heel veel. Wat hij graag doet is met een waterpenseel (een kwast die je water kan vullen) schilderen, grote dingen maar ook hele kleine dinge

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    @Olifantje1991 Dat ging niet goed, het beeld verplaatste en nu staat het bericht er al. Zal de tijd wel zijn en het feit dat ik al bijna 1.5 uur wakker lig.

Heerlijk met krijt aan de gang, letters overtrekken, de schrijfkaarten van rompom ook zijn ook super, niet alleen de letters maar ook teken oefeningen.

Boekjes als van cijfer naar cijfer gaan en daarna inkleuren kan ook.
    Playmais snijden en opplakken. (Regenboog, letters, raket etc net waar zijn interesse ligt) voordeel van Playmais is dat je het zo aan elkaar kan maken maar ook op papier kan plakken. Je kan het heel makkelijk besnijden met een wegwerp mesje.

Op Internet kun je voor kleien ook opdrachtkaarten vinden. (In het Engels zoeken)
    Helpen in de keuken is niet alleen leuk maar ook goed voor de motoriek. spullen in de pan schuiven maar hier mag hij ook snijden met een scherp mes (wel klauwen maken) in het begin lastig maar dat gaat hier nu veel beter. net als balletjes gehakt draaien, koekjes slangen maken. (Worstjes rollen en daarna in een cirkel leggen en afbakken).

Zoals iemand al schreef oefenen moet een doel hebben.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    @Olifantje1991

Vergeten,betreft sociaal emotioneel lopen ze meestal niet achter maar hebben ze geen aansluiting. Ze weten niet goed hoe ze moeten doen, ze begrijpen niet goed dat wat ze zelf makkelijk vinden de ander nog niet kan.

Onze knul speelt niet echt buiten schooljaar met kindjes maar tijdens schooltijd zoekt hij meer de meisjes op (sociaal emotioneel gezien zijn meisjes vaak verder)

Onze knul is sociaal als je bekijkt dat hij vraagt hoe gaat als je de vorige dag zei ik heb hoofdpijn, vroeg zich gisteren af hoe het met de baby gaat van zijn judojuf.

Op school vinden ze hem ook minder rijp, volgende week hoor ik daar meer over.ben benieuwd.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    @owly bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben niet zo creatief, dus ben blij met alles wat je opnoemt. Zitten hele leuke ideeën tussen dus ga eens kijken straks bij de winkels! Is ook een beetje mijn 'fout' misschien. Kleien vind ik troep, verven een gedoe voor de 5-10 minuten dat hij het doet, terwijl hij zich met z'n auto's of Lego heel lang kan vermaken.

Wat je zegt qua motoriek klopt hoor. Hij liep met 16 maanden, maar binnen 1 week en viel bijna nooit. Fietsen precies hetzelfde. Toen wij het hem wilde leren van de zomer lukte het niet, hoop frustratie bij allebei. In het najaar gaf hij het zelf aan, stapte op en fietste weg, was met zindelijkheid preies hetzelfde. De juf herkende het trouwens ook,hij denkt eerst na en gaat het klimrek pas op als hij precies weet waar hij z'n voet moet zetten. En als hij trouwens een keer valt is hij flink van streek. Daarbij wordt elk ieniemini wondje op z'n lichaam gemeld.

R. speelt ook meer met meisjes, wat ik van hem hoor of met de rustige jongens. En bijv met z'n neefje van 7, gaat eigenlijk al jaren goed en daar 'luistert' hij ook naar. Met andere kinderen spelen vind hij inderdaad nog moeilijk zei de juf en dit is altijd zo geweest. Wil in de speeltuin de glijbaan voor zichzelf. Vraagt dan of ik andere kindjes weg wil sturen, wat natuurlijk niet kan. Tegenwoordig probeert hij steeds vaker aan te sluiten.

Ben ook benieuwd hoe het bij jullie knul loopt! Wij hebben thuis rond de 2/3 jaar best wat moeilijkheden met hem gehad, denk vaak ook onbegrip doordat hij in z'n koppie wel wist hoe het moest, maar het nog niet uit kon spreken. Sinds dat hij op school zit gaat het eigenlijk best goed met hem, maar dat was ook precies het moment dat z'n zusje ziek werd. Hij is wel echt een stuk flexibeler geworden thuis, dus ben heel benieuwd hoe het straks gaat als alles weer een beetje normaal is thuis.
    Hoop dat jullie een goed gesprek hebben binnenkort die ook wat meer duidelijkheid geeft!

