HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    @owly , best herkenbaar hoor. Mijn kind was ook geen makkelijke kleuter (daarvoor ook al niet) en in groep 3 ook niet.
    En hij ziet/zag ook alles. Het viel hem meteen op als de dagplanning niet klopte, de juf nieuwe oorbellen had (en dat waren geen opvallende grote oorbellen), de rubber strips op de deur waren vervangen enz.
    Kringgespreken vind en vond hij altijd saai. Op de kleuterschool viel hij regelmatig van zijn stoel tijdens de kring. Gelukkig begreep de juf wel waardoor dat kwam.
    Op 6 december wil hij niet eens naar school...aanhoren wat iedereen voor Sinterklaas heeft gehad, who cares?
    Als kleuter haalde hij ook nog wel eens wat uit, gewoon uit verveling. Trok alle stekkers uit de stopcontacten toen de juf even de klas uit was en de knopjes op de stekkerdozen zette hij uit. De juf dacht dat het een stroomstoring was en zo hebben ze nog een tijd in het donker gezeten.
    Maar hij stak soms met saaie dagen ook zijn vinger in zijn keel, zodat hij ‘ziek’ naar huis mocht.
    In groep 3 vertrokken leraren aan de lopende band en deed niemand er nog wat mee. Kreeg geen passend werk meer, een heel onrustige groep met veel kinderen met gedragsproblemen...drama. Toen werd hij echt vervelend. Destijds hebben we hem ook laten testen en hij bleek dus echt hoogbegaafd. Overgestapt naar een andere school. Nou ja, een hoop mooie woorden en geloftes waar ook weinig van terecht kwam in de praktijk of pas na enorm lang vragen.
    Zoveel jaar later is het nog steeds zoeken en sommige periodes is zijn gedrag echt niet leuk. Veel hangt samen met school.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wat ontzettend naar! Ik zie het al helemaal voor me dat juf in het donker zit. Hebben jullie ook vaak gesprekken gegad met de leerkracht?
    Vaak worden we nog even aangesproken, in de eerste weken durfde ik hem bijna niet op te halen. Uiteindelijk dit aangegeven bij de juf en daar schrok ze wel van.
    Ik schrik er wel vam dat een jong kind zijn vinger in de keel steekt om naar huis te mogen.
    Jullie hebben echt heel veel pech gehad, hoe gaat het nu met hem? Krijgt hij nu wel werk op maat?
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    @Olifantje1991
    De kwasten kun je kopen bij ali maar ook bij de action. Je vult ze, de waterverf nat maken door zachtje kn te knijpen. Wil je veranderen van kleur smeer je het af aan een krant en pak je de nieuwe kleur.

    Wat leuk dat hij zo gek is op logeren! Altijd fijn om een plek te hebben waar ze met plezier naar toe gaan.

    Gesprek gaat door, nu nog een week wachten.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Die juf begreep hem wel op de kleuterschool, zorgde ook voor extra uitdaging en snapte waar het gedrag vandaan kwam.
    Die daarna hadden totaal geen begrip voor hem, bleken dus niet eens zijn dossier te hebben gelezen en voerden ook niets uit van de afspraken die we in groep 2 hadde gemaakt met die kleuterjuf en de ib-er.
    De ib-er hoort daar ook op toe te zien, maar achteraf bleek zij begonnen te zijn als ib-er zonder enige ervaring, diploma's enz. Ze is pas later daarmee begonnen. Was ook een totaal niet geschikt als ib-er.
    Vervolgens kreeg hij in groep 3 een juf die tegen haar pensioen aanhikte en al 25 jaar niet meer voor de klas had gestaan. Die dacht dat hij werk weigerde, omdat hij het niet begreep...(zet een rondje om 3 vrachtautootjes, bij een kind wat al in de hondertallen rekende en rekencito’s altijd foutloos maakte). Die vertrok, de andere juf vertrok, de groep als een ongeregeld zooitje achtergelaten, hij heeft 10 verschillende invallers gehad tot hij in februari weer ‘vaste’ leraren kreeg. Eentje vers van de Pabo, eerste jaar voor de klas, nou...succes.
    Jemig, wat een vreselijke tijd was dat.
    Gesprekken op school haalden weinig tot niets uit. Kreeg hij uiteindelijk Rekentijgers, geen enkele begeleiding, mocht hij dat na 2 weken niet meer maken, omdat hij te langzaam werkte en fouten maakte. Om gek van te worden!

