HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Dank je! Hier kan ik wel wat mee.

    de opmerking over verveling komt van de juf. Letterlijk uit haar rapport : "ze kan soms wat afwachtend zijn en als ze zich verveelt geeft ze dat niet aan. Is niet altijd open en eerlijk naar de leerkracht". Wat me wel irriteert is dat dit blijkbaar een observatie is van oktober 2018 en dit is de eerste keer dat ik dit lees / hoor.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ze is dus niet altijd open en eerlijk over mbt het vervelen? Het kind is 5...?! In hoeverre kan een kind van 5 dat herkennen en onder woorden brengen...? Veel kinderen van die leeftijd nemen alles aan 'zoals het komt' en zijn zich helemaal niet bewust dat het ook anders kan. Ik vind herkennen dat een kind op die leeftijd zich verveelt eerlijk gezegd een taak van de leerkracht...
     
    belize vindt dit leuk.
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Mijn dochter kan op zich prima aangeven wanneer ze zich verveelt. Thuis iig, op school is dat blijkbaar anders zoals ik nu lees op haar rapport, maar hier thuis kan ze onder woorden brengen dat ze zich verveelt. En gedraagt zich ook als zodanig. Ik zie echt wel aan haar dat ze zich verveelt. Ik doe daar niet altijd iets mee omdat ik vind dat een beetje verveling helemaal.niet slecht is. Het dwingt om anders te denken en creatief te zijn met wat je kan doen. Maar dat het op school ook zo is dat wist ik niet. En ik ben het met je eens dat de juf dit moet herkennen (en dat doet ze mi ook wel anders benoemt ze het niet in het rapport lijkt mij) alleen het niet open en eerlijk zijn verbaast mij. Of beter waarom hoor ik dit nu pas.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ook naar gekeken, toevalling onlangs nog toen ik daarvan hoorde, maar helaas, daar zit ook geen school van in de buurt.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn dochters konden op die leeftijd thuis ook 'zeuren' dat ze zich verveelden, maar op school namen ze de dingen toch voor waar aan. Ze hadden het idee dat ze moesten doen wat de juf zei en dat er verder niets mogelijk was, alle andere kinderen deden die dingen immers ook. Het kwam dus niet in ze op om daar wat over te zeggen tegen de juf en thuis ook heel lang niet. Thuis was (en is) dat inderdaad heel anders. En nog steeds, hoor, het is vooral thuis dat ze dingen (steeds vaker verbaal ipv in gedrag) aangeven. Hoewel de jongste vorig schooljaar soms gewoon weigerde dictees te maken. :eek::roflmao: De juffen hier pikten dat overigens goed op, hoor. :) Maar de oudste (9) zou bv. graag Nieuwsbegrip op een ander niveau doen en echt dat ze dan niet naar de juf gaat om dat te vragen oid, die wacht nog steeds net zo lang tot de juf er uit haar zelf mee komt.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Oooh dat is heel jammer
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ja, deze regio is altijd helemaal leeg als je op landkaartjes drukt van scholen die hb-onderwijs bieden, activiteiten van bijv. Pharos en ook die scholen die jij noemde zijn hier niet.
    Je zou denken dat ik in een boerengat in the middle of nowhere zou wonen, maar dat is niet het geval.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Dat is wel heel erg jammer, je zou kunnen kijken op de website van de scholen in de buurt. Onze school is nog steeds in overgang om er bij te mogen horen maar zijn er wel mee bezig. Dus staat niet op de kaart omdat ze het niet officieel zijn.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik ga eens kijken voor die kwasten, lijkt mij ideaal!