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @merah: Ik vind het een lastige... Als de uitvoer van de school goed is, dan is het natuurlijk een heel mooi systeem. Alleen kun je dat bij een nieuwe school niet/lastig beoordelen. En er zitten ook een hoop haken en ogen aan (wat Jo79 ook al aangeeft). Zelf zou ik niet snel voor een startende school kiezen, omdat ik graag wil weten hoe de praktijk is. Alleen als je echt echt echt vast loopt op de huidige school en er verder niets in de buurt is, zou ik zo iets overwegen. En het moet bij je kind passen en bij wat jij wil dat je kind leert/meekrijgt ed. Wij hebben heel bewust niet voor democratisch onderwijs gekozen, terwijl ik denk dat mijn dochter het daar vreselijk naar haar zin zou hebben. Maar in mijn ogen is een doel van school ook dat een kind iets leert, zowel qua (basis)kennis als qua vaardigheden. Mijn dochter zou op een democratische school los gaan in alle creatieve dingen en op taalgebied, maar ze zou als de school het niet goed begeleid ook bepaalde dingen nooit of zeer minimaal doen. Dan zou ze dus belangrijke kennis en vaardigheden missen en ze zou ook niet leren doorzetten of dingen leren doen die ze niet zo leuk vindt of waar ze gewoon geen zin in heeft, terwijl ik dat toch echt essentiele vaardigheden vind in het leven. Juist omadt ze moeite heeft met die dingen, wil ik dat ze dat in de basisschoolperiode leert of er in ieder geval stappen in zet. Ik geloof zonder meer dat er ook democratische (enz.) scholen zijn die dat goed aanpakken, maar ik ken helaas ook genoeg voorbeelden waarbij dat niet het geval is. Om die reden hebben wij voor een 'tussenoplossing' gekozen en voor onze dochter werkt dat tot nog toe goed.

@Olifantje1991: Veel kinderen ontwikkelen zich niet op alle gebieden op een gelijk niveau, dat 'gelijk trekken' is zeer moeilijk, soms zelfs onmogelijk, naast de vraag of het nodig is... Wat is er immers mis mee dat hij op bepaalde gebieden 'op leeftijdsniveau' zit? Er van uit gaande dat het inderdaad zo is, want hij zal de eerste niet zijn die sociaal 'achter' wordt geschat, terwijl hij eigenlijk ook voor loopt, maar 'gewoon' de aansluiting mist, juist ómdat hij op een ander niveau zit dan de rest van de klas. Wat betreft motoriek kan het natuurlijk geen kwaad om daar meer mee te doen. En Lego is ook fijne motoriek, he? ;) Of dingen als ministeck ed. Maar ook kleien en verven is heel goed, dus dat zou ik zeker stimuleren.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  11. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    @Olifantje1991 Ik herken mijn zoontje heel erg in jouw verhaal. Hij is cognitief heel sterk (heeft een voorsprong van anderhalf jaar), maar verder ontwikkelt hij zich op zijn leeftijd (dus qua motoriek, omgang met leeftijdsgenoten, spelontwikkeling).
    Hij kan ook, wat ik volgens mij bij @owly las, zich bemoeien met andere kinderen als zij iets niet goed doen (terwijl hij zelf dan bijv. nog niet eens klaar is met z'n werk...)

Hij zit nu, met 5 jaar, in groep 2. Voor volgend schooljaar weten we niet waar we goed aan doen. Cognitief heeft hij in groep 3 niet (veel) te doen. In groep 2 zou hij zich nog verder kunnen ontwikkelen qua spel en ook motorisch, wat wel weer handig is voor het leren schrijven.