    Op zijn nieuwe school kreeg hij wel een fijne, rustige middenbouwgroep. Alleen passend werk was ook een heel gedoe om te krijgen, waardoor hij ook niet echt goed in zijn vel zat. Uiteindelijk met hulp van buitenaf de juf enigszins bij kunnen brengen hoe ze daar mee om moest gaan en dat pakte ze aardig op. Sindsdien ging het wat beter.
    Nu een nieuwe bovenbouwgroep waar de sfeer niet echt fijn is en een juf die hem niet echt goed begrijpt. Geloof dat we weer een nieuw dieptepunt hebben bereikt, hij doet nu gewoon niets meer op school wat hem niet interesseert of wat hem te moeilijk lijkt.
    We zijn in gesprek met school, maar de communicatie verloopt nogal moeizaam. In een notendop, ik kan er inmiddels een boek mee vullen.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Jeetje wat een verhaal. Ga je op zoek naar een andere school?
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wat een vreselijk verhaal! Ik begin met een knuffel! Wat een frustratie moet dat voor jullie allemaal zijn. Het is al moeilijk genoeg om op 1 lijn te komen met school zonder als een zeurderige ouder over te komen, moeilijk om soms te laten begrijpen dat je kind niet raar of vreemd is maar "alleen " ver voor.

    De scholen laten flink wat steken vallen, veel gewissel en niet dat ze daar altijd wat aan kunnen doen maar als iedereen vertrekt is het misschien geen fijne school voor leerkrachten.

    Belachelijk om iemand als ib'er te laten werken die niet eens papieren had, als ze nog eens met de opleiding bezig waren kon je tenminste nog een beetje inkomen maar dan had ze in ieder geval begeleiding gehad via school.

    Dit klinkt als een verschrikking voor je kind, veel beloftes maar niks komt uit, ik begrijp echt heel goed dat je zoon er klaar mee is. Onze knul kan echt niet tegen beloftes die niet uitkomen.
    Je voelt je nu machteloos. Geen goede sfeer in de klas is niet bevorderlijk, het gaat dan veel tijd over hoe je met elkaar om moet gaan en minder om het leren, laat staan het uitdagen van kinderen die het nodig hebben.

    Zou je niet nog een wissel willen maken? Wat zegt jullie knul er van? Een erg verdrietig verhaal, ik hoop dat het zinvol is om nog eens in gesprek te gaan met school en anders nog een keer te wisselen.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Dank je!

    Ja, we kijken ondertussen ook rond naar een andere school, want er is nog veel meer gebeurd wat echt niet door de beugel kan en de communicatie verloopt ook heel moeizaam. Maar ja, alle scholen die fulltime hb-onderwijs hebben, hebben een wachtlijst in deze regio.
    Hij gaat alleen nog voor zijn vrienden naar school zegt hij. Hij houdt ook niet van grote veranderingen, maar als er niet drastisch wat verandert, is deze school geen optie meer.
    Er lopen gesprekken.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Herkenbaar, mijn zoon is even oud als je zoon, hij is niet getest dus wij weten niet of hij hb is of niet, vinden wij ook niet zo belangrijk. Groep 5 was een absoluut dieptepunt hier, hij had een hele lieve juf die ondanks alle afspraken niks deed qua passend werk. Of hij kreeg na 10 keer vragen iets zonder uitleg en had daar geen zin in. Daardoor kreeg hij een huidig "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan". Het werk in groep 6 valt hem nu tegen, de hoeveelheid en de moeilijkheid. Zijn cito scores zijn ook gedaald van 1 en 1+ naar 1 en 2 (nog steeds goed natuurlijk maar hij kan beter). Wij hebben gesprekken met hem gevoerd over serieus werken en meer inzet tonen en niet meer achterover leunen en ook om uitleg te vragen (had hij vroeger niet nodig maar nu wel). Al met al heb ik deze omslag liever in groep 6 dan later maar het is niet altijd makkelijk. Qua wisselen van school, ik geloof daar niet zo in (tenzij je full hb onderwijs overweegt en zelfs dan moet je geluk hebben), er is overal wat. Daarom voer ik nu dus gesprekken met mijn kind om hem duidelijk te maken dat hij voor zichzelf leert en het zelf in de hand heeft ook mbt zijn toekomst en keuze middelbare school etc.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    #809 Jo79, 14 feb 2019
    Laatst bewerkt: 14 feb 2019
    Ja, dat zeggen wij hem ook. Maar ja, er speelt nog meer.
    En dat is nog een puntje van de ijsberg. Helaas.