    Gisteren moest ik eerst schoonmaken toen we thuis kwamen, daar heeft hij super goed mee geholpen en telde elk klusje dat hij deed, bed afhalen, dweilen, spullen opruimen, nog nooit zo'n goede hulp gehad. Oma was er ook om te helpen, misschien scheelde dat. :roflmao:
    Daarna hebben we een vlinder volgeplakt met propjes crêpepapier en hij is nog in een sinterklaaspuzzelboek bezig geweest. Tekening maken door nummers met een lijntje aan elkaar te verbinden, hij crosst zo van de 1 naar de 88.
    Ik had R. nu een week niet gezien en opeens vallen er dan soms zoveel dingen op, terwijl ik dacht dat een voorsprong altijd wel mee viel.
    Hij benoemt cijfers tot 1000 foutloos. Vanmorgen stond er 8.54 op de klok. Kijk mama, 854! Ik las dus van de week dat een kleuter van 4 alleen de cijfers van 1-5 hoeft te herkennen en tot 10 hoeft te tellen. Hij weet ook dat 286 meer is dan 123 bijv. en praat momenteel meer engels dan Nederlands, alles lijkt na 1x te blijven hangen ofzo. De juf zegt iets en hij slaat het op.
    Maar goed, hij heeft weer zin om morgen naar school te gaan! Merk dat ik het ergens soms wel lastig vind om los te laten en me er verder niet druk om te maken of mee bezig te houden, al is er nu geen noodzaak om er iets mee te doen, aangezien hij plezier heeft in school.

    Welke dag heb je het gesprek?
     
    Puck1 vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Wat fijn dat je een fantastische hulp had!! Onze uk helpt ons ook vaak, heeft hij lol in omdat hij het samen met ons kan doen. Vooral in de keuken vind hij het leuk om te helpen.

    Wat is jullie knul ver met de getallen! Woensdag hebben we gesprek maar eerst zien of dat door kan gaan. Hij is nu ziek, geeft sinds gisteren 19.00 over. Mag nu elke 5 min 1 theelepen drinken zo lang dit binnen blijft. Meer dan dit gooit hij er net zo snel weer uit.
    Hij vind dat hij net wel weer naar school kon gaan... nou laten we dat maar niet doen.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ja, meestal vind hij het erg leuk! Alleen door de situatie nu gebeurt het natuurlijk veel te weinig, hopelijk binnenkort weer zelf koken, kan hij daar ook mee gaan helpen. Vaatwasser leeghalen vind hij ook altijd erg leuk.

    Ach, sneu dat hij (alweer toch?) ziek is! Hopelijk blijft snel alles weer binnen en kan hij lekker weer naar school, maar eerst goed opknappen inderdaad, juf zit vast niet op spugende kindjes te wachten. ;)
     
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.062
    113
    Vrouw
    Klopt, onze school is sinds 2017 een leader in me school, maar staat ook nog niet op zo'n overzichtskaart en lijst als ik Google.
     
    owly vindt dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Ja klopt alweer! Vorige week had hij in eens hoge koorts, inclusief ijlen, nu geen koorts alleen veel spugen, gelukkig lijkt het beter te gaan, ondanks de thee, cracker en lange vinger blijft het zitten (klopt hard af!)

    Deze week dus een andere virus te pakken. Nu al 2 weken erg wisselend, we hebben hem tich wat meer thuis gehouden om goed uit te zieken misschien heersen er toch teveel verschillende virussen.
     
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Nou, oudergesprek is geweest. Gesprek was "verhelderend". We hebben het niet zozeer over het lesdeel gehad maar meer over haar gedrag.

    Blijkbaar last haar gedrag in de klas nogal wat te wensen over. In de kring is ze totdat ze haar eigen verhaal kan doen nog wel redelijk geïnteresseerd maar zodra ze haar zegje heeft gedaan vindt ze het allemaal wel bièn zeg maar. Weinig betrokken.
    Ook blijkbaar wordt ze fysiek als.andere kindjes niet willen doen wat zij wil. Slaat en krabt dan. En wordt boos. Juf neemt haar dan apart en vraagt waarom ze dat deed en dan blijft het stil (dit was het niet open en eerlijk deel blijkbaar). Juf heeft ook al met de ib-er gesproken en cjg inschakelen is een optie.