Iemand tips/ideeen, wat moeten we zeker niet vergeten in de afweging? School staat open voor een alternatieve schoolloopbaan.
    Wij willen graag dat onze zoon gelukkig is, het maakt ons niet uit in welke groep hij komt.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou naast hoe hij er in staat vooral ook kijken naar de aansluiting met de rest van de klas. Als hij nog heel speels is, dan is groep 3 erg lastig. Maar mbt de aansluiting met de rest van de klas heb ik bij mijn dochters gezien hoe belangrijk dat is. Bij de oudste hebben we ons daar achteraf gezien behoorlijk op verkeken en zijn we, naar mijn mening, ook verkeerd geadviseerd door school. Ze was cognitief en ook qua werkjes maken ed prima toe aan groep 3 en sociaal ed wat mij betreft ook, alleen ze speelde vooral met kinderen uit groep 1. Dit deed ze bewust, omdat ze tijdens de kleuterperiode al heel vroeg door had dat dat de kinderen waren waar ze 'bij hoorde' en dat de andere kinderen eerder door zouden gaan naar een volgende groep - dat dat ook anders kon, wisten zij en wij toen nog niet (wel dat het mogelijk was, maar voor ons waren dat echt uitzonderingen, waar we op dat moment voor ons eigen kind niet aan dachten, zeg maar). De groep waarmee ze door ging naar groep 3 was heel 'anders' en de vriendschappen daar waren ook anders. De jongste speelde juist vrijwel alleen met kinderen uit groep 2, bij haar zag ik het echt niet voor me dat ze bij de kleuters bleef, dan was ze echt alleen geweest daar. Ze heeft een super leuke klas, met heel veel kinderen waar ze aansluiting mee heeft. Twee keer een ervaring met versnellen dus, maar hij heeft beide keren (gedeeltelijk) anders uitgepakt.

Roanna vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Dat is precies wat ik bedoel, zoals bij judo kijken wie er netjes zit om vervolgens op zijn kop te krijgen omdat hij nog niet goed zit hahaha. Gelukkig gaat dat beter, maar op school ziet hij echt alles, juf zei al hij ziet volgens mij meer dan ik.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Waterverf met een kwast die je kan vullen is een wereld van verschil, weinig geknoei, geen kans dat bekers water omvallen.
    Bij de action heb ik een a3 formaat snijmat gekocht voor het knutselen. Ruimte genoeg om op te knoeien hahaha.

Uk kan wel voorzichtig zijn als het gaat om klimmen etc maar durft wel op een groot podium te staan. Bij een kikker voorstelling mocht iemand helpen en meteen die vinger omhoog, voor ik het wist stond hij op het podium:roflmao:

Het claimen van iets ken ik wel, wil je vragen of ze weggaan. Toch ook wel een stukje onzekerheid. Sinds dat hij op school zit zie ik dit niet meer.

Hij kan wel erg miepen wanneer iets niet lukt of gaat zoals hij het zou willen. Hij wil zoveel meer kunnen dan dat hij nu kan. Engels pikt hij ook best goed op, laatst nog een hele zin onthouden. Stelde de vraag ook nog een goed.
    Uitdaging thuis is schaken.

Wat naar dat jullie kleine meid ziek is/ was? Lijkt me voor je knul ook lastig, vraagt toch nog meer aanpassen dan bij gewoon een zusje.

Als het goed is krijgen we morgen een bevestiging dat volgende week het gesprek door gaat. De juf was akkoord nu de ib'er nog. Ik ga er van uit dat het goed is aangezien het hun voorstel was hahaha.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    @Olifantje1991 letters schrijven in scheerschuim schijnt ook goed voor de kleine motoriek te zijn. Vonden ze hier erg leuk (in hemd en onderbroek en daarna gelijk in bad. Ipv een dienblad had ik een zeil op de vloer gelegt dus na het schrijven werd het glijden :D)

Binnenkort iemand jarig/feestje waarvoor hij zou kunnen knutselen?

Kralenplank/strijkkralen/rijgkralen

Raamschildering (kan ook op glazen douchedeur/wand)

Grote motoriek:
    - springstenen maken binnen op de vloer met schilderstape. Verschillende vormen, grootte, afstand. Evt met cijfers zodat hij naar de goede antwoorden (op jouw vragen) kan springen.