    Edit, e.e.a. weggehaald i.v.m. herkenbaarheid.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Welke regio woon je (mag ook prive reageren natuurlijk)? Ik heb hier in de buurt gehoord dat ze echt bezig zijn met het opzetten van een nieuwe hb school / fulltime hb afdeling. Voor Q was dit te lang wachten en wij gaan binnenkort verhuizen om dichter bij haar school te wonen. De rest zat ook allemaal vol en inschrijven op wachtlijsten kon niet.
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Heel veel sterkte met alles, ik begrijp dat er meer speelt en hoop dat jullie wel de juiste hulp krijgen!
     
  12. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Pfoeh, heftig joh! En wat vreselijk om te lezen dat hij zelf alleen naar school gaat voor z'n vrienden. Succes met het vinden van de juiste weg!
     
  13. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vanavond oudergesprekken op school. Mijn zorg om Fiene werd goed begrepen (ze gaat niet echt met tegenzin, maar echt enthousiast is ze ook niet meer). Ze gaan een nieuwe methode introduceren. Iets met ...krakers of ...brekers. Ben de naam alweer kwijt, hahaha. En het schijnt dat de plusgroep uitgebreid gaat worden naar 3x in de week. Hopelijk levert dat wat op.

    Ook mijn jongste lijkt een ontwikkelingsvoorsprong te hebben. Ze gaan hem nu extra uitdagen met speciale werkbladen en dingen als 3D constructies laten bouwen. Ze willen hem proberen begeleid te ‘frustreren’, zodat hij leert daarmee om te gaan. Ook gaan ze hem koppelen aan Eem ander meisje dat voorloopt, om samen projectjes te doen. Dit om hem op sociaal vlak hopelijk wat bij te laten trekken, want op dat vlak is het echt nog wel Eem groep 1-kleuter. Klonk als een goed doordacht plan.
     
  14. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.257
    2.167
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Dochter is onlangs getest. Eigenlijk scoort ze op alles 130-135 maar verwerkingssnelheid (85) Heel gek beeld dus.
    Verder grote vermoedens van ass op veel vlakken. Maar dit onderzoeken we nog even niet verder. Na de zomervakantie start ze(als ze wordt toegelaten) op een andere school. Verder veel bezig met vooral de focus leggen op het sociale gebied. Daar loopt ze namelijk wel echt een beetje vast. Ze gaat nu dus ook naar de OKcoach die zelf een zoon heeft met ASS en onze zorgen gelukkig geweldig begrijpt. We liggen echt op 1 lijn dus dat is super fijn.

    Rapport krijgen we vandaag maar alles was weer een 1 behalve rekenen, maar de juf gaf ook aan dat door een jaar over te slaan dat ze echt gewoon bepaalde dingen nooit heeft gehad en de vragen te letterlijk neemt. Wij gaan voor tieneronderwijs. Waar we haar kunnen laten uitstromen wanneer zij daar klaar voor is. Kleine klassen en het meisje is helemaal enthousiast.

    Voor vragen over bijv. Kunskapskolan wat ik voorbij zag komen. Ik geef zelf die vorm van onderwijs dus mag altijd een pb over ;)
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Als het hb onderwijs vol is zou je ook eens kunnen kijken naar leader in me scholen (Stephen covey)

    Onze knul zit daar ook op, hij zit daar nog maar in groep 1 maar we hebben daar tot nu toe hele goede ervaringen. De manier van omgaan vinden we mooi.
    Voorbeelden die ze ons gaven, elk kind maakt zijn eigen leerdoel waar ze mee aan het werk gaan, bijvoorbeeld ik wil beter communiceren met andere kinderen, de ander wil leren schaken. Het kind dat goed is in schaken is niet goed in communiceren dus combineert het met de andere kinderen door hun schaakles te geven, win win.

    Ouder gesprekken zijn met het kind en het kind gaat vertellen hoe het gaat.
    Dus naast normale lessen werk je ook aan jezelf. Ze leren zelf controle te nemen.
    Leren leren hoort daar ook bij, dus frustratie mag en daar moet je mee om leren gaan.

    Ze hadden heel snel in de gaten dat hij voorliep en gingen er ook mee aan de slag. Misschien eens kijken bij zo'n school als ze tenminste die in de buurt hebben.
     
  16. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dames, advies gevraagd.
    Mijn dochter heeft haar rapport gekregen vandaag. Een aantal dingen vallen mij op en aangezien we as maandag oudergesprek hebben wil ik even jullie advies.

    Paar kern zaken :
    cito TvK en RvK beide score I
    Lettertoets score A
    Klas 2/3 (ze is 5)
    Sociaal emotioneel binnen de gemiddelden
    Taal, rekenen, auditief bovengemiddeld.

    Juf geeft aan dat ze wat afwachtend kan zijn en niet aangeeft wanneer ze zich verveeld. Is daar blijkbaar ook niet altijd open en eerlijk tegen de juf (is voor het eerst dat ik dat hoor overigens dus dat neem ik wel even mee in het gesprek)
    Dat ze niet geboeid is in de kring en eigenlijk liever dingen doet die ze leuk vind. En is zeer betrokken als het haar interesse heeft maar dat kan zomaar omslaan en is haar interesse opeens kwijt. Is snel afgeleid en kan snel afdwalen.

    Volgens juf moeten we haar leerproces in de gaten houden.

    Dat mijn dochter slim is dat wisten we al, maar dit zijn een paar rode vlaggen.

    Wat zijn dingen waar we op.moeren letten en met de juf moeten bespreken? Er is in het begin van het jaar gesproken over plus groep en volgens mijn dochter krijgt ze wel andere moeilijkere werkjes dan andere kindjes. Maar blijkbaar biedt dat ook niet altijd de uitdagingen die ze blijkbaar nodig heeft.
    Ze heeft squla thuis en Ambrasoft via school.
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat zijn nu precies die rode vlaggen, waar je je zorgen over maakt? Dat ze niet geboeid is in de kring en liever andere dingen doet, snel afgeleid is?
     
  18. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dat inderdaad, en dat ze zich regelmatig verveelt blijkbaar en daar dan ook niet open en eerlijk over is to de juf. Als ze geïnteresseerd is in een werkje dan kan ze daar helemaal in op gaan maar ze kan ook opeens die interesse kwijtraken.

    Mijn ex is van mening dat ze hoogbegaafd is. Ik deel die mening totaal niet. Ze is slim, wellicht slimmer dan sommige kindjes maar hb is ze in mijn optiek niet.

    Maar dat er iets op school ook moet worden gedaan is wel duidelijk. Hoe kunnen we haar blijven motiveren thuis maar ook op school. Maw wat mag ik van school verwachten.

    I
     
  19. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    HB of niet, het is voor mij niet zo belangrijk. Volgens school is Fiene Hb. Tja, het is niet getest en ik heb mn twijfels. Slim is ze zeker, maar of het extra label wat toevoegt...?
    Mijn doel is altijd: heeft mijn kind het naar de zin op school?
    Dat ze zich zou vervelen, komt die opmerking van haar of is dat de observatie van de juf? Want ‘opeens afgeleid zijn’ kan ook een hele andere oorsprong hebben dan verveling. Dus ik zou eerst helder proberen te krijgen hoe zij het zelf vindt op school. Daarna zou ik kijken welke dingen ze dan wel kiest, wat haar interesses wekt. Dus laat de juf eens een aantal opdrachten klaarleggen (opties geven) en kijk wat voor soort dingen ze kiest. Hier zouden ze dan op in kunnen springen en dit stuk uit kunnen breiden/verdiepen.
    Kijk ook goed naar het sociale. Mijn zoontje schijnt ook een ontwikkelingsvoorsprong te hebben, maar sociaal is hij echt nog een groep1 mannetje. Ze gaan proberen hier meer op in te spelen, gaan hem koppelen aan een ander meisje zodat hij (mocht hij versnellen oid) wel goed mee kan komen dan en niet op dat vlak ongelukkig gaat worden.
    Kun je hier iets mee?
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat betreft thuis motiveren: neem een museumjaarkaart. Hier echt de beste investering ooit. Spelen en toch leren. Squla kunnen ze nog jaren doen.
     

Deel Deze Pagina