    Ik schrok wel. Ten eerste waarom hoor ik dit nu pas?? Als ik dit door dingen hoor op de dag dat het gebeurd dan kan ik het er met haar over hebben! Dat heeft nu totaal geen zin meer.
    Ten tweede waarom wordt er met een ib-er gesproken over cjg zonder overleg met de ouders..

    Ik heb het idee dat, of beter eigenlijk ik weet dat ze moeite heeft ik haar gevoel onder woorden te brengen. Dat haar fysieke deel voortkomt uit die frustratie. Daar heb ik cjg niet voor nodig, we moeten alleen wel een manier vinden om haar beter haar gevoel onder woorden te laten brengen.

    Ze is bazig! Het moet op haar manier en anders is het saai heb ik het idee. Ben er nog niet uit hoe ik dit goed kan omvormen.

    Les technisch gezien gaat ze straks na de vakantie wel beginnen met veilig leren lezen kern 1 en haar voor te bereiken op groep drie zodat ze eigenlijk direct kan starten met de Zon-boekjes. Daar ben ik wel blij mee want dat geeft haar ale wat meer uitdaging.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Nou, ik zou ook even afwachten met het cjg inschakelen.
    Mijn zoon vond/vindt de kring ook altijd dramatisch saai. En dat is het ook en dat zei de juf zelf ook. De meeste kleuters vertellen gewoon alleen wat dingen over dat ze bij oma gelogeerd hebben of hun zwemdiploma hebben gehaald, cadeautjes die ze voor hun verjaardag hebben gehad enz.
    De juf zei dat mijn zoon graag dieper op onderwerpen in ging, maar andere kleuters niet. Kortom, de interesses en beleving sloten gewoon niet aan met klasgenoten. Dan ging hij zitten kletsen of wiebelen op zijn stoel en viel er af. De juf zei dat het natuurlijk wel eens wat vervelend was, maar wel begrijpelijk.
    Met buitenspelen net zo, dat botste ook nog al eens, omdat die spelletjes die kleuters speelden hem vaak niet boeiden en als hij er zelf vanalles bij bedacht, dan volgden ze hem niet meer of vonden dat niet leuk. Toen heeft de juf hem dus maar met de middenbouw laten overblijven en buiten spelen, dat sloot beter aan bij hem en toen had hij ook meteen minder conflicten.

    Oh, en maak je geen illusies qua uitdaging met zonboekjes. Dat stelt niet veel voor, dus school zal wel wat meer uit de kast halen. Natuurlijk hoeven ze bepaald gedrag niet te accepteren, er zijn grenzen, maar als een kind gefrustreerd raakt door verveling of een verkeerde aanpak, weinig aansluiting enz., gaat het daardoor vaak vervelend gedrag vertonen.
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    #836 zigzag, 20 feb 2019
    Laatst bewerkt: 20 feb 2019
    Ook even een update van mijn kant..
    De afgelopen 2 weken is mijn zoontje weer ontzettend rebels, brutaal en vraagt hij zelf thuis voor meer uitdaging (bedenkt allemaal sommetjes etc). Ook geeft hij steeds aan dat school saai is en hij niet wil gaan. Eén keer stond ik dus binnen bij de juf en mijn zoontje weigerde de school binnen te gaan. Uiteindelijk is hij toch naar binnen gekomen en is hij de hele dag op school gebleven dus prima (ik ben niet zo snel met toegeven.. school hoort er nu eenmaal bij). :o:

    Inmiddels heb ik een oudergesprek gehad. Toevallig was hij die dag ook heel moeilijk te handhaven geweest op school. De juf had hem achter het behang willen plakken , dat waren haar letterlijke woorden, ze kreeg er geen grip op. Normaal gesproken laat hij het rebelse gedrag alleen thuis zien, dus ik was stiekem blij dat ze het nu op school ook een keer hebben kunnen zien.
    De juf gaf aan dat concentratie nog steeds een dingetje is waardoor hij onnodig dingen fout doet. Hij weet eigenlijk alles al wel en leest de opdrachten maar half waardoor hij dus de foute antwoorden opschrijft. Qua taal is er nauwelijks uitdaging voor hem, hij zit ergens eind groep 4 maar omdat het schrijven nog wat moeizaam gaat (plus het feit dat hij opdrachten maar half leest) ligt de focus komende tijd op concentratie en omgaan met de methode (hij heeft de zon lijn maar ook dat is appeltje eitje voor hem aangezien hij de cito begrijpend lezen van eind groep 3 vorig jaar ook al foutloos deed).

    Wat betreft rekenen had hij zijn cito minder goed gedaan en de juf gaf gelijk weer aan: concentratie. Hij kan het wel maar is met duizend en één dingen bezig. Ik heb meteen aangegeven met wat voor sommen hij thuis bezig is (tijdens zijn spel) en gevraagd of dat in lijn ligt met wat de klas op dit moment doet. Nee dus. Ik heb heel duidelijk gemaakt dat zijn concentratie er niet op vooruit gaat als hij te makkelijke opdrachten moet doen (of het nou rekenen, taal of wat dan ook is). Hij kreeg schijnbaar al drie sterren rekenen (extra uitdaging) maar nu gaat daar nog een ander boek bijkomen, een plusboek.

    Maar nu komt het mooiste van alles: zegt de juf opeens tegen me dat we nog maar eens moeten kijken wat we volgend jaar gaan doen. Ik heb me dom gehouden en netjes gevraagd waarmee? Ze is niet zeker of het verstandig is om hem door te laten gaan naar groep 4??! o_O
    Het was een 10 minuten gesprek dus ik vond het niet het moment om er überhaupt over in discussie te gaan dus heb het neutraal gehouden en gezegd dat het schooljaar nog een half jaar duurt, in het kader van we zien wel. Ik dacht bij mezelf veel succes met het idee van hem in groep 3 houden volgend jaar.. na 2 dagen zou je haar (en mij.. help!) kunnen opvegen want dan is hij helemaal niet meer te handhaven.
    Maar wat ik daar nou weer van moet denken? Hij ligt ook lekker in de groep dus het is ook niet dat er daar iets niet loopt.

    Als iemand na het lezen van bovenstaande nog tips/ ideeën of wat voor input dan ook heeft hoor ik het graag. Ook met het oog op het verbeteren van concentratie.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    @zigzag de eerste stap is denk ik toch moeilijker werk. Kan hij doorgetoetst worden om te kijken waar hij ongeveer zit?
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Ik zou ook zeggen doortoetsen, zo lang hij het nut van het werk niet ziet zal hij het ook maar snel maken. Klaar is klaar. Maar goed wat zou je zelf doen als je steeds maar het zelfde werkje moet doen van je baas, op een gegeven moment ga je het van zelf minder goed doen.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Ook maar even een update, aangezien ik geen handtekening heb, onze knul is 4 en bijna 5 en zit in groep 1.

    We hebben vandaag een gesprek gehad met leerkracht en ib'er. Betreft samenwerking zit verbetering in. De vorige keren ging het over het voorlopen en nu zit hij met dingen op eind groep 1 en met sommige dingen eind groep 2.
    De vraag nu is of we hem eventueel nu naar groep 2 willen doen en na de zomervakantie naar groep 3. Ze willen dan een overgang van een paar dagdelen in groep 2 om te kijken hoe het gaat.

    Er komt eerst een schoolcoach om te observeren en binnenkort een gesprek over hoe iedereen er over denkt en wat het plan is.
    We gaan zelf ook eerst een kijken wat de voordelen en nadelen zijn. Tips en ervaringen zijn welkom
     
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Wat een typisch gedrag. M is dan een stuk jonger, maar is op het kdv ook zo fysiek als ze niet wordt uitgedaagd of wanneer ze zichzelf niet begrepen voelt. Nu laten ze haar heel veel mee doen met de kindjes die bijna naar school gaan en gaat veel beter. Misschien dat het bij jou dochter ook aan het niet begrepen voelen en te weinig uitdaging krijgen ligt...
     

Deel Deze Pagina