- hindernisbaan maken van stoelen/kussens/tafels/etc

- sokken gooien. 3 bakken achter elkaar en proberen in alle 3 evenveel sokballen te gooien. Of weer met cijfers als antwoord. Of letters en dat jij woorden met die beginletters zegt.

owly, Olifantje1991 en Roanna vinden dit leuk.
  16. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Goed punt! Dat vind ik tegelijk een heel lastige, als ik naar mijn zoontje kijk. Hij speelt nog heel graag, geniet er ook heel erg van dat ze op school zoveel speelgoed hebben.
    Wat ik zie, is dat hij gewoon speelt met de kinderen die er zijn. Hij kan goed met oudere kinderen spelen (familie, maar ook in speeltuin etc.), maar ook met kinderen van zijn leeftijd of jongere kinderen. Op school speelt hij met de kinderen uit zijn klas (waarvan hij verreweg de jongste is), maar vorig jaar zat hij in een instroomgroep en toen speelde hij ook wel met die kinderen. Hij heeft zelf niet echt voorkeur. Kan wel leuk samen spelen, voegt ook goede ideeeën toe maar juf geeft wel aan dat hij na een tijdje wel ergens anders gaat kijken (wat nog bij zijn leeftijd past, maar voor de klas wel jong gedrag is).

17. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Hoop voor je dat het wel doorgaat, kan me voorstellen dat je onderhand wel eens wilt weten wat er uit die testjes komt ;) Bij ons hadden ze lezen getest, hij kwam uit op eind vier/begin groep 4 5 niveau.
    Wij gaan ook nog een gesprek hebben met juf en ib-er.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    @NiekeKris Nee ik denk dat helemaal gelijktrekken ook niet kan, maar ergens wil je ook voorkomen dat het gat nog groter wordt, lijkt mij voor hem zo ingewikkeld op den duur. En natuurlijk mag je in bepaalde dingen uitblinken en op andere vlakken wat minder sterk zijn, daar is niks mis mee natuurlijk.
    Mijn man zei inderdaad ook gelijk, hij speelt toch veel met Lego, dat is toch ook fijne motoriek, dus inderdaad dat doet hij wel veel! Ministeck wilde ik inderdaad ook eens op gaan zoeken. Heb ik misschien nog wel liggen van vroeger.

@owly Waar koop je die kwast die je kan vullen? Heb er echt nog nooit van gehoord en lijkt mij inderdaad wel ideaal!
    Oh wat knap! Zo op een podium gaan staan doet R. echt niet hoor. Daarbij is hij ook vreselijk bang voor die grote verkleedde figuren, zoals Bollo bij Landal bijvoorbeeld, denk door het onverwachte. Pas waren we in het Sophia, daar staan 2 grote knuffels van Winnie the Pooh en Tijgertje, hij heeft mij er eerst op afgestuurd om te zien dat ze echt niet bewegen en daarna durfde hij pas te komen om ze aan te raken. :D
    Wat betreft de situatie rondom z'n zusje, we hadden echt gedacht dat dat een ramp zou worden. Tot de zomer wilde hij nooit logeren. Ophalen overal was een drama, hij wilde nooit mee naar huis enz. en zo waren er nog wel meer dingen. Maar echt, het gaat wonderbaarlijk goed. Hij is teleurgesteld als hij maar 1 nachtje bij oma hoeft te slapen, vind dat hij veel te weinig bij iedereen speelt en gaat 9 van de 10x ook gewoon lief mee naar huis. Wel zit daar inmiddels echt routine in. Degene waar hij is weet hoe laat wij ongeveer komen en hij wordt dan ook al op tijd voorbereid.
    Oké nou hopelijk werkt iedereen mee en hebben jullie volgende week een gesprek!

@toch3 wat een super leuke ideeën zitten er tussen! Zou ik zelf echt nooit op zijn gekomen, maar zo simpel en gewoon met spullen die je standaard in huis hebt, dank je wel kan ik echt heel veel mee! Zo zie je maar dat zoon het ook niet van een vreemde heeft, mama kan ook niet zo goed 'out of the box' denken. :roflmao:

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    @Olifantje1991 nog 1: kegelen/bowlen met (lege) flessen en een tennisballetje.
    Vinden ze hier ook erg leuk.

Meeste is goed gejat hoor ;) ik heb de oudste 3 jaar zelf onderwijs gegeven en deze dingen stonden in het lespakket. Ben hard aan het denken wat er nog meer bij zat.

Oh ja! Van lege wc rolletjes/opgerolde papieren een knikkerbaan maken (vastplakken aan een deur ofzo). Kan ook met kleine auto's.
    Knutselen, nadenken over hoe het moet en bij goed resultaat weer speelplezier

Olifantje1991 en owly vinden dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Gisteravond een mail gehad met de bevestiging. Wel spannend, geen idee waar ze precies naar gekeken hebben.

Roanna